Maatregelen kerk ivm coronavirus

Lilian197

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian197 »

Herman schreef:
Forummer schreef:Wij hebben als het goed is een veel betere boodschap. Namelijk de liefde van God die Zijn Zoon naar de aarde zond, Jezus Christus die voor onze zonden heeft willen betalen. Voor gewone kerkmensen, voor deug-christenen, voor schoppende kerkmensen en voor irritante journalisten. Ja zelfs voor farizeeërs.

Afgelopen zondag mocht dat hier nog van de kansel klinken: Jezus is gewillig. Aan Hem ligt het niet!
Het gaat hier niet alleen om het navolgen van Jezus in zijn gestalte van nederigheid, het gaat ook om het gegeven dat de inzettingen van God boven alles gaan. Ik kan de denktrant niet goed volgen, dat iemand het meest christelijk is als hij maar nederig is. Dat lijkt me een eenzijdige benadering. Onrecht moeten we inderdaad kunnen ondergaan, maar wanneer het gaat om de waarheid, dan hoeven we niet te zwijgen. Jezus ondergaat gewillig de slagen en bespotting en antwoord niet één woord, maar als Zijn persoon en werk in het geding is dan antwoord hij op de vraag van de hogepriester: "Ik ben het".
Een ander element is dat hij het huis van Zijn Vader reinigde van de geldwissel bankiers en ander gespuis. De evangelist duidt dat als 'de ijver van uw huis heeft mij verteerd'.

Nu vrees ik dat de getoonde agressie niet geheel zuiver is te noemen. Maar bijbels gezien is bovenstaande op zijn minst belangrijk en mee te nemen in alle overwegingen.

Een ander element is dat we niet lichtvaardig mogen oordelen. Dus ook iemand die een journalist schopt moeten we eerst bevragen en vermanen, maar niet rücksichtslos veroordelen als de grootste crimineel. Hier of daar is het begrip tucht al geroepen. Dat begint wat mij betreft gewoon even met een kop koffie en de vraag 'was dit nu wel echt nodig' en niet met op voorhand te dreigen met uitsluiting. Dommer kan je het bijna niet doen.
Ook ik zeg dat Gods geboden boven alles staat. En het grootste gebod is de liefde liefde vanuit Hem tot onszelf en de naaste. Dit gebod staat boven alle andere geboden.

Doordrukken van diensten wars van alle corona adviezen (en nogmaals het gaat me niet erom of ze goed zijn) heeft niets met die liefde te maken.
Waarom niet?
Omdat het uitgaat van ik.
Wanneer ik niet voorop staat. En het was geweest wat wilt U dat we doen?
Zou je dan als kerk doorduwen wat bij voorbaat al duidelijk als gevolg zou hebben wat er nu is gebeurt? De waarheid, het Evangelie is juist in het geding gekomen ipv dat er de ruimte was om te verkondigen.
En dat kerkleden agressief kunnen reageren. Was ook iets wat in beide plaatsen bekend was.
Zowel Krimpen als op Urk kon al die zondagen het Evangelie verkondigt worden. Was er ook de ruimte om met meer dan het minimale in de kerk te zijn. En naar mijn indruk werd dat ook gedaan.
Het wrange is dat juist door dat handelen van afgelopen zondag juist Zijn Naam onteerd is. En dat onteren wekte in het NT de toorn van Christus op.
Niet die journalisten hebben dat op hun geweten. Maar de kerk(leden) . De journalisten. Zij weten niet wat zij doen.

En nee de schoppende kerkleden zijn niet de grootste criminelen. Niet de kr of wie dan ook. Dat zijn ook nooit mijn woorden geweest.

Maar ik denk wel dat die briesende leeuw dichterbij en via onverwachte wegen werkt. En dat is dus niet alleen via de hijgerige wereld. Maar ook binnen onze eigen kring.
En als we dat echt zouden beseffen, worden we stil.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ad Anker schreef:
Terri schreef:
Ik vind dat je te ver gaat Ad, dit kan niet.
Je zegt een mietje te zijn ergens, maar je vingers zijn soms wel erg vlijmscherp, bijna vijandig. Ws bedoel je het niet zo, want ik verbaas me eerlijk gezegd hierover.
Ruatig maar hoor. Pierre duidt het al. Het is precies in lijn met de reactie van Lilian.
Dan heb je mijn post niet begrepen...
pierre27

Bericht door pierre27 »

Lilian1975 schreef:
Ad Anker schreef:
Terri schreef:
Ik vind dat je te ver gaat Ad, dit kan niet.
Je zegt een mietje te zijn ergens, maar je vingers zijn soms wel erg vlijmscherp, bijna vijandig. Ws bedoel je het niet zo, want ik verbaas me eerlijk gezegd hierover.
Ruatig maar hoor. Pierre duidt het al. Het is precies in lijn met de reactie van Lilian.
Dan heb je mijn post niet begrepen...
Ik begreep het ook niet hoor, wellicht wat onlogisch opgeschreven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara

Bericht door Mara »

parsifal schreef: Het is echt sensatiepers die daar staat. Als ze werkelijk geinteresseerd zijn in wat mensen beweegt, dan zijn er veel betere manieren om daar achter te komen.
In Urk stond PowNed, die gaan inderdaad voor de sensatie.
Maar in Krimpen stond de regionale zender. Zij stonden daar niet plotseling, ze hadden al meerdere malen telefonisch contact gezocht.
De hoorn werd er op gegooid!
En dan gaat een journalist het verhaal van de kerkganger horen. Volstrekt normaal in een democratie.
Alleen over het moment kun je van mening verschillen.

