Welk boek ben jij nu aan het lezen?

DDD

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Arja schreef: 16 sep 2024, 11:14
Groot Blankenstein schreef: 14 sep 2024, 23:41
Groot Blankenstein schreef: 10 sep 2024, 19:12 Heeft iemand hier dit boek al gelezen? De openbaring van Jasper Christiaan.

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... closemodal

https://www.bol.com/nl/nl/p/de-openbari ... oductTitle
Arja vroeg me om een verslagje van dit boek. Dat gaat erg kort worden.

Ik wilde het boek vooral lezen omdat ik weet waar en in welk gezin de schrijver opgegroeid is. Maar ik ben gestopt en wil niet verder lezen.

Ik denk dat er heel veel dingen in staan die terug te leiden zijn op feitelijke dingen. Maar het is me echt veel te godslasterlijk. Ik heb spijt dat ik erin begonnen ben. Als ik houtkachel had, ging hij daarin.

Ik vind het boek echt veel extremer dan bijvoorbeeld “Dorsvloer vol confetti”, “Hoor nu mijn stem” en “Knielen op een bed vioolen”. En de verhaallijn minder boeiend.

Het lijkt me voor zijn familie ook erg moeilijk dat hij dit boek op de markt heeft gebracht. Ik wens ze heel veel Sterkte..
Bedankt! Dit maakt voor mij veel duidelijk en ik zal het dan ook niet kopen.
De interviews met hem zijn dan weer wel lezenswaardig.

https://www.bndestem.nl/binnenland/jasp ... ~a01c7221/
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Tja…

Stond ook in De Gelderlander en het Algemeen Dagblad. En misschien in nog wel meer.

Ik begrijp eigenlijk niet dat er niet meer “tegengas” komt. Want hij doet goed z’n best om PR te maken voor zijn boek. Maar ik hoor er binnen mijn contacten niemand uit zichzelf over. Ook niet vanuit zijn jeugddorp. Ik vraag me echt af in hoeverre ze dit daar door hebben.

Het enige wat ik merk is dat de review op Bol 👍 en 👎 krijgt.

Ik heb het wel oprecht met hem te doen. Als je ook lees dat hij zoveel te lijden heeft gehad onder depressies enzovoorts. Maar dat is naar mijn idee nog geen vrijbrief om zo’n godslasterlijk boek te schrijven.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Horen jullie in jullie omgeving wel mensen spreken over dit boek?
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
MGG

Bericht door MGG »

Groot Blankenstein schreef: 17 okt 2024, 09:33 Horen jullie in jullie omgeving wel mensen spreken over dit boek?
Nooit. Zonder media zou ik niet geweten hebben dat dit boek bestaat.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Dank voor je reactie..

Mij lijkt dat zo’n boek in ieder geval in zijn jeugddorp Opheusden toch wel onderwerp van gesprek zou zijn.
‭‭
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Groot Blankenstein schreef: 17 okt 2024, 09:33 Horen jullie in jullie omgeving wel mensen spreken over dit boek?
Nee, zoals ik eerder al heb betoogt is het helemaal geen aanvulling op bestaande literatuur. Ik heb net 'Pier en Oceaan' gelezen en dat is dus ook een boek waar een (del van een) gereformeerd gezin zich in de late jaren 60 losmaakt van de kerk. Ik ga daar nog een blog over schrijven. Maar het is niet echt een thema in het boek. Het gebeurt gewoon.
MGG

Bericht door MGG »

Herman schreef: 17 okt 2024, 10:40
Nee, zoals ik eerder al heb betoogt is het helemaal geen aanvulling op bestaande literatuur. Ik heb net 'Pier en Oceaan' gelezen en dat is dus ook een boek waar een (del van een) gereformeerd gezin zich in de late jaren 60 losmaakt van de kerk. Ik ga daar nog een blog over schrijven. Maar het is niet echt een thema in het boek. Het gebeurt gewoon.
Schrijf je vaker blogs? Ik ben namelijk wel benieuwd naar jouw verhalen ;).
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

@ Herman

Ik begrijp je. Wat je net gelezen hebt klinkt ook als een ander soort boek.

