Maatregelen kerk ivm coronavirus

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Er is plaats voor ongeveer 250 man, schat ik in. Iedereen kan 1 keer per zondag naar de kerk en 1 keer in de 4 weken 2 keer per zondag.

Overigens is er dan nog steeds anderhalve meter afstand mogelijk.
Habitat

Bericht door Habitat »

Het coronatoegangsbewijs druppelt langzaam de kerken binnen. Een kerk in Drenthe vraagt al bij kerkdiensten, huwelijken en uitvaarten naar een ctb.
Het CIO adviseert het voor de koorrepetities.
TSD

Bericht door TSD »

Habitat schreef:Het coronatoegangsbewijs druppelt langzaam de kerken binnen. Een kerk in Drenthe vraagt al bij kerkdiensten, huwelijken en uitvaarten naar een ctb.
Dat laatste is niet eens een advies maar inmiddels een wettelijke verplichting, helaas.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Habitat schreef:Het coronatoegangsbewijs druppelt langzaam de kerken binnen. Een kerk in Drenthe vraagt al bij kerkdiensten, huwelijken en uitvaarten naar een ctb.
Het is ernstig. De NOS smult hiervan natuurlijk. Dat word straks wijzen, hun doen het toch ook? De ongevaccineerde worden als een stel schapen opgejaagd. Net zo lang tot het doel bereikt is.

Waar gaat deze wereld naartoe? Gelukkig is het bijna Kerst, dan zal iedereen zich weer hopelijk een beetje bezinnen en wat vredelievender worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Charles

Bericht door Charles »

Ik zei tegen mn vrouw: als ze echt QR gaan invoeren in mn kerk zeg ik subiet mn lidmaatschap op. Zie het overigens echt niet gebeuren. De koster zei al: dan zoeken ze maar een nieuwe koster.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Heb het stuk in Trouw gelezen. Ik snap het wel en kan er ook wel achter staan. Waarom zouden wij dit niet doen (en andere plekken in het land wel)? Ik vind het een stuk gezond boerenverstand.
HersteldHervormd

Charles schreef:Ik zei tegen mn vrouw: als ze echt QR gaan invoeren in mn kerk zeg ik subiet mn lidmaatschap op. Zie het overigens echt niet gebeuren. De koster zei al: dan zoeken ze maar een nieuwe koster.
Ik zou niet je mijn lidmaatschap opzeggen, anders word het een soort strafje naar de kerk toe. Dat is ook niet uit liefde handelen.

Volgens heb ik ooit een topic geopend rondom testen/QR onzin bij kerken. Misschien kan een mod het verplaatsen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef:Ik zei tegen mn vrouw: als ze echt QR gaan invoeren in mn kerk zeg ik subiet mn lidmaatschap op. Zie het overigens echt niet gebeuren. De koster zei al: dan zoeken ze maar een nieuwe koster.
Dus als de kerkenraad dit zou besluiten, dan is het vijfde gebod opeens niet meer van toepassing? Dan is de vermaning aan de gemeente zoals verwoord in het formulier ter bevestiging van ambtsdragers niet meer relevant?
TSD

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
Dus als de kerkenraad dit zou besluiten, dan is het vijfde gebod opeens niet meer van toepassing? Dan is de vermaning aan de gemeente zoals verwoord in het formulier ter bevestiging van ambtsdragers niet meer relevant?
Als de kerkenraad dit zou besluiten handelen ze in strijd met de Bijbel doordat de kerk dan meewerkt in de richtig van drang naar gewetensbezwaarden.

Dus nee, dan is het vijfde gebod niet van toepassing.
DDD

Bericht door DDD »

?

Mijn kerk handelt allerlei drang uit. Over bijbelvertalingen en kleren en weet ik wat niet al. Zo'n QR-code zou een kleinigheid zijn, mijns inziens.
TSD

Bericht door TSD »

DDD schreef:?

Mijn kerk handelt allerlei drang uit. Over bijbelvertalingen en kleren en weet ik wat niet al. Zo'n QR-code zou een kleinigheid zijn, mijns inziens.
Het gaat over drang dat mensen tegen hun geweten gaan handelen (d.w.z. dat ze in hun geweten niet overtuigt zijn dat ze niet in strijd handelen met Gods Woord).

Je mede-christenen aanzetten tot daden die misschien wel geoorloofd zijn, maar die het geweten van iemand kwetst wordt in de Bijbel omschreven als 'ergeren'.

Ik geloof dat o.b.v. 1 Kor. 8 de kerk geen druk mag gaan uitoefenen op mensen die om des gewetens wil zich niet laten vaccineren, zodat ze in de verleiding komen om het wel te doen of omdat ze denken: als de kerk zelfs op dit pad gaat, dan zal het wel 'goed zijn' zonder dat ze in hun geweten hiervan werkelijk overtuigt zijn.

Het feit dat je gedrongen wordt de Statenvertaling te gebruiken is natuurlijk van een heel andere orde, er is geen enkel persoon in jou kerk die zich in zijn geweten bezwaard voelt om de Statenvertaling te lezen en anderszins gaat er natuurlijk dan op een heel ander vlak iets mis. Het gaat uiteraard om middelmatige zaken waarvan de een de vrijheid voelt om die te gebruiken en de ander niet.

