Echt ‘rechts’ (dan bedoel ik BhP) gemeenten zijn er in deze classes niet dus die kun je nu een keer niet de schuld gevenMiddenrefo schreef: ↑Vandaag, 11:07Voor Amersfoort en Apeldoorn zou het beter zijn als ze nog even geduld met elkaar kunnen hebben totdat er meer duidelijkheid is over de ontvlechting en wie er overgaat naar Rijnsburg. Dan kun je daarna weer verder spreken over vermaan met de gemeenten die allemaal de wettigheid van de vergadering erkennen. Ik kan me niet voorstellen dat de middengemeenten in deze twee classes blij zijn met een herindeling.huisman schreef: ↑Vandaag, 09:55Dat laatste denk ik ook maar dan ga je uit van de ‘normale’ situatie. Zoals je weet stond er een ingrijpende classicale herindeling op de agenda van de GS. Ik heb over deze geringe herindeling gesproken met Apeldoorners en Amersfoorters. Zij zien het als overbrugging tot uur u. Met deze herindeling kunnen beide classes nog enigszins normaal vergaderen. Eigenlijk gaat Apeldoorn op een interim classis lijken van CTK. Daar is het ‘veilig’ voor de ongehoorzame gemeenten en Amersfoort kan vergaderen zonder ongehoorzame gemeenten en dus zonder een agenda die steeds gevuld wordt met gesprekken over vermaan.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 09:36En dan komen ze elkaar in de PS van het Oosten weer tegen. Wie het begrijpt mag het zeggen. Los van het feit dat volgens mij voor een classicale herindeling toestemming van de GS nodig is.Dorcas schreef: ↑Vandaag, 07:28 Het stond in het plaatselijk kerkblad van een gemeente in Noord-Holland. Al een tijdje terug.
Kort samengevat staat het volgens mij nu zo voor:
Helaas wat gemankeerd.
Alleen ps van het Westen is rond
Classis Amersfoort en Apeldoorn gaan onderling ruilen van gemeenten om zo rust terug te brengen op de korte termijn.
Classis Zwolle blijft een zorgenkindje;-). Waar helaas een scheidsrechter nodig is tussen de Rijnsburgse Boys en FC Zwolle en cs
Kortom een hobbelige weg met uitdagingen om in Hoogeveen aan te komen (of beter gezegd uiteindelijk vanuit de gebrokenheid voor Gods Troon, het hangt niet van Hoogeveen of Rijnsburg af) De eerste gemeenten in het NT hadden al hun uitdagingen en God ging toen door met Zijn Kerk en zal nu ook zo zijn.
De Apeldoornse gemeenten die wel willen vermanen gaan naar Amersfoort.
Ik vind het ook een oplossing die op termijn onhoudbaar is en het lost eigenlijk niets op. Voor mij opnieuw een bewijs dat de kerkelijke structuur op vele plaatsten ‘stuk’ is.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Middenrefo
Volgens mij doe ik dat ook nauwelijks. Maar als ik het lijstje langs ga zitten er in Amersfoort best wel een flink aantal gemeentes waarvan ik verwacht dat ze naar Rijnsburg gaan. Als de bedoeling is dat ze er alvast een Rijnsburg classis van maken dan snap ik het idee wel. Maar fraai is het als oplossing niet.huisman schreef: ↑Vandaag, 11:16Echt ‘rechts’ (dan bedoel ik BhP) gemeenten zijn er in deze classes niet dus die kun je nu een keer niet de schuld gevenMiddenrefo schreef: ↑Vandaag, 11:07Voor Amersfoort en Apeldoorn zou het beter zijn als ze nog even geduld met elkaar kunnen hebben totdat er meer duidelijkheid is over de ontvlechting en wie er overgaat naar Rijnsburg. Dan kun je daarna weer verder spreken over vermaan met de gemeenten die allemaal de wettigheid van de vergadering erkennen. Ik kan me niet voorstellen dat de middengemeenten in deze twee classes blij zijn met een herindeling.huisman schreef: ↑Vandaag, 09:55Dat laatste denk ik ook maar dan ga je uit van de ‘normale’ situatie. Zoals je weet stond er een ingrijpende classicale herindeling op de agenda van de GS. Ik heb over deze geringe herindeling gesproken met Apeldoorners en Amersfoorters. Zij zien het als overbrugging tot uur u. Met deze herindeling kunnen beide classes nog enigszins normaal vergaderen. Eigenlijk gaat Apeldoorn op een interim classis lijken van CTK. Daar is het ‘veilig’ voor de ongehoorzame gemeenten en Amersfoort kan vergaderen zonder ongehoorzame gemeenten en dus zonder een agenda die steeds gevuld wordt met gesprekken over vermaan.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 09:36
En dan komen ze elkaar in de PS van het Oosten weer tegen. Wie het begrijpt mag het zeggen. Los van het feit dat volgens mij voor een classicale herindeling toestemming van de GS nodig is.
