De film heet Ordet (Het woord). Ik weet niet of hij te verkrijgen is met Nederlandse ondertiteling. (Niet bij bol.com), met Engelse ondertiteling kun je vrijwel alles wel bij Amazon krijgen. Ik las dat de film in perspectief afwijkt van het stuk van Munk (een andere hoofdpersoon), maar dat het verhaal wel vergelijkbaar is.jvdg schreef:Tja, Kaj Munk.parsifal schreef:Ik heb net Ordet gezien
Een Deense film van regiseur Dreyer uit de jaren 50. De film is gebaseerd op een toneelstuk van Kaj Munk. Deze film zet wel aan tot nadenken en ik denk dat het zeker terecht is dat hij op veel lijstjes staat van aanbevolen films op Christelijke websites. Deze film is ook gemaakt door een Christen, in tegenstelling tot andere aanraders zoals bijvoorbeeld Sophie Scholl of Chariots of Fire.
Ik heb ervan en over gelezen, en heb zijn parochiekerk bezocht.
Geen touristische trekpleister ofzo.
Met alle ingetogenheid wordt hij daar herdacht.
Ik zou graag die film willen zien, mits die film overeenstemt met zijn leven.
Zoja, kun je mij de titel geven of het adres waar ik deze film kan aanschaffen?
Ervaringen met goede DVD's ?
Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Oké,vergelijkbaar, maar ook betrouwbaar?parsifal schreef:De film heet Ordet (Het woord). Ik weet niet of hij te verkrijgen is met Nederlandse ondertiteling. (Niet bij bol.com), met Engelse ondertiteling kun je vrijwel alles wel bij Amazon krijgen. Ik las dat de film in perspectief afwijkt van het stuk van Munk (een andere hoofdpersoon), maar dat het verhaal wel vergelijkbaar is.jvdg schreef:Tja, Kaj Munk.parsifal schreef:Ik heb net Ordet gezien
Een Deense film van regiseur Dreyer uit de jaren 50. De film is gebaseerd op een toneelstuk van Kaj Munk. Deze film zet wel aan tot nadenken en ik denk dat het zeker terecht is dat hij op veel lijstjes staat van aanbevolen films op Christelijke websites. Deze film is ook gemaakt door een Christen, in tegenstelling tot andere aanraders zoals bijvoorbeeld Sophie Scholl of Chariots of Fire.
Ik heb ervan en over gelezen, en heb zijn parochiekerk bezocht.
Geen touristische trekpleister ofzo.
Met alle ingetogenheid wordt hij daar herdacht.
Ik zou graag die film willen zien, mits die film overeenstemt met zijn leven.
Zoja, kun je mij de titel geven of het adres waar ik deze film kan aanschaffen?
Ik heb het een en ander over Munk gelezen, maar sommige scribenten waren negatief en anderen positief.
Kun je me enkele NL-talige boeken noemen die recht doen aan het leven en werk van Munk?
De film gaat niet over Munk, maar is gebaseerd op een werk van Munk (en dat toneelstuk heb ik niet gezien).jvdg schreef: Oké,vergelijkbaar, maar ook betrouwbaar?
Ik heb het een en ander over Munk gelezen, maar sommige scribenten waren negatief en anderen positief.
Kun je me enkele NL-talige boeken noemen die recht doen aan het leven en werk van Munk?
Verder heb ik alleen maar vanuit boeken (encyclopedieen en korte levensbeschrijvingen in Christelijke boeken) over Munk gehoord. Dus nee, ik zou niet kunnen zeggen wat recht doet aan Munk.
De film daarentegen beoordeel ik als positief (en een aanklacht tegen klein geloof of ongeloof ook bij mij).
Tsja, dan beperk ik me maar tot de geschriften van Kaj Munk en ga ik geen films over zijn werken zien.parsifal schreef:De film gaat niet over Munk, maar is gebaseerd op een werk van Munk (en dat toneelstuk heb ik niet gezien).jvdg schreef: Oké,vergelijkbaar, maar ook betrouwbaar?
Verder heb ik alleen maar vanuit boeken (encyclopedieen en korte levensbeschrijvingen in Christelijke boeken) over Munk gehoord. Dus nee, ik zou niet kunnen zeggen wat recht doet aan Munk.
De film daarentegen beoordeel ik als positief (en een aanklacht tegen klein geloof of ongeloof ook bij mij).
Die films zijn dus per definitie niet echt betrouwbaar.
Dat is natuurlijk aan jezelf. Nu is Ordet wel van oorsprong een toneelstuk en geen boek. Of het niet erg betrouwbaar is weet ik verder niet. Een toneelstuk is anders dan een film. Vergelijk het met het vertalen van een gedicht "Vaste Rots van Mijn Behoud" is een bewerking van "Rock of Ages", maar ik denk dat het meer recht doet aan het oorspronkelijke lied dan een letterlijke vertaling. Zo is film "een andere taal" dan toneel, wat weer verschilt van een roman.jvdg schreef:Tsja, dan beperk ik me maar tot de geschriften van Kaj Munk en ga ik geen films over zijn werken zien.
Die films zijn dus per definitie niet echt betrouwbaar.
Ik kwam trouwens nog een commentaar tegen op een Katholieke filmsite
http://www.decentfilms.com/reviews/ordet.html
Ik kan een link neerzetten naar het afsluitende stuk van de film, maar dat doet geen goed aan het kijken van de film denk ik.
Hier een citaat:
"I am a mason… I build houses… but people refuse to live in them… They want to build for themselves. They want to, but they cannot. And so they live, some in unfinished shacks, others in ruins; while the greatest number wander about without a home at all."
Gisteren keek ik met een groep uit de kerk weer Sophie Scholl. Het blijft zo indrukwekkend.
Hier een stuk verhoor:
http://www.youtube.com/watch?v=gqnD_165Ow4
De volgende scene is dat Mohr (degene die het verhoor afneemt zijn handen wast).
Hier een stuk verhoor:
http://www.youtube.com/watch?v=gqnD_165Ow4
De volgende scene is dat Mohr (degene die het verhoor afneemt zijn handen wast).
Net samen met mijn dochter naar The boy in the striped pyjama's gekeken. Indrukwekkend en zo ontroerend 

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara schreef:Net samen met mijn dochter naar The boy in the striped pyjama's gekeken. Indrukwekkend en zo ontroerend
Wat ik me afvraag: is het echt gebeurd, of is het een verzonnen verhaal?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Dat weet ik niet. Maar het is zo een ontroerend verhaal en het zou zomaar echt gebeurd kunnen zijn. Je ziet in feite door de ogen van 2 8-jarige jongens de verschrikkingen van een oorlog. Ik wist niet waar het precies over zou gaan, mijn dochter had al gewaarschuwd voor een slechte afloop.albion schreef:Mara schreef:Net samen met mijn dochter naar The boy in the striped pyjama's gekeken. Indrukwekkend en zo ontroerend
Dus ik zat met de doos tissues en die was nodig !
Ik heb die film laatst op tv gezien ja. Heel indrukwekkend.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Ik had beter smiddags kunnen kijken, ik ging er mee naar bed
Dat jongetje speelde zo fenomenaal, natuurtalentje. Ik zag die mensen weer staan in de gaskamer, in de veronderstelling dat ze een douche zouden krijgen. Zo de eeuwigheid in !
Wat een verschrikkelijk duivels regime was het toch. En je kon goed zien dat veel mensen, ook in Duitsland, de ernst er nog niet van inzagen.

Wat een verschrikkelijk duivels regime was het toch. En je kon goed zien dat veel mensen, ook in Duitsland, de ernst er nog niet van inzagen.
Lourens schreef:Ik heb die film laatst op tv gezien ja. Heel indrukwekkend.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Het is een verzonnen verhaal, het boek is nog veel indrukwekkender.albion schreef:Mara schreef:Net samen met mijn dochter naar The boy in the striped pyjama's gekeken. Indrukwekkend en zo ontroerend
Het meisje dat verdween van Els Florijn is wel op feitelijke gebeurtenissen gebasseerd en is eigenlijk net zo'n indringend verhaal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Meestal houd ik het ook liever bij het boek dan de film. Tijdens het boek lezen, werkt je eigen fantasie nl. Dan kan de film behoorlijk tegenvallen soms. Dit boek kende ik echter niet. Het boek van Els F. wel, dat is idd ook heel mooi.
Als het een verhaal over de 2e wereldoorlog betreft, is het echter wel leerzaam en behoorlijk indringend als je de beelden ziet. Oorlogswinter had ik destijds (verplicht) gelezen, de dvd (de nieuwere versie dan, de oude is heel traag) vond ik weer net zo spannend en aangrijpend.
Paar jaar geleden zag ik een film over een groep vrouwen in een kamp, tijdens de Japanse bezetting in Indonesie. Glenn Close speelde daarin een Nederlandse vrouw. Het vrouwenorkest of iets dergelijks, heette hij. De vrouwen richtten een koor op in het kamp. Ook een aanrader !
Wij weten over het algemeen betrekkelijk weinig over de oorlog in onze voormalige kolonie.
Het boek Oeroeg van Hella Haasse kan ik in dit verband ook wel aanraden.
Als het een verhaal over de 2e wereldoorlog betreft, is het echter wel leerzaam en behoorlijk indringend als je de beelden ziet. Oorlogswinter had ik destijds (verplicht) gelezen, de dvd (de nieuwere versie dan, de oude is heel traag) vond ik weer net zo spannend en aangrijpend.
Paar jaar geleden zag ik een film over een groep vrouwen in een kamp, tijdens de Japanse bezetting in Indonesie. Glenn Close speelde daarin een Nederlandse vrouw. Het vrouwenorkest of iets dergelijks, heette hij. De vrouwen richtten een koor op in het kamp. Ook een aanrader !
Wij weten over het algemeen betrekkelijk weinig over de oorlog in onze voormalige kolonie.
Het boek Oeroeg van Hella Haasse kan ik in dit verband ook wel aanraden.
't Zal best wel een indrukwekkend verhaal zijn, maar ik heb er geen goed gevoel bij. (ik kan het alleen niet onder woorden brengen). Het is nooit gebeurd en alleen maar fantasie.huisman schreef:Het is een verzonnen verhaal, het boek is nog veel indrukwekkender.albion schreef:Mara schreef:Net samen met mijn dochter naar The boy in the striped pyjama's gekeken. Indrukwekkend en zo ontroerend
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)