@Bert Mulder: Zelfs als je niet accepteert dat het besluit van de GS om geen roepende kerk aan te wijzen nietig en achterhaald is, dan nog kun je niet stellen dat de CGK niet meer bestaat, omdat de GS dat niet besloten heeft en omdat de CGK voor een groot deel nog functioneert.MidMid schreef: ↑Gisteren, 01:10Nope, dat is totaal niet aanvechtbaar.Bert Mulder schreef: ↑Gisteren, 00:17Of de CGK nog bestaat is aanvechtbaar...MidMid schreef: ↑08 jan 2026, 23:57
Dat die brief er is, lijkt mij duidelijk. 't Staat tenslotte zwart op wit in de formele stuken. Vind het zelf een opmerkelijke actie. Helemaal zo daags na een GS sluiting.
Maar daarnaast kunnen ze wat je schrijft onder 1. prima constateren, maar daarmee is het geen feit. De feiten liggen anders. De CGK bestaat nog gewoon. Dus lijkt mij enkel daarom al een zeer aanvechtbaar besluit.
En verder neem ik in emotie genomen besluiten niet helemaal serieus.
Wat vaststaat, is dat de Synode besloten heeft dat ze geen verband meer hebben met de CGK...
Maar je zult begrijpen dat ik hier die discussie niet over ga doen.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Middenrefo
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Grappig dat jij steeds de uitzonderingen noemt van onze contacten via deputaten buitenlandse kerken (DBK). Nu heeft de synodale commissie waar ik in mocht participeren het rapport van DBK behandeld en deze deputaten gesproken. Één ding is duidelijk. Als CGK Hoogeveen v&a een legitieme plaats geeft ook al is het in een gedoog constructie dat minimaal 90% van de buitenlandse contacten hun band met de CGK zullen verbreken. Dat geldt ook voor de internationale gereformeerde organisaties waarin de CGK participeert. Trouwens alle deputaten van DBK zijn Rijnsburg-freundlichMidMid schreef: ↑08 jan 2026, 23:08Hoe actueel dit is (juni 2025) is maar de vraag.Bert Mulder schreef: ↑08 jan 2026, 21:29 Actueel:
https://frcna.org/acts-of-synod
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://frcna.org/uploads/ACTS_OF_SYNOD ... 5c5d59.pdf
Wat mij vooral opvalt is:
- dat de conclusies die in de stukken worden getrokken, de werkelijkheid geen recht doen;
- het noemen van een brief van ds. Klaver.
En verder is er over de invloed van de buitenlandse kerken een tiental pagina's terug al e.e.a. gedeeld. Jaar en dag heeft de CGK volledige correspondentie met zowel een FRCNA gehad alsook met een IERB en GTM (die de ambten open hebben voor vrouwen). De werkelijkheid van de buitenlandse contacten is een stuk breder en meer veelkleurig dan hier op RefoForum vaak gedeeld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Middenrefo
Dan zullen ze binnenkort terug moeten treden als deputaten.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:18Grappig dat jij steeds de uitzonderingen noemt van onze contacten via deputaten buitenlandse kerken (DBK). Nu heeft de synodale commissie waar ik in mocht participeren het rapport van DBK behandeld en deze deputaten gesproken. Één ding is duidelijk. Als CGK Hoogeveen v&a een legitieme plaats geeft ook al is het in een gedoog constructie dat minimaal 90% van de buitenlandse contacten hun band met de CGK zullen verbreken. Dat geldt ook voor de internationale gereformeerde organisaties waarin de CGK participeert. Trouwens alle deputaten van DBK zijn Rijnsburg-freundlichMidMid schreef: ↑08 jan 2026, 23:08Hoe actueel dit is (juni 2025) is maar de vraag.Bert Mulder schreef: ↑08 jan 2026, 21:29 Actueel:
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://frcna.org/uploads/ACTS_OF_SYNOD ... 5c5d59.pdf
- dat de conclusies die in de stukken worden getrokken, de werkelijkheid geen recht doen;