Maar al is het boek van Jasper Cristiaan geen aanvulling op de bestaande literatuur, het is wel een vreselijk boek over (GGiN/GG) Opheusden. Dat moet in zo'n dorp toch wel binnenkomen lijkt me.
‭‭
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

MGG schreef: 17 okt 2024, 10:55
Herman schreef: 17 okt 2024, 10:40
Schrijf je vaker blogs? Ik ben namelijk wel benieuwd naar jouw verhalen ;).
Ja, het gaat over boeken. https://hermanspruyt.wixsite.com/praxis-pietatis/home
helma

Bericht door helma »

Groot Blankenstein schreef:Dank voor je reactie..

Mij lijkt dat zo’n boek in ieder geval in zijn jeugddorp Opheusden toch wel onderwerp van gesprek zou zijn.
Er komt al een herdruk. Met voorwoord van Franca Treur.
CvD

Bericht door CvD »

Ik zie dit soort boeken meer als nest vervuiling dan als aanvulling. Heb zelf het boek van Treur en Siebelink gelezen een dat is zoals zij het ervaren hebben. Een dit soort bladen een kranten pakken dit groot op om zo'n iemand een podium tegeven. Geef mij dan maar het boek van Hannelore een hoe het daar in die sekte aan toe ging.
Arja

Bericht door Arja »

CvD schreef: 17 okt 2024, 18:57 Ik zie dit soort boeken meer als nest vervuiling dan als aanvulling. Heb zelf het boek van Treur en Siebelink gelezen een dat is zoals zij het ervaren hebben. Een dit soort bladen een kranten pakken dit groot op om zo'n iemand een podium tegeven.
Het is typisch dat Franca Treur en Jan Siebelink allebei wel putten uit hun achtergrond voor hun boeken, maar dat hun werken niet autobiografisch zijn. Ze gebruiken gewoon hier en daar wat elementen, maar creëren fictieve verhalen met verzonnen personages en gebeurtenissen. Dat beinvloed de authenticiteit. Ik herken de sfeer niet. Maar het lezerspubliek denkt waarschijnlijk dat het er echt zo aan toegaat bij bepaalde kerken, gemeenschappen.

Geen idee hoe dat met dat nieuwe boek van die man is. hoe autobiografisch is het? Ik kan de linkjes ook niet openen om het interview te lezen. Ik zit na te denke over het woordje "nest bevuilen". Is het dat wel echt?
CvD

Bericht door CvD »

Arja schreef: 17 okt 2024, 22:02
CvD schreef: 17 okt 2024, 18:57 Ik zie dit soort boeken meer als nest vervuiling dan als aanvulling. Heb zelf het boek van Treur en Siebelink gelezen een dat is zoals zij het ervaren hebben. Een dit soort bladen een kranten pakken dit groot op om zo'n iemand een podium tegeven.
Het is typisch dat Franca Treur en Jan Siebelink allebei wel putten uit hun achtergrond voor hun boeken, maar dat hun werken niet autobiografisch zijn. Ze gebruiken gewoon hier en daar wat elementen, maar creëren fictieve verhalen met verzonnen personages en gebeurtenissen. Dat beinvloed de authenticiteit. Ik herken de sfeer niet. Maar het lezerspubliek denkt waarschijnlijk dat het er echt zo aan toegaat bij bepaalde kerken, gemeenschappen.

Geen idee hoe dat met dat nieuwe boek van die man is. hoe autobiografisch is het? Ik kan de linkjes ook niet openen om het interview te lezen. Ik zit na te denke over het woordje "nest bevuilen". Is het dat wel echt?
Ik heb het zelf in mijn eigen familie kring meegemaakt. Er bleef geen spaan heel van de kerk en opvoeding
Terwijl de andere gezinsleden zich daar niet in herkennen
Een zelf helaas ook niet meer naar de kerk gaan. Maar het dus nooit zo ondervonden hebben. Zoals die 1 personen in het gezin. Vandaar dat ik uit kom op nest
CvD

Bericht door CvD »

CvD schreef: 17 okt 2024, 22:27
Arja schreef: 17 okt 2024, 22:02

Ik heb het zelf in mijn eigen familie kring meegemaakt. Er bleef geen spaan heel van de kerk en opvoeding
Terwijl de andere gezinsleden zich daar niet in herkennen
Een zelf helaas ook niet meer naar de kerk gaan. Maar het dus nooit zo ondervonden hebben. Zoals die 1 personen in het gezin. Vandaar dat ik uit kom op nest vervuiling. Het is vaak een verhaal van 1 kant.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. A.M. Lindeboom
De theologen gingen voorop.
Eenvoudig verhaal van de ontmanteling van de Gereformeerde kerken.

(Een schip op het strand is een baken op zee, zullen we maar zeggen...)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie