Maatregelen kerk ivm coronavirus

Henk J

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

Herman schreef:
Henk J schreef:Maar er blijft een verschil zitten tussen iedereen uitnodigen of de gemeente verdelen. Ik dacht trouwens dat ze in Krimpen ongeveer 50% van de capaciteit benutten. En je moet ook geluk hebben. Ik begreep dat de OGG op Urk al langere tijd gewoon vol zit, niemand over gehoord.
Maar inderdaad, de media zoekt altijd wel een kerk op. De vraag is, wat vind je als kerkenraad verantwoord? Waar leg je de grens? Daar gaat elke gemeente anders mee om.
De media stonden overigens zondag voor beide kerkgebouwen. De OGG ligt op een steenworp afstand. Ook de kerkenraad van de GG had oog voor verschillende factoren, die worden alleen niet als geldig gezien terwijl eerdere verhalen van een maand of 3 a 6 terug draaiden om een set aan maatregelen en toen viel de ophef mee.
De GG op Urk nodigt iedereen uit, en hoopt zo uit te komen met de gezinnen dat ze anderhalve meter kunnen handhaven. Dat is toch anders dan de gemeente opdelen in 3 diensten. Volgens mij heb je dan gewoon minder oog voor de geldende adviezen, en neem je de maatregelen gewoon minder serieus.
De OGG op Urk doet dit al langer, de hele gemeente uitnodigen, maar is onder de radar gebleven. Als de media er dan rondloopt op zondagochtend valt die kerk natuurlijk ook gelijk op, maar daar is lang niet zoveel ophef over als over de Sionkerk. Terwijl zij dit beleid al langer voeren.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef: Onzin hier in ... gaat in de ger gem al maanden veel meer mensen naar de kerk.
Ik hou rekening met de campagne van de vorst der duisternis. Hoe dat verband ligt, dat laat ik graag aan de analytici over hier. Mijn stelling is dat hij rondgaat als een briesende leeuw van hier naar Groningen en terug.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Henk J schreef:De GG op Urk nodigt iedereen uit, en hoopt zo uit te komen met de gezinnen dat ze anderhalve meter kunnen handhaven. Dat is toch anders dan de gemeente opdelen in 3 diensten. Volgens mij heb je dan gewoon minder oog voor de geldende adviezen, en neem je de maatregelen gewoon minder serieus.
De OGG op Urk doet dit al langer, de hele gemeente uitnodigen, maar is onder de radar gebleven. Als de media er dan rondloopt op zondagochtend valt die kerk natuurlijk ook gelijk op, maar daar is lang niet zoveel ophef over als over de Sionkerk. Terwijl zij dit beleid al langer voeren.
Natuurlijk heeft de lokale kerkenraad oog voor de omstandigheden. Het aantal besmettingen ligt daar zo laag dat als zulke aantallen in de Betuwe gehaald worden ik ook zou adviseren om de aanwezigheid te viervoudigen ofzo. Dergelijke adviezen zijn in lijn met de routekaart ook gewoon landelijke gedeeld. Alleen het maatschappelijk sentiment is niet genegen om daar in mee te denken. Het zou toch redelijk van de zotte zijn dat de GG Texel nog steeds bijna niemand zou uitnodigen. We moeten van een maatregel geen wurgtouw maken.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Herman schreef:
Henk J schreef:De GG op Urk nodigt iedereen uit, en hoopt zo uit te komen met de gezinnen dat ze anderhalve meter kunnen handhaven. Dat is toch anders dan de gemeente opdelen in 3 diensten. Volgens mij heb je dan gewoon minder oog voor de geldende adviezen, en neem je de maatregelen gewoon minder serieus.
Natuurlijk heeft de lokale kerkenraad oog voor de omstandigheden. Het aantal besmettingen ligt daar zo laag dat als zulke aantallen in de Betuwe gehaald worden ik ook zou adviseren om de aanwezigheid te viervoudigen ofzo. Dergelijke adviezen zijn in lijn met de routekaart ook gewoon landelijke gedeeld. Alleen het maatschappelijk sentiment is niet genegen om daar in mee te denken. Het zou toch redelijk van de zotte zijn dat de GG Texel nog steeds bijna niemand zou uitnodigen. We moeten van een maatregel geen wurgtouw maken.
Ja maar zo ziet Henk J het nu eenmaal niet. GG Urk was/ is fout en dat moet vooral zo blijven...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Lilian1975 schreef: Onzin hier in ... gaat in de ger gem al maanden veel meer mensen naar de kerk.
Ik hou rekening met de campagne van de vorst der duisternis. Hoe dat verband ligt, dat laat ik graag aan de analytici over hier. Mijn stelling is dat hij rondgaat als een briesende leeuw van hier naar Groningen en terug.
Opvallend. Daar liggen Krimpen en Urk nu net tussen.;)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:Ja maar zo ziet Henk J het nu eenmaal niet. GG Urk was/ is fout en dat moet vooral zo blijven...
Ik heb geen idee wat hij eigenlijk wil betogen. Maar mijn standpunt is dat escalatie op veel meer plekken plaats zou kunnen vinden. Denk bijvoorbeeld de discussie in het achterliggende jaar aan de bereidheid uit onze agrarische achterban om mee te doen aan de trekkertochten naar den Haag en het virulente gewelddadige taalgebruik wat bij zulk soort emoties zijn gebezigd. Het is maar een kleine stap van woorden naar daden.
Henk J

Bericht door Henk J »

pierre27 schreef:
Herman schreef:
Ja maar zo ziet Henk J het nu eenmaal niet. GG Urk was/ is fout en dat moet vooral zo blijven...
De GG op Urk maakt een keuze die ik niet zou maken, maar ze hebben de vrijheid om dat te doen! En de routekaart gaat trouwens wel uit van landelijk beleid, dat terzijde.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wat vind jij van die routekaart Henk? Vooral de totstandkoming bedoel ik.