En verder is er over de invloed van de buitenlandse kerken een tiental pagina's terug al e.e.a. gedeeld. Jaar en dag heeft de CGK volledige correspondentie met zowel een FRCNA gehad alsook met een IERB en GTM (die de ambten open hebben voor vrouwen). De werkelijkheid van de buitenlandse contacten is een stuk breder en meer veelkleurig dan hier op RefoForum vaak gedeeld.![]()
Fijnzinnige reactie. Wordt voor mij steeds duidelijke dat afscheid nemen van Lelystad, Hilversum en Zwolle een stuk lastiger is voor jouw ‘midden’ dan afscheid nemen van Noordeloos, Katwijk en Middelharnis. (De plaatsten zijn volkomen willekeurig genomen). Dat geeft jouw ‘midden’ toch een wat andere kleur.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:08Dan zullen ze binnenkort terug moeten treden als deputaten.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:18Grappig dat jij steeds de uitzonderingen noemt van onze contacten via deputaten buitenlandse kerken (DBK). Nu heeft de synodale commissie waar ik in mocht participeren het rapport van DBK behandeld en deze deputaten gesproken. Één ding is duidelijk. Als CGK Hoogeveen v&a een legitieme plaats geeft ook al is het in een gedoog constructie dat minimaal 90% van de buitenlandse contacten hun band met de CGK zullen verbreken. Dat geldt ook voor de internationale gereformeerde organisaties waarin de CGK participeert. Trouwens alle deputaten van DBK zijn Rijnsburg-freundlichMidMid schreef: ↑08 jan 2026, 23:08Hoe actueel dit is (juni 2025) is maar de vraag.Bert Mulder schreef: ↑08 jan 2026, 21:29 Actueel:
En verder is er over de invloed van de buitenlandse kerken een tiental pagina's terug al e.e.a. gedeeld. Jaar en dag heeft de CGK volledige correspondentie met zowel een FRCNA gehad alsook met een IERB en GTM (die de ambten open hebben voor vrouwen). De werkelijkheid van de buitenlandse contacten is een stuk breder en meer veelkleurig dan hier op RefoForum vaak gedeeld.![]()
Verder ga jij inhoudelijk niet in op de realiteit dat Hoogeveen CGK een volkomen andere keuze moet maken in haar buitenlandse contacten. De huidige buitenlandse contacten willen in grote meerderheid contact houden met CGK Rijnsburg. De toespraken op de GS van de buitenlandse vertegenwoordigers waren op dat punt duidelijk genoeg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Middenrefo
Het is een feitelijke constatering. De vraag wat ik wel of niet lastig vindt is niet zo relevant. Het lijkt me verstandig om in de komende tijd de emoties en persoonlijke gevoelens niet de boventoon te laten voeren, maar de zaken nuchter en feitelijk te beschouwen en daarnaar te handelen. Dat is het enige wat ik probeer te zeggen. Je mag dat inkleuren hoe je wilt, ik heb niet de illusie dat ik daar iets aan kan veranderen.huisman schreef: ↑Gisteren, 11:45Fijnzinnige reactie. Wordt voor mij steeds duidelijke dat afscheid nemen van Lelystad, Hilversum en Zwolle een stuk lastiger is voor jouw ‘midden’ dan afscheid nemen van Noordeloos, Katwijk en Middelharnis. (De plaatsten zijn volkomen willekeurig genomen). Dat geeft jouw ‘midden’ toch een wat andere kleur.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:08Dan zullen ze binnenkort terug moeten treden als deputaten.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:18Grappig dat jij steeds de uitzonderingen noemt van onze contacten via deputaten buitenlandse kerken (DBK). Nu heeft de synodale commissie waar ik in mocht participeren het rapport van DBK behandeld en deze deputaten gesproken. Één ding is duidelijk. Als CGK Hoogeveen v&a een legitieme plaats geeft ook al is het in een gedoog constructie dat minimaal 90% van de buitenlandse contacten hun band met de CGK zullen verbreken. Dat geldt ook voor de internationale gereformeerde organisaties waarin de CGK participeert. Trouwens alle deputaten van DBK zijn Rijnsburg-freundlichMidMid schreef: ↑08 jan 2026, 23:08
Hoe actueel dit is (juni 2025) is maar de vraag.
