Re: Zondagsheiliging
Geplaatst: 07 mar 2023, 11:30
Job schreef: ↑07 mar 2023, 10:42 Als een boekhandel op biddag sluit, vraag ik me af wat daar de diepste reden achter is. Mijns inziens één van deze drie:
- Principekwestie. Niets meer of minder dan dat.
- Praktische kwestie: donderdag niet met een overload aan werk zitten en bestellingen later dan je zou willen kunnen verwerken en verzenden. Rustig naar de kerk kunnen zonder steeds te hoeven denken aan de webshop en eventueel nog onbeantwoorde servicevragen.
- Profileringsdrang ten opzichte van andere reformatorische uitgeverijen en daarmee een commercieel belang. "Wij zijn de meest behoudende".
Voor zover ik weet heeft het grootste gedeelte van Zeeland morgen ook biddag. Dankdag is wel een aantal weken later.Tiberius schreef: ↑07 mar 2023, 11:30Of iemand uit Zeeland of Melissant vragen om die bestellingen te verwerken.
Een merkwaardige keus. In de winkel is het aanbod van boeken best breed. Het verbaasde mij pas dat Den Hertog ook evangelische boeken verkoopt.
Dat verloop zie je en zag je al eerder bij andere uitgevers. Ook bij De Banier zie je nu boeken die verder gaan dan dat men oorspronkelijk uitgaf. De Banier was echt een uitgever van boeken voor de bevindelijk gereformeerden. Nu zie je ook boeken uit een bredere kring.
Leuk om dit terug te lezen.eilander schreef: ↑03 dec 2019, 23:04Nee, dan zitten we binnen de kortste keren in de situatie dat we het gewicht van een hoed gaan bepalen, om te weten of je die last wel mag dragen. Enzovoorts. Dat heeft niets met de bedoeling van de rustdag te maken. Dat heeft de Heere Jezus Zelf wel duidelijk gemaakt, bv. in de geschiedenis dat de discipelen aren plukten.samanthi schreef:Als de zondag ipv de sabbath is, luistert het heel nauw... daar ging het over of geld het gebod dan niet?DDD schreef:Nou, daar denk ik toch heel anders over. Zonder stroom kan ik niet eens mijn huis verwarmen. En geen cd beluisteren. En de bel doet het niet en de diepvries ontdooit.
Ik ben benieuwd of er inderdaad mensen zijn die zaterdagavond om 12 uur de hoofdschakelaar uitzetten. Maar ik vind het niets met zondagsheiliging te maken hebben. Dan denk ik dat iemand die vrolijk met de trein reist, er meer van heeft begrepen.
Dat is krom.
Zelfs de orthodoxe Joden gebruiken nog stroom op de sabbath, althans in het geval van bv. de diepvries: de stekker blijft in het stopcontact zitten, dan is het geen probleem. Ik geloof dus niet dat er nog mensen zijn die geen stroom willen gebruiken op zondag. Ik denk dat dat eerder méér werk oplevert dan minder.
Dat zou wel met zich meebrengen dat we geen moeite hebben met het werken in die sector. Anders zou het opnieuw iets Joods zijn: wat ik niet mag, mag een niet-Jood dan voor mij doen.
Gelezen vandaag uit de viervoudige staat van Th. Boston:Susanna schreef: ↑13 mar 2023, 21:36Leuk om dit terug te lezen.eilander schreef: ↑03 dec 2019, 23:04Nee, dan zitten we binnen de kortste keren in de situatie dat we het gewicht van een hoed gaan bepalen, om te weten of je die last wel mag dragen. Enzovoorts. Dat heeft niets met de bedoeling van de rustdag te maken. Dat heeft de Heere Jezus Zelf wel duidelijk gemaakt, bv. in de geschiedenis dat de discipelen aren plukten.samanthi schreef:Als de zondag ipv de sabbath is, luistert het heel nauw... daar ging het over of geld het gebod dan niet?DDD schreef:Nou, daar denk ik toch heel anders over. Zonder stroom kan ik niet eens mijn huis verwarmen. En geen cd beluisteren. En de bel doet het niet en de diepvries ontdooit.
Ik ben benieuwd of er inderdaad mensen zijn die zaterdagavond om 12 uur de hoofdschakelaar uitzetten. Maar ik vind het niets met zondagsheiliging te maken hebben. Dan denk ik dat iemand die vrolijk met de trein reist, er meer van heeft begrepen.
Dat is krom.
Zelfs de orthodoxe Joden gebruiken nog stroom op de sabbath, althans in het geval van bv. de diepvries: de stekker blijft in het stopcontact zitten, dan is het geen probleem. Ik geloof dus niet dat er nog mensen zijn die geen stroom willen gebruiken op zondag. Ik denk dat dat eerder méér werk oplevert dan minder.
