Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Wilhelm

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Grappig , de discussie wordt gewoon nog een keer gevoerd.
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar in mijn omgeving is het helemaal geen discussie meer.
Prive wordt de HSV veel gebruikt, en niet zonder zegen.
Kerkelijk de SV, ook niet zonder zegen.
Verder merk ik dat de discussie alleen nog gevoerd wordt door hen die debateren leuk vinden, zoals in kerkelijke bladen of op fora als deze.
Ik denk dat je een beetje je eigen werkelijkheid aan het beschrijven ben.
Ik begrijp dat jij het liever anders ziet. Maar het is toch echt werkelijk zo.
In mijn vrienden, kennissen en familiekring en in onze gemeente komt dit onderwerp hoegenaamd niet meer ter sprake.
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar in mijn omgeving is het helemaal geen discussie meer.
Verder merk ik dat de discussie alleen nog gevoerd wordt door hen die debateren leuk vinden, zoals in kerkelijke bladen of op fora als deze.
In mijn vrienden, kennissen en familiekring en in onze gemeente komt dit onderwerp hoegenaamd niet meer ter sprake.
Dus het nadenken over een betrouwbare vertaling van Gods Woord is gestopt ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
Iedereen ziet het liever anders.
Maar ik zou die mensen toch dringend adviseren om die brochure van de GBS eens te lezen en ter harte te nemen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
Dus het nadenken over een betrouwbare vertaling van Gods Woord is gestopt ?

Nee hoor. Maar het is momenteel niet aan de orde. Blijkbaar is er voldoende vertrouwen in de vertalers. En terecht.
De discussies die er waren zijn voor het gemiddelde kerklid toch abracadabra. Bij velen werden (of misschien elders nog wel "worden") , de discussies op basis van niet meer dan het gevoel gevoerd.
Daarnaast kun je je in Nederland de vraag stellen of vergelijkbare discussies ook gevoerd worden in Swalilie of in Papua.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Daarnaast kun je je in Nederland de vraag stellen of vergelijkbare discussies ook gevoerd worden in Swalilie of in Papua.
Het tekent inderdaad het verval van de Nederlandse kerken, dat een betrouwbare vertaling ingewisseld wordt voor een minder betrouwbare.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

huisman schreef:Dus het nadenken over een betrouwbare vertaling van Gods Woord is gestopt ?
Nee, maar het is wel zo dat er reeds conclusies getrokken zijn over de HSV: de een is er enthousiast over, de ander mordicus tegen en weer een ander neemt een tussenpositie in. De HSV is er nu eenmaal en verdwijnt niet door een brochure van de GBS (die toch al nooit voor een herziening was).
De brochure van de GBS is alleen relevant voor degenen (kerken, personen) die er nog niet uit zijn en volgens mij is die doelgroep snel kleiner aan het worden.
Natuurlijk heeft het ook relevantie voor het HSV bestuur die volgens eigen zeggen van deze brochure "goed nota zal nemen". Ik ga ervan uit dat dat ook daadwerkelijk gebeurt.
Maar het nut van deze discussie zie ik dus wel verminderen, omdat eigenlijk alle voors en tegens al voor het voetlicht zijn gekomen. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee als je er nog niet uit bent en gebruik deze discussie niet om de hakken in het zand te zetten door deze discussie meerdere keren over te doen.
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Nee hoor. Maar het is momenteel niet aan de orde. Blijkbaar is er voldoende vertrouwen in de vertalers. En terecht.
De discussies die er waren zijn voor het gemiddelde kerklid toch abracadabra. Bij velen werden (of misschien elders nog wel "worden") , de discussies op basis van niet meer dan het gevoel gevoerd.
Daarnaast kun je je in Nederland de vraag stellen of vergelijkbare discussies ook gevoerd worden in Swalilie of in Papua.

Toch zul je echt moeten zoeken naar een kenner van de grondtalen die zegt dat de HSV net zo dicht bij de grondtekst is gebleven en dus net zo betrouwbaar is als de SV. De verstaanbaarheid heeft een prijs. De vraag blijft of je deze prijs wil betalen. Ik niet, en hoop op een echte herziene SV (GBS, synode GG/HHK versta uw taak! ) want de taalkloof is een reeel probleem.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

elbert schreef:... de GBS (die toch al nooit voor een herziening was).
Het tussen haakjes geplaatste is een onjuiste voorstelling van zaken.
De GBS is wel degelijk voor een taalkundige herziening. Maar toen de HSV veel verder wilde gaan dan die eerste doelstelling, is de samenwerking met de GBS beëindigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Zonderling schreef:
Luther schreef:Want als ik 21:3 vraag, pakken de meeste pubers hun (verboden) mobiel om het uit te rekenen.
Ik krijg de indruk dat ik niet alle hier geschetste problemen van pubers - of het nu taal- of rekenproblemen zijn - serieus hoef te nemen...
We kunnen ook té veel inlevingsvermogen hebben.
Als je met deze sarcastische zin bedoelt dat we ons hierbij niet neer moeten leggen, ben ik dat t.a.v. 21: 3 met je eens. Maar als je me vraagt: Krijgen we dat t.a.v. de mindere taligheid van de hele samenleving nog ten gunste omgebogen, dan zeg ik dat ik die hoop heb opgegeven en dat we ons dus moeten gaan instellen op een nieuwe situatie die echt anders is dan 25-30 jaar geleden.
Luther, ik verbaas me er ook over, dat Havo 4/5 leerlingen zeggen dat soort woorden niet te begrijpen.