Ik heb nu al meerdere malen links gepost, maar die worden kennelijk slecht gelezen en bekeken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Het klopt met wat er op tv te zien is. Als je goed kijkt naar de verschillende beelden, zie je dat het verhaal van journalist niet klopt.
Wat klopt er niet? Het lijkt me handiger dat jij dat even toelicht in plaats van dat iedereen beelden gaat analyseren.
Dat heb ik eerder uitvoerig toegelicht. Het klopt niet dat hij net begonnen was met vragen. Hij liep al een heel eind op het pad.

Overigens is het mediabeleid van deze kerkgemeenschap ergerlijk en de preken zijn dat mijns inziens ook, maar dat is een ander verhaal.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Het klopt met wat er op tv te zien is. Als je goed kijkt naar de verschillende beelden, zie je dat het verhaal van journalist niet klopt.
Wat klopt er niet? Het lijkt me handiger dat jij dat even toelicht in plaats van dat iedereen beelden gaat analyseren.
Dat heb ik eerder uitvoerig toegelicht. Het klopt niet dat hij net begonnen was met vragen. Hij liep al een heel eind op het pad.

Overigens is het mediabeleid van deze kerkgemeenschap ergerlijk en de preken zijn dat mijns inziens ook, maar dat is een ander verhaal.
Ja dat lijkt me zeker off-topic.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Wat is 'net' gedefinieerd in tijdseenheden? Het pad is ook niet zo lang dat hij al minuten aan het meelopen was. Een seconde of 10-20.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Vanavond komen Peter Schalk en Tom de Nooijer in OP1. Ik ben benieuwd naar hun visie.
Van harte aanbevolen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef:
Klopt, ik schaam me ook niet voor de gehele gezindte waar ik uit kom, ik maak het kerkverband waar ik ooit uit gekomen ben niet stelselmatig belachelijk. Wellicht maakt dat het verschil.
Ik heb ze het vraaggesprek met Van Lieburg uit Trouw laten lezen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:
Klopt, ik schaam me ook niet voor de gehele gezindte waar ik uit kom, ik maak het kerkverband waar ik ooit uit gekomen ben niet stelselmatig belachelijk. Wellicht maakt dat het verschil.
Ik heb ze het vraaggesprek met Van Lieburg uit Trouw laten lezen.
Dat is mogelijk ja, er is een keur aan leesstof. Maak ze maar jaloers door je christelijke daden en zachtmoedigheid indien aanwezig.
Dodo

Bericht door Dodo »

pierre27 schreef:
Dat is mogelijk ja, er is een keur aan leesstof. Maak ze maar jaloers door je christelijke daden en zachtmoedigheid indien aanwezig.
Misschien moet je eens in de spiegel kijken. De meeste van je eigen bijdragen bestaan uit het afkraken, zonder enige argumentatie, van andermans berichten.
Silo

Bericht door Silo »

Precies! Wanneer je niks inhoudelijks meldt kan je beter gewoon meelezen. Dat probeer ik ook. Ik probeer alleen iets te posten als het daadwerkelijk iets toevoegt. Dat zou deze discussie zeer ten goede komen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Silo schreef:Precies! Wanneer je niks inhoudelijks meldt kan je beter gewoon meelezen. Dat probeer ik ook. Ik probeer alleen iets te posten als het daadwerkelijk iets toevoegt. Dat zou deze discussie zeer ten goede komen.
Ik wil niet onaardig doen, maar onderstaande bijdrage die jij als laatste hebt gepost, vond ik qua inhoud ook niet echt daadwerkelijk iets toevoegen. Dus misschien moeten we vooral eerst naar onzelf kijken. En dat zeg ik ook tegen mezelf.
Silo schreef:Dankzij de kerkenraad escaleert dit volledig uit de klauwen....

Wat mij betreft wordt deze gemeente uit het kerkverband gezet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Silo

Bericht door Silo »

Ik zeg ook: ik probeer....
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Jantje schreef:Vanavond komen Peter Schalk en Tom de Nooijer in OP1. Ik ben benieuwd naar hun visie.
Van harte aanbevolen!
Waarom? Ik heb dat fragment terug gezien. Waarom zegt Schalk niet keihard: ik veroordeel niet dat kerken met meer dan 30 personen samenkomen. De Nooijer vond ik een stuk sterker. Maar ik ben benieuwd wat maakt dat jij het van harte aanbeveelt.
Plaats reactie