Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Augustienus

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Augustienus »

Kanselruil vind ik een goede manier om geestelijke herkenning te bewerkstelligen en om onderlinge vooroordelen weg te nemen. Het is soms schrikbarend welke vooroordelen men soms heeft over andere kerkverbanden, dat geldt ook van links naar rechts. Kerkelijke eenwording werkt alleen als het van onderop komt. Ikzelf hoor regelmatig GB, HHK en CGK predikanten en hoor geen noemenswaardige verschillen, iig niet groter dan de accentverschillen binnen het kerkverband.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Bloksteen schreef:Binnen de GGIN niet dan? De GGIN is net zo goed een kippenhok aan het worden door interne verschillen en een andere focus in de prediking.
Wij vinden het natuurlijk ook wel erg snel een kippenhok. We scheuren al om een zwarte broek of een streepjesbroek. Er mogen gewoon verschillen zijn, een andere focus is wat anders, zolang het om de geheel enige Naam, de twee wegen en de drie stukken gaat is het bijbels. Daaromheen is veel mogelijk.

Tja, we zijn mensen. Na zo'n filmpje heb ik tabak van een bepaalde dominee. Dat is mijn probleem, niet die van een dominee of kerkverband.

Met een toename aan individualisering, het opkomen voor je eigen mening en 'iedereen mag er zijn' komen echt geen kerkverbanden bij elkaar.

Al zullen er velen verloren gaan die er een sport van maken de staat van een ander in twijfel te trekken op basis van ondermaanse argumentatie. Zij geven daarmee blijk zelf te willen regeren, waar rechtspreken een onderdeel van is. Dat is een doodzonde.
Eensch! Dit raakt precies de kern.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
Bloksteen schreef:Binnen de GGIN niet dan? De GGIN is net zo goed een kippenhok aan het worden door interne verschillen en een andere focus in de prediking.
Wij vinden het natuurlijk ook wel erg snel een kippenhok. We scheuren al om een zwarte broek of een streepjesbroek. Er mogen gewoon verschillen zijn, een andere focus is wat anders, zolang het om de geheel enige Naam, de twee wegen en de drie stukken gaat is het bijbels. Daaromheen is veel mogelijk.

Tja, we zijn mensen. Na zo'n filmpje heb ik tabak van een bepaalde dominee. Dat is mijn probleem, niet die van een dominee of kerkverband.

Met een toename aan individualisering, het opkomen voor je eigen mening en 'iedereen mag er zijn' komen echt geen kerkverbanden bij elkaar.

Al zullen er velen verloren gaan die er een sport van maken de staat van een ander in twijfel te trekken op basis van ondermaanse argumentatie. Zij geven daarmee blijk zelf te willen regeren, waar rechtspreken een onderdeel van is. Dat is een doodzonde.
Eensch! Dit raakt precies de kern.
Uhh...Ad schrijft hier diverse items. Waarop jij reageert dat het precies de kern raakt. Welke kern? En wat raakt precies die kern? Hele onduidelijke reactie.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid
Verbannen

De bijdrage van @Ad Anker raakt de kern van de oorzaak dat er gescheiden opgetrokken wordt. Het zwart-wit-denken en de polarisatie die er ook onder kerkelijke instanties en leidinggevenden gevonden wordt, zorgt voor twist en tweedracht en vergroting van verschillen, terwijl je in de praktijk onder de zondagse prediking vaak een vergrootglas moet meenemen om die daadwerkelijke verschillen ook te zien en te horen. Laat staan dat de jeugd van vandaag de dag nog begrijpt wat die verschillen nou zijn. Die trekken op het vo en het mbo sowieso al gezamenlijk op.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

