Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid
Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid
Mijn ervaring is anders. Als ik boodschappen doe in de avond zie ik hooguit 10 mensen op geruime afstand. In de kerk zitten we heel wat dichter op elkaar, gedurende langere tijd en we zingen erbij.
Ik voel mij dan ook en in de kerk en in de supermarkt veilig. Zo veilig dat ik zelfs in de supermarkt ingetogen Psalm 23 zing.windorgel schreef:Mijn ervaring is anders. Als ik boodschappen doe in de avond zie ik hooguit 10 mensen op geruime afstand. In de kerk zitten we heel wat dichter op elkaar, gedurende langere tijd en we zingen erbij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Inderdaad. Het is een heel kleine gemeente. Ik kan iedere zondag naar de kerk, als ik wil zelfs twee keer. Ik begrijp dat dat niet in alle gemeenten zo is.Zeeuw schreef:Klein kerkje als je van iedereen weet of iemand frequent niest en hoest.DDD schreef:Bij ons in de kerk zouden mensen dat heus wel van elkaar weten. En anders zet je in de nieuwsbrief dat je hoest. Ik vind dat echt een probleem van niets. Ik weet heus wel wie er regelmatig hoest en wie er een tijdelijke hoest heeft.huisman schreef:Ik ken iemand met chronische bronchitis. Al jaren hoort daar hoesten en kuchen bij. Tijdens de tweede golf 3 maal negatief getest. Toch durft deze mevrouw niet naar de kerk omdat ze zich weggekeken voelt.DDD schreef:Dat lijkt me dan een mooi punt voor de kerkenraad of een coronacommissie. Ik geloof niet dat zoiets bij ons zou kunnen gebeuren. Je krijgt op een aantal decimeters nauwkeurig een plek en je mag daar niet van afwijken. Ik moet iedere keer vertellen dat ik niet hoest, laat staan dat je dan vrolijk hoestend naar binnen zou komen.
Maar na drie keer hoesten achter mij zou ik toch echt ergens anders gaan zitten of vertrekken.
Als je tegenwoordig een keer niest ben je bijna een crimineel. Ik weiger om zo naar mede-gemeenteleden te kijken.
Ik had het natuurlijk over mensen die ineens vaker niezen of hoesten.
-
Hoorde vandaag tot mijn stomme verbazing dat in de GG van Kootwijkerbroek per dienst 800 mensen samenkomen. Effectief de helft van de gemeente. Zo kan iedereen eens per zondag naar de kerk.
Hier zou echt tegen opgetreden moeten worden.
-
- Verbannen
Misschien is het slim als je de plaatsnaam weghaalt. Anders pikt de (sociale) media dat zo op, met alle gevolgen van dien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Welke maatregel stel je voor?Amstelodamense schreef:Hoorde vandaag tot mijn stomme verbazing dat in de GG van Kootwijkerbroek per dienst 800 mensen samenkomen. Effectief de helft van de gemeente. Zo kan iedereen eens per zondag naar de kerk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Alsof die dat niet weten, dit is al weken zo, alleen het getal van 800 klopt niet.Jantje schreef:Misschien is het slim als je de plaatsnaam weghaalt. Anders pikt de (sociale) media dat zo op, met alle gevolgen van dien.
Waarom? Dat is juist de taak van de media: misstanden aan de orde stellen.Jantje schreef:Misschien is het slim als je de plaatsnaam weghaalt. Anders pikt de (sociale) media dat zo op, met alle gevolgen van dien.
Geheel eens, als er sprake is van misstanden ingrijpen, vooralsnog heb ik begrepen dat het er ordelijk aan toe gaat en dat de mensen op de benodigde afstand zitten van elkaar. Of ik dit wenselijk vind? Nee geheel niet.DDD schreef:Waarom? Dat is juist de taak van de media: misstanden aan de orde stellen.Jantje schreef:Misschien is het slim als je de plaatsnaam weghaalt. Anders pikt de (sociale) media dat zo op, met alle gevolgen van dien.
Er zijn toch genoeg maatregelen te bedenken, zowel binnen als buiten de kerk.pierre27 schreef:Welke maatregel stel je voor?Amstelodamense schreef:Hoorde vandaag tot mijn stomme verbazing dat in de GG van Kootwijkerbroek per dienst 800 mensen samenkomen. Effectief de helft van de gemeente. Zo kan iedereen eens per zondag naar de kerk.
Kerkvisitatie zou wel het minste zijn. En daarnaast een aansprakelijkstelling van de kerkenraad zodra zich een infectiehaard voordoet. En wellicht een gesprek van de burgemeester met de voorganger, samen met de ambtenaar die zich richt op het voorkomen van radicalisering.
Het was even de vraag aan de opmerker, enfin die gesprekken zijn er meerdere keren geweest tussen B&W en kerkenraad. Heeft niet enige afschaling tot gevolg gehad. Mensen nemen nu daar ook zelf hun verantwoordelijkheid door geen diensten fysiek te bezoeken. Groot gelijk vind ik. Al is het online kerken natuurlijk niet te vergelijken.DDD schreef:Er zijn toch genoeg maatregelen te bedenken, zowel binnen als buiten de kerk.pierre27 schreef:Welke maatregel stel je voor?Amstelodamense schreef:Hoorde vandaag tot mijn stomme verbazing dat in de GG van Kootwijkerbroek per dienst 800 mensen samenkomen. Effectief de helft van de gemeente. Zo kan iedereen eens per zondag naar de kerk.
Kerkvisitatie zou wel het minste zijn. En daarnaast een aansprakelijkstelling van de kerkenraad zodra zich een infectiehaard voordoet. En wellicht een gesprek van de burgemeester met de voorganger, samen met de ambtenaar die zich richt op het voorkomen van radicalisering.
Het zou ontzettend interessant zijn om zulke kerkenraden eens aan een onderzoek te onderwerpen. Ik vind de godsdienstvrijheid een groot goed, en ik zou er ook zeker niet voor zijn om de ambtsdragers verplicht in een soort Pieter Baancentrum op te nemen voor onderzoek, maar er moet toch hier en daar wel iets mis zijn met hun maatschappelijke sensitiviteit.
Het is voor iemand buiten zo'n groep eigenlijk moeilijk voorstelbaar hoe zulke besluitvorming tot stand komt. Het zal ook heel moeilijk zijn om daar betrouwbaar veldonderzoek naar te doen.
Het is voor iemand buiten zo'n groep eigenlijk moeilijk voorstelbaar hoe zulke besluitvorming tot stand komt. Het zal ook heel moeilijk zijn om daar betrouwbaar veldonderzoek naar te doen.
Tja, ik vind het lastig, het is natuurlijk niet gewenst de hoge aantallen kerkgangers maar per definitie niet verboden. Waar aan de ene kant het gros van de kerken vrijwel gelijk boog als een knipmes om bijna geheel zonder kerkgangers diensten te organiseren kiest deze kerk de andere kant. Nogmaals ik vind het een lastig iets.DDD schreef:Het zou ontzettend interessant zijn om zulke kerkenraden eens aan een onderzoek te onderwerpen. Ik vind de godsdienstvrijheid een groot goed, en ik zou er ook zeker niet voor zijn om de ambtsdragers verplicht in een soort Pieter Baancentrum op te nemen voor onderzoek, maar er moet toch hier en daar wel iets mis zijn met hun maatschappelijke sensitiviteit.
Ik vind het vooral razend interessant.
De volksaard is ook nogal eigenwijs en eigenzinnig natuurlijk, dat speelt mogelijk een rol. Plus een niet al te hoog opleidingsniveau en verwerkingssnelheid. En natuurlijk een kritische blik op moderne ontwikkelingen voor zover die geen geld opleveren, in het bijzonder culturele ontwikkelingen.
Misschien ook groepsdruk door charismatisch gezag. Of een neiging om het extreemste standpunt als het meest rechtzinnig te zien. Wie zal het zeggen.
De volksaard is ook nogal eigenwijs en eigenzinnig natuurlijk, dat speelt mogelijk een rol. Plus een niet al te hoog opleidingsniveau en verwerkingssnelheid. En natuurlijk een kritische blik op moderne ontwikkelingen voor zover die geen geld opleveren, in het bijzonder culturele ontwikkelingen.
Misschien ook groepsdruk door charismatisch gezag. Of een neiging om het extreemste standpunt als het meest rechtzinnig te zien. Wie zal het zeggen.
Al je genoemde mogelijke redenen kloppen ergens wel. Wat ik in de gesprekken merk is het vaak een mix van meerdere dingen.DDD schreef:Ik vind het vooral razend interessant.