Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

GJdeBruijn

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door GJdeBruijn »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:
huisman schreef:
Willem schreef:Een geschil wat, als reeds eerder opgemerkt, praktisch geen enkele consequentie heeft.
Moet ik dit echt geloven? Eén van de consequenties was een kerkscheuring.
Praktisch heeft het in de prediking idd geen enkele consequentie. Zelfs jij kan - ook bij herhaalde navraag - geen concrete aspecten noemen waarin de prediking verschillend is en dit met voorbeelden aantonen.
Er is wel verschil. Ik voel een duidelijk verschil in geestelijk klimaat tussen GGiN en GG. Al kan ik dat op dit moment niet met concrete feiten aantonen, het is er wel degelijk. Bij de GGiN wordt toch meer uitgegaan van de gedachte dat het Evangelie voor de verworpenen niet welgemeend is, maar uitsluitend tot hun verontschuldiging. Zoiets is merkbaar en voelbaar.
(Mogelijk is dat wat wordt verwoord met 'preken vanuit het welbehagen'.)
Dit is het verschil:
leerling dr. Steenblok schreef: De beloften worden dan echter alleen verwerkelijkt in de uitverkorenen, als zij toegebracht worden. Dus de beloften zijn alleen maar voor de uitverkorenen, al heb ik wel aan allen te prediken, dat we onder het licht van het evangelie leven en binnen de kring van de verbondsopenbaring en dat dat betekent dat we wat dat betreft leven onder de beloften Gods, dat de Heere tot het eind der dagen toe Zijn verbond zal bevestigen. Ik ben uw God en uws zaads God en de God van het zaad van uw zaad. Dat is de belofte die er ligt en die ik te prediken heb. Maar dan voelt ge toch ook wel aan dat die beloften alleen gelden voor degenen die toegebracht zullen worden, dus die door God tot de eeuwige zaligheid verkoren zijn?
De bediening van het verbond is hier slechts een verklaring dat de belofte geldt voor degenen die toegebracht zullen worden. Er is géén persoonlijke adressering aan alle hoorders ten aanzien van de grond waarop het geloof gebouwd moet worden: de belofte van het evangelie. Waar ds. Kok aanbod en vervulling van belofte van genadeverbond inéén schoof in de aanbieding aan alle hoorders, schuift dr. Steenblok de prediking (als beschrijving!) van de belofte van het evangelie aan alle hoorders (aanbod van genade) eveneens inéén met de vervulling van belofte van genadeverbond maar dan slechts voor de uitverkorenen. Beide leiden tot een ongereformeerde eenzijdigheid.
Als de praktijk is dat beide stromingen tot gelijke prediking leiden is dat niet zo zeer te danken aan de theologische kaders maar aan een 'gelukkige' inconsistentie die men dan (misschien onbewust) hanteert tussen de leer en de praktische prediking.
Willem

Bericht door Willem »

GJdeBruijn schreef:Dit is het verschil:
leerling dr. Steenblok schreef: De beloften worden dan echter alleen verwerkelijkt in de uitverkorenen, als zij toegebracht worden. Dus de beloften zijn alleen maar voor de uitverkorenen, al heb ik wel aan allen te prediken, dat we onder het licht van het evangelie leven en binnen de kring van de verbondsopenbaring en dat dat betekent dat we wat dat betreft leven onder de beloften Gods, dat de Heere tot het eind der dagen toe Zijn verbond zal bevestigen. Ik ben uw God en uws zaads God en de God van het zaad van uw zaad. Dat is de belofte die er ligt en die ik te prediken heb. Maar dan voelt ge toch ook wel aan dat die beloften alleen gelden voor degenen die toegebracht zullen worden, dus die door God tot de eeuwige zaligheid verkoren zijn?
De bediening van het verbond is hier slechts een verklaring dat de belofte geldt voor degenen die toegebracht zullen worden. Er is géén persoonlijke adressering aan alle hoorders ten aanzien van de grond waarop het geloof gebouwd moet worden: de belofte van het evangelie. Waar ds. Kok aanbod en vervulling van belofte van genadeverbond inéén schoof, schuift dr. Steenblok de prediking van de belofte van het evangelie aan alle hoorders (aanbod van genade) eveneens inéén met de vervulling van belofte van genadeverbond. Beide leiden tot een ongereformeerde eenzijdigheid maar met tegengestelde conclusies.
Als de praktijk is dat beide stromingen tot gelijke prediking leiden is dat niet zo zeer te danken aan de theologische kaders maar aan een 'gelukkige' inconsistentie die men dan (misschien onbewust) hanteert tussen de leer en de praktische prediking.
Allereerst, heb je nu echt geen betere citaten dan een "quote" van van een "leerling" van Dr. Steenblok? Uit een "opstel" geplukt? Waar komt dit citaat vandaan?

