COVID-19

pierre27

Re: COVID-19

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Dat Jantje gelijk met grote woorden om onderbouwing vraagt, vind ik lachwekkend.
Ik had niet anders verwacht. Maar voortaan beoordeel ik jouw visie in dit draadje ook als niet-gefundeerd en niet-beargumenteerd. Je beschuldigt je mede forumleden, kerkleden, familieleden, vrienden en contacten zo nogal flink... Een argument lijkt me dan wel op zijn plaats.
Wij hebben gezondigd, mitsgaders onze vaderen, wij hebben verkeerdelijk gedaan; wij hebben goddelooslijk gehandeld. Psalm 106: 6.

Beschuldigt David hier zijn familieleden, vrienden en contacten flink?

Ik vertel momenteel in de klas van Nehemia. Ik noemde hier al eens Ezra. Beide mannen sloten zichzelf in. Gods volk week af, daar hoorden ze bij.

Dat ik vind dat onze gezindte meedendert in de maakbaarheidstrein betekent dat ik er ook inzit. Dat is Bijbels, en, helaas, ook beleving. Probeer hierin ook Bijbels te denken. Dan komt er wellicht een gedachtenwisseling op gang.

We zijn tegenwoordig zo bang. We mogen niks meer van elkaar zeggen. Wij zijn zo verschrikkelijk verdorven, en alles wat er aan goeds uitkomt bij ons, is Gods genade. Bezie het eens in dat licht.
Blijf aub dit geluid verkondigen aan de kinderen en de anderen. Het is niets anders dan de hand in eigen boezem steken. Geheel mee eens zonder enige tegenwerping. Punt uit.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Dat Jantje gelijk met grote woorden om onderbouwing vraagt, vind ik lachwekkend.
Ik had niet anders verwacht. Maar voortaan beoordeel ik jouw visie in dit draadje ook als niet-gefundeerd en niet-beargumenteerd. Je beschuldigt je mede forumleden, kerkleden, familieleden, vrienden en contacten zo nogal flink... Een argument lijkt me dan wel op zijn plaats.
Wij hebben gezondigd, mitsgaders onze vaderen, wij hebben verkeerdelijk gedaan; wij hebben goddelooslijk gehandeld. Psalm 106: 6.

Ik vertel momenteel in de klas van Nehemia. Ik noemde hier al eens Ezra. Beide mannen sloten zichzelf in. Gods volk week af, daar hoorden ze bij.

Dat ik vind dat onze gezindte meedendert in de maakbaarheidstrein betekent dat ik er ook inzit. Dat is Bijbels, en, helaas, ook beleving. Probeer hierin ook Bijbels te denken. Dan komt er wellicht een gedachtenwisseling op gang.

We zijn tegenwoordig zo bang. We mogen niks meer van elkaar zeggen. Wij zijn zo verschrikkelijk verdorven, en alles wat er aan goeds uitkomt bij ons, is Gods genade. Bezie het eens in dat licht.
In psalm 106 zijn de feiten in de geschiedenis aantoonbaar. Ik zie in mijn omgeving geen gelovige mensen die 'meedenderen' in het maakbaarheidsdenken.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ukkie schreef: In psalm 106 zijn de feiten in de geschiedenis aantoonbaar. Ik zie in mijn omgeving geen gelovige mensen die 'meedenderen' in het maakbaarheidsdenken.
In de tijd van Amos waren er ook godsdienstige mensen, die meenden het heel goed te doen. (Amos 5:21,22,23) Ze hadden de Bijbelse feesten, de verbodsdagen, de offers, ze zongen liederen. Ze deden het best goed! Toch komt er een verschrikkelijk oordeel. Was dat het enige? Nee, de vervallen hut zal weer opgericht worden, de reten vertuind, wat afgebroken wordt weer opgebouwdl; Maranatha! (9:11).

