Ligt eraan welk kerkverband en welke keuzes men gemaakt heeft. Ik ken ook situaties waar men een lijst maakt, bedankt de bovenste van de lijst dan kan meteen de volgende worden beroepen. Scheelt een hoop tijd.Marieke schreef: Beroepen moet ook geen automatisme worden, zeker niet. Op de knieën bij ieder beroep! Maar ik vind het "onzinnig" om iedere zondag op de kansel de Heere te vragen of Hij de ledige kansel wil vervullen, en dan niet de weg der middelen waar te nemen.
En sowieso is het nooit geen week later, want de kerkenraad moet eerst weer bij elkaar komen om een tweetal te stellen en daarna moeten de leden nog bij elkaar geroepen worden. .
Beroepingswerk [10]
Re: Beroepingswerk [10]
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 13 nov 2012, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Ga het wijzigen...Hendrikus schreef:[nooit een....]Marieke schreef: Beroepen moet ook geen automatisme worden, zeker niet. Op de knieën bij ieder beroep! Maar ik vind het "onzinnig" om iedere zondag op de kansel de Heere te vragen of Hij de ledige kansel wil vervullen, en dan niet de weg der middelen waar te nemen.
En sowieso is het nooit geen week later, want de kerkenraad moet eerst weer bij elkaar komen om een tweetal te stellen en daarna moeten de leden nog bij elkaar geroepen worden. .![]()

Marieke schreef:Ga het wijzigen...Hendrikus schreef:[nooit een....]Marieke schreef: Beroepen moet ook geen automatisme worden, zeker niet. Op de knieën bij ieder beroep! Maar ik vind het "onzinnig" om iedere zondag op de kansel de Heere te vragen of Hij de ledige kansel wil vervullen, en dan niet de weg der middelen waar te nemen.
En sowieso is het nooit geen week later, want de kerkenraad moet eerst weer bij elkaar komen om een tweetal te stellen en daarna moeten de leden nog bij elkaar geroepen worden. .![]()

~~Soli Deo Gloria~~
Dit zei hij:Marinus schreef:Nee hoor. Hij gaf alleen aan, dat er werkzaamheden moeten zijn aan de troon der genade, alvorens een predikant te beroepen.refo schreef:Is dat die ouderling die beroepen onzin vindt?Zucht schreef:Oneens. Beroepen mag geen automatisme worden en die kans is heel groot als je veel gaat beroepen. Als ds. A bedankt heeft, heeft dit de gemeente iets te zeggen. Een week later ds. B. beroepen vind ik niet netjes. Eerst roepen (echt roepen), dan beroepen.
Ouderling Philibert heeft hier eens iets over gezegd in de krant. Ik was dat niet helemaal met hem eens, maar het was toch lezenswaardig.
Ik vind het een beetje een vreemde redenering. Volgens mij vergeet hij dat als een gemeente een predikant beroept, dat er als het goed is aan de andere kant ook een roepen uitgaat tot God of die dominee mag blijven. Voor die mensen is het ook nood. Die kunnen hem niet missen. Daar zijn ook werkzaamheden van boven. Dan komt er aan één kant vervulling van de nood. In 170 jaar tijd hebben ze in die gemeente één keer een dominee beroepen omdat er geen nood is. Ik vraag me af of dat de juiste weg is. Zo stimuleer je het wel dat er geen nood is. Daarnaast geloof ik dat als een kerkenraad een tweetal gaat stellen, dat er vooraf de Naam des Heeren aangeroepen wordt!Philibert schreef:Waarom wordt er niet beroepen? "Voordat je als gemeente kunt beroepen, moeten er werkzaamheden zijn aan de troon der genade. Als er geen werkzaamheden zijn, kun je niet beroepen. Ds. Joh. van der Poel zei altijd: "Eerst roepen, dan beroepen." Dat is vreemde taal aan het worden, maar ik geloof toch dat men vroeger in het hele kerkverband zo dacht. Maar, laat ik voorzichtig zijn. Niemand hoeft ons in dit opzicht na te volgen."
Als er echt nood was, zou er veel veranderen, zegt Philibert. "Er is geen levende nood. Als die er wel was, zouden er ook werkzaamheden zijn met het vacant zijn. Dan zouden we ook allang een predikant hebben gehad. Dat kan niet anders. Als er werkzaamheden van boven zijn, komt er vervulling van de nood. Het een zit aan het andere vast. Maar er is geen nood. En daarom tobben we maar wat voort."
Bovendien vind ik het een vreemde "oplossing" om dan voor een tussenweg te gaan. We beroepen wel, maar niet te vaak zodat het een beetje bijzonder blijft.
