Dit is het verschil:Afgewezen schreef:Er is wel verschil. Ik voel een duidelijk verschil in geestelijk klimaat tussen GGiN en GG. Al kan ik dat op dit moment niet met concrete feiten aantonen, het is er wel degelijk. Bij de GGiN wordt toch meer uitgegaan van de gedachte dat het Evangelie voor de verworpenen niet welgemeend is, maar uitsluitend tot hun verontschuldiging. Zoiets is merkbaar en voelbaar.Willem schreef:Praktisch heeft het in de prediking idd geen enkele consequentie. Zelfs jij kan - ook bij herhaalde navraag - geen concrete aspecten noemen waarin de prediking verschillend is en dit met voorbeelden aantonen.huisman schreef:Moet ik dit echt geloven? Eén van de consequenties was een kerkscheuring.Willem schreef:Een geschil wat, als reeds eerder opgemerkt, praktisch geen enkele consequentie heeft.
(Mogelijk is dat wat wordt verwoord met 'preken vanuit het welbehagen'.)
De bediening van het verbond is hier slechts een verklaring dat de belofte geldt voor degenen die toegebracht zullen worden. Er is géén persoonlijke adressering aan alle hoorders ten aanzien van de grond waarop het geloof gebouwd moet worden: de belofte van het evangelie. Waar ds. Kok aanbod en vervulling van belofte van genadeverbond inéén schoof in de aanbieding aan alle hoorders, schuift dr. Steenblok de prediking (als beschrijving!) van de belofte van het evangelie aan alle hoorders (aanbod van genade) eveneens inéén met de vervulling van belofte van genadeverbond maar dan slechts voor de uitverkorenen. Beide leiden tot een ongereformeerde eenzijdigheid.leerling dr. Steenblok schreef: De beloften worden dan echter alleen verwerkelijkt in de uitverkorenen, als zij toegebracht worden. Dus de beloften zijn alleen maar voor de uitverkorenen, al heb ik wel aan allen te prediken, dat we onder het licht van het evangelie leven en binnen de kring van de verbondsopenbaring en dat dat betekent dat we wat dat betreft leven onder de beloften Gods, dat de Heere tot het eind der dagen toe Zijn verbond zal bevestigen. Ik ben uw God en uws zaads God en de God van het zaad van uw zaad. Dat is de belofte die er ligt en die ik te prediken heb. Maar dan voelt ge toch ook wel aan dat die beloften alleen gelden voor degenen die toegebracht zullen worden, dus die door God tot de eeuwige zaligheid verkoren zijn?
Als de praktijk is dat beide stromingen tot gelijke prediking leiden is dat niet zo zeer te danken aan de theologische kaders maar aan een 'gelukkige' inconsistentie die men dan (misschien onbewust) hanteert tussen de leer en de praktische prediking.