Dat zou wel met zich meebrengen dat we geen moeite hebben met het werken in die sector. Anders zou het opnieuw iets Joods zijn: wat ik niet mag, mag een niet-Jood dan voor mij doen.
Alleen de laatste alinea klopt niet helemaal. De Thora verbiedt het inzetten van bedienden of niet Joodse werknemers op de sabbat in Israël. Ook zij mochten rusten. Dit verbod wordt beschreven in Exodus 20 en Deuteronomium 5 waar het gebod wordt gegeven om de sabbatdag heilig te houden en geen werk te doen, inclusief het werk van bedienden of werknemers. In de rabbijnse traditie, die zich ontwikkelde na de tijd van Mozes, werd echter een uitzondering gemaakt voor het inzetten van niet-Joodse bedienden of werknemers op de sabbat. Onder de Joden zijn de meningen hier dus sterk over verdeeld.
Vroeger kon je een Sjabbat goy inhuren. Onder bepaalde omstandigheden stonden de rabbijnen het toe, vooral om de oven op winterdagen te verwarmen. Maar met een tijdschakelaar is dat niet meer nodig. In ultraorthodoxe Joodse gemeenschappen wordt soms de zogenaamde "sabbatlift" gebruikt als een oplossing voor het probleem van het drukken van knoppen op de sabbat.
Ik vind dat er zeker overeenkomsten tussen de interpretaties en praktijken van de rabbijnen over de sabbat en de interpretaties en praktijken van bepaalde orthodoxe christelijke groeperingen over de zondag. In beide gevallen gaat het om interpretaties van de heilige dag die NIET noodzakelijkerwijs letterlijk zijn gebaseerd op de tekst van de Bijbel of de Thora, maar die worden beïnvloed door tradities, culturele normen en de interpretaties van religieuze leiders. Zoals het wel of niet in de lucht houden van website.
Noem eens een voorbeeld?-DIA- schreef: ↑07 mar 2023, 15:55Zelfs bij Gebr. Koster zie je wel een verbreding. In Rijssen hoorde ik eens iemand zeggen: wat is het toppunt van bevindelijkheid? Het antwoord was: Gebroeders Koster. Dat kan nu niet meer zoals toen gezegd worden. Ik zeg er wel bij dat niet iedereen dit zal opmerken.
Thomas Boston zag de zondag vooral als een christelijke sabbat en een vervanging van Joodse Sabbat. Hij zegt waardevolle dingen over het doorbrengen van de dag. Dat kun je lezen in: Thomas Boston on the Sabbath Day and Acts of Mercy.KDD schreef: ↑13 mar 2023, 21:52Gelezen vandaag uit de viervoudige staat van Th. Boston:Susanna schreef: ↑13 mar 2023, 21:36 Leuk om dit terug te lezen.
Alleen de laatste alinea klopt niet helemaal. De Thora verbiedt het inzetten van bedienden of niet Joodse werknemers op de sabbat in Israël. Ook zij mochten rusten. Dit verbod wordt beschreven in Exodus 20 en Deuteronomium 5 waar het gebod wordt gegeven om de sabbatdag heilig te houden en geen werk te doen, inclusief het werk van bedienden of werknemers. In de rabbijnse traditie, die zich ontwikkelde na de tijd van Mozes, werd echter een uitzondering gemaakt voor het inzetten van niet-Joodse bedienden of werknemers op de sabbat. Onder de Joden zijn de meningen hier dus sterk over verdeeld.
Vroeger kon je een Sjabbat goy inhuren. Onder bepaalde omstandigheden stonden de rabbijnen het toe, vooral om de oven op winterdagen te verwarmen. Maar met een tijdschakelaar is dat niet meer nodig. In ultraorthodoxe Joodse gemeenschappen wordt soms de zogenaamde "sabbatlift" gebruikt als een oplossing voor het probleem van het drukken van knoppen op de sabbat.
Ik vind dat er zeker overeenkomsten tussen de interpretaties en praktijken van de rabbijnen over de sabbat en de interpretaties en praktijken van bepaalde orthodoxe christelijke groeperingen over de zondag. In beide gevallen gaat het om interpretaties van de heilige dag die NIET noodzakelijkerwijs letterlijk zijn gebaseerd op de tekst van de Bijbel of de Thora, maar die worden beïnvloed door tradities, culturele normen en de interpretaties van religieuze leiders. Zoals het wel of niet in de lucht houden van website.
Ik erken dat de natuurlijke mens een zeker soort liefde kan hebben tot de wet, maar hier ligt de kern van de zaak: Hij ziet op de heilige wet in een vleselijk optooisel, en zo denkt hij, terwijