Luther schreef:
De dingen die je noemt, kan ik haast niet zien als verstorend t.o.v. het bijbelse spreken over het huwelijk.
Apart AOW... ja, en?
Aan deze weerleggingen kan ik goed zien dat ook jouw tijdgeest mee veranderd is.
Weet je hoeveel reuring dit veroorzaakte destijds?
De vrouw kreeg een eigen inkomen, dat kon ze bij wijze van spreken naar eigen goeddunken dus besteden.
Dat was nooit, vader kwam op vrijdagmiddag met een loonzakje thuis (later werd dat maandelijks)
Luther schreef:Apart belastingaanslag... Je kunt altijd invullen of je gezamenlijk belastingaangifte wil doen. Geen probleem dus.
Ja, maar ze komen wel apart binnen, eentje op naam van de heer M. Luther de andere op naam van mevrouw K. von Bora.
Luther schreef:Weduwenuitkering vervalt.... Ja, vervelend, maar niet cruciaal.
Ja zeker wel is dat cruciaal! Want een weduwe kreeg vroeger een uitkering, nu alleen nog in uitzonderlijke gevallen. Dus ze wordt geacht in haar eigen levensonderhoud te kunnen voorzien.
Ergo, ze kan na haar huwelijk/geboorte kinderen niet meer slechts thuis zijn, want dan heb je een groot gat in je c.v., verder dan juffrouw achter de vleeswaren kom je dan niet meer.
Luther schreef:Kiezen welke achternaam... Het is onder ons altijd gebruikelijk geweest dat de vrouw de achternaam van de man aanneemt. Als jonge stellen dat niet meer willen, zou ik wel doorvragen: Welke gedachte heb je daarbij? Welke geest zit erachter. Maar als je gewoon de achternaam van je man wilt, is er geen ambtenaar die dat tegenhoudt.
Daar gaat het niet om, het gaat er om dat je die keuze
moet maken.
Geen ambtsdrager die nog een argument kan inbrengen als je als vrouw kiest om je eigen naam te handhaven.
Luther schreef:chternaam kind... Idem: Altijd gebruikelijk om de achternaam van de vader te kiezen.
Tuurlijk en jij droomt verder in je ei?
Altijd gebruikelijk, je zult ze niet op visite willen hebben die het intussen niet meer gebruikelijk vinden.
In de huwelijksbevestigingen die ik bijwoonde, heb ik helemaal niets gehoord over gehoorzamen, de man is hoofd, de vrouw dient hem te gehoorzamen. Welnee, in 1 geval was de dominee zelf vrouw EN getrouwd.
Curatorium schreef:Zo zal in mijn huwelijk niet ik een nieuwe wasmachine kopen, hoewel ik meestal wel een keer per week was, maar uiteindelijk mijn vrouw aangezien zij degene is die het meeste wast en er meer verstand van heeft. Zo'n investering bespreek je uiteraard met elkaar. Mocht ik nou zeggen: nee, dat gaan we niet doen. Dan volgt zij daar in, maar mag me zeker overtuigen.
Dat is een slecht voorbeeld C. Want het gevolg is dat er binnen een aantal dagen geen schone overhemden en sokken meer in je kast liggen.

Een wasmachine is een noodzakelijk onderdeel van een huishouden, je kunt echt niet zonder.
Het is iets anders als het een droger of vaatwasmachine betreft, maar in dat geval zal de vrouw dan zeggen: okay, dan niet, maar dan is de afwas s'avonds voor jouw rekening. (of mag ze dat niet zeggen dan, als onderdanige?)