Ik vind dit niet eerlijk opgeschreven. Dat we niet zouden mogen oordelen over mensen die zwijgend over de aarde gaan is niet waar, dat zal niemand zeggen. Zo'n persoon zal van zichzelf zeggen dat het allemaal niets is, maar wij zouden toch wel aan de vruchten kunnen zien dat het met hem juist wel goed is. Bijv. doordat hij de zonden gaat laten, het gezelschap der goddelozen gaat verlaten en zich in de dienst des Heeren wenst te begeven. Maar een geloof is persoonlijk en zolang zo iemand nog niet weet in Christus te zijn moeten we hem ook behandelen alsof hij niet in Christus ware en heenwijzen naar Christus.Wilhelm schreef:Weet je waar ik wel eens bang voor ben :
Mensen die de mond vol hebben van Jezus (waren er maar meer, want het is toch zo : waar het hart vol van is loopt de mond van over ?) worden als verdacht gezien en zij voor wie Jezus een verborgen Persoon is, en die zwijgend over de aarde gaan , daar mogen we niet over oordelen want het zou Gods werk wel eens kunnen zijn.
Dat lijkt tegenstrijdig, of wordt twijfel weer als een kenmerk van het ware gezien ?
Waar scharen we Paulus dan onder ?
En echt ik begrijp de achterliggende gedachten van deze opmerking , maar toch ben ik bang dat er te generaliserend gesproken wordt met dit soort uitdrukkingen.
Als Hij verborgen is dan is dat ons zondig ongeloof, en dat moeten we ook in de prediking laten staan.
Door te benadrukken dat het ons ongeloof zou zijn, worden we als het ware tot geloven geslagen. Dat lees ik nergens in de Bijbel. God schenkt het geloof op Zijn tijd en op Zijn wijze, op ons ligt de verplichting om te geloven. Als dat niet lukt dan wordt het wel tot smart dat we dat niet van onszelf kunnen. Dan gaan we zelf ons ongeloof inleven.