Daarnaast wordt hier zomaar, zonder dat deze leerling hier aanleiding toe geeft, het aanbod van genade gelijkgeschakeld aan "beloften". Dr. Steenblok zelf citeren is blijkbaar nogal moeilijk want overal woorden de "interpraties" vandaan geplukt.
Dat de "beloften" in de uitverkorenen "verwerkelijkt worden" is bijbels.

In in de door jouw toegevoegde verduidelijking wordt dan zomaar "beloften" gelijkgesteld aan "belofte van evangelie" en dat wordt weer zomaar gelijkgeschakeld met "het aanbod van genade". Op deze manier kan men van bijbelheiligen nog ketters maken.

In de link die Erasmiaan plaatste werd ds. C. Harinck verweten allerlei conclusies te trekken zonder nu eens goed te definieren wat de woorden beduiden, welke inhoud men deze gaf, en wat bedoeling - oogmerk - van sprekers was. m.i. maak jij je hier schuldig aan hetzelfde vergrijp om vervolgens een nogal boude conclusie te trekken.
GJdeBruijn

Willem schreef: Daarnaast wordt hier zomaar, zonder dat deze leerling hier aanleiding toe geeft, het aanbod van genade gelijkgeschakeld aan "beloften".
Kijk, daar hebben we het verschil!
Het was een artikel van ds. Mallan over het aanbod en de belofteprediking. Dus niet ik, maar de leerling van dr. Steenblok legt het verband waaruit ik mijn conclusies niet anders kan trekken dan ik deed. En ik kan je van dr. Steenblok soortgelijke citaten aanwijzen.
Als jij eerder stelde dat het geen wezenlijk verschil is, maar enkel verschil in definitie is dat niet echt realistisch te noemen.
http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 5&docid=11
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:
Luther schreef:(...) wat Willem hier post is in essentie niet veel anders dan wat huisman post, alleen geven ze de zaken een ander naampje. Dan lijkt het heel erg anders, maar dat is het m.i. niet.
Ik acht de conclusie "we bedoelen allemaal hetzelfde, dus de discussie is zinloos" dan ook iets te simplistisch.
Goed lezen!

Dat laatste (zinloos) heb ik nooit gezegd.
Ik heb niet gereageerd op Steenblok, Kok, Calvijn, oudvaders en weet ik wie niet allemaal.
Ik heb puur taalkundig gekeken naar wat Willem zei en wat Huisman zei. Op basis van die taalanalyse zeg ik: Het verschil tussen jullie is minimaal.

Iets anders is, dat jullie over en weer hele andere referentiekaders vermoeden achter deze woorden. Ofwel: Huisman kan eigenlijk niet geloven dat Willem de column van ds. Visscher goed vond, want Willem zit in huismans denkraam in een bepald vakje, waar niet tegelijk ook de column van ds. Visscher in past.

Tegelijk sluit ik niet uit dat er in werkelijkheid wel grote verschillen zijn tussen Willem en huisman. Taalkundig bleek dat echter niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem

Bericht door Willem »

GJdeBruijn schreef:
Willem schreef: Daarnaast wordt hier zomaar, zonder dat deze leerling hier aanleiding toe geeft, het aanbod van genade gelijkgeschakeld aan "beloften".
Het was een artikel van ds. Mallan over het aanbod en de belofteprediking. Dus niet ik, maar de leerling van dr. Steenblok legt het verband waaruit ik mijn conclusies niet anders kan trekken dan ik deed. En ik kan je van dr. Steenblok soortgelijke citaten aanwijzen.
Als jij eerder stelde dat het geen wezenlijk verschil is, maar enkel verschil in definitie is dat niet echt realistisch te noemen.
Welk verband? Welke conclusie? Met het citaat is verder niets mis dus ik begrijp deze conclusies gewoon niet. Men verhaspelt wat kreten, gooit wat woorden door elkaar en dan is het ineens ongereformeerd?
Zelfs Ds. Kok moest, zie hieronder, toegeven dat het "voorwaardelijke" in de prediking betekende dat men moest geloven om zalig te worden.
Kok erkende bijvoorbeeld dat Steenblok gelijk had als hij met "voorwaardelijk" bedoelde dat men moest geloven om zalig te worden, hoewel hij er tegelijk op wees dat het woord "onvoorwaardelijk" óók op gereformeerde wijze gebruikt kan worden.
Ik begin hoe langer hoe meer te begrijpen dat men Dr. Steenblok destijds niet wilde verstaan. En dat om de natuurlijke mens het vermogen te geven om tot God te roepen. Want men gelooft blijkbaar al dat het geloof ook een onderdeel is van het aanbod van genade en dat het roepen van een natuurlijk mens God verplicht het geloof en de beloften te schenken.
Laatst gewijzigd door Willem op 22 nov 2011, 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
Nee, dat schept duisternis.
Ik ben namelijk hier niet in discussie met dr. Steenblok, maar met huisman en Willem en Ander en Afgewezen en GJdeBruijn en weet ik wie al....