En wat die 21 : 3 betreft: geef ze maar eens 21 euro en zeg dat ze het met zijn drieën mogen delen. Dan hebben ze echt geen mobiel nodig om uit te rekenen!
Zo is het met Gods Woord ook: als het je persoonlijk raakt, ga je echt niet zeuren over een woord, wat misschien niet helemaal courant meer is.
Ook daarin heb je helemaal gelijk. Maar dat wordt juist gewerkt door Gods Woord.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
Ander schreef:
BJD schreef:Het grootste probleem is mogelijk de desinteresse maar het taalprobleem is ook groot..
Vasthouden hoor! Anders vervalt de HSV- noodzaak. ;)
Nee, wanneer er interesse is, valt het taalprobleem voor het overgrote deel weg.
Dit is denk ik een fout die in dit topic wordt gemaakt. Dat zowel voorstanders maar vooral ook tegenstanders van de HSV de opmerkingen over een 'taalprobleem' heel de tijd koppelen aan de noodzaak voor de HSV.

Probeer dat eens even los van elkaar te zien. Ik vind het echt opmerkelijk hoe nonchalant Erasmiaan en Tiberius reageren op de voorbeelden van Luther. Prima voor wat die voorbeelden betreft, maar dan zie je echt niet dat er een heel groot probleem is op het gebied van lezen in ons land. Ik zie het ontzettend vaak om me heen. Zelfs met havo 5 heb je nog een 'bovenlaag' te pakken!
En ja, hopelijk krijgen alle kinderen vanzelf interesse voor de Bijbel. En de oudvaders. En voor lezen. Zo lang ze dat niet hebben, kunnen we hen tenminste nog voorhouden dat het toch echt hun eigen schuld is dat ze de Bijbel niet makkelijk kunnen lezen.
Inderdaad!

Ik verbaas me over het gemak waarmee jongeren die niet geïnteresseerd zijn, een vlakke woordenschat hebben (en echt Erasmiaan, jouw woordenschat van je eigen pubertijd was vele malen rijker dan die van nu) en ook niet geïnteresseerd zijn in het uitbreiden daarvan, zo makkelijk als niet relevante probleemjongeren worden weggezet.
Over die jongeren maak ik me nu juist het meeste zorgen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:Nee hoor. Maar het is momenteel niet aan de orde. Blijkbaar is er voldoende vertrouwen in de vertalers. En terecht.

Toch zul je echt moeten zoeken naar een kenner van de grondtalen die zegt dat de HSV net zo dicht bij de grondtekst is gebleven en dus net zo betrouwbaar is als de SV. De verstaanbaarheid heeft een prijs. De vraag blijft of je deze prijs wil betalen. Ik niet, en hoop op een echte herziene SV (GBS, synode GG/HHK versta uw taak! ) want de taalkloof is een reeel probleem.
Hier ben ik het van harte mee eens. Ik zie als eerste opstap overigens de boekjes van ds. Vergunst.
Ander

Bericht door Ander »

Willem schreef:
Zonderling schreef:
Luther schreef:Want als ik 21:3 vraag, pakken de meeste pubers hun (verboden) mobiel om het uit te rekenen.
Ik krijg de indruk dat ik niet alle hier geschetste problemen van pubers - of het nu taal- of rekenproblemen zijn - serieus hoef te nemen...
Dat zulke problemen voorkomen dat zal best, kinderen en pubers proberen tenslotte van alles. Maar een leerkracht is er nu juist voor om het in juiste banen te leiden. Dus als zo'n slimmerd meent z'n mobiel nodig te hebben om dit soort sommen uit te rekenen dan pak je de mobiel af en bewaard het appparaat voor hem in een emmer water tot de les is afgelopen. En dan geef je morgen 28 / 4 op. Eens kijken hoe de leerling dan de uitkomst gaat bepalen.... Eventueel geef je een tip hoe e.e.a. gedaan kan worden. Daarvoor is men tenslotte aangenomen.