Uit 1 Kor. 8 en ook uit de context / handelingen zou je ook nog kunnen opmaken dat het echt gaat om zaken die onder Christenen verdeeld liggen, zoals destijds het eten van eten wat aan de afgoden geofferd was.

Dus ja, als mijn gemeente dit zou gaan besluiten, die kans acht ik overigens 0 of in de buurt van 0, dan geloof ik niet dat ik heb te gehoorzamen maar dat het eerder mijn plicht is te wijzen op de onbijbelse handelswijze daarvan.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

HersteldHervormd schreef:
Het is ernstig. De NOS smult hiervan natuurlijk. Dat word straks wijzen, hun doen het toch ook? De ongevaccineerde worden als een stel schapen opgejaagd. Net zo lang tot het doel bereikt is.

Waar gaat deze wereld naartoe? Gelukkig is het bijna Kerst, dan zal iedereen zich weer hopelijk een beetje bezinnen en wat vredelievender worden.
Waarom overdrijf je zo? Het irriteert me mateloos.

Heb je er wel eens rekening mee gehouden dat er ook naasten zijn die zich niet kunnen láten vaccineren, i.v.m. bijvoorbeeld onderliggend lijden?

En je schreef pas al over een collega die op de IC ligt, mogelijk omdat je hem zelf besmet hebt. Hoe kun je dan zo onredelijk doen over een QR-code?

Ik begrijp dat echt niet.
HersteldHervormd

GerefGemeente-lid schreef:

Waarom overdrijf je zo? Het irriteert me mateloos.

Heb je er wel eens rekening mee gehouden dat er ook naasten zijn die zich niet kunnen láten vaccineren, i.v.m. bijvoorbeeld onderliggend lijden?

En je schreef pas al over een collega die op de IC ligt, mogelijk omdat je hem zelf besmet hebt. Hoe kun je dan zo onredelijk doen over een QR-code?

Ik begrijp dat echt niet.
Omdat de QR code niet bewezen helpt.

Weet je wat het zo moeilijk maakt. Jij bent in principe voor vaccineren. Het maakt jou principieel niet uit, wat ik volledig respecteer en waar ik geen oordeel over heb. Het gevolg alleen wel is dat je ook veel zaken erachter ook prima vind. Aangezien je meegaat in de visie van de regering, geeft dit geen conflicten. De QR code is een maatregel/dwangmiddel die bijna uitsluitend ongevaccineerde raakt. In principe is het geen probleem om wat uit te printen of een app te downloaden voor de gevaccineerde. Jij hebt er dus geen problemen mee, jij hebt alle vinkjes.

Ik niet, omdat ik overtuigd ben dat de Heere dat niet wil. Daarnaast twijfel ik ook aan de medische kant van het verhaal. Maar het komt er in ieder geval op neer dat mijn vrouw en ik niet doen wat de regering graag wil. En dat geeft een conflict. Zeker als er sancties volgen vanwege mijn overweging.

Begrijp je dit?

Over het besmetten van andere, ik mag dat overgeven. Ik heb er ook niet om gevraagd om besmet te worden. Op het moment dat ik klachten kreeg heb ik getest, ik heb geen regel overtreden. Ik kan er simpelweg niets aan doen. Ik vind het natuurlijk wel erg vervelend. Maar het is wel een beetje flauw dat je het aanhaalt, alsof het allemaal bewust gegaan is ofzo.
Marco

Bericht door Marco »

GerefGemeente-lid schreef:Het coronatoegangsbewijs druppelt langzaam de kerken binnen. Een kerk in Drenthe vraagt al bij kerkdiensten, huwelijken en uitvaarten naar een ctb.

Dat is nog geen reden om de NOS er bij te halen en van kwade intenties te voorzien.

Edit: ingekort tot de quote waar ik op reageerde
Laatst gewijzigd door Marco op 05 nov 2021, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco

Bericht door Marco »

HersteldHervormd schreef:Ik niet, omdat ik overtuigd ben dat de Heere dat niet wil. Daarnaast twijfel ik ook aan de medische kant van het verhaal. Maar het komt er in ieder geval op neer dat mijn vrouw en ik niet doen wat de regering graag wil. En dat geeft een conflict. Zeker als er sancties volgen vanwege mijn overweging.

Begrijp je dit?

Over het besmetten van andere, ik mag dat overgeven. Ik heb er ook niet om gevraagd om besmet te worden. Op het moment dat ik klachten kreeg heb ik getest, ik heb geen regel overtreden. Ik kan er simpelweg niets aan doen. Ik vind het natuurlijk wel erg vervelend. Maar het is wel een beetje flauw dat je het aanhaalt, alsof het allemaal bewust gegaan is ofzo.
Over de medische kant is ondertussen aardig wat gezegd. Eigenlijk vind ik het zo langzamerhand wel vreemd om daar nog aan te twijfelen - maar dat zal voor iedereen anders liggen.

Geen regel overtreden betekent niet dat je automatisch goed zit. Je hebt dan nog steeds wel een maatregel nagelaten die het risico voor je naaste had beperkt (even er vanuit gaand dat vaccinatie nog steeds een gunstig effect heeft op besmettingskans). En ook: de kans om op de IC komt en daarmee anderen van de IC vandaan te houden die daardoor langer moeten lijden. Ook die effecten zul je in je overweging mee moeten nemen.
Plaats reactie