Verwachte boeken theologie

huisman

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding
'Verlossing' en 'liefde' zijn de twee kernwoorden in de zes preken die Ebenezer Erskine heeft uitgesproken naar aanleiding van de tekstwoorden van Jesaja 63 vers 4: Want de dag der wrake was in Mijn hart, en het jaar Mijner verlosten was gekomen.
Soms lijkt het of de Schotse prediker woorden tekort komt om de liefde van God in Christus te beschrijven en de Zaligmaker aan te prijzen. Dringend is de nodiging tot het heil, tot Christus, Die de Hoop der heerlijkheid is. De kracht van zijn door-en-door bevindelijke prediking ligt in de vaste verankering in Gods Woord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

huisman schreef:Afbeelding
'Verlossing' en 'liefde' zijn de twee kernwoorden in de zes preken die Ebenezer Erskine heeft uitgesproken naar aanleiding van de tekstwoorden van Jesaja 63 vers 4: Want de dag der wrake was in Mijn hart, en het jaar Mijner verlosten was gekomen.
Soms lijkt het of de Schotse prediker woorden tekort komt om de liefde van God in Christus te beschrijven en de Zaligmaker aan te prijzen. Dringend is de nodiging tot het heil, tot Christus, Die de Hoop der heerlijkheid is. De kracht van zijn door-en-door bevindelijke prediking ligt in de vaste verankering in Gods Woord.
Afgelopen zomer via http://www.theologienet.nl een groot aantal preken gelezen van Ds. Ebenezer Erskine.
Ik vond het zielsverkwikkend hoe deze prediker de onuitsprekelijke en onnaspeurlijke liefde van de Heere Jezus Christus verkondigd.
Maar ook zo profijtelijk hoe de mens wordt afgesneden van al zijn eigenwillige en eigengerechtige godsdienst.
Opdat ik als een gans verlorene aan Zijn voeten mag naderen.
Om nu alles van Hem te verwachten.

Als je Erskine hebt gelezen, dan blijf je hem lezen!
Echt aan te raden, voor wie eenvoudige preken bemint. :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
huisman

Bericht door huisman »

Ik ben hier heel erg blij mee.

Afbeelding
Hardcover, 114 pagina's.

In deze bundel, met 38 nog niet eerder uitgegeven pastorale brieven, gaat professor G. Wisse (1873-1957) in op geloofsvragen.

Wisse schrijft hier heel praktisch over het geloofsleven, over kennis van eigen verlorenheid, over Godsgemis, over de noodzaak van de Borg, over het vertrouwen op Christus, over het gemak waarmee wij de zonde vergoelijken en de onmogelijkheid dat nog langer te doen als de Heilige geest doorwerkt.

Het geloof wordt duidelijk getekend als een gave van God. Het komt van Gods Geest Die het in onze harten werkt door middel van de prediking van het evangelie.

Diverse brieven spreken over echt werk of namaak, over verachtering in de genade en oorzaken van dorheid en dodigheid. Het hangt er tenslotte niet vanaf: 'hoe ik mij gesteld gevoel, ook niet, hoe de wereld en satan mij gezind is, zelfs niet hoe groot de mate mijner kracht en volharding is, maar wie mijn Heere is, wáár Die is en wat Hij doet! Dit is nu juist het geloof: de bezwaren mogen vele zijn, maar God is méér dan die alle. God is meer dan mijn hart.'

Eerder verschenen in deze serie: Pastorale brieven rond de heilsfeiten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef:Ik ben hier heel erg blij mee.

Hardcover, 114 pagina's.

In deze bundel, met 38 nog niet eerder uitgegeven pastorale brieven, gaat professor G. Wisse (1873-1957) in op geloofsvragen.

Wisse schrijft hier heel praktisch over het geloofsleven, over kennis van eigen verlorenheid, over Godsgemis, over de noodzaak van de Borg, over het vertrouwen op Christus, over het gemak waarmee wij de zonde vergoelijken en de onmogelijkheid dat nog langer te doen als de Heilige geest doorwerkt.

Het geloof wordt duidelijk getekend als een gave van God. Het komt van Gods Geest Die het in onze harten werkt door middel van de prediking van het evangelie.

Diverse brieven spreken over echt werk of namaak, over verachtering in de genade en oorzaken van dorheid en dodigheid. Het hangt er tenslotte niet vanaf: 'hoe ik mij gesteld gevoel, ook niet, hoe de wereld en satan mij gezind is, zelfs niet hoe groot de mate mijner kracht en volharding is, maar wie mijn Heere is, wáár Die is en wat Hij doet! Dit is nu juist het geloof: de bezwaren mogen vele zijn, maar God is méér dan die alle. God is meer dan mijn hart.'

Eerder verschenen in deze serie: Pastorale brieven rond de heilsfeiten.
Die werd zaterdag op Urk heel goed verkocht ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jammer dat het geen gerenommeerde uitgever is. Dat is goed merkbaar.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Jammer dat het geen gerenommeerde uitgever is. Dat is goed merkbaar.
Waaraan merk je dat dan? Het eerdere deeltje "Pastorale brieven rond de heilsfeiten" heb ik gelezen en vond het mooi uitgegeven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Jammer dat het geen gerenommeerde uitgever is. Dat is goed merkbaar.
Waaraan merk je dat dan? Het eerdere deeltje "Pastorale brieven rond de heilsfeiten" heb ik gelezen en vond het mooi uitgegeven.
Slordige interpunctie. Of er ook nog spel- en stijlfouten in zitten, weet ik niet meer.
huisman

Bericht door huisman »

Omdat ik alle prekenbundels over de zeven kruiswoorden die er zijn probeer te krijgen(en te lezen) gaat huisman een GGiN prekenbundel aanschaffen van ds A van Voorden. Ik hoop dat hij zich thuis voelt in mijn boekenkast :hum

Afbeelding
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

huisman schreef:Omdat ik alle prekenbundels over de zeven kruiswoorden die er zijn probeer te krijgen(en te lezen) gaat huisman een GGiN prekenbundel aanschaffen van ds A van Voorden. Ik hoop dat hij zich thuis voelt in mijn boekenkast :hum

Afbeelding
Probeer je ze nou te krijgen of aan te schaffen :slurp ?
Jammer dat er niet over een originele(re) titel is nagedacht. Maar de inhoud kan natuurlijk prima zijn.
Zijn er veel prekenboeken over de 7 kruiswoorden? Zou er zo maar 1 of 2 kunnen bedenken.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
huisman

Bericht door huisman »

Bona Fide schreef:
huisman schreef:Omdat ik alle prekenbundels over de zeven kruiswoorden die er zijn probeer te krijgen(en te lezen) gaat huisman een GGiN prekenbundel aanschaffen van ds A van Voorden. Ik hoop dat hij zich thuis voelt in mijn boekenkast :hum

Afbeelding
Probeer je ze nou te krijgen of aan te schaffen :slurp ?
Jammer dat er niet over een originele(re) titel is nagedacht. Maar de inhoud kan natuurlijk prima zijn.
Zijn er veel prekenboeken over de 7 kruiswoorden? Zou er zo maar 1 of 2 kunnen bedenken.
Dit wordt de tiende in mijn boekenkast over de zeven kruiswoorden. O.a prof G. Wisse,ds van der Net, John Flavel, A.W. Pink enz.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Er komt een nieuwe uitgave uit. Zal ik die aanschaffen, of gewoon de oude druk houden?

Afbeelding
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Lekker oude druk houden.
Marco

Bericht door Marco »

Afgewezen schreef:Lekker oude druk houden.
Ik heb de oude niet; denk dat ik wel voor de nieuwe ga!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:
Afgewezen schreef:Lekker oude druk houden.
Ik heb de oude niet; denk dat ik wel voor de nieuwe ga!
Zeker aanbevolen!
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:Er komt een nieuwe uitgave uit. Zal ik die aanschaffen, of gewoon de oude druk houden?

Afbeelding

Het is toch alleen een nieuw kaftje ? Mijn rijkdom strekt zich niet zo ver uit dat ik van elk boek ook nog eens de laatste druk moet hebben. :hum
Plaats reactie