Wat me verbaast is dat men verbaast constateerd dat een leerling de makkelijkste weg zoekt............ En de leraar klaagt dan dat hij corrigerend moet optreden. Dit is toch inherent aan het onderwijs? Als de leerling het allemaal direct goed deed dan was het hele onderwijs overbodig.
Juist, juist, juist. Gisteren nog bracht ik mijn kinderen in gr. 8 bij wat financieel, individueel, commercieel enzo betekende. Ze snapten er werkelijk geen hout van. En dan een collega: maar ja, dat is ook wel heel erg moeilijk voor deze groep, dit begrijpen ze niet. Nee juist, en daarom staat er een meester die het ze gaat leren. En al moet ik het tien keer uitleggen, dat geeft niks, daar krijg ik mijn geld voor.

Wanneer Havo-5 leerlingen problemen hebben zoals hier geschetst is er in in groep 5,6,7,8 en klas 1,2,3 en 4 écht iets mis gegaan!!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Daarnaast kun je je in Nederland de vraag stellen of vergelijkbare discussies ook gevoerd worden in Swalilie of in Papua.
Het tekent inderdaad het verval van de Nederlandse kerken, dat een betrouwbare vertaling ingewisseld wordt voor een minder betrouwbare.
Ook in de HSV is het voor 100% duidelijk wat de boodschap van God tot ons is. Je kunt de SV en de HSV prima naast elkaar zetten.

Een doorwrocht theoloog, die de HSV grondig bestudeerd had, zei me overigens het volgende:
- De HSV geeft de grondtaal prima weer, vanuit het standpunt dat er de Nederlandse taal zoveel mogelijk recht gedaan moet worden.
- L.M.P. Scholten heeft in driekwart van de punten die hij noemt volkomen gelijk in vergelijking met de SV.
- Als je de HSV even los maakt van de SV en gewoon als zelfstandige vertaling bekijkt en internationaal vergelijkt, ligt er een vertaling die zich mag meten met de top van de vertalingen die er op de wereld zijn.
- Vanuit de SV-principes hebben Neerlandici teveel invloed gehad op de HSV.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ander schreef:
Willem schreef:
Zonderling schreef:
Dat zulke problemen voorkomen dat zal best, kinderen en pubers proberen tenslotte van alles. Maar een leerkracht is er nu juist voor om het in juiste banen te leiden. Dus als zo'n slimmerd meent z'n mobiel nodig te hebben om dit soort sommen uit te rekenen dan pak je de mobiel af en bewaard het appparaat voor hem in een emmer water tot de les is afgelopen. En dan geef je morgen 28 / 4 op. Eens kijken hoe de leerling dan de uitkomst gaat bepalen.... Eventueel geef je een tip hoe e.e.a. gedaan kan worden. Daarvoor is men tenslotte aangenomen.

Wat me verbaast is dat men verbaast constateerd dat een leerling de makkelijkste weg zoekt............ En de leraar klaagt dan dat hij corrigerend moet optreden. Dit is toch inherent aan het onderwijs? Als de leerling het allemaal direct goed deed dan was het hele onderwijs overbodig.
Juist, juist, juist. Gisteren nog bracht ik mijn kinderen in gr. 8 bij wat financieel, individueel, commercieel enzo betekende. Ze snapten er werkelijk geen hout van. En dan een collega: maar ja, dat is ook wel heel erg moeilijk voor deze groep, dit begrijpen ze niet. Nee juist, en daarom staat er een meester die het ze gaat leren. En al moet ik het tien keer uitleggen, dat geeft niks, daar krijg ik mijn geld voor.

Wanneer Havo-5 leerlingen problemen hebben zoals hier geschetst is er in in groep 5,6,7,8 en klas 1,2,3 en 4 écht iets mis gegaan!!
Het zal je verbazen, maar hier ben ik het wel mee eens.
Als leraar heb je op een gegeven moment ook met feiten te maken, die door anderen wellicht niet goed zijn aangebracht.
En op een gegeven moment heb je een feitelijke situatie die wellicht bar is, maar waarmee je dan wel te maken hebt.
Ander

Bericht door Ander »

Luther schreef:
Ander schreef:
Willem schreef:Dat zulke problemen voorkomen dat zal best, kinderen en pubers proberen tenslotte van alles. Maar een leerkracht is er nu juist voor om het in juiste banen te leiden. Dus als zo'n slimmerd meent z'n mobiel nodig te hebben om dit soort sommen uit te rekenen dan pak je de mobiel af en bewaard het appparaat voor hem in een emmer water tot de les is afgelopen. En dan geef je morgen 28 / 4 op. Eens kijken hoe de leerling dan de uitkomst gaat bepalen.... Eventueel geef je een tip hoe e.e.a. gedaan kan worden. Daarvoor is men tenslotte aangenomen.

Het zal je verbazen, maar hier ben ik het wel mee eens.
Als leraar heb je op een gegeven moment ook met feiten te maken, die door anderen wellicht niet goed zijn aangebracht.
En op een gegeven moment heb je een feitelijke situatie die wellicht bar is, maar waarmee je dan wel te maken hebt.
Dat klopt, in Havo-5 kun je dat alleen maar constateren.
Plaats reactie