huisman schreef: ↑Vandaag, 13:31
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 12:45
huisman schreef: ↑Vandaag, 12:39
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 11:30
Eerlijk gezegd heb ik wat moeite met die vraag om aandacht, of het nu van links of rechts komt. Het gaat er toch niet om wie de meeste pijn voelt of wie het grootste slachtoffer is? Kom op zeg.
Vreemd? Dit gesprek begon met jouw vraag over empathie met de ‘minderheid’. Nu het over de rechterkant gaat kun je het blijkbaar niet opbrengen om empathie op te brengen voor individuele leden die zich thuisvoelen aan de ‘rechterkant’ en verdriet hebben over hun kerkverband. Verdriet die zich zelfs uit in het neerleggen van hun ambt en een overgang naar de HHK. Leden die generaties lang lid van de CGK zijn geweest.
Die hebben geen ‘echt’ verdriet volgens jou?
Dat was midmid.
Probeer nu eens te reageren op mijn reactie (middenrefo) zonder meteen in de slachtofferrol te kruipen.
Excuses dat ik jullie met enige regelmaat verwissel. Dat heb je nu eenmaal met eeneiige tweelingen
Ik kruip persoonlijk niet in een slachtofferrol. Ik vraag aandacht voor die leden in het midden/rechts die het gevoel hebben hun kerkverband uitgeduwd te worden. Jij zal zeggen dat dit gevoel niet terecht is maar dit is wel het oprechte gevoel van velen. Of we moeten v&a en homoseksueel gedogen of we moeten vertrekken. En dat gedogen kunnen ze niet vanwege hun Schriftverstaan en hun geweten.
Het verschuilen achter bestuurlijke onkunde vind ik nogal makkelijk. De kerk bestaat uit ambtsdragers en niet uit professionele bestuurders. Dat heeft de HEERE zo gewild en ik ben daar dankbaar voor. Teveel chaos meegemaakt in met professionele bestuurders. Om nu de kerkelijke problemen te wijten aan bestuurlijke onkunde is een analyse die ik volstrekt niet deel.
Dat heeft de HEERE zo gewild
Toe maar, dan wordt de discussie wel heel lastig.
Alsof ons kerkelijk model een Goddelijke inzetting is; dat is natuurlijk pertinent niet waar. Het heeft enkele Bijbelse lijnen, maar onze kerkstructuur is zeker niet direct gebaseerd op de Schrift.
En alsof gekozen ambtsdragers en vertegenwoordigers geen mensen kunnen zijn met bestuurlijke capaciteiten. Of dat kerkelijke vergaderingen zich niet meer zouden kunnen laten bijstaan door bestuurlijke mensen.
Ik pleit er niet voor om alleen professionele bestuurders te kiezen, maar een betere mix zou weldadig zijn.