De stukken vlogen er hier weer vanaf, maar rarara-hoe-kan-dat, iedereen was het van harte eens met de column van ds. W. Visscher. Ik vond dat overigens niet zo vreemd, want wat Willem hier post is in essentie niet veel anders dan wat huisman post, alleen geven ze de zaken een ander naampje. Dan lijkt het heel erg anders, maar dat is het m.i. niet. Even concreet:
- Huisman zegt: Niemand hoeft voorwaarden te vervullen, dus is het aanbod onvoorwaardelijk; de Heere vraagt geloof en bekering en in die weg zal de inhoud van het heilsaanbod ook werkelijkheid worden in het leven.
- Willem zegt: Niemand hoeft voorwaarden te vervullen; de Heere vraagt geloof en bekering en in die weg zal de inhoud van het heilsaanbod ook werkelijkheid worden in het leven. Geloof en bekering kun je voorwaarden noemen; dus is het aanbod voorwaardelijk.

Materieel komt dat op hetzelfde neer, dacht ik zo.

Ik zie tot op heden niemand ontkennen of overtuigend weerleggen, dus voorlopig houd ik mijn stelling staande.
Fijn dat jij dat zo ziet...lees nu maar dit topic in zijn geheel en kom dan opnieuw met jouw conclusies. Ik ben een aanhanger van de bevindelijke Ds R. Kok en absoluut niet van een rationeel denker als Dr C. Steenblok.
Maar even voor mijn gedachtevorming: Als Willem hier iets post, denk jij dan: Ah, daar hebben we Steenblok?

Als Willem iets post, dan zegt Willem dat. Als Steenblok wordt geciteerd, dan zei Steenblok dat.

Ik heb bovenstaande stellingen niet verzonnen; ik heb eenvoudigweg een taalanalyse losgelaten op jullie eigen (!) stellingen. En daar reageer je nog steeds niet op.

Zie bijvoorbeeld deze post van Willem:
Het algemeen welmenend aanbod van genade houdt in: Er is vergeving voor de grootste der zondaren, bekeert u en gelooft het Evangelie! Dat voor wat betreft het aanbod. Dit aanbod is onvoorwaardelijk en komt tot een ieder. Daarnaast zegt Hebreeën 11,6 "Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken."
Dit gevoegd bij de tekstwoorden uit Efeze 2 vs 8: "Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;"
Bovenstaand toont duidelijk aan dat zonder het geschonken geloof de natuurlijke mens dit onvoorwaardelijke aanbod terzijde zal schuiven. Dit neemt de verantwoordelijkheid van de mens geenzins weg, alhoewel men dat wel telkens direct als tegenwerping aangeeft.

Maar als wat hieronder staat - Alles wat ons nodig is tot zaligheid wordt ons aangeboden, dus ook geloof - juist zou zijn dan zou de hoorder wel het vermogen hebben om het aanbod aan te nemen of te weigeren. (...)
Laatst gewijzigd door Luther op 22 nov 2011, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

TSD schreef:Waarom lukt het hier nou gewoon niet om te zeggen: we zijn het met elkaar eens, terwijl dit overduidelijk is?

Lukt het op de inhoud niet om daadwerkelijk oneens te zijn, dan gooien we er gewoon wat naampjes bij, dan lijkt het weer wat.

Ja ja.
Het leuke van RF, TSD, is dit: je hebt een topic als dit; je zit de partijen elkaar naderen en vervolgens benoem je dat. Beide partijen schrikken zich een hoedje dat ze het zo eens zijn, en denken: Kom op met die munitie. :haha
Cees

Bericht door Cees »

Luther schreef:
TSD schreef:Waarom lukt het hier nou gewoon niet om te zeggen: we zijn het met elkaar eens, terwijl dit overduidelijk is?

