Wat is hypercalvinisme?

Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

Refojongere schreef: 10 feb 2024, 11:39 Wie op dit forum ziet zichzelf als hypercalvinist?
Leuke vraag, je bedoelt denk ik: wie durft er eerlijk voor uit te komen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door huisman »

Refojongere schreef: 10 feb 2024, 11:39 Wie op dit forum ziet zichzelf als hypercalvinist?
Even aanvullen met een tweede vraag:
Wie op dit forum ziet zichzelf als remonstrant?

Want de hele discussie vaart tussen deze twee klippen. Op beide klippen ga je schipbreuk lijden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Herman »

Refojongere schreef: 10 feb 2024, 11:39 Wie op dit forum ziet zichzelf als hypercalvinist?
Ik heb hier boven geprobeerd een definitie te geven. Het is wel handig als heel duidelijk is dat het hypercalvinisme er vooral om gaat dat een bepaald leerstuk belangrijker wordt de gemaakt dan de vrije verkondiging van het evangelie. Dus ja, in een heel aantal gevallen zal ik de beloften beperken tot het adres die ze dragen. Zo is het evangelie bedoelt voor zondaren en niet voor jan-en-alleman. Dat is volgens mij normaal calvinisme, maar in 2024 weet ik het niet meer hoe te classificeren.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 10 feb 2024, 12:05
Refojongere schreef: 10 feb 2024, 11:39 Wie op dit forum ziet zichzelf als hypercalvinist?
Even aanvullen met een tweede vraag:
Wie op dit forum ziet zichzelf als remonstrant?

Want de hele discussie vaart tussen deze twee klippen. Op beide klippen ga je schipbreuk lijden.
Je kan stellen dat ieder die de mening van Van de Brink niet onderschrijft op een of andere manier een hypercalvinist is. Immers, als er één is die vrije genade predikt dan is het hij wel. Er zitten wat verlegen hypercalvinisten hier lijkt het.
KDD
Berichten: 1579
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KDD »

Als je een beetje zelfkennis hebt dan zal je als Luther zeggen, als je mijn hart opensnijdt dan komt er een paus en een hypercalvinist en een remonstrant en een atheist en al wat meer eruit. Het is en zal een eeuwige wonder blijven dat er zo iemand de hemel in komt. Daarom is de verkiezing een grote troost want in ons is er niets goeds.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef: 10 feb 2024, 13:25
huisman schreef: 10 feb 2024, 12:05
Refojongere schreef: 10 feb 2024, 11:39 Wie op dit forum ziet zichzelf als hypercalvinist?
Even aanvullen met een tweede vraag:
Wie op dit forum ziet zichzelf als remonstrant?

Want de hele discussie vaart tussen deze twee klippen. Op beide klippen ga je schipbreuk lijden.
Je kan stellen dat ieder die de mening van Van de Brink niet onderschrijft op een of andere manier een hypercalvinist is. Immers, als er één is die vrije genade predikt dan is het hij wel. Er zitten wat verlegen hypercalvinisten hier lijkt het.
:haha :haha
Ik denk dat er sektes zijn waar de volgelingen het boegbeeld minder op een troon zetten. Over 100 jaar staat hij vast in rijtje van de Apostelen, Augustinus, Luther en Calvijn
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 923
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Adagio »

Refojongere schreef: 10 feb 2024, 11:39 Wie op dit forum ziet zichzelf als hypercalvinist?
Ik ben ultracalvinist.
Is hier ook nog iemand die super- dan wel gewoon pelagiaans is?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 10 feb 2024, 13:25
huisman schreef: 10 feb 2024, 12:05
Refojongere schreef: 10 feb 2024, 11:39 Wie op dit forum ziet zichzelf als hypercalvinist?
Even aanvullen met een tweede vraag:
Wie op dit forum ziet zichzelf als remonstrant?

Want de hele discussie vaart tussen deze twee klippen. Op beide klippen ga je schipbreuk lijden.
Je kan stellen dat ieder die de mening van Van de Brink niet onderschrijft op een of andere manier een hypercalvinist is. Immers, als er één is die vrije genade predikt dan is het hij wel. Er zitten wat verlegen hypercalvinisten hier lijkt het.
Toch heb jij nu een vreemde definitie van hypercalvinisme. Wat Jezus een hypercalvinist toen Hij zei: velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren? Of als Hij de rijke jongeling voorwaarden geeft om Hem te volgen.? Alles verkopen en aan de armen geven.
Was Paulus een hypercalvinist toen hij in Romeinen 9 : 6 - 33 zo’n nadruk legt op Gods vrijmacht? Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben. Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermende Gods….. Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.

