Als jij die nieuwe druk koopt, neem ik die oude wel van je over!Luther schreef:Er komt een nieuwe uitgave uit. Zal ik die aanschaffen, of gewoon de oude druk houden?
Verwachte boeken theologie
- JolandaOudshoorn
Re: Verwachte boeken theologie
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Het schijnt een facsimile van de laatste druk te zijn. Ik heb de eerste druk en die is prima.
Lang verwacht maar nu komt dit boek voor het einde van het jaar uit.

Belijden in zevenvoud
€ 34.90
Harmonie van zeven protestantse belijdenisgeschriften
Belijden in zevenvoud
Auteurs: Prof. Dr. A. Baars | Drs. A. Groothedde MA
In dit boek staan zeven invloedrijke belijdenisgeschriften centraal:
de Augsburgse Confessie,
de Heidelbergse Catechismus,
de Catechismus van Genève,
de Westminster Confessie,
de Korte Westminster Catechismus,
de Nederlandse Geloofsbelijdenis
en de Dordtse Leerregels.
De belijdenisgeschriften zijn, geselecteerd op onderwerp, in kolommen naast elkaar afgedrukt.
Deze harmonische weergave maakt het mogelijk om op een eenvoudige manier de inhoud van de confessies te vergelijken.
Ieder belijdenisgeschrift is voorzien van een uitvoerige inleiding.
Doelgroep: studieboek voor zowel de theologiestudent als de geïnteresseerde leek; hulpmiddel voor predikanten en catecheten
Uniek naslagwerk met zeven invloedrijke belijdenisgeschriften
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dit boek is vandaag verschenen.huisman schreef:Heerlijk die lange winteravonden.
Van dit boek van ds A.C. Uitslag verwacht ik veel.
Een verhelderend en confronterend boek.
Zoals een sleutel nodig is om de auto te starten of om een huis binnen te gaan, zo is Paulus’ brief aan de Romeinen onmisbaar voor het verstaan van de Bijbelse boodschap. De Romeinenbrief opent de deur tot het verstaan van de hele Heilige Schrift, zeggen de kanttekeningen. De ‘sleutelbrief’ maakt duidelijk waar het in de Bijbel echt om gaat. Wie de Romeinenbrief niet verstaat, verstaat de Bijbelse boodschap niet. Blijvend actueel!
Paulus is in deze brief bepaald niet eenzijdig. Hij richt zich niet tegen één bepaalde dwaling of op één specifiek onderwerp. Alle wezenlijke geloofsthema’s komen aan de orde. Denk maar aan onderwerpen als het mensbeeld, de rechtvaardiging van de goddeloze, vrede met God, de zekerheid van het geloof, de heiliging van het leven, groeien in het geloof, de plaats van Israël, de wederkomst of het duizendjarig vrederijk.
De brief aan de Romeinen is niet alleen een sleutel, maar fungeert ook als een spiegel. Dat plaatst ons voor de vraag: waar staan we nu als gereformeerde gezindte? Ze roept ons op om de bijbelse leer, die door de reformatoren werd herontdekt, goed te bewaren en zuiver door te geven aan ons nageslacht.
Een herdruk van een standaardwerk in onze gezindte

Onder de vele geschriften die Van der Groe heeft nagelaten, neemt zijn Toetssteen wel de belangrijkste plaats in.
Op het titelblad gaf de schrijver uitgebreid aan waarover het werk handelt en met welk doel hij het geschreven had. De volledige titel luidt: ‘Toetssteen der ware en valse genade, ontdekkende, in het helder schijnende licht der zuivere gereformeerde waarheid vervat in de Heidelbergse Catechismus, de wezenlijke gronden van onderscheid tussen het zaligmakende werk des Geestes in de harten der oprechte gelovigen, en tussen het schijngeestelijke werk der geveinsden en tijdgelovigen, ten dienste van het heilbegerige christenvolk in Nederland, om hen op te wekken, in deze donkere dagen der verleiding, hun eeuwige staat grondig te beproeven en zichzelf zorgvuldig te hoeden voor de verderfelijke wegen der huichelarij, en voor allerlei listig bedrog des satans, met zich vast te houden aan het geloof dat eenmaal den heiligen overgeleverd is.’
Sinds de verschijning van het werk in 1752-1753 (twee delen) is het veelvuldig herdrukt. Vier herdrukken van een uitgave uit 1938 werden door Den Hertog uitgegeven.
De tekst van de herdruk die nu het licht ziet, is opnieuw gezet en nauwkeurig en zorgvuldig vergeleken met het origineel.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valse genade bestaat niet.
Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig.refo schreef:Valse genade bestaat niet.
(Lees de volledige titel in de post van huisman)
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Ik merk dat je het boek gelezen hebt. Want Vd Groe schrijft dit namelijk in zijn voorrede.refo schreef:Valse genade bestaat niet.
En is hier zelfs al eerder aan de orde gekomen inclusief weerlegging mét het voorwoord.
Sent from my PC using Keyboard
Erasmiaan schreef:

pas was ik op een verjaardag en daar kroop kleinkind-Huisman regelrecht naar de boekenkast om direct een paar theologische boeken te grijpen. Verbazend hoe snel opa's bloed kan gaan..... 

helma schreef:pas was ik op een verjaardag en daar kroop kleinkind-Huisman regelrecht naar de boekenkast om direct een paar theologische boeken te grijpen. Verbazend hoe snel opa's bloed kan gaan.....
...en net zo lief als Opa

De Geloofsbelijdenis van Athanasius is één van de drie oud-kerkelijke belijdenisgeschriften die door de kerken van de Reformatie zijn aanvaard. In vergelijking met de Apostolische Geloofsbelijdenis en de Geloofsbelijdenis van Nicea is deze Geloofsbelijdenis tamelijk onbekend.
De Geloofsbelijdenis van Athanasius is geschreven in een tijd dat er dwalingen in de kerk waren ontstaan over de leer van de Drie-eenheid en de twee naturen van Christus. In deze Geloofsbelijdenis worden deze opvattingen die strijdig zijn met de Schrift bestreden. Tevens wordt de leer die naar de godzaligheid is erin beleden. Door deze waarheden te belijden is de Geloofsbelijdenis van Athanasius een troostboek voor de Kerk van de Heere.
Deze publicatie is een verklaring van de Geloofsbelijdenis van Athanasius.
Dr. P. Korteweg (1969) is predikant van de Hersteld Hervormde Gemeente te Oud-Beijerland. Hij publiceerde eerder over Johannes Drusius (1550-1616), Guido de Brès (1522-1567) en over de doop. Hij is medewerker aan het blad Om Sions Wil.
Ik heb het inmiddels gelezen. Echt aan te bevelen vooral ook voor jonge mensen. ds Uitslag gaat in 16 hoofdstukken door de hele Romeinenbrief en belicht de wezenlijke dogma's op een actuele wijze.Auto schreef:Dit boek is vandaag verschenen.huisman schreef:Heerlijk die lange winteravonden.
Van dit boek van ds A.C. Uitslag verwacht ik veel.
Een verhelderend en confronterend boek.
Zoals een sleutel nodig is om de auto te starten of om een huis binnen te gaan, zo is Paulus’ brief aan de Romeinen onmisbaar voor het verstaan van de Bijbelse boodschap. De Romeinenbrief opent de deur tot het verstaan van de hele Heilige Schrift, zeggen de kanttekeningen. De ‘sleutelbrief’ maakt duidelijk waar het in de Bijbel echt om gaat. Wie de Romeinenbrief niet verstaat, verstaat de Bijbelse boodschap niet. Blijvend actueel!
Paulus is in deze brief bepaald niet eenzijdig. Hij richt zich niet tegen één bepaalde dwaling of op één specifiek onderwerp. Alle wezenlijke geloofsthema’s komen aan de orde. Denk maar aan onderwerpen als het mensbeeld, de rechtvaardiging van de goddeloze, vrede met God, de zekerheid van het geloof, de heiliging van het leven, groeien in het geloof, de plaats van Israël, de wederkomst of het duizendjarig vrederijk.
De brief aan de Romeinen is niet alleen een sleutel, maar fungeert ook als een spiegel. Dat plaatst ons voor de vraag: waar staan we nu als gereformeerde gezindte? Ze roept ons op om de bijbelse leer, die door de reformatoren werd herontdekt, goed te bewaren en zuiver door te geven aan ons nageslacht.
-
Het zou nuttig zijn als de Augsburgse Confessie in twee versies weergegeven werd, de onveranderde en de later enigszins aangepaste versie, met name vanwege de passage over het Heilig Avondmaal.huisman schreef:Belijden in zevenvoud
€ 34.90
Harmonie van zeven protestantse belijdenisgeschriften
Belijden in zevenvoud
Auteurs: Prof. Dr. A. Baars | Drs. A. Groothedde MA
In dit boek staan zeven invloedrijke belijdenisgeschriften centraal:
de Augsburgse Confessie,
de Heidelbergse Catechismus,
de Catechismus van Genève,
de Westminster Confessie,
de Korte Westminster Catechismus,
de Nederlandse Geloofsbelijdenis
en de Dordtse Leerregels.
De belijdenisgeschriften zijn, geselecteerd op onderwerp, in kolommen naast elkaar afgedrukt.
Deze harmonische weergave maakt het mogelijk om op een eenvoudige manier de inhoud van de confessies te vergelijken.
Ieder belijdenisgeschrift is voorzien van een uitvoerige inleiding.
Doelgroep: studieboek voor zowel de theologiestudent als de geïnteresseerde leek; hulpmiddel voor predikanten en catecheten
Uniek naslagwerk met zeven invloedrijke belijdenisgeschriften
Overigens heb ik een Duits werk met (uit mijn hoofd) misschien wel 50 klassieke belijdenisgeschriften en een inhoudsopgave naar onderwerp. Dit aantal van 7 vind ik voor een dergelijk werk toch vrij beperkt, ik mis onder andere de invloedrijke Tweede Helvetische Confessie en de oude Schotse belijdenis van 1560.