Lukt het op de inhoud niet om daadwerkelijk oneens te zijn, dan gooien we er gewoon wat naampjes bij, dan lijkt het weer wat.

Ja ja.
Het leuke van RF, TSD, is dit: je hebt een topic als dit; je zit de partijen elkaar naderen en vervolgens benoem je dat. Beide partijen schrikken zich een hoedje dat ze het zo eens zijn, en denken: Kom op met die munitie. :haha
Dat niet alleen de 1 is allergisch voor ds Kok en de ander voor dr Steenblok en vervolgens blijft men elkaar verketteren. En dan denken dat je het eens wordt is een utopie.

*pakt een zak chips en leunt weer achterover
GJdeBruijn

Willem schreef:
GJdeBruijn schreef:
Welk verband? Welke conclusie? Met het citaat is verder niets mis dus ik begrijp deze conclusies gewoon niet. Men verhaspelt wat kreten, gooit wat worden door elkaar en dan is het ineens ongereformeerd?
Zelfs Ds. Kok moest, zie hieronder, toegeven dat het "voorwaardelijke" in de prediking betekende dat men moest geloven om zalig te worden.
Kok erkende bijvoorbeeld dat Steenblok gelijk had als hij met "voorwaardelijk" bedoelde dat men moest geloven om zalig te worden, hoewel hij er tegelijk op wees dat het woord "onvoorwaardelijk" óók op gereformeerde wijze gebruikt kan worden.
Willem, lees het artikel van ds. Mallan dan eens rustig door. Je ageert nu vooral tegen zijn betoog.
Ds. Mallan stelt dat de aanbieding niet de belofte betreft en zelfs niet onder voorwaarde van geloof! Hij trekt het in lijn met dr. Steenblok direct door met " Maar dan voelt ge toch ook wel aan dat die beloften alleen gelden voor degenen die toegebracht zullen worden, dus die door God tot de eeuwige zaligheid verkoren zijn?" in plaats van op te roepen tot geloof en bekering.
Dat is ook wel zo logisch, want de oproep tot geloof moet een oproep zijn om te geloven in...., ja wat of Wie?
Dat is dus het probleem. Er valt niets te geloven voor een hoorder die in eigen beleving overal buiten staat als er geen enkele belofte is in de prediking dan onder voorwaarde van geloof dat geen grond om te geloven wordt aangewezen. Dat is de consequentie van deze opvatting die gelukkig niet altijd even consequent in praktijk wordt gebracht.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 22 nov 2011, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem

Bericht door Willem »

GJdeBruijn schreef:Willem, lees het artikel van ds. Mallan dan eens rustig door. Je ageert nu vooral tegen zijn betoog.
Ds. Mallan stelt dat de aanbieding niet de belofte betreft en zelfs niet onder voorwaarde van geloof! Hij trekt het in lijn met dr. Steenblok direct door met " Maar dan voelt ge toch ook wel aan dat die beloften alleen gelden voor degenen die toegebracht zullen worden, dus die door God tot de eeuwige zaligheid verkoren zijn?" in plaats van op te roepen tot geloof en bekering.
Dat is ook wel zo logisch, want de oproep tot geloof moet een oproep zijn om te geloven in...., ja wat of Wie?
Dat is dus het probleem. Er valt niets te geloven voor een hoorder die in eigen beleving overal buiten staat als er geen enkele belofte is in de prediking dan onder voorwaarde van geloof dat geen grond wordt aangewezen. Dat is de consequentie van deze opvatting die gelukkig niet altijd even consequent in praktijk wordt gebracht.
Sorry, maar ik begrijp van deze uitleg weer helemaal niets. Het is dermate warrig dat er geen touw aan vast te knopen valt. Daarnaast beoordeel je niet alleen het geschrevene in het stuk maar vult ook nog eens in wat er naar jouw mening had moeten staan. Bovendien ageer ik juist tegen de door jouw gemaakte conclusies uit dit citaat en niet tegen het citaat zelf. En dan schrijf jij weer op op dat ik tegen het citaat zelf ageer enz. enz.