De Apeldoornse gemeenten die wel willen vermanen gaan naar Amersfoort.
Ik vind het ook een oplossing die op termijn onhoudbaar is en het lost eigenlijk niets op. Voor mij opnieuw een bewijs dat de kerkelijke structuur op vele plaatsten ‘stuk’ is.![]()
Door herindeling van deze Classis ontstaat er lucht. Veel middengemeenten uit Amersfoort hebben meer tijd nodig dan de snelheid van Rijnsburg. Vooral ook om in de eigen gemeenten de eenheid te proberen te houden. Verders hoor ik voor nu opluchting dat deze tijdelijke vorm er is.
Daarom ben ik van mening dat het voor de korte termijn een oplossing en is het verders ook een gebedszaak.
Nu had ik mijn opmerking over Classis Zwolle aangepast , maar is toch in de feed blijven staan zie ik
. De zorgen van Classis Zwolle zijn al jaren anders dan die van Classis Apeldoorn en Amersfoort.
Daarom ben ik van mening dat het voor de korte termijn een oplossing en is het verders ook een gebedszaak.
Nu had ik mijn opmerking over Classis Zwolle aangepast , maar is toch in de feed blijven staan zie ik
Je had je oorspronkelijke bericht niet aangepast maar eerst geciteerd en daarna aangepast.
Maar ik begrijp wat je bedoeling was; heb het even voor je gefixt.
Maar ik begrijp wat je bedoeling was; heb het even voor je gefixt.
Wanneer gaat die nieuwe indeling vorm krijgen? Al op ee voorjaarsclassis?Dorcas schreef: ↑Vandaag, 13:57 Door herindeling van deze Classis ontstaat er lucht. Veel middengemeenten uit Amersfoort hebben meer tijd nodig dan de snelheid van Rijnsburg. Vooral ook om in de eigen gemeenten de eenheid te proberen te houden. Verders hoor ik voor nu opluchting dat deze tijdelijke vorm er is.
Nu had ik mijn opmerking over Classis Zwolle aangepast , maar is toch in de feed blijven staan zie ik. De zorgen van Classis Zwolle zijn al jaren anders dan die van Classis Apeldoorn en Amersfoort.
-
Middenrefo
Dat ze meer tijd nodig hebben, dat begrijp ik. Maar je kunt die tijd ook nemen en intussen stoppen met het ter discussie stellen van de wettigheid van vergaderingen omdat er twee gemeenten in de classis zijn die zich niet aan alle synodebesluiten houden. Elkaar verdragen werkt twee kanten op.Dorcas schreef: ↑Vandaag, 13:57 Door herindeling van deze Classis ontstaat er lucht. Veel middengemeenten uit Amersfoort hebben meer tijd nodig dan de snelheid van Rijnsburg. Vooral ook om in de eigen gemeenten de eenheid te proberen te houden. Verders hoor ik voor nu opluchting dat deze tijdelijke vorm er is.