De Heere is jaloers op Zijn eer. Een volk dat zijn afhankelijkheid aan Hem niet toont, is hem een gruwel. En ja, dat is onderdeel van ons maakbaarheidsdenken, ons individualisme (vindt vooral niks van wat een ander doet), ons vertrouwen op de wetenschap. Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Ook in deze pandemie. En dan heel braaf zeggen dat we niet op het vaccin maar op God vertrouwen, ik kan daar niets mee. Vooral in deze tijd niet. Ik kan er niets aan doen.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Ad Anker schreef:
Ukkie schreef: In psalm 106 zijn de feiten in de geschiedenis aantoonbaar. Ik zie in mijn omgeving geen gelovige mensen die 'meedenderen' in het maakbaarheidsdenken.
In de tijd van Amos waren er ook godsdienstige mensen, die meenden het heel goed te doen. (Amos 5:21,22,23) Ze hadden de Bijbelse feesten, de verbodsdagen, de offers, ze zongen liederen. Ze deden het best goed! Toch komt er een verschrikkelijk oordeel. Was dat het enige? Nee, de vervallen hut zal weer opgericht worden, de reten vertuind, wat afgebroken wordt weer opgebouwdl; Maranatha! (9:11).

De Heere is jaloers op Zijn eer. Een volk dat zijn afhankelijkheid aan Hem niet toont, is hem een gruwel. En ja, dat is onderdeel van ons maakbaarheidsdenken, ons individualisme (vindt vooral niks van wat een ander doet), ons vertrouwen op de wetenschap. Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Ook in deze pandemie. En dan heel braaf zeggen dat we niet op het vaccin maar op God vertrouwen, ik kan daar niets mee. Vooral in deze tijd niet. Ik kan er niets aan doen.
Ik zeg ook niet dat jij het voor jezelf anders moet zien maar ik vind het kwetsend dat je mensen die zeggen op God te vertrouwen ipv op vaccin wegzet als 'braaf'.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Vervolgde schreef:
Ad Anker schreef:
Laag schreef:Wat ik mij steeds vaker afvraag, waar zijn we eigenlijk mee bezig, en waar eindigt het.
Een virus legt alles plat, het virus niet, maar het OMT, de overheid, het RIVM.
Ik ben geen corona ontkenner, het is er, en we zullen er mee moeten leren leven.
Wat mij behoorlijk stoort, is het ontbreken van enige nuance, enige nuchterheid. Als we zien wat het sterftecijfer is tgv corona, dan is het hoger als bij de griep, maar niet vergelijkbaar met de Spaanse griep. Zeker, als we alle overledenen tgv corona optellen, wereldwijd, dan is het veel, maar hoeveel sterven er elke dag tgv honger, ongevallen, kanker, enz. Als dat dagelijks in de krant zou staan, er zou geen auto minder om gereden worden, noch fiets of motor.
Evenzo stoort het mij, het is al vaker benoemd, de ziekenhuiscapaciteit en IC capaciteit is in verleden jaren te veel afgeschaald, en daar ligt nu te weinig focus op. Efficiëntie werkt niet in de gezondheidszorg, er moet een gezond evenwicht zijn. Maar, mijns inziens, is het grootste probleem, dat we blind varen op de wetenschap, en niemand durft de verantwoordelijkheid op zich te nemen. De wetenschap bepaald nu wat er gebeurd in ons land, wetenschappelijk beredeneerd is het logisch om winkels, cafés, restaurants, en wat er al niet op slot zit, te sluiten. Hoe minder contacten, hoe minder het virus rond kan gaan. Maar een mens is geen beest, of een auto die je in een hok stop, en wacht maar af. Niemand durft de verantwoording te nemen, dan maar alles op slot gooien, bakken geld er achteraan smijten om de gevolgen enigzins te verzachten, en in de toekomst zien we wel, wie dan leeft, wie dan zorgt. Elk evenwicht in de ernst van corona en de genomen maatregelen is zoek. Het nuchter naar de feiten kijken.
