Interssant om alle meningen over het vermogen van de boer te lezen.
Even een paar feiten:
1. Het vermogen van een boer zit voornamelijk in de grond. Grond die interessant is voor andere agrarische bedrijven is (veel) geld waard, anders aanzienlijk minder.
2. Landelijk gezien is ca. 40% van de grond is geen eigendom van de boer, maar is gepacht van particulieren, stichtingen, grootgrondbezit of beleggers.
3. Locaties zonder afdoende vergunning zijn niet interssant voor andere ondernemers, dus aanzienlijk minder in waarde. Kleine toelichting: Boeren konden uitbreiden als ze een zgn. PAS-melding deden. Volkomen legaal en conform staande regelgeving. De PAS is door de rechterlijke uitspraken gesneuveld, daarmee zijn er dus nog veel bedrijven die in één klap geen vergunning meer hebben en derhalve ook de waarde van hun bedrijf is geminimaliseerd.
4. Het vreemd vermogen bij boeren is zeer aanzienlijk. Om (als voorbeeld) bij een al jaren relatief gelijkblijvende melkprijs (opbrengsten) maar oplopende kosten toch een positief resultaat te behalen is ingezet op schaalvergroting. Veelal gefinancierd met vreemd vermogen. Agrarische bedrijven worden graag door banken gefinancierd: hoge zekerheid en trouwe betalers.
Dan nu de onteigening:
1. Onteigening is nog niet zo makkelijk. Er zijn een aantal vereisten om te kunnen onteigenen: Een omstandigheid die past in een (wettelijke) titel uit de Onteigeningswet.
2. Onteigening ziet op volledige schadevergoeding.
3. Volledige schadevergoeding ziet op vergoeding van vermogenschade, inkomenschade en bijkomende kosten.
Knelpunten:
1. De opzet is reductie van vee. Dat betekent dat een herstart op een andere locatie niet gewenst is. In het kader van een onteigening kan dat niet worden gevorderd (juridisch). Wel met een uitkoopregeling. Ik denk dan ook dat dit laatste meer het geval zal zijn dan onteigening.
2. De schadevergoeding op basis van liquidatie, is bij een geringer vermogen (denk aan de pachtgronden, denk aan het aanwezige vreemd vermogen) ook aanzienlijk minder.
3. Zullen de meeste (gedwongen) stoppers niet een aanzienlijke som geld krijgen? Ik denk het wel. Maar dat doet niet ter zake. Het gaat er om of het vermogen wat er nu is (zonder de beoogde maatregelen) vergoed wordt.
4. Een emotioneel punt mag niet onbesproken blijven. De gezinsstructuur en levenswijze is gebaseerd op het boeren bedrijf. Natuurlijk is dat in meer sectoren zo, maar ook dat is geen argument om het dan minder erg te vinden als deze gezinnen hun werk en leven gedwongen moeten veranderen.
5. Een ander knelpunt is de ‘schaduw-schade’. Een begrip wat nergens in de wet terug komt, maar wel aanwezig is. Vooruitlopend op plannen die nog niet concreet zijn wordt al wel een schaduw vooruit geworpen die voor schade zorgen voor hen die bijv nu hun bedrijf moeten verkopen (denk aan sterfgevallen, geen opvolging etc.) De minder opbrengsten door de nog niet concrete maatregelen worden nergens vergoed, maar zijn er wel.
Ik zou nog een poosje door kunnen gaan, maar dan wordt het vast te veel voor dit forum, maar als je wat in het onteigeningsrecht heb gedaan kun je beroepsmatig geboeid worden

.