Nu had ik mijn opmerking over Classis Zwolle aangepast , maar is toch in de feed blijven staan zie ik. De zorgen van Classis Zwolle zijn al jaren anders dan die van Classis Apeldoorn en Amersfoort.
Is die herindeling er al definitief doorheen?Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 14:29Dat ze meer tijd nodig hebben, dat begrijp ik. Maar je kunt die tijd ook nemen en intussen stoppen met het ter discussie stellen van de wettigheid van vergaderingen omdat er twee gemeenten in de classis zijn die zich niet aan alle synodebesluiten houden. Elkaar verdragen werkt twee kanten op.Dorcas schreef: ↑Vandaag, 13:57 Door herindeling van deze Classis ontstaat er lucht. Veel middengemeenten uit Amersfoort hebben meer tijd nodig dan de snelheid van Rijnsburg. Vooral ook om in de eigen gemeenten de eenheid te proberen te houden. Verders hoor ik voor nu opluchting dat deze tijdelijke vorm er is.
Lijkt mij op meerdere vlakken een niet werkbare oplossing.
Zo'n herindeling geeft diverse problemen naar de toekomst. Denk aan een afvaardiging, die trek je scheef.
Heb in de Wekker een poos geleden het voorstel zien langskomen, maar verder niets definitiefs.
Als hierdoor het classiswerk door kan gaan vind ik het een prima oplossing. Ook als het rust geeft in veel plaatselijke gemeentes.
Veel meer dan dit heb ik er niet over te zeggen.
Veel meer dan dit heb ik er niet over te zeggen.
-
Middenrefo
Het één heeft niets met het ander te maken. Rust in die gemeentes krijg je door niet te overhaast te beslissen om naar Rijnsburg over te gaan en als kerkenraad de gemeente mee te nemen in je besluitvorming. Rust in de classis krijg je door nog een half jaar of een jaar geduld met elkaar te hebben, elkaar te verdragen en te blijven erkennen als kerken in Christus. Dat hoeft in de aangesloten gemeenten niet tot onrust te leiden.
Blijkbaar is men nu ook in staat om zo'n groot besluit voor te stellen, te bespreken, te wegen ed. Dus men is bezig met classiswerk. Ik snap niet helemaal wat de winst is van zo'n herindeling, voor nu.
Onze forummer @rhadders weet vast van de hoed en de rand. Is een classis Amersfoort broeder.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Misschien goed om niet teveel aannames te doen. Er wordt juist hard gewerkt en gebeden wat de juiste weg is. Er wordt niet te snel voor Rijnsburg gegaan en we zijn nog niet in Hoogeveen. Helaas heb ik mij laten verleiden te noemen dankbaar te zijn voor deze tijdelijke oplossingen en krijg spijt dit genoemd te hebben. Juist in de zoektocht en verwarring die er nu is.
Dit is dan echt weer mijn laatste bijdrage. Want ik wil niet verder bijdragen aan polarisatie, liever aan verbinding. Ik richt mij maar weer tot mijn eigen gemeente :-).
Dit is dan echt weer mijn laatste bijdrage. Want ik wil niet verder bijdragen aan polarisatie, liever aan verbinding. Ik richt mij maar weer tot mijn eigen gemeente :-).
-
Middenrefo
Classisvergaderingen zijn openbaar. Ik weet ook van mensen die bij de betreffende vergadering als gast aanwezig waren.Dorcas schreef: ↑Vandaag, 18:39 Misschien goed om niet teveel aannames te doen. Er wordt juist hard gewerkt en gebeden wat de juiste weg is. Er wordt niet te snel voor Rijnsburg gegaan en we zijn nog niet in Hoogeveen. Helaas heb ik mij laten verleiden te noemen dankbaar te zijn voor deze tijdelijke oplossingen en krijg spijt dit genoemd te hebben. Juist in de zoektocht en verwarring die er nu is.