Jij spreekt terecht over vrije genade maar veel minder over die bekende uitdrukking: Waar genade valt, daar valt ze vrij. Juist dat brengt Bijbelse evenwicht aan.

In het welmenend aanbod van genade kan ik dr vd Brink wel volgen maar hoe hij over het komen tot het geloof spreekt niet. Ik mis bij hem het onwederstandelijke werk van Gods Geest in het verbreken van het hart . Verbroken van hart en verslagen van geest zijn geen voorwaarden maar wel de weg waarlangs de Heilige Geest plaats maakt voor de Gekruisigde.

Maar ben bang dat wij de zoveelste rotonde opgaan. Laten we dat maar niet doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

---knip--- Niet zo denigrerend spreken aub, dat is hier niet toegestaan.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

KDD schreef: 10 feb 2024, 13:34 Als je een beetje zelfkennis hebt dan zal je als Luther zeggen, als je mijn hart opensnijdt dan komt er een paus en een hypercalvinist en een remonstrant en een atheist en al wat meer eruit. Het is en zal een eeuwige wonder blijven dat er zo iemand de hemel in komt. Daarom is de verkiezing een grote troost want in ons is er niets goeds.
Als je zo redeneert dan neem ik aan dat je naar de RK gaat, want dan maakt het niet uit he.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hypercalvinisten zien bijna iedereen die anders denkt als zij, als remonstrant, en
remonstranten zien bijna iedereen die anders als zij denken, als hypercalvinisten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Terri »

Johann Gottfried Walther schreef: 10 feb 2024, 15:35 Hypercalvinisten zien bijna iedereen die anders denkt als zij, als remonstrant, en
remonstranten zien bijna iedereen die anders als zij denken, als hypercalvinisten.
Denk dat er een grote kern van waarheid in zit.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Gezang »

Herman schreef: 10 feb 2024, 12:14 Zo is het evangelie bedoelt voor zondaren en niet voor jan-en-alleman. Dat is volgens mij normaal calvinisme, maar in 2024 weet ik het niet meer hoe te classificeren.
Zozo. Jij ontkent dus de doodstaat en erfzonde. Sinds wanneer bestaan er mensen die geen zondaren zijn?
Refojongere
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Refojongere »

Niemand tot nu toe. Dan denk ik dat Van den Brink met zo'n begrip weinig opschiet. Niemand voelt zich aangesproken door hypercalvinist.

Laat ik dan verder vragen: het Evangelie mag alleen gepredikt worden aan hen hun zonden hebben leren kennen?

Wie voelt zich daardoor aangesproken?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door huisman »

huisman schreef: 09 feb 2024, 10:47
Henk J schreef: 09 feb 2024, 10:34
huisman schreef: 08 feb 2024, 13:18 Gevonden. :super
Al geluisterd? Als het een preek is die ook raakt aan de besproken thematiek is het misschien een idee voor de preekluisterkring. De Schriftlezing wekt die indruk wel.
Ik was hem aan het luisteren maar werd gestoord. Heb de preek dus nog niet in zijn geheel beluisterd. Dat wordt denk ik volgende week pas. In het gedeelte van de preek tot nu toe herken je de standpunten/thematiek van deze predikant. Maar de preek is wel meer in evenwicht. Beluisterde zelfs een paar kleine lettertjes maar dat kan inlegkunde van mij zijn.
Wel volop een gereformeerde preek.
Vanavond preek helemaal beluisterd. Moet mijzelf corrigeren. Ben namelijk geschrokken van de zeer gebrekkige exegese. Zou op de TUA niet geaccepteerd worden. Dr vd Brink begint de preek met dat zijn uitleg afwijkt van die van Calvijn en Luther. Trouwens ook van hemzelf want hij spreekt zichzelf regelmatig tegen in deze preek. Hij heeft moeite met het woord “wereld”. Bij Johannes 3:16 betrekt hij het uitsluitend op de uitverkorenen. Bij Mattheus 13 : 38 betrekt hij het op degenen die buiten de kerk zijn. Heel apart…..
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie