Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Forummer

Re: RE: Re: RE: Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Forummer »

Job schreef:
Forummer schreef:
Job schreef:
Zita schreef:Hebben GG'ers ook zo'n principiële moeite met overstappen als de overstap juist NAAR de GG wordt gemaakt?
Dit klinkt als een retorische vraag, Zita, waarvan je het antwoord al lijkt te weten.

Maar inderdaad ja: daar heb ik ook zeker moeite mee over het algemeen. Niet bij geldige redenen zoals trouwen en verhuizen. Ik worstel tussen gevoelens van "uiteraard is iedereen hartelijk welkom" en het weten dat eenmaal overgaan van kerkverband regelmatig gevolgen heeft voor de kerkelijke trouw in de toekomst. Is het niet bij de ouders, dan temeer bij de kinderen. De praktijk wijst dat alom uit: als de kerkelijke wortels van ooit zijn doorgesneden is er daarna minder nodig om bij de volgende ontevredenheid een volgende stap te zetten. Ik zeg dit in het algemeen, want er zijn mensen bij wie de wortels zorgvuldig worden overgeplant. Maar in mijn brede kerkelijke kring zijn die mensen veruit in de minderheid. En ik zie veel kinderen van hen die ooit overstapten, de kerkelijke trouw helemaal overboord zetten. Een groot gevaar.

In het algemeen is ook mijn ervaring: mensen die betweter waren in hun eerdere gemeente, verliezen die eigenschap bepaald niet. Ik hoor deze geluiden ook omgekeerd, dus vanuit kerken waar gergemmers heen vertrokken. Men is over het algemeen niet blij met hen.

Gezien de vele mensen hier die ook vertrokken zal deze ervaring vast wel op lange tenen botsen. En er zijn zeker enkele andere ervaringen. Maar in mijn kerkelijke kring zijn kerkelijke overstappen (waarheen dan ook) in meerderheid niet positief geëindigd.
Dit kan plaatselijk erg verschillen. Jij kunt dus net zo goed gelijk hebben als degenen die ervaren dat overstappen in meerderheid wél positief eindigden.

Vorige week nog met iemand gesproken die de overstap GG-HHK gemaakt heeft, in zijn nieuwe gemeente zijn al diverse ex-GG als ambtsdragers benoemd. Dat lijkt me niet het gevolg van 'makkelijker willen leven'...

Gisteren nog iemand gesproken die 15 jaar geleden de overstap maakte GG-CGK. Inmiddels zijn er veel ex-GG in de betreffende CGK, ook in de kerkenraad. Met als gevolg dat deze CGK behoorlijk aan het verrechtsen is. Ook dat strookt niet met 'makkelijker willen leven'...

Dit betreft twee verschillende plaatsen die zo'n 25 km uit elkaar liggen. Ergens anders kan het weer anders gaan.
Waar lees je dat, van dat makkelijker willen?
Niet perse in jouw post, maar die typering komt wel zeer regelmatig voorbij.
Ik heb de andere kant willen laten zien, zonder daarbij jouw of andermans ervaring in twijfel te trekken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Bezorgd

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Bezorgd »

Interessant om te lezen dat GG-L de optie openhoudt om over te stappen binnen eigen kerkverband.
Vraag: Vind je dat (principieel) van andere orde dan een overstap naar een gemeente buiten het kerkverband?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Interessant om te lezen dat GG-L de optie openhoudt om over te stappen binnen eigen kerkverband.
Vraag: Vind je dat (principieel) van andere orde dan een overstap naar een gemeente buiten het kerkverband?
Ja.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Interessant om te lezen dat GG-L de optie openhoudt om over te stappen binnen eigen kerkverband.
Ja.
Een interessante gedachte. Wat maakt het (in Bijbels opzicht) voor verschil? Welke grondslag heeft het kerkverband bijbels gezien en hoe verhoud zich het verlaten van de plaatselijke gemeente zich met de belijdenis vragen (“de christelijke kerk alhier”) die geen gewag maken van het kerkverband?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Maanenschijn schreef:
Ja.
Een interessante gedachte. Wat maakt het (in Bijbels opzicht) voor verschil? Welke grondslag heeft het kerkverband bijbels gezien en hoe verhoud zich het verlaten van de plaatselijke gemeente zich met de belijdenis vragen (“de christelijke kerk alhier”) die geen gewag maken van het kerkverband?
Inderdaad. Want alle argumenten die vaak genoemd worden om maar niet over te stappen naar een andere gemeente buiten het kerkverband gelden net zo goed als het gaat om een overstap naar een gemeente binnen eigen kerkverband. ( Door God geplaatst, Ja-woord gegeven, gezag en tucht kkraad etc etc)
refo

