Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Geytenbeekje

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Erasmiaan schreef:Schokkend dat je als ouders geen contact zoekt met de kerkenraad maar wel met refoweb… een keurige reactie van Van Steensel.
Dat schoot ook even door me heen maar geldt natuurlijk voor meer vragen op dat web.
Ik vraag me af waarom alles op het web moet? Een mail naar een bepaald persoon alleen zonder publiek vertoon lijkt me beter.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
pierre27 schreef:
Erasmiaan schreef:Schokkend dat je als ouders geen contact zoekt met de kerkenraad maar wel met refoweb… een keurige reactie van Van Steensel.
Dat schoot ook even door me heen maar geldt natuurlijk voor meer vragen op dat web.
Ik vraag me af waarom alles op het web moet? Een mail naar een bepaald persoon alleen zonder publiek vertoon lijkt me beter.
Goede vraag, enfin er zijn vragen bij die ongetwijfeld dienstbaar zijn voor anderen maar persoonlijk kan ik me dat niet bij alle vragen voorstellen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Job

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
MGG schreef:
DDD schreef:Voor zover ik weet waren er in Ridderkerk en Geldermalsen en in Goes pastoraal werkers. Maar ik houd het niet bij. Er zijn er meer, maar ik weet niet precies waar. Ik las het pas ook van een OGGiN, als ik het goed heb onthouden.
Ik zie dat ze er in Moerkapelle, Hardinxveld-Giessendam, Geldermalsen en Dordrecht ook een pastoraal werker hebben. Ik dacht altijd dat kerkelijkwerkers bijvoorbeeld verbonden waren aan een verzorgingshuis oid.
Zeker als je weinig ouderlingen heb die ruim in hun tijd zitten, dan is het een ideale manier om de werkdruk te verminderen.
Goes niet volgens mij. Maar er zitten er hier op het forum, die daar connecties hebben, dus die kunnen dat beter zeggen.
Alblasserdam heeft er ook één, dacht ik.
En Werkendam.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:
pierre27 schreef:
Goede vraag, enfin er zijn vragen bij die ongetwijfeld dienstbaar zijn voor anderen maar persoonlijk kan ik me dat niet bij alle vragen voorstellen.
Het gaat erom dat deze mensen zich geen raad weten en zo geïsoleerd geraakt zijn door hun schaamte dat ze geen ander middel zagen dan een anonieme hulpvraag ergens op het web.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ik denk dat de behoefte om sensatie te bewerkstelligen ook een rol kan spelen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:Ik denk dat de behoefte om sensatie te bewerkstelligen ook een rol kan spelen.
Maar dat lijkt me in deze casus zeer onwaarschijnlijk. Of zie jij daar wel aanleiding toe als je probeert je in te beelden wie de vraagstellers zijn en met wat voor probleem ze kampen?
CvdW

Bericht door CvdW »

Kan het zijn dat bij de kerkenraad geen gehoor wordt gevonden?
Waarom mogen zulke vragen niet openbaar (anoniem) gesteld worden?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Herman schreef:
pierre27 schreef:Ik denk dat de behoefte om sensatie te bewerkstelligen ook een rol kan spelen.
Maar dat lijkt me in deze casus zeer onwaarschijnlijk. Of zie jij daar wel aanleiding toe als je probeert je in te beelden wie de vraagstellers zijn en met wat voor probleem ze kampen?
Klopt hoor, deze casus lijkt me zeer waarschijnlijk en ook nog voorstelbaar. Maar tal van vragen worden mijns inziens uit sensatie gesteld.
pierre27

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:Kan het zijn dat bij de kerkenraad geen gehoor wordt gevonden?
Waarom mogen zulke vragen niet openbaar (anoniem) gesteld worden?
Wat is het dienstbare eraan om zulke vragen in het openbaar te stellen? Wanneer je al jaren op schijnbare ramkoers bent met je kerkenraad is het zinvol je aanwezigheid in die kerk te bepalen.
DDD

Bericht door DDD »