Wat vind jij van het beleid van OGG Urk?
Henk J

Bericht door Henk J »

Ad Anker schreef:Wat vind jij van die routekaart Henk? Vooral de totstandkoming bedoel ik.

Wat vind jij van het beleid van OGG Urk?
De routekaart zoals die gepresenteerd is door het CIO vind ik niet realistisch. In de meeste kerkgebouwen kan men prima gebruik maken van 30 tot 50% van de beschikbare capaciteit. Rigide vast houden aan 30 getuigd niet van maatwerk. Daarbij is het de verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerkenraad om af te schalen bij veel coronabesmettingen en op te schalen bij weinig coronabesmettingen. Zo is onze gemeente nu verdeeld over 3 diensten op 1 zondag, maar rond kerst hebben we de kerk 2 weken dicht gehouden ivm een hoog aantal corona gevallen in onze gemeente.
Geheel open gaan vind ik onverstandig, zeker nu nog niet helder bekend is hoelang iemand immuun is.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

De routekaart houdt niet rigide vast aan 30.

"Maatwerk grotere kerken (> 300 zitplaatsen)
Een uitwerking van het maatwerk voor grotere kerken is: 20% van de ruimtecapaciteit in de fase zorgelijk, 15% van de ruimtecapaciteit in de fase ernstig en 10% van de ruimtecapaciteit in de fase zeer ernstig. Als verzwarende maatregel wordt ook hier voorgesteld de erediensten online uit te zenden zonder kerkgangers in het kerkgebouw. Het kerkbestuur wordt hierbij geattendeerd op de blijvende naleving van de basisregels en het uitwerken van adequate protocollen voor triage, placering, aankomst bij het kerkgebouw, het aantal reisbewegingen en de naleving van de richtlijnen van de Rijksoverheid voor verplaatsingen in de openbare ruimte."
Henk J

Bericht door Henk J »

Erskinees schreef:De routekaart houdt niet rigide vast aan 30.

"Maatwerk grotere kerken (> 300 zitplaatsen)
Een uitwerking van het maatwerk voor grotere kerken is: 20% van de ruimtecapaciteit in de fase zorgelijk, 15% van de ruimtecapaciteit in de fase ernstig en 10% van de ruimtecapaciteit in de fase zeer ernstig. Als verzwarende maatregel wordt ook hier voorgesteld de erediensten online uit te zenden zonder kerkgangers in het kerkgebouw. Het kerkbestuur wordt hierbij geattendeerd op de blijvende naleving van de basisregels en het uitwerken van adequate protocollen voor triage, placering, aankomst bij het kerkgebouw, het aantal reisbewegingen en de naleving van de richtlijnen van de Rijksoverheid voor verplaatsingen in de openbare ruimte."
De routekaart die ik heb gezien volgens mij wel, die stond vorige week in het RD dacht ik. 10% vind ik nog weinig.
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:@Ad Anker, dank voor je laatste twee posts. Ik ben het helemaal met je eens. We zijn als kerken veel te soft en te meegaand geweest richting de overheid.

En verder blijkt de media ook weer eenzijdig. Ik lees niets over de persverklaring van de kerkenraad op Urk.
NOS voorpagina: https://nos.nl/artikel/2374716-kerkenra ... s-ers.html

Inclusief directe verwijzing naar de website met de complete persverklaring. ;)
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:
Opvallend. Daar liggen Krimpen en Urk nu net tussen.;)
Uiteraard. Maar dat betekent ook dat wij ieder persoonlijk verantwoordelijk zijn hoe we het een en ander doen. E laten we daarmee zien achter de Banier Christus te staan. Geborgen door Zijn Bloed? Of dat we onder de heerschappij van Satan leven en zijn wijze van strijd voeren.
En wat de afgelopen dagen is gebeurt.kan ik niet zien on het eerste wel in het laatste. Waar ons gevoelen, ons denken maatgevend is en niet de eer van de Koning Jezus.
windorgel

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Herman schreef:Het is natuurlijk een utopie om te denken dat de media zich hier niet in vastbijten. Als ze niet in Urk of Krimpen zouden zitten, dan wel in Staphorst, Barneveld of een andere aansprekende kerk met refosignatuur waar de uitnodigingen op 33% of 50% van het totaal van de gemeente per dienst liggen.
In GGiN en OGG inderdaad in veel gemeente zo'n 40 a 50 procent bezetting. Al maanden, maar de meeste zijn (nog) niet door de pers ontdekt. Zijn ook veel kleinere gemeenten bij, dan valt het niet zo op.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Ambtenaar schreef:Sinds wanneer intimideren journalisten? Ze willen graag antwoorden op vragen die ze hebben.
Als er een stuk of 10 van die journalisten voor de kerk staan is dat wel degelijk intimiderend. Vooral als ze mensen die daar overduidelijk niet van gediend zijn hinderlijk volgen met een microfoon onder hun neus. En ook als ze zelfs zo ver gaan dat ze vragen stellen aan kinderen. En dat na al meerdere vervelende ervaringen van deze kerk met de pers.

Geweld gebruiken is niet goed. Die journalist aanpakken was een buitengewoon onhandige actie natuurlijk. Maar ja, als je maar hard genoeg en lang genoeg zeurt en zuigt en intimideert kom je vanzelf een keer iemand tegen waar dan even wat knapt. Mooi voor de pers want ze zoeken over het algemeen geen nieuws maar sensatie. Dat is gelukt.

Voor de helderheid, ik was er zelf niet bij. Mijn laatste echte kerkdienst is ruim een jaar geleden.
Plaats reactie