Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 03 jun 2020, 07:50
Mooi. Al dacht ik dat de Geest uitgestort werd in dode zondaren. Totaal dood. Zonder zielenroerselen over heilig recht....Vervolgde schreef:Pinksteren.
Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.
Ds C.B. Holland.
Al is het in dit topic mogelijk niet de bedoeling, toch een korte reactie van mijn kant.Zonnebloem schreef:Mooi. Al dacht ik dat de Geest uitgestort werd in dode zondaren. Totaal dood. Zonder zielenroerselen over heilig recht....Vervolgde schreef:Pinksteren.
Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.
Ds C.B. Holland.
Mijn vraag was alleen: is een zondaar geestelijk dood als Gods Geest hem levend maakt. Maar nu begrijp ik dat de heiligheid van de wet hier centrall staat. Dat begreep ik niet.Vervolgde schreef:Al is het in dit topic mogelijk niet de bedoeling, toch een korte reactie van mijn kant.Zonnebloem schreef:Mooi. Al dacht ik dat de Geest uitgestort werd in dode zondaren. Totaal dood. Zonder zielenroerselen over heilig recht....Vervolgde schreef:Pinksteren.
Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.
Ds C.B. Holland.
Centraal in het door mij geciteerde staat niet de mens en zijn beleving, maar de heiligheid van de wet. Uit bovenstaande reactie proef ik een voorbijgaan aan de wet. En dat is geheel in strijd met Gods woord. Op dit punt is deze predikant heel helder: Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Buiten de wet om is er voor een mens nooit een Pinksteren. Zonder Pinksteren is er niet de Geest die ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt. Onze zaligheid hangt dus af van ons verhouden tot de wet!
En het zijn binnen de grens van de wet luistert scherp. Er zal geen tittel noch jota van de wet vallen. Gods ogen zien scherper dan onze ogen, zodat verbloemen of ontkennen van de overtreding zinloos is. In moderne termen: Gods computer heeft geen ‘undo-knop’, ‘knipinstrumenten’, of andere digitale foefjes om onszelf mooier te laten overkomen. God handhaaft zijn wet tot in het kleinste detail. Alles wat we gedaan, gedacht en nagelaten hebben, moeten we verantwoorden. Hij velt een rechtvaardig oordeel.
Zo blijft het kardinale punt dit wat ik reeds eerder postte
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 54#p903854
Onze zaligheid hangt van 1 ding af: van een waar geloof in Jezus Christus. Het zal u misschien enigzins onwelgevallig in de oren klinken maar er zijn nogal wat manieren waarop God de Heilige Geest zondaren tot Jezus brengt.Vervolgde schreef:Al is het in dit topic mogelijk niet de bedoeling, toch een korte reactie van mijn kant.Zonnebloem schreef:Mooi. Al dacht ik dat de Geest uitgestort werd in dode zondaren. Totaal dood. Zonder zielenroerselen over heilig recht....Vervolgde schreef:Pinksteren.
Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.
Ds C.B. Holland.
Centraal in het door mij geciteerde staat niet de mens en zijn beleving, maar de heiligheid van de wet. Uit bovenstaande reactie proef ik een voorbijgaan aan de wet. En dat is geheel in strijd met Gods woord. Op dit punt is deze predikant heel helder: Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Buiten de wet om is er voor een mens nooit een Pinksteren. Zonder Pinksteren is er niet de Geest die ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt. Onze zaligheid hangt dus af van ons verhouden tot de wet!
En het zijn binnen de grens van de wet luistert scherp. Er zal geen tittel noch jota van de wet vallen. Gods ogen zien scherper dan onze ogen, zodat verbloemen of ontkennen van de overtreding zinloos is. In moderne termen: Gods computer heeft geen ‘undo-knop’, ‘knipinstrumenten’, of andere digitale foefjes om onszelf mooier te laten overkomen. God handhaaft zijn wet tot in het kleinste detail. Alles wat we gedaan, gedacht en nagelaten hebben, moeten we verantwoorden. Hij velt een rechtvaardig oordeel.
Zo blijft het kardinale punt dit wat ik reeds eerder postte
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 54#p903854
Volgens mij ook. Maar ja, ik ben wel eens dom. Soms moet ik erop gewezen worden wat er eigenlijk staat. We zijn soms slechte Bijbellezers. Ik weet niet hoe het anderen gaat.samanthi schreef:@ Jeremiah
De citaten die jij post zijn Bijbels!
Goddank is dit NIET waar! De zaligheid hangt niet af van het geloof van wie dan ook. De zaligheid hangt af van Jezus Christus zelf, want in Hem is de zaligheid. En dat Hij is de oorzaak van de zaligheid van alle gezaligden, ligt in het feit dat Hij gehoorzaamheid heeft geleerd door zijn lijden. Er is zaligheid door voldoening. Voldoening vooronderstelt schuld en gehoorzaamheid vooronderstelt het gebod. Wordt Jezus los gemaakt van die schuld (want hij droeg alle zonden, d.w.z. alle overtreding van de wet), dan is Hij ook niet langer het zoenoffer. Zo geldt dat de Geest de wet niet loslaat, maar ook dat Jezus de wet niet loslaat. Hij kwam om te vervullen wat de mens niet kan en nochtans moest vervullen. Een Jezus zonder de wet is niet de Jezus van de Bijbel.Jeremiah schreef:Onze zaligheid hangt van 1 ding af: van een waar geloof in Jezus Christus.
De weg tot Christus was niet het onderwerp in behandeling.Jeremiah schreef:Het zal u misschien enigzins onwelgevallig in de oren klinken maar er zijn nogal wat manieren waarop God de Heilige Geest zondaren tot Jezus brengt.
Het kardinale punt is wel de vraag: Wat is geloof. Wat is door het geloof gerechtvaardigd? Ik denk dat hier hele grote verschillen zijn bij de forummers. Dat verstaan lijkt me het allerbelangrijkste om de gehele Bijbel te kunnen lezen. Verstaan doen we het van nature niet, want ik geloof dat we Gods Woord alleen kunnen verstaan, niet door ons verstand enkel, maar door het Licht dat God erover geeft. Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg. Ik wil hier niet verder over in discussie. Toch zou ik wel aan Vervolgde willen vragen of dit on-Bijbels is? Ik heb zoveel meegemaakt waarvan ik ooit gedacht heb dat het Bijbels was, maar door nader onderwijzen bleek het dan toch anders te zijn. Maar ik laat het natuurlijk vrij om er niet op in te gaan. Ik ga niet mee met on-Bijbelse gedachten. Het moet wel gegrond zijn op dit ene fundament: Het onveranderlijke Woord van God.samanthi schreef:De wet blijft belangrijk, maar maar volgen de Romeinen brief is de zaligheid niet uit de wet, maar uit het geloof in de Heere Jezus.
Romeinen 3
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Wat leerde jij vroeger en hoe ben je er achter gekomen dat het Bijbels is ?-DIA- schreef:Het kardinale punt is wel de vraag: Wat is geloof. Wat is door het geloof gerechtvaardigd? Ik denk dat hier hele grote verschillen zijn bij de forummers. Dat verstaan lijkt me het allerbelangrijkste om de gehele Bijbel te kunnen lezen. Verstaan doen we het van nature niet, want ik geloof dat we Gods Woord alleen kunnen verstaan, niet door ons verstand enkel, maar door het Licht dat God erover geeft. Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg. Ik wil hier niet verder over in discussie. Toch zou ik wel aan Vervolgde willen vragen of dit on-Bijbels is? Ik heb zoveel meegemaakt waarvan ik ooit gedacht heb dat het Bijbels was, maar door nader onderwijzen bleek het dan toch anders te zijn. Maar ik laat het natuurlijk vrij om er niet op in te gaan. Ik ga niet mee met on-Bijbelse gedachten. Het moet wel gegrond zijn op dit ene fundament: Het onveranderlijke Woord van God.samanthi schreef:De wet blijft belangrijk, maar maar volgen de Romeinen brief is de zaligheid niet uit de wet, maar uit het geloof in de Heere Jezus.