Verder ga jij inhoudelijk niet in op de realiteit dat Hoogeveen CGK een volkomen andere keuze moet maken in haar buitenlandse contacten. De huidige buitenlandse contacten willen in grote meerderheid contact houden met CGK Rijnsburg. De toespraken op de GS van de buitenlandse vertegenwoordigers waren op dat punt duidelijk genoeg.
-
Groepscirkel
Als de zaken nuchter en feitelijk zouden zijn bekeken, dan had er in elk geval geen rechtsgang gemaakt hoeven worden. De nuchtere, maar trieste, constatering zou dan moeten zijn dat er onherstelbare schade is geleden aan het geheel van het CGK kerkverband. De feitelijke constatering is dat dit komt door de diepe en onoverbrugbare impasse op meerdere dossiers en de visie op een uitweg uit die impasse.
-
Middenrefo
En wat kunnen we de komende maanden met deze constatering?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 12:37 Als de zaken nuchter en feitelijk zouden zijn bekeken, dan had er in elk geval geen rechtsgang gemaakt hoeven worden. De nuchtere, maar trieste, constatering zou dan moeten zijn dat er onherstelbare schade is geleden aan het geheel van het CGK kerkverband. De feitelijke constatering is dat dit komt door de diepe en onoverbrugbare impasse op meerdere dossiers en de visie op een uitweg uit die impasse.
Je draait toch echt weg voor de werkelijke vragen. Je weigert in te gaan op het feit dat CGK Hoogeveen veel CGK beleid moet loslaten als zijn v&a ‘toelaten’. Daar is DBK een opvallend voorbeeld maar er is veel meer. Daar maken o.a. sommige hoogleraren op de TUA zich grote zorgen over.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 12:13Het is een feitelijke constatering. De vraag wat ik wel of niet lastig vindt is niet zo relevant. Het lijkt me verstandig om in de komende tijd de emoties en persoonlijke gevoelens niet de boventoon te laten voeren, maar de zaken nuchter en feitelijk te beschouwen en daarnaar te handelen. Dat is het enige wat ik probeer te zeggen. Je mag dat inkleuren hoe je wilt, ik heb niet de illusie dat ik daar iets aan kan veranderen.huisman schreef: ↑Gisteren, 11:45Fijnzinnige reactie. Wordt voor mij steeds duidelijke dat afscheid nemen van Lelystad, Hilversum en Zwolle een stuk lastiger is voor jouw ‘midden’ dan afscheid nemen van Noordeloos, Katwijk en Middelharnis. (De plaatsten zijn volkomen willekeurig genomen). Dat geeft jouw ‘midden’ toch een wat andere kleur.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:08Dan zullen ze binnenkort terug moeten treden als deputaten.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:18
Grappig dat jij steeds de uitzonderingen noemt van onze contacten via deputaten buitenlandse kerken (DBK). Nu heeft de synodale commissie waar ik in mocht participeren het rapport van DBK behandeld en deze deputaten gesproken. Één ding is duidelijk. Als CGK Hoogeveen v&a een legitieme plaats geeft ook al is het in een gedoog constructie dat minimaal 90% van de buitenlandse contacten hun band met de CGK zullen verbreken. Dat geldt ook voor de internationale gereformeerde organisaties waarin de CGK participeert. Trouwens alle deputaten van DBK zijn Rijnsburg-freundlich![]()
-
Middenrefo
Ik weiger daarop in te gaan omdat het allemaal koffiedik kijken is. Er is nog helemaal niets duidelijk over wat Hoogeveen wel of niet gaat besluiten of toestaan. Daarop vooruitlopen gebeurt vooral vanuit Rijnsburg aanhangers, maar ik begrijp niet zo goed waarom dat is. Laten we nu gewoon eerst netjes ontvlechten en afscheid nemen en ieder naar zijn eigen synode gaan. En natuurlijk hoop ik dan dat er zoveel mogelijk aansluiten bij Hoogeveen, ook van de behoudende gemeenten.huisman schreef: ↑Gisteren, 13:46Je draait toch echt weg voor de werkelijke vragen. Je weigert in te gaan op het feit dat CGK Hoogeveen veel CGK beleid moet loslaten als zijn v&a ‘toelaten’. Daar is DBK een opvallend voorbeeld maar er is veel meer. Daar maken o.a. sommige hoogleraren op de TUA zich grote zorgen over.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 12:13Het is een feitelijke constatering. De vraag wat ik wel of niet lastig vindt is niet zo relevant. Het lijkt me verstandig om in de komende tijd de emoties en persoonlijke gevoelens niet de boventoon te laten voeren, maar de zaken nuchter en feitelijk te beschouwen en daarnaar te handelen. Dat is het enige wat ik probeer te zeggen. Je mag dat inkleuren hoe je wilt, ik heb niet de illusie dat ik daar iets aan kan veranderen.huisman schreef: ↑Gisteren, 11:45Fijnzinnige reactie. Wordt voor mij steeds duidelijke dat afscheid nemen van Lelystad, Hilversum en Zwolle een stuk lastiger is voor jouw ‘midden’ dan afscheid nemen van Noordeloos, Katwijk en Middelharnis. (De plaatsten zijn volkomen willekeurig genomen). Dat geeft jouw ‘midden’ toch een wat andere kleur.