Bericht door refo »

Ja.
Nee. Daar is geen verschil. Dat hebben anderen al uitgelegd.
En dan vertrek je en komt er in je oude gemeente een predikant. Vervolgens wordt je nieuwe gemeente vacant en blijft dat 20 jaar. Wat een winst.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:
Ja.
En dan vertrek je en komt er in je oude gemeente een predikant. Vervolgens wordt je nieuwe gemeente vacant en blijft dat 20 jaar. Wat een winst.
Dat is niks voor GG-Lid ;)
GerefGemeente-lid
Verbannen

refo schreef:
Ja.
Sommige predikanten krijgen nagenoeg nooit een beroep. Dus als ik dan overga naar een andere gemeente...

En verder zou ik misschien toch erg moeten wennen als er bepaalde predikanten in onze gemeente zouden komen.
Charles

Bericht door Charles »

Uit mijn GG vertrekken de meeste naar de PKN (officieel nog Bond) of nog lichter tot en met Mozaïek aan toe. Dat heeft vaak toch echt te maken met makkelijker leven. Maar ook met sociologische gegevens. Je kan bijna uittekenen wie de volgende zijn die overstappen. Mochten wij ooit verhuizen dan ga ik in eerste plaats kijken naar een HHK of CGK BP en niet naar een GG. Omdat ik de prediking van de oud-predikant die we nog regelmatig hebben vaak oppervlakkig vind (kun je idd net zo goed PKN worden). Veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen. Ik vind het allemaal niet meevallen (maar weet eerlijk gezegd niet of het in de HHK nu heel veel anders is). Geestelijk onderwijs wat ik zondags ontvang is nagenoeg nul. Gelukkig worden er goede leespreken gelezen over het algemeen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Charles schreef:Uit mijn GG vertrekken de meeste naar de PKN (officieel nog Bond) of nog lichter tot en met Mozaïek aan toe. Dat heeft vaak toch echt te maken met makkelijker leven. Maar ook met sociologische gegevens. Je kan bijna uittekenen wie de volgende zijn die overstappen. Mochten wij ooit verhuizen dan ga ik in eerste plaats kijken naar een HHK of CGK BP en niet naar een GG. Omdat ik de prediking van de oud-predikant die we nog regelmatig hebben vaak oppervlakkig vind (kun je idd net zo goed PKN worden). Veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen. Ik vind het allemaal niet meevallen (maar weet eerlijk gezegd niet of het in de HHK nu heel veel anders is). Geestelijk onderwijs wat ik zondags ontvang is nagenoeg nul. Gelukkig worden er goede leespreken gelezen over het algemeen.
In de HHK heb je die beide groepen ook. Overigens heeft de HHK van jouw woonplaats heeft best wel een gevarieerd uitnodigingsbeleid.
Je hebt ook wel een behoorlijk grote middengroep die duidelijk zijn als het gaat om bekering maar wel heel erg Christus aanprijzen en de weg wijzen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Charles schreef:Uit mijn GG vertrekken de meeste naar de PKN (officieel nog Bond) of nog lichter tot en met Mozaïek aan toe. Dat heeft vaak toch echt te maken met makkelijker leven. Maar ook met sociologische gegevens. Je kan bijna uittekenen wie de volgende zijn die overstappen. Mochten wij ooit verhuizen dan ga ik in eerste plaats kijken naar een HHK of CGK BP en niet naar een GG. Omdat ik de prediking van de oud-predikant die we nog regelmatig hebben vaak oppervlakkig vind (kun je idd net zo goed PKN worden). Veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen. Ik vind het allemaal niet meevallen (maar weet eerlijk gezegd niet of het in de HHK nu heel veel anders is). Geestelijk onderwijs wat ik zondags ontvang is nagenoeg nul. Gelukkig worden er goede leespreken gelezen over het algemeen.
Jullie kerkenraad heeft geen breed uitnodigingsbeleid. Zelfs één classispredikant komt nooit. En dat terwijl dit bij andere gemeenten in de classis niet het geval is. Dus eigenlijk kun jij geen goed beeld krijgen van het geheel van de GG.

Want ik weet zeker dat er predikanten zijn die jij misschien helemaal niet oppervlakkig of voorspelbaar vindt.

Zeker als ik denk aan de preek van onze consulent, afgelopen najaar.
GGotK

Bericht door GGotK »

Jullie kerkenraad heeft geen breed uitnodigingsbeleid. Zelfs één classispredikant komt nooit. En dat terwijl dit bij andere gemeenten in de classis niet het geval is. Dus eigenlijk kun jij geen goed beeld krijgen van het geheel van de GG.

Want ik weet zeker dat er predikanten zijn die jij misschien helemaal niet oppervlakkig of voorspelbaar vindt.

Ben jij het eens met de kwalificaties van Charles?
Als het geestelijk onderwijs wat je zondags ontvangt nagenoeg nul is, waar gaat het dan fout?
Forummer

Bericht door Forummer »

GGotK schreef:

Ben jij het eens met de kwalificaties van Charles?
Als het geestelijk onderwijs wat je zondags ontvangt nagenoeg nul is, waar gaat het dan fout?
Het kan aan 2 kanten mis gaan: aan de kant van de prediking en aan de kant van de hoorder. Laten we daar nuchter in zijn: iedereen heeft wel eens problemen om de aandacht er bij te houden of zit niet lekker in zijn vel. Dan kan de preek nog zo goed zijn, maar je krijgt er niets van mee dus ook geen onderwijs.
Andersom kan een keer een matige preek er ook aan liggen dat een predikant niet lekker in zijn vel zit, ook daar mogen we nuchter in staan. Het wordt anders als het structureel is, zoals Charles aangeeft. Maar wat in de ene gemeente structureel gebeurd, hoeft elders helemaal geen issue te zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef: Want ik weet zeker dat er predikanten zijn die jij misschien helemaal niet oppervlakkig of voorspelbaar vindt.

Charles geeft aan: "veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen."

Ik denk eerlijk gezegd dat veel predikanten die jij fijn vindt, incl. de door jou veelvuldig geprezen consulent, toch ook echt onder die classificatie vallen. Overigens bedoel ik dat niet negatief, maar dat is wel mijn ervaring. Het aaneenrijgen en gebruik van gezegden is namelijk een GG-breed gebruik van links tot rechts. En ik geloof dat dit ook meespeelt in het hoge getal van jonge mensen die weggaan.

De afgelopen drie zondagen heb ik tot drie maal toe het bekende rijmpje "Zoek Jezus veel, zoek Jezus vroeg etc." gehoord. De inhoud is ook prachtig. Maar de jeugd rolt met de ogen als steeds zulke uitdrukkingen herhaald worden. De betekenis raak je kwijt.
KDD

Bericht door KDD »

Jaren geleden zijn we van kerkverband veranderd en toen hebben we de hervormde kerk verlaten en naar de gergem gegaan. We hebben ondervonden dat je makkelijker kon leven, er wordt niet zo veel op je gelet, er was meer ruimte, enz. :)
Plaats reactie