Romeinen 3
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Mag ik zo vrij zijn om dat niet op een openbaar forum te zeggen?Geytenbeekje schreef:Wat leerde jij vroeger en hoe ben je er achter gekomen dat het Bijbels is ?-DIA- schreef:Het kardinale punt is wel de vraag: Wat is geloof. Wat is door het geloof gerechtvaardigd? Ik denk dat hier hele grote verschillen zijn bij de forummers. Dat verstaan lijkt me het allerbelangrijkste om de gehele Bijbel te kunnen lezen. Verstaan doen we het van nature niet, want ik geloof dat we Gods Woord alleen kunnen verstaan, niet door ons verstand enkel, maar door het Licht dat God erover geeft. Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg. Ik wil hier niet verder over in discussie. Toch zou ik wel aan Vervolgde willen vragen of dit on-Bijbels is? Ik heb zoveel meegemaakt waarvan ik ooit gedacht heb dat het Bijbels was, maar door nader onderwijzen bleek het dan toch anders te zijn. Maar ik laat het natuurlijk vrij om er niet op in te gaan. Ik ga niet mee met on-Bijbelse gedachten. Het moet wel gegrond zijn op dit ene fundament: Het onveranderlijke Woord van God.samanthi schreef:De wet blijft belangrijk, maar maar volgen de Romeinen brief is de zaligheid niet uit de wet, maar uit het geloof in de Heere Jezus.
Romeinen 3
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Heb je meerdere bronnen gebruikt ?
Nee, vooruit hier heel kort. Ik heb in de loop van mijn leven verschillende kinderen van God ontmoet, die je onderwezen als een Aquilla en een Priscilla. Dat kan wel eens wat overhoop halen, maar als je het nut ervan gaat leren is het wenselijk. Ik heb dan niet zomaar over wat 'vrome mensen', dat moeten wel wel in de gaten houden.Geytenbeekje schreef:O ja als je dat niet wilt, mag ook per pb.
De reactie van Dia is ingegeven door een verwoording waarbij geloof hoger wordt gewaardeerd dan de wet van God. Hij trekt een aantal lijnen en legt dan de vraag voor, of de door hem weergegeven lijnen Bijbels zijn. Omdat het niet gaat om het voeren van discussie, heeft hij kennelijk een ander doel, meer persoonlijk doel op het oog. Ik waardeer deze open opstelling. Evenwel is het gevraagde niet eenvoudig te beantwoorden, zodat ook ik volsta met het trekken van een aantal lijnen.-DIA- schreef:Het kardinale punt is wel de vraag: Wat is geloof. Wat is door het geloof gerechtvaardigd? Ik denk dat hier hele grote verschillen zijn bij de forummers. Dat verstaan lijkt me het allerbelangrijkste om de gehele Bijbel te kunnen lezen. Verstaan doen we het van nature niet, want ik geloof dat we Gods Woord alleen kunnen verstaan, niet door ons verstand enkel, maar door het Licht dat God erover geeft. Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg. Ik wil hier niet verder over in discussie. Toch zou ik wel aan Vervolgde willen vragen of dit on-Bijbels is? Ik heb zoveel meegemaakt waarvan ik ooit gedacht heb dat het Bijbels was, maar door nader onderwijzen bleek het dan toch anders te zijn. Maar ik laat het natuurlijk vrij om er niet op in te gaan. Ik ga niet mee met on-Bijbelse gedachten. Het moet wel gegrond zijn op dit ene fundament: Het onveranderlijke Woord van God.samanthi schreef:De wet blijft belangrijk, maar maar volgen de Romeinen brief is de zaligheid niet uit de wet, maar uit het geloof in de Heere Jezus.
Romeinen 3
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.