Gedichten

refo

Re: Gedichten

Bericht door refo »

Vroeger had iedere refo-gezin de Johannes de Heer bundel.
Wat je niet aanstond zong je niet. Met 900 liederen was er genoeg goeds in te vinden.
En maar volhouden dat we allemaal nog precies eender denken als vroegah.
Welnee, de gereformeerde gezindte versteent hoe langer hoe meer.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Vroeger had iedere refo-gezin de Johannes de Heer bundel.
Wat je niet aanstond zong je niet. Met 900 liederen was er genoeg goeds in te vinden.
Ja, daar heb je wel weer gelijk in. Die bundel heb ik thuis ook. Er staat een hoop in dat ik niet wil zingen, maar dat sla je gewoon over.
Anderzijds: dit heet wel "Liedboek voor de Kerken", dat is iets anders dan een 'bundel' met allerlei gezangen.
Dus ik voel ook niet zo een behoefte om hier zo positief over te zijn.
Jongere

Bericht door Jongere »

Persoonlijk ervaar ik ook nog wel een verschil tussen liederen uit de Johannes de Heer-bundel waar ik niet zo gelukkig mee ben, of de liederen uit het Liedboek waar ik problemen mee heb.
Het is een totaal ander geestelijk klimaat. Dit lees ik bijvoorbeeld over Oosterhuis:
Ook verklaarde hij in interviews niet meer te geloven in een persoonlijke God, de Godheid van Jezus Christus, de lichamelijke verrijzenis van Christus, de wonderen uit de evangeliën, de verzoeningsleer en de erfzonde.
De vergelijking met Johannes de Heer-liederen die refo's links lieten liggen vind ik in dit verband niet zo heel sterk, refo.

Om eerlijk te zijn verbaast het me ook een beetje dat mensen zo reageren. Het gedachtengoed van Oosterhuis e.a., heeft dat nu werkelijk iets te maken met Gods wijngaard (DDD), met de Heere God die wordt groot gemaakt (Moestuin)? Kritiek hierop heeft niets met 'verstening van de gereformeerde gezindte' te maken (refo).
Het gaat hier om de kern van het christendom.
DDD

Bericht door DDD »

Dit is echt lariekoek. Oosterhuis mag van mening zijn veranderd in de loop van de jaren, er zijn echt maar een paar gezangen uit het Liedboek 1973 waarop je commentaar kunt leveren.

Het gaat hier niet om de dichters bovendien, dat gebeurt bij psalmberijmingen ook niet.
dennis

Bericht door dennis »

DDD schreef:Dit is echt lariekoek. Oosterhuis mag van mening zijn veranderd in de loop van de jaren, er zijn echt maar een paar gezangen uit het Liedboek 1973 waarop je commentaar kunt leveren.

Het gaat hier niet om de dichters bovendien, dat gebeurt bij psalmberijmingen ook niet.
Nou of dat lariekoek is ... Dat is wel heel kort door de bocht. Het maakt m.i. wel degelijk uit of degenen die de liederen maken een persoonlijk geloof kennen.
DDD

Bericht door DDD »

Los van het feit dat wij daar helemaal niet zomaar over mogen oordelen is dat in de discussie over de psalmberijming van 1773 ook nooit een punt.
WimA

Bericht door WimA »

DDD schreef:Los van het feit dat wij daar helemaal niet zomaar over mogen oordelen is dat in de discussie over de psalmberijming van 1773 ook nooit een punt.
De belijdenis zegt dat iemand die "de Godheid van Jezus Christus" lochent niet kan zalig worden. Dus ik denk dat wij dat oordeel wel mogen uitspreken.
Geld overigens ook voor b.v. ds. ter Linden.
DDD

Bericht door DDD »

Maar ik neem graag aan dat je dat niet onder de categorie 'zomaar' laat vallen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

WimA schreef:
DDD schreef:Los van het feit dat wij daar helemaal niet zomaar over mogen oordelen is dat in de discussie over de psalmberijming van 1773 ook nooit een punt.
De belijdenis zegt dat iemand die "de Godheid van Jezus Christus" lochent niet kan zalig worden. Dus ik denk dat wij dat oordeel wel mogen uitspreken.
Over een persoon hoeven wij niet te oordelen. Verder ben ik het ermee eens: er is alle reden om de uitingen van een man die dergelijke uitspraken heeft gedaan, terzijde te schuiven. Het gaat niet om zomaar een detail, maar over de hoofdzaken.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Ja, daar heb je wel weer gelijk in. Die bundel heb ik thuis ook. Er staat een hoop in dat ik niet wil zingen, maar dat sla je gewoon over.
Anderzijds: dit heet wel "Liedboek voor de Kerken", dat is iets anders dan een 'bundel' met allerlei gezangen.
Ik meende dat er een scheiding wordt gemaakt tussen de Psalmen (liederen) in de kerk en de geestelijke liederen die je op andere momenten zingt?
Ik merk dat bij demente ouderen de Psalmen nog het best worden meegezongen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
eilander schreef:
Ik meende dat er een scheiding wordt gemaakt tussen de Psalmen (liederen) in de kerk en de geestelijke liederen die je op andere momenten zingt?
Wie maakt die scheiding, Mara, wat bedoel je precies?
~~Soli Deo Gloria~~
WimA

Bericht door WimA »

eilander schreef:
WimA schreef:
Over een persoon hoeven wij niet te oordelen. Verder ben ik het ermee eens: er is alle reden om de uitingen van een man die dergelijke uitspraken heeft gedaan, terzijde te schuiven. Het gaat niet om zomaar een detail, maar over de hoofdzaken.
Wij mogen - moeten - de belijdenis naspreken.
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
Wie maakt die scheiding, Mara, wat bedoel je precies?
Veel mensen zingen thuis of in een zaaltje/concert allerlei geestelijke liederen, maar moeten er absoluut niet aan denken om deze tijdens een eredienst te zingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Maar ik neem graag aan dat je dat niet onder de categorie 'zomaar' laat vallen.
Nee, maar "zomaar" was ook nergens in dit topic aan de orde, wat mij betreft.

Overigens weet ik dat er ook heel veel mooie gezangen in het Liedboek staan.

Waar ik op reageerde was het onbegrip richting DIA alsof hij iets volslagen onzinnigs zei.

Bovendien reageerde ik op de uitspraak van Hendrikus dat het Liedboek de "veelkleurigheid van de kerk" zou weerspiegelen. Ik gaf daarbij aan dat ik veekleurigheid waardeer, maar dat wat mij betreft het werk van Huub Oosterhuis en andere gezangen uit dezelfde hoek absoluut niet onder die noemer passen.

Ik denk dat er niet mis mee is om dat duidelijk uit te spreken. Dat heeft niets met graag oordelen te maken. Maar de tegenhanger van zomaar oordelen is ver doorgedreven postmodernisme in de kerk, waarbij uiteindelijk niets meer mag getoetst worden aan Gods woord.
Isala

Bericht door Isala »

Mara schreef:Ik merk dat bij demente ouderen de Psalmen nog het best worden meegezongen.
Ik werk en zing veel met hen, en ja psalmen worden echt heel lang meegezongen.
Geweldig mooi.
Maar, ik moet eerlijk zijn, ouderen die vroeger veel gezangen hebben gezongen, zingen toch ook nog wel vaak
gezangen heel lang mee.

In sommige geestelijke liederen zit een rijke, voluit Bijbelse boodschap.
Denk aan het lied: Alle roem is uitgesloten.
dat zou ik persoonlijk zonder bezwaren in de kerk kunnen zingen.
Maar mijn hart ligt bij de psalmen.
Hora est!
Plaats reactie