-
Groepscirkel
Doe wat de rechter heeft geadviseerd. In mijn woorden: regel de kerkelijke echtscheiding goed, ga netjes uit elkaar, maak afspraken over toekomstige lasten en verdeel de boel, maak er geen vechtscheiding van. Aanvullend vanuit mij: heb oog voor de eenheid in de eigen gemeente, sluit waar mogelijk aan bij een bestaande kerkelijke denominatie en als dat gevoelig ligt zoek je elkaar op voor een nieuwe kerkelijke denominatie.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 12:59En wat kunnen we de komende maanden met deze constatering?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 12:37 Als de zaken nuchter en feitelijk zouden zijn bekeken, dan had er in elk geval geen rechtsgang gemaakt hoeven worden. De nuchtere, maar trieste, constatering zou dan moeten zijn dat er onherstelbare schade is geleden aan het geheel van het CGK kerkverband. De feitelijke constatering is dat dit komt door de diepe en onoverbrugbare impasse op meerdere dossiers en de visie op een uitweg uit die impasse.
Klopt, maar eerder werd toch gesteld dat aantallen er niet zoveel toe doen?huisman schreef: ↑Gisteren, 10:18Grappig dat jij steeds de uitzonderingen noemt van onze contacten via deputaten buitenlandse kerken (DBK). Nu heeft de synodale commissie waar ik in mocht participeren het rapport van DBK behandeld en deze deputaten gesproken. Één ding is duidelijk. Als CGK Hoogeveen v&a een legitieme plaats geeft ook al is het in een gedoog constructie dat minimaal 90% van de buitenlandse contacten hun band met de CGK zullen verbreken. Dat geldt ook voor de internationale gereformeerde organisaties waarin de CGK participeert. Trouwens alle deputaten van DBK zijn Rijnsburg-freundlichMidMid schreef: ↑08 jan 2026, 23:08Hoe actueel dit is (juni 2025) is maar de vraag.Bert Mulder schreef: ↑08 jan 2026, 21:29 Actueel:
En wanneer je het zuiver wilt houden: ja, dan geldt het 90% - pak je het op leden die onder de verbanden vallen, kan dat percentage opeens zomaar omgedraaid zijn...
Daarbij dat het Deputaatschap DBK blijkbaar zo eenzijdig is samengesteld, is wat mij betreft geen goede zaak. Evenwicht lijkt mij, gezien de rol van deze deputaten gewenst.
Even een ander vraagje tussendoor.
Hoe zou het jaarboek 2026 eruit zien? Met, zonder of alleen de Rijnsburg-freundliche gemeenten? Of zouden er 2 jaarboeken komen?
Hoe zou het jaarboek 2026 eruit zien? Met, zonder of alleen de Rijnsburg-freundliche gemeenten? Of zouden er 2 jaarboeken komen?
Gewoon zoals die van 2025. De gegevens moesten voor 1 januari aangeleverd zijn. Toen was er formeel nog niets aan de hand.
Moest inderdaad vanaf 1 januari zijn i.p.v. voor 1 januari.