Genegeerd? Wat een onzin. Tucht is een zaak van plaatselijke kerkenraden. Ik kan en wil niet beoordelen of in gemeente b een niet of wel schuldloos gescheiden ouderling aanwezig is. Heb jij enig idee waarom de synode ‘iets’ gevonden heeft van v&a en homoseksualiteit? Neem aan dat ook jij art 30 uit je hoofd kent.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 16:47Nou nee, daar vergis je je schromelijk in; juist niet.huisman schreef: ↑Vandaag, 16:07Dit is weer echt een frame. De CGK is een kerkverband op grond van Schrift en belijdenis. De gemeenten die vrijwillig tot dit kerkverband behoren hebben een kerkorde vastgesteld en nemen op synodaal niveau besluiten volgens de regels van deze kerkorde. Deze besluiten moeten overeenkomen met Schrift en belijdenis. Omdat te bewaken is er het recht op appel en revisie. Schrift en belijdenis en synodale besluiten zijn dus geen tegenstelling. Mijn conclusie moet wel zijn dat jij je over geen enkele kerkelijke zonde druk maakt. Het enige wat ik hoor dat jij op Schrift en belijdenis wil staan maar dit niet praktisch wil uitwerken.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 15:28Niet wanneer men de kerkorde en synodeafspraken boven de Bijbel en de belijdenissen stelt, waarbij één zonde sterk benadrukt wordt en men zich om andere zonden totaal niet druk maakt.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 14:53 1. Inderdaad, geen idee. Het is volstrekt begrijpelijk, legitiem en verantwoord dat zelfstandige gemeenten die elkaar vinden en vertrouwen elkaar vast willen houden.
2. Hoe is dat mogelijk vanuit de grondslag van de CGK (Schrift en belijdenis) en de gezamenlijk gemaakte afspraken (kerkorde en synodale besluiten) binnen het PS-stelsel waarin wederzijdse verantwoordelijkheid een kernpunt is?
Functioneert het PS-stelsel in de CGK in jouw ogen op dit moment als goede dienaar?
Al die zonden die ik hier boven al noemde, worden genegeerd.
Alleen als de synode er iets van gevonden heeft, in het geval van vrouw en ambt, dan vind je het waard om een nieuw kerkverband op te tuigen. Kennelijk heersen de synodeafspraken over de Bijbel, want met de rest wordt niets gedaan.
Dat vind ik - op zijn zachtst gezegd - een beetje bizar.
Waarom heersen trouwens synodeafspraken over deze twee thema’s over de Bijbel? Juist in deze twee aangenomen rapporten komt de Schift terecht uitputtend aan het woord.
Je maakt in je argumentatie er echt een potje van en dat ben ik van jou niet gewend. Ben het ook vaak oneens met @MidMid en @Middenrefo maar die hebben hun argumentatie in ieder geval prima op orde.