Maar wat is voor jouw nu telkenmale de reden om niet in te gaan op de hier geuitte redenering dat het geloof ook een onderdeel is van het aanbod?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Willem schreef:Maar wat is voor jouw nu telkenmale de reden om niet in te gaan op de hier geuitte redenering dat het geloof ook een onderdeel is van het aanbod?
Is het mogelijk dat we op deze vraag verder discussiëren en niet die ellenlange Zitatenrei, die toch niets oplevert?
GJdeBruijn

Willem schreef:Maar wat is voor jouw nu telkenmale de reden om niet in te gaan op de hier geuitte redenering dat het geloof ook een onderdeel is van het aanbod?
Dat is helemaal geen issue, want het geloof is inderdaad niet aangeboden maar geëist.
Wat echter wel aangeboden wordt is de grond waarop het geloof zich dient te richten! Ongeloof is daarom niets anders dan de grond van het geloof verwerpen. NB Wat is volgens Calvijn de grond van het geloof? (1)
Om met jouw definitie te spreken: Het aanbod is voorwaardelijk, dat wil zeggen, voorwaarde is het geloof.
Vraag daarbij van mijn kant: (1) Wat moet een ongelovige dan geloven om deel te krijgen om datgene dat het aanbod aanbiedt daadwerkelijk in bezit te krijgen. Daarbij gesteld dat er geen enkele belofte is voor de ongelovige.
Het antwoord op die vraag is mijns inziens bepalend voor het verdere verloop van deze discussie.
Willem, zou jij bovenstaande 2 vragen concreet kunnen beantwoorden vanuit de visie van dr. Steenblok?
Willem

Bericht door Willem »

GJdeBruijn schreef:
Dat is helemaal geen issue, want het geloof is inderdaad niet aangeboden maar geëist
Het is idd een bevel. Dat het niet aangeboden is onderschrijf ik ten volle maar het is daarmee wel een issue in dit topic. En dat wil ik wel eens uitgediept hebben.
GJdeBruijn schreef:Wat echter wel aangeboden wordt is de grond waarop het geloof zich dient te richten! Ongeloof is daarom niets anders dan de grond van het geloof verwerpen. NB Wat is volgens Calvijn de grond van het geloof? (1)
Onze Heere Jezus Christus.
GJdeBruijn schreef:Om met jouw definitie te spreken: Het aanbod is voorwaardelijk, dat wil zeggen, voorwaarde is het geloof.
Vraag daarbij van mijn kant: (1) Wat moet een ongelovige dan geloven om deel te krijgen om datgene dat het aanbod aanbiedt daadwerkelijk in bezit te krijgen. Daarbij gesteld dat er geen enkele belofte is voor de ongelovige.
Een "ongelovige" wordt toegeroepen, gepredikt, bevolen: "Bekeert u en gelooft het Evangelie".
GJdeBruijn schreef:Het antwoord op die vraag is mijns inziens bepalend voor het verdere verloop van deze discussie.
Willem, zou jij bovenstaande 2 vragen concreet kunnen beantwoorden vanuit de visie van dr. Steenblok?
Volgens mij heb je het antwoord. Wat zowel door dr. Steenblok als de GG gegeven wordt.

p.s. Overigens, voor de duidelijkheid, ik vermag geen onderscheidt te zien tussen dr. Steenblok en de leer van de GG. Evenmin als de synode die dr. Steenblok ook nooit veroordeeld heeft om de leer. Wat allerlei spitsvondige geesten er later aan karikaturen over hebben geschreven zijn voor mij niet de bronnen om te kunnen oordelen.
GJdeBruijn

Luther schreef:
Is het mogelijk dat we op deze vraag verder discussiëren en niet die ellenlange Zitatenrei, die toch niets oplevert?
Geloof wordt niet beloofd. Alles wat een mens nodig heeft om het geloof op te richten wordt beloofd.
Geloof wordt geëist. Niemand kan geloven tenzij een mens wederom geboren wordt.
Geloof is geen voorwaarde maar een hoedanigheid, gezindheid, geaardheid die noodzakelijk is. Het is er of het is er niet.
Het is niet te beredeneren, het is niet te snappen. Het is alleen aan de hand van kenmerken, karakteristieken en beschrijving van haar aard te herkennen: Het hongert naar Christus, het grijpt Hem aan.
Hoe komt het geloof daar? Door de aanbieding zonder voorwaarde.
Wat is de aanbieding: Belofte van het heil IN CHRISTUS.
Overigens terug te vinden in de prachtige leermethode van Fisher en Erskine n.a.v. de West Minster Catechismus.
Willem

Bericht door Willem »

GJdeBruijn schreef:Hoe komt het geloof daar? Door de aanbieding zonder voorwaarde.
Wat is de aanbieding: Belofte van het heil IN CHRISTUS.
Overigens terug te vinden in de prachtige leermethode van Fisher en Erskine n.a.v. de West Minster Catechismus.
Komt het geloof dan bij alle hoorders van de aanbieding zonder voorwaarde? Wat is oorzaak dat de een gelooft en de andere zich verhard?
Plaats reactie