COVID-19

Dodo

Re: Wuhan virus

Bericht door Dodo »

DDD schreef:Dank voor de tips!

Ik zal vooral het alleen zijn wel heel moeilijk gaan vinden. Normaal gesproken ben ik overdag zelden meer dan drie uur alleen thuis.
Maar je kunt toch prima iemand opzoeken, zolang je maar wat afstand houdt?
DDD

Bericht door DDD »

Alles kan, en ik denk dat ik dat met mate ook wel zal doen. Maar sommige vrienden zijn chronisch ziek en het lijkt me in ieder geval geen goed idee om op een dag drie mensen te bezoeken. We moeten ook verstandig zijn. De risico's zijn enorm. Kijk maar naar hoe het in China afliep. En daar zijn de mensen nog gehoorzaam. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander wel verstandiger is dan een Italiaan, waar ze bij het horen van de maatregelen maar gelijk alle kanten op gingen, maar de vraag is of dat chauvinistisch of nuchter is.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Misschien kun je dan regelmatig skypen of facetimen. Dat is anders dan face to face, maar dan heb je nog wat aanspraak.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Alles kan, en ik denk dat ik dat met mate ook wel zal doen. Maar sommige vrienden zijn chronisch ziek en het lijkt me in ieder geval geen goed idee om op een dag drie mensen te bezoeken. We moeten ook verstandig zijn. De risico's zijn enorm. Kijk maar naar hoe het in China afliep. En daar zijn de mensen nog gehoorzaam. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander wel verstandiger is dan een Italiaan, waar ze bij het horen van de maatregelen maar gelijk alle kanten op gingen, maar de vraag is of dat chauvinistisch of nuchter is.
Koop bij de apotheek een flesje Sterillium, zet dat in je auto of stop het in je tas en "was" daar je handen mee vlak voordat je bij hen binnenkomt. Als je vervolgens 2 meter afstand houdt, kun je gerust bij hen op bezoek gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:Misschien kun je dan regelmatig skypen of facetimen. Dat is anders dan face to face, maar dan heb je nog wat aanspraak.
Zeker. Bellen en appen kan de hele dag. Ik heb overigens best veel aanspraak hoor. Ik wil niet zielig doen. Maar van ons allemaal wordt een offer gevraagd.
Mara

Bericht door Mara »

In het UMCGroningen richten ze een extra IC in. Een beleidsmedewerker was tot voor een paar jaar geleden IC verpleegkundige en zal dit vak dan weer gaan uitvoeren. Weliswaar iets beperkter omdat hij dit werk dan onder supervisie moet doen.
Ook roepen ze gepensioneerden op.
In ziekenhuis Tilburg gaan ze nog verder, daar kunnen ze zelfs niet-opgeleide mensen gebruiken, voor hand- en spandiensten.

Er zijn ruim 1.100 IC bedden beschikbaar in Nederland. Die zijn dan voor de mensen die aan de beademing moeten.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is goed nieuws. Ik hoorde dat Duitsland duizenden beademingsapparaten heeft besteld.

Wellicht kunnen in noodgevallen mensen met slaapapneu er nog afstaan. Dat is immers in beginsel niet levensbedreigend. En het is te hopen dat er snel veel van die apparaten gemaakt kunnen worden of uit China geimporteerd.
Mara

Bericht door Mara »

Gisteren was Damiaan Denys, psychiater in het AMC te gast bij Op1.
Hij verklaarde het malle hamstergedrag van de mensen.

Wanneer een acute ernstige crisis zich aandient, komen er processen in de hersenen op gang. Men schetst voor zichzelf het ernstigste scenario, wat als dit en wat als dat.
En dan ga je van het ergste uit, handelt daarnaar (hamsteren bijvoorbeeld) de toestand stabiliseert, er treedt na een aantal dagen gewenning op en langzamerhand wordt ons gedrag weer "normaal".
Dit zie je bij het uitbreken van een oorlog, een terroristische aanslag, een ramp.

Intussen denkt niemand meer aan de 4.000 doden, die jaarlijks! in Nederland zijn, vanwege de gewone griep.
Ook niet aan de mensen, zoals meisjes met ernstige anorexia, die op een wachtlijst staan om behandeld te worden en dan komen te overlijden.
Of de mensen die wachten op een orgaan.

Nu is iedereen gefocust op Corona.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik was net vij de Aldi voor een voorverpakt harinkje, maar de kassieres hadden geen handschoenen aan.

Bij de AH hadden ze dat gisteren wel vernam ik.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
helma

Bericht door helma »

Bij onze Aldi wel handschoentjes. En bij AH stonden flessen desinfectant om je handen mee in te spuiten en het handvat van je karretje.
Mara

Bericht door Mara »

Veel gezonde volwassenen hebben net als kinderen een goed functionerend natuurlijk immuunsysteem en worden daardoor niet ziek van het coronavirus, omdat het snel wordt geneutraliseerd. Waarschijnlijk zijn daarom meer mensen in aanraking geweest met het nieuwe virus dan we tot nu toe aannemen. Maar pas als we antistoffen – gemaakt door cellen van het adaptieve systeem – kunnen meten, weten we hoeveel mensen echt aan het virus zijn blootgesteld. Omdat niet alleen zieke en herstellende patiënten, maar ook mensen die zijn blootgesteld maar niet ziek worden zulke antistoffen maken.

We moeten nog veel leren over hoe het afweersysteem precies reageert op het nieuwe coronavirus.

SCHOLEN SLUITEN WEINIG ZINVOL
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ik was net vij de Aldi voor een voorverpakt harinkje, maar de kassieres hadden geen handschoenen aan.

Bij de AH hadden ze dat gisteren wel vernam ik.
Het is me zojuist niet opgevallen.

Ook op hier en daar een vak na geen lege schappen. Ik kon voor een week of drie inslaan, als ik had gewild.
helma

Bericht door helma »

Net bij Hoogvliet geen maatregelen. Heb daar ter plekke doekjes gekocht om de handscanner te desinfecteren.
Helaas was al het brood op, zelfs de bolletjes.
Nu nog maar naar een supermarkt..
Hou de doekjes maar bij me.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

155 nieuwe besmettingen, in totaal nu 959. Aantal doden met 2 gestegen tot 12.
Er zijn vermoedelijk veel meer besmettingen, omdat ze vanaf heden alleen nog mensen in de risicoggroepen controleren. Familie/gezinsleden van besmette personen worden niet meer getest omdat de gedachte is dat zij toch al in quarantaine zitten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Die cijfers zeggen feitelijk niet zoveel meer. Je zou op zijn minst moeten spreken van geverifieerde besmettingen.
Plaats reactie