Het is volstrekt niet duidelijk over welke gemeente het gaat. Dus van openbaarheid is maar beperkt sprake.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zodra de GG genoemd word in een bericht of artikel gaan gelijk allerlei haren omhoog. Wat is dat toch?
Waarom komt steeds weer bij de GG de vraag naar boven over welke gemeente het zou gaan? Of welke dominee het om gaat? Of naar welke gemeente welke dominee eventueel gaat, etc etc etc. Zijn GG'ers veel nieuwsgieriger? Ik vind het echt buitengewoon merkwaardig. Ik ben echt benieuwd wat hier achter zit, misschien kan iemand mij dit vertellen. Het is overigens niet als bash bedoeld. Vat het ook a.u.b. niet zo op.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef:Zodra de GG genoemd word in een bericht of artikel gaan gelijk allerlei haren omhoog. Wat is dat toch?
Waarom komt steeds weer bij de GG de vraag naar boven over welke gemeente het zou zijn? Of welke dominee het om gaat? Of naar welke gemeente welke dominee eventueel gaat, etc etc etc. Zijn GG'ers veel nieuwsgieriger? Ik vind het echt buitengewoon merkwaardig. Ik ben echt benieuwd wat hier achter zit, misschien kan iemand mij dit vertellen. Het is overigens niet als bash bedoeld. Vat het ook a.u.b. niet zo op.
Ik denk dat dit komt doordat afgescheiden kerken graag op lijn liggen en de gemeente op elkaar betrokken zijn. Het nadeel is dat nieuwschierigheid, eenheidsworst en bemoeizucht op de loer ligt. De CGK, PKN en HHK laten laat (veel) vrijer. (En dat geeft weer andere voor- en nadelen).
Laatst gewijzigd door MGG op 22 nov 2022, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef:Zodra de GG genoemd word in een bericht of artikel gaan gelijk allerlei haren omhoog. Wat is dat toch?
Waarom komt steeds weer bij de GG de vraag naar boven over welke gemeente het zou gaan? Of welke dominee het om gaat? Of naar welke gemeente welke dominee eventueel gaat, etc etc etc. Zijn GG'ers veel nieuwsgieriger? Ik vind het echt buitengewoon merkwaardig. Ik ben echt benieuwd wat hier achter zit, misschien kan iemand mij dit vertellen. Het is overigens niet als bash bedoeld. Vat het ook a.u.b. niet zo op.
Ik heb totaal geen behoefte om te weten wat in welke gemeente speelt, dat vind ik persoonlijke een soort duivelse nieuwsgierigheid. Ik zie die ziekelijke neiging ook bij een paar mensen. Het zal ongetwijfeld ook uitmaken wie wat zegt.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

pierre27 schreef:
Ik heb totaal geen behoefte om te weten wat in welke gemeente speelt, dat vind ik persoonlijke een soort duivelse nieuwsgierigheid. Ik zie die ziekelijke neiging ook bij een paar mensen. Het zal ongetwijfeld ook uitmaken wie wat zegt.
Het gaat nog niet eens om personen, het gaat gewoon om bepaalde voelsprieten en een gevoeligheid die ik echt (bijna) alleen maar bij de GG vind. Ik krijg het idee dat je het bagatelliseert, alsof het slechts individuen zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Job

Bericht door Job »

Ik denk dat ook meespeelt dat critici en liefhebbers van de Geref. Gemeenten elkaar toenemend in de houdgreep hebben, al vele jaren. Een kip-ei verhaal, ik kan niet beoordelen welke partij er ooit is begonnen. Maar feit is dat er nogal wat GG-gefrustreerden rondlopen en dat als tegenreactie daarop er een groep is die de GG te vuur en te zwaard verdedigt (het kan ook andersom zijn begonnen). Waar de gefrustreerden zich weer aan storen, zich niet gehoord voelen, er een schepje bovenop doen. De "blind lovers" doen dat dan ook, enz.

Zo zijn er ook allerlei ontwikkelingen geweest tussen de kerkelijke leiding en critici, waardoor de opinie en soms ook omgangsvormen verhard zijn. Dat werkt door. Al zie ik een minder defensieve houding bij de nieuwe generaties predikanten en denk dat dat een belangrijke ontwikkeling is in de richting van een meer volwassen omgaan met diverse meningen.
Maar eerlijk is eerlijk: het zal ook nuance vragen bij critici en oud-leden. Daar zit vaak zoveel wrok, zuurheid, betweterigheid. Ook gekwetsheid. Soms ook trauma. Je merkt het ook hier regelmatig.
Zelf zit ik meer aan de liefhebberskant en merk dat ik ook geneigd ben als ik deze mensen ontmoet of ze in hun verwijten hoor blijven zitten, de GG blindelings te verdedigen. Ik besef dat dat niet altijd goed is en werk eraan :)
Plaats reactie