om de verschillen nog eens extra te verduidelijken en te benadrukken komt er nu een boekje
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dat er in wezen geen verschillen zijn.
Nou dat is wel wat cru hoor. Ik heb het idee dat GGiN -dominees naar geheel GG kijken. En verschil is erg groot als het gaat om prediking tussen hen en ds Zondag/Vreugdenhil. Met alle respect maar nu dat filmpje van RMU naar buiten kwam waarin ds Zondag zegt dat vaccineren geen probleem is maar juist aanbevolen wordt en GGiN predikanten erg stellig nee zeggen...
Ik denk dat dit vanouds zo geweest. Ook de mij dierbare ds. Mallan kon wel eens wat generaliseren. Dan werd het gehele kerkverband genoemd, terwijl hij op zaken wees die bij bepaalde predikanten genoemd konden worden. Ik wil wijlen ds. Mallan daarop niet hard vallen. We geloven tenslotte dat hij een van God gezonden en geroepen mensenkind was. Zelfs met vele genadegaven.
Hard vallen is nooit goed, maar onjuiste dingen zeggen, ook niet. De GGiN dwalen in hun neiging één specifieke smaak te verabsoluteren.
Simon0612 schreef:
-DIA- schreef:Het grootste obstakel tot vereniging lijkt me duidelijk. Er liggen geestelijke banden, ook tussen predikanten. Maar wat het grootste probleem vormt is de verbreding in de GG. Er zijn nu eenmaal predikanten die beslist niet meer passen in de GGiN, en ook zullen deze predikanten zich niet thuis voelen in de GGiN.
Precies. Dat is het echte probleem en ik denk dat we dat allemaal wel weten. Het probleem zal vice versa bestaan.
En daar kom je niet uit. De enige uitweg is inderdaad een verkaveling zoals Augustienus voorstelt. Want laten we eerlijk zijn, ook binnen de GG komen de verschillen steeds duidelijker naar buiten. En hoe lang gaat dat nog goed? (Ik hoop heel lang hoor, maar ergens denk ik dat ook dit ooit mis gaat lopen).
Welnee, de verschillen nemen juist erg af. De nadruk op eigenaardigheden van het eigen kerkverband neemt toe en de oriëntatie op de Nadere Reformatie, die de insteek van ds. G.H. Kersten was, neemt af.
Augustienus schreef:Eigenlijk zou er een soort herkaveling plaats moeten vinden. Het linkergedeelte van de GG gaat dan samen met de HHK en het rechtergedeelte van de CGK en rechts GG samen met GGIN en eventueel de OGG. En het linkergedeelte van de CGK met de GKV.
Welnee. De leden en predikanten zouden zich moeten bekeren en niet zo zeuren. Er is geen enkele bijbelse opdracht om zich leraars naar eigen smaak te verzamelen.

Ik ben het op dat punt met de bijdrage van Ad Anker eens. Wat niet wil zeggen dat hij het met mij eens is, voordat ik daar een opmerking over krijg.
Panny

Bericht door Panny »

Simon0612 schreef:
-DIA- schreef:Het grootste obstakel tot vereniging lijkt me duidelijk. Er liggen geestelijke banden, ook tussen predikanten. Maar wat het grootste probleem vormt is de verbreding in de GG. Er zijn nu eenmaal predikanten die beslist niet meer passen in de GGiN, en ook zullen deze predikanten zich niet thuis voelen in de GGiN.
Precies. Dat is het echte probleem en ik denk dat we dat allemaal wel weten. Het probleem zal vice versa bestaan.
En daar kom je niet uit. De enige uitweg is inderdaad een verkaveling zoals Augustienus voorstelt. Want laten we eerlijk zijn, ook binnen de GG komen de verschillen steeds duidelijker naar buiten. En hoe lang gaat dat nog goed? (Ik hoop heel lang hoor, maar ergens denk ik dat ook dit ooit mis gaat lopen).
Ik maak me helemaal niet zo "druk" over kerkverbanden.
Ik denk dat we kerkverbanden veel belangrijker maken dan dat ze zijn.
Natuurlijk zijn er verschillen in een kerkverband tussen gemeentes (die ook allemaal hun eigen cultuur en historie hebben). Maar hoe erg is dat? En in hoeverre is een scheuring een oplossing?
De focus moet liggen op de lokale gemeente.
Als er een lokale Bijbelgetrouwe gemeente is met een Bijbelgetrouwe kerkenraad en predikant dan maakt het mij niet uit of het een OGG, GGiN, GG, HHK, CGK, PKN is (En ja: in al deze kerkverbanden vind je Bijbelgetrouwe predikers).
De lokale gemeente beroept ambtsdragers en predikanten en de lokale kerkenraad is verantwoordelijk voor de eigen gemeente.
Die hele sterke focus op een bepaald kerkverband (sommige hebben dan alleen kritiek en anderen verheerlijken een bepaald kerkverband helemaal) brengt ook veel kwaad en verwijdering.
GGotK

Bericht door GGotK »

Simon0612 schreef:Duidelijk antwoord!
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... erkenraad/
Zeker.
Zoals in bovengenoemd overzicht duidelijk is, vormt het attest van de kerkenraad één van de bronnen die het Curatorium gebruikt in haar afweging. In die zin heeft het attest van de kerkenraad een groot gewicht, maar: het zwaartepunt van de beslissing van de plaatselijke kerkenraad ligt niet in het toelaten van de persoon tot de opleiding (daar gaat de kerkenraad feitelijk niet over, maar het curatorium als het dagelijks bestuur van de theologische school). De kerkenraad heeft wel een beslissende stem als zij een beroep uitbrengt op een kandidaat.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Die 'andere 'focus is alleen maar aan te prijzen. Wat heb je aan prediking waar alleen maar wat voor Gods Kinderen bij zit?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Augustienus schreef:Eigenlijk zou er een soort herkaveling plaats moeten vinden. Het linkergedeelte van de GG gaat dan samen met de HHK en het rechtergedeelte van de CGK en rechts GG samen met GGIN en eventueel de OGG. En het linkergedeelte van de CGK met de GKV.
Ik denk dat dominees als Egas, de Bruin eerder bij de HHK beter zouden passen dan GG. Heeft meer te maken met verbondstheologie
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:De bijdrage van @Ad Anker raakt de kern van de oorzaak dat er gescheiden opgetrokken wordt. Het zwart-wit-denken en de polarisatie die er ook onder kerkelijke instanties en leidinggevenden gevonden wordt, zorgt voor twist en tweedracht en vergroting van verschillen, terwijl je in de praktijk onder de zondagse prediking vaak een vergrootglas moet meenemen om die daadwerkelijke verschillen ook te zien en te horen. Laat staan dat de jeugd van vandaag de dag nog begrijpt wat die verschillen nou zijn. Die trekken op het vo en het mbo sowieso al gezamenlijk op.
Nou ik hoorde een tijdje geleden anders een predikant waar de frustratie er van afdroop nadat er in de Saambinder een artikel stond over het pleiten op het gedoopte voorhoofd. En dan kwam de predikant en auteur uit het zelfde verband. Als dat al zo veel emoties te weeg brengt richt je eerst daar op, dan denk ik niet dat het een succes gaat worden als je het verband gaat 'uitbreiden' met nog meer meningen.. of er gebeurd het volgende: 2 verbanden gaan samen, en aan de andere kant gaat het knellen en vliegt men eruit. Is dat dan de weg? We hoeven niet roomser dan de paus te zijn. We kunnen ook gewoon eerlijk naar de problematiek kijken. En vanuit die optiek snap ik de reactie van ds. van der Tang volledig.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Panny schreef:
Simon0612 schreef:
Ik maak me helemaal niet zo "druk" over kerkverbanden.
Ik denk dat we kerkverbanden veel belangrijker maken dan dat ze zijn.
Natuurlijk zijn er verschillen in een kerkverband tussen gemeentes (die ook allemaal hun eigen cultuur en historie hebben). Maar hoe erg is dat? En in hoeverre is een scheuring een oplossing?
De focus moet liggen op de lokale gemeente.
Als er een lokale Bijbelgetrouwe gemeente is met een Bijbelgetrouwe kerkenraad en predikant dan maakt het mij niet uit of het een OGG, GGiN, GG, HHK, CGK, PKN is (En ja: in al deze kerkverbanden vind je Bijbelgetrouwe predikers).
De lokale gemeente beroept ambtsdragers en predikanten en de lokale kerkenraad is verantwoordelijk voor de eigen gemeente.
Die hele sterke focus op een bepaald kerkverband (sommige hebben dan alleen kritiek en anderen verheerlijken een bepaald kerkverband helemaal) brengt ook veel kwaad en verwijdering.
Helemaal eens :super
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dat er in wezen geen verschillen zijn.
Nou dat is wel wat cru hoor. Ik heb het idee dat GGiN -dominees naar geheel GG kijken. En verschil is erg groot als het gaat om prediking tussen hen en ds Zondag/Vreugdenhil. Met alle respect maar nu dat filmpje van RMU naar buiten kwam waarin ds Zondag zegt dat vaccineren geen probleem is maar juist aanbevolen wordt en GGiN predikanten erg stellig nee zeggen...
Ik denk dat dit vanouds zo geweest. Ook de mij dierbare ds. Mallan kon wel eens wat generaliseren. Dan werd het gehele kerkverband genoemd, terwijl hij op zaken wees die bij bepaalde predikanten genoemd konden worden. Ik wil wijlen ds. Mallan daarop niet hard vallen. We geloven tenslotte dat hij een van God gezonden en geroepen mensenkind was. Zelfs met vele genadegaven.
Hard vallen is nooit goed, maar onjuiste dingen zeggen, ook niet. De GGiN dwalen in hun neiging één specifieke smaak te verabsoluteren.
Simon0612 schreef:
Welnee, de verschillen nemen juist erg af. De nadruk op eigenaardigheden van het eigen kerkverband neemt toe en de oriëntatie op de Nadere Reformatie, die de insteek van ds. G.H. Kersten was, neemt af.
Welnee. De leden en predikanten zouden zich moeten bekeren en niet zo zeuren. Er is geen enkele bijbelse opdracht om zich leraars naar eigen smaak te verzamelen.

Ik ben het op dat punt met de bijdrage van Ad Anker eens. Wat niet wil zeggen dat hij het met mij eens is, voordat ik daar een opmerking over krijg.
Ik ben wel benieuwd hoe vaak ze de afgelopen jaren bij jullie een preek lazen van ds. Kersten.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Hier niet.

Maar zondagmorgen is er wel een preek van hem gelezen in de Gereformeerde Gemeente van Woerden. Van harte aanbevolen: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10699
Het gaat over de triomf van het Lam en Zijn uitverkorenen. Ik zou de preek graag ook nog eens op papier lezen. Dus als er iemand is die weet in welk prekenboek deze preek staat, hoor ik dat graag.
Gesloten