Zo los je geen geestelijke armoede op. Een 'gedurig gebed van de gemeente', dat kan ook met 12 beroepen in een jaar.
Net zo met bijv. 12 keer avondmaal per jaar, maar dat is een andere discussie.
We moeten niet om het 'geestelijk te houden' het dan maar weinig gaan houden. Nog even en we gaan minder kerk houden, zodat de prediking tenminste bijzonder blijft.
Of, als je werkelijk van mening bent dat de bevinding hierbij voorop hoort te gaan, wees dan ook radicaal en hanteer helemaal het standpunt van ouderling Philibert. Ik ben wel benieuwd wie mag beoordelen wanneer er werkelijk wordt geroepen en er overgegaan mag worden tot beroepen.
Zoals de gemeente die dit standpunt hanteerde rond het avondmaal (alleen houden als er behoefte aan is en om wordt gevraagd vanuit de gemeente). Maar de behoefte voelen werd heel zeldzaam (want dat komt niet uit onszelf) dus ook de avondmaalsviering.
Ik geloof dat het juist de middelen kunnen zijn (periodiek avondmaal, periodiek beroepen) die ons kunnen uitdrijven tot verlangen en gebed. Zo werkt de Heere gelukkig vaak, door de middelen.
Dus laat ik het eens andersom stellen: laten we die middelen maar vaak benutten, opdat er verlangen en gebed ontstaat.
Zo los je geen geestelijke armoede op. Een 'gedurig gebed van de gemeente', dat kan ook met 12 beroepen in een jaar.
Net zo met bijv. 12 keer avondmaal per jaar, maar dat is een andere discussie.
We moeten niet om het 'geestelijk te houden' het dan maar weinig gaan houden. Nog even en we gaan minder kerk houden, zodat de prediking tenminste bijzonder blijft.
Of, als je werkelijk van mening bent dat de bevinding hierbij voorop hoort te gaan, wees dan ook radicaal en hanteer helemaal het standpunt van ouderling Philibert. Ik ben wel benieuwd wie mag beoordelen wanneer er werkelijk wordt geroepen en er overgegaan mag worden tot beroepen.
Zoals de gemeente die dit standpunt hanteerde rond het avondmaal (alleen houden als er behoefte aan is en om wordt gevraagd vanuit de gemeente). Maar de behoefte voelen werd heel zeldzaam (want dat komt niet uit onszelf) dus ook de avondmaalsviering.
Ik geloof dat het juist de middelen kunnen zijn (periodiek avondmaal, periodiek beroepen) die ons kunnen uitdrijven tot verlangen en gebed. Zo werkt de Heere gelukkig vaak, door de middelen.
Dus laat ik het eens andersom stellen: laten we die middelen maar vaak benutten, opdat er verlangen en gebed ontstaat.
Marieke, ik ben het ook niet helemaal eens met die ouderling, maar vind wel dat jij het stukje te negatief leest.
En dat van de Naam des Heeren aanroepen... ja waar doen ze dat niet in kerkelijk Nederland? Vind ik niet echt een argument om dan alles maar goed te vinden wat de kerkenraad doet. Mijn mening: 3 of 4 keer per jaar beroepen is meer dan genoeg. Ik vind dat de gemeente ook de tijd moet krijgen om met die zaken op de knieen te komen.
Even een kleine anekdote: Ze vroegen eens aan ds. Smits, na de koffie ofzo. Dominee wilt u nog een stukje lezen en eindigen? Hij zei: Nee, dat Woord is veel te heilig om zomaar open te doen en is zo vertrokken. Mooi he?
En dat van de Naam des Heeren aanroepen... ja waar doen ze dat niet in kerkelijk Nederland? Vind ik niet echt een argument om dan alles maar goed te vinden wat de kerkenraad doet. Mijn mening: 3 of 4 keer per jaar beroepen is meer dan genoeg. Ik vind dat de gemeente ook de tijd moet krijgen om met die zaken op de knieen te komen.
Even een kleine anekdote: Ze vroegen eens aan ds. Smits, na de koffie ofzo. Dominee wilt u nog een stukje lezen en eindigen? Hij zei: Nee, dat Woord is veel te heilig om zomaar open te doen en is zo vertrokken. Mooi he?
Laatst gewijzigd door Zucht op 13 nov 2012, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Nee.Zucht schreef:Even een kleine anekdote: Ze vroegen eens aan ds. Smits, na de koffie ofzo. Dominee wilt u nog een stukje lezen en eindigen? Hij zei: Nee, dat Woord is veel te heilig om zomaar open te doen en is zo vertrokken. Mooi he?
Bijzondere gedachten hier. Alsof het van de mensen of de gemeente afhangt of er een dienstknecht komt.
Volgens mij is het de Heere Zelf die Zijn knechten roept en zend. Wel in de middelijke weg, en ja dat is beroepen. En als een predikant gezonden wordt, dan gaat hij, ook al heeft de hele gemeente er geen echte behoefte aan.
Volgens mij is het de Heere Zelf die Zijn knechten roept en zend. Wel in de middelijke weg, en ja dat is beroepen. En als een predikant gezonden wordt, dan gaat hij, ook al heeft de hele gemeente er geen echte behoefte aan.
**zucht**Zucht schreef:Marieke, ik ben het ook niet helemaal eens met die ouderling, maar vind wel dat jij het stukje te negatief leest.
Het ergste is nog dat je het mooi vindt.
Maar ja, een beetje mystiek, een beetje op 't gevoel, dat doet het altijd goed in bepaalde kringen.refo schreef:**zucht**Zucht schreef:Marieke, ik ben het ook niet helemaal eens met die ouderling, maar vind wel dat jij het stukje te negatief leest.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik onderschat je kennis van "bepaalde kringen" niet, maar veel kennis van hoe ds. Smits was laat je hier in elk geval niet blijken.Hendrikus schreef:Maar ja, een beetje mystiek, een beetje op 't gevoel, dat doet het altijd goed in bepaalde kringen.refo schreef:**zucht**Zucht schreef:Marieke, ik ben het ook niet helemaal eens met die ouderling, maar vind wel dat jij het stukje te negatief leest.
Ik snap heus wel wat ouderling Philibert bedoelt, en ik twijfel niet aan de integriteit van die man, maar het is zoals aangegeven: wie bepaalt er dan wanneer het nood is?Zucht schreef:Marieke, ik ben het ook niet helemaal eens met die ouderling, maar vind wel dat jij het stukje te negatief leest.
Ik zeg niet dat ik alles maar goed vindt wat de kerkenraad doet, maar na ieder beroep krijgt de gemeente 3 weken de tijd om op met die zaken op de knieën te komen. En dan tussen de beroepen door ook nog. Ik denk dat er bij een gemeente die al 15 jaar vacant is en ieder jaar 4 beroepen uitbrengt evenveel automatisme kan optreden als een gemeente die vacant is en 10 beroepen in een jaar uitbrengt.
Ik vind dat een kerkenraad dat maar zelf moet bepalen hoe vaak, maar ik vind wel dat je de ordelijke weg die ingesteld is om tot een predikant te komen bewandeld mag worden.
eilander schreef:Ik onderschat je kennis van "bepaalde kringen" niet, maar veel kennis van hoe ds. Smits was laat je hier in elk geval niet blijken.Hendrikus schreef:Maar ja, een beetje mystiek, een beetje op 't gevoel, dat doet het altijd goed in bepaalde kringen.refo schreef:**zucht**Zucht schreef:Marieke, ik ben het ook niet helemaal eens met die ouderling, maar vind wel dat jij het stukje te negatief leest.

Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Beste mensen, we gaan weer ontopic door alleen feitelijke info hier te plaatsen. Voor discussie is elders plaats.
Als wij nood zouden moeten maken werd het nooit nood.Marieke schreef:Ik snap heus wel wat ouderling Philibert bedoelt, en ik twijfel niet aan de integriteit van die man, maar het is zoals aangegeven: wie bepaalt er dan wanneer het nood is?Zucht schreef:Marieke, ik ben het ook niet helemaal eens met die ouderling, maar vind wel dat jij het stukje te negatief leest.
Ik zeg niet dat ik alles maar goed vindt wat de kerkenraad doet, maar na ieder beroep krijgt de gemeente 3 weken de tijd om op met die zaken op de knieën te komen. En dan tussen de beroepen door ook nog. Ik denk dat er bij een gemeente die al 15 jaar vacant is en ieder jaar 4 beroepen uitbrengt evenveel automatisme kan optreden als een gemeente die vacant is en 10 beroepen in een jaar uitbrengt.
Ik vind dat een kerkenraad dat maar zelf moet bepalen hoe vaak, maar ik vind wel dat je de ordelijke weg die ingesteld is om tot een predikant te komen bewandeld mag worden.
Ik vind wel dat een gemeemte niet aan de lopende band hoeft te beroepen.
Je ziet het bij ons in West. Vaak achter elkaar, en men zoekt het wel
in de rechterflank. Maar die is ook een keer uitgeput, en dan weer
opnieuw beginnen, en het net aan de andere kant uitwerpen?
Dat lijkt me ook niet de weg. Al is er maar één in een gemeente waar
de nood wordt opgelegd, dan wordt er wel een dominee gezonden
Vroeger zeiden ze wel eens: Je kan beter verlegen zijn OM een dominee
dan MET een dominee. En dat is waar.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«