Het ontbreekt aan boeren nuchterheid. De natuur staat hoog in het vaandel, maar men begrijpt er niks van. Een boer weet hoe virussen werken, die ga je niet tegenhouden, noch afremmen. Maar de wetenschap, en ik heb het zelf ook meegemaakt tijdens mijn boeren leven, de wetenschap redeneert, je moet dit doen en dat laten, dan krijg je het virus eronder, wat voor virus dan ook. Een enting hier, en eentje daar, hygiëne op en top, totdat. Ik heb veeartsen hun hoofd zien breken, bedrijven die vrij waren van bepaalde ziektes, alles dicht geënt, en dan slaat het ineens toe, tja, dan staat alles stil. Daarnaast heb ik bedrijven gezien, die zonder alles dicht te enten, gevrijwaard bleven van veel ziektes. Wetenschap is nodig, maar ook nuchterheid, risico's durven nemen, bedrijven, winkels etc door laten draaien met gepaste maatregelen.
En natuurlijk, de statistieken. Alles wordt tegenwoordig in statistieken weergegeven, wetenschappelijke verwachtingen van het aantal sterftes, maar, wat heeft dat voor zin? Nu zijn er x aantal meer sterfgevallen, was dat zonder corona anders geweest? Niemand weet het. We gaan de bevolking enten, waarschijnlijk zullen de besmettingen dalen, zie Israël. Maar niemand weet, of door de komst van de zomer, het afvlakken van het virus, de steeds groter wordende groepsimmuniteit, het in de komende winter veel rustiger wordt. Nee, we gaan enten, en waarschijnlijk moet dat elk jaar, of meerdere keren per jaar. Maar, we hebben het er voor over. Het is de makkelijkste weg, wetenschappelijk aanvaard.
Wetenschap staat veel in de weg.
Ik zou nog uren kunnen schrijven. Wat is er aan de hand? En waar gaat het heen?
Hoe mooi we de natuur ook vinden, biodiversiteit, weet ik wat al meer, hoe groen de Nederlanders ook willen zijn, ze staan steeds verder van de natuur af, van het boeren leven, de nuchterheid.
Als de wetenschap het enige houvast is in een crisis als deze, dan belanden we in de puinhoop waar we nu naar op weg zijn.
Maar, op de puinhopen mogen de psalmen weleens gaan leven.
Wat een mooi stuk! De wetenschap heeft de plaats van de Schepper en het leven in afhankelijkheid van Hem ingenomen. En onze gezindte dendert mee in de maakbaarheidstrein.
Het enige mooie in het stuk is de oprechtheid.
Voor het overige staat het stukje bol van gevoelens en bedekte beschuldigingen. Waar dat het geval is, mag verwacht worden, ook in het persoonlijke getuigenis, dat daar argumenten gegeven worden. Ik zie die helaas niet. Wel bespeur ik een fatalistische insteek: De natuur staat hoog in het vaandel, maar men begrijpt er niks van. Een boer weet hoe virussen werken, die ga je niet tegenhouden, noch afremmen.

Ik kan me dus niet in deze bijdrage vinden, ook al kan ik bepaalde gedachten erin onderschrijven.
Dat betekent dus ook dat ik de waardering van beide Ankers voor dit document niet kan delen.
Ik lees het stuk van @Laag mischien met enige welwillendheid en haal er 3 kerngedachten uit:
1. God is groot en wij begrijpen het niet;
2. In het houden van Gods geboden is groot loon;
3. Indien zij (wij) niet doen naar dit Woord, het zal geen dageraad hebben;
Buiten deze context, kadering, heeft de hele wetenschap met z'n regels, vaccin, R berekening en speculatie geen enkel nut.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:

Fijn dat je jezelf er bij insluit. Dat doe ik ook.

Soms bekroop me het gevoel dat je vanaf een afstandje iedereen gadesloeg, en allen die, wat betreft vaccinatie anders denken dan jij dat doet, schaarde onder hen die 'meedenderen in de maakbaarheidstrein van onze samenleving', terwijl allen die hetzelfde vaccinatiestandpunt hebben dan jij, niet in die trein zitten. Af en toe heb ik dat nog steeds, als je zoiets schrijft als dit:
Ad Anker schreef:Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Ook in deze pandemie. En dan heel braaf zeggen dat we niet op het vaccin maar op God vertrouwen, ik kan daar niets mee. Vooral in deze tijd niet. Ik kan er niets aan doen.
Het lijkt alsof je hier zegt dat iedereen die, in afhankelijkheid van God de HEERE, biddend de beslissing neemt om zich te vaccineren ook God verlaat en dus smart op smart te vrezen heeft. Ik mag toch hopen dat dat niet is wat je schrijft. Want dan ga je echt je boekje te buiten en ga je op de troon van God zitten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ukkie schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:

In psalm 106 zijn de feiten in de geschiedenis aantoonbaar. Ik zie in mijn omgeving geen gelovige mensen die 'meedenderen' in het maakbaarheidsdenken.
Ik kan inderdaad in mijn omgeving geen gelovigen aanwijzen die meedenderen. Ik kan in mijn omgeving wel veel kerkmensen aanwijzen die meedenderen.

Ik zie een groep mensen die meedendert met de predikant die vanaf de preekstoel ernstige oordelen over de vaccinerende uitspreekt. Ik zie ook een groep mensen die meegaat in de gedachte dat het vaccin gelukkig alles oplost.

Ik hoor maar sporadisch mensen die op basis van een persoonlijke overtuiging en geloof de keuze voor vaccineren, duiding van de coronamaatregelen danwel het geheel van de pandemie als stem van de Heere God beschouwen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Dat laatste is heel verdrietig ja. De Heere spreekt door al deze dingen heen en we mogen daarin toch ook de voetstappen horen van de Koning die komt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik geloof ook dat het vaccin en het bestrijden van een pandemie in afhankelijkheid van de Heere gezien moet worden. Maar hoe kijk je dan naar het halen van een brood bij de bakker? Het naar de garage brengen van je auto? Het reizen met de trein? Het zijn allemaal zaken die gebaseerd zijn op wetenschap (voor mij geldt dat ik meer begrijp van hoe maatregelen ziekteverspreiding beinvloeden dan van hoe een auto gerepareerd wordt in de garage of hoe de motor van een trein werkt). Het ene kwaad maakt het andere niet goed. Ik denk dat ziektebestrijding en een motorvoertuig gebruiken (om maar wat te noemen) allebei in afhankelijkheid van God gedaan moeten worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef: Ik kan inderdaad in mijn omgeving geen gelovigen aanwijzen die meedenderen. Ik kan in mijn omgeving wel veel kerkmensen aanwijzen die meedenderen.

Ik zie een groep mensen die meedendert met de predikant die vanaf de preekstoel ernstige oordelen over de vaccinerende uitspreekt. Ik zie ook een groep mensen die meegaat in de gedachte dat het vaccin gelukkig alles oplost.

Ik hoor maar sporadisch mensen die op basis van een persoonlijke overtuiging en geloof de keuze voor vaccineren, duiding van de coronamaatregelen danwel het geheel van de pandemie als stem van de Heere God beschouwen.
Ik begrijp niet zo goed dat we denken dat gelovigen alles heel gelovig doen. De wijze en dwaze maagden sliepen. Het volk Israël in het oude Testament verliet de Heere, dat waren echte gelovigen en kerkmensen die alleen maar luisteren omdat de dominee het zegt. Dat laatste is nog te prijzen overigens, de ongehoorzaamheid deed het volk Israël de das om.

Geloven is een individuele daad geworden. En daar gaat het mis. Jij kan een compleet andere beslissing nemen en toch mag je er niks van zeggen, want ja, als je het maar gelovig doet. Ik zou dat wel dieper willen doordenken. Volgens mij is dat niet helemaal Bijbels. Ik zoek naar een Bijbels voorbeeld dat een voorschrift gegeven wordt en er vervolgens wordt gezegd: als je het maar met een gelovig hart doet, is het goed, hoe je het ook doet.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik lees hier grote woorden en valse tegenstellingen, gebezigd door hen die daar bij anderen een grote hekel aan hebben en daar herhaaldelijk op wijzen.

Enige matigheid zou op zijn plaats zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef: Ik kan inderdaad in mijn omgeving geen gelovigen aanwijzen die meedenderen. Ik kan in mijn omgeving wel veel kerkmensen aanwijzen die meedenderen.

Ik begrijp niet zo goed dat we denken dat gelovigen alles heel gelovig doen. De wijze en dwaze maagden sliepen. Het volk Israël in het oude Testament verliet de Heere, dat waren echte gelovigen en kerkmensen die alleen maar luisteren omdat de dominee het zegt. Dat laatste is nog te prijzen overigens, de ongehoorzaamheid deed het volk Israël de das om.

Geloven is een individuele daad geworden. En daar gaat het mis. Jij kan een compleet andere beslissing nemen en toch mag je er niks van zeggen, want ja, als je het maar gelovig doet. Ik zou dat wel dieper willen doordenken. Volgens mij is dat niet helemaal Bijbels. Ik zoek naar een Bijbels voorbeeld dat een voorschrift gegeven wordt en er vervolgens wordt gezegd: als je het maar met een gelovig hart doet, is het goed, hoe je het ook doet.
Geloven is een individuele daad.
Als wij gelovig en biddend onze beslissingen nemen kan dat inderdaad betekenen dat 2 mensen een andere beslissing nemen. Gelovig en biddend zondige beslissingen nemen blijft ten alle tijde fout natuurlijk.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik zoek naar een Bijbels voorbeeld dat een voorschrift gegeven wordt en er vervolgens wordt gezegd: als je het maar met een gelovig hart doet, is het goed, hoe je het ook doet.
Romeinen 14 ook niet dan? En kun je ook nog antwoorden op mijn vorige reactie?

Verder overigens geheel eens met @Forummer in dezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

Ad Anker schreef:Geloven is een individuele daad geworden. En daar gaat het mis. Jij kan een compleet andere beslissing nemen en toch mag je er niks van zeggen, want ja, als je het maar gelovig doet. Ik zou dat wel dieper willen doordenken. Volgens mij is dat niet helemaal Bijbels. Ik zoek naar een Bijbels voorbeeld dat een voorschrift gegeven wordt en er vervolgens wordt gezegd: als je het maar met een gelovig hart doet, is het goed, hoe je het ook doet.
In dit hele topic gaat het in hoofdzaak niet om geloven, maar om geloofsbeleving. Daarin neemt het functioneren van het geweten een heel centrale plaats in. Denk ook aan het slot van 1 Kor. 10. Over de praktijk van het geloofsleven is inderdaad veel te zeggen. Dat heeft echter niets van doen met dit topic. Daarover doordenken vraagt eigenlijk om een nieuw topic.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik zoek naar een Bijbels voorbeeld dat een voorschrift gegeven wordt en er vervolgens wordt gezegd: als je het maar met een gelovig hart doet, is het goed, hoe je het ook doet.
Romeinen 14 ook niet dan? En kun je ook nog antwoorden op mijn vorige reactie?

Verder overigens geheel eens met @Forummer in dezen.
Inderdaad, in het denken hierover zou Romeinen 14 een goed voorbeeld zijn. Dank!

Ik zie geen vraag in je vorige reactie? Of zie ik wat over het hoofd?
Plaats reactie