ik die als 29 jarige bij de GG kwam, merk een discrepantie op :
-net als andere leeftijdsgenoten bezin ik veel, waardoor ik niet in oprechtheid ja en amen op alle STELLINGEN kan zetten.
(kom op geen mens is het toch tot de letter met ale 3 artikelen eens en dan ook nog in EEN interpretatie daarvan?)
Mij word vooralsnog zelfs de toegang tot de belijdeniscathagese onthouden (ondanks dat ik op een studie GPW zelf in een Vrijgemaakt Gereformeerde gemeente cathageses moest geven)
reden hiervoor aangegeven door de kerkeraad is feitelijk dat "men eigenlijk al verwacht dat iedereen ja en amen op alles kan zeggen VOOR ze aan de belijdeniscathagese gaan, en ze vinden dat iemand als ik van buitenaf, te storend zouden vinden (en eerst dus willen uithoren of ik wel in hun straatje denk voor ik de belijdeniscathagese mag gaan doen)
Deze strenge toetsing word NIET gedaan met mensen "uit de eigen achterban" en veel mensen denken als ze met 18 jaar belijdenis doen lang niet zo diep na. Veel leeftijdsgenoten zeggen ook als ik nu (met 29/30) belijdenis had moeten doen had ik ook geen ja kunnen zeggen, ten eerste omdat je met 18 eigenlijk niet goed begrijpt waarop je ja zegt (en dus ook niet vertwijfeld bent om daat te zeker ja op te zeggen) maar ook omdat met de jaren je theologische kennis groeid en je dus sommige oude stellingnames niet volledig meer aanhangt.
bvb artikelen dat God UITSLUITEND door de bijbel ons onderwijst en dan liefts ook nog UITSLUITEND door de prediking..
Gedachtes als zoude wonderen van God niet meer gebeuren sederd het jaar 300
en meer van zulke kolder...
Waar ik het juist veel belangrijker acht dat er ook op bvb roken, en tv bezit getuchting word, en het niet vind kunnen dat er ouderlingen zijn die niet aan het avondmaal gaan en dergelijke.
Het word nog erger : sommigen van de oude garde (de nu nog machtsdragers, niemand onder de 40 zit in de oudstengroep.. en er is geen predikant om tegenwicht te bieden) gaven te kennen als reactie op een evangelisatieactie van enkele leden "dat zoiets alleen via de officiele kanalen mag" komop zeg mag een mens andere mensen niet meer over Christus vertellen?? en verder dat "men het liefst niet teveel mensen van buiten heeft, daar dat teveel "storing" geeft en teveel werk is om hen "in de leer te brengen"

lees hersenspoelen en ze eigenlijk het liefst weinig tot geen nieuwe aanwas zien.. en als het er is eigenlijk vooral mensen die al weten hoe het gaat (lees uit een gergem, gergemned, of aanverwant al of niet uit een andere woonplaats)
Wat ik we zag bij de belijdenis in de kerk.. daar word nauwelijks iets genoemd.. van dit alles.. terwijl er toch staat bijbels dat je ten overstaande van de gemeente belijdenis moet doen van je ongetwijfeld christenlijk geloof? Eigenlijk alleen de algemene geloofsbelijdenis.. goed niks mis mee, maar ik vind het een beetje dubbel als de "echte" belijdenis achter gesloten deur ipv voor de gemeente gebeurd, immers dat geeft weer teveel macht aan een te klein groepje mensen.
Tenslotte vind ik het raar dat als dan de algemene geloofsbelijdenis word opgezegd.. die niet uit het hoofd moet worden opgezegd (ik heb hem nog uit mijn hoofd moeten leren in een andere gemeente en zou verwachten dat dat in een zwaardere gemeente als de GG dan toch ook zou moeten??) maar men alleen ja zegt nadat de predikant hem voorleest.
Dat doet nog verder af aan het hele idee, van je BELIJDENIS ten overstaan van de Gemeente UIT TE SPREKEN.. dan lijkt me toch dat je dan de gehele geloofsbelijdenis woordelijk uit het hoofd moet opzeggen, en niet alleen een ja.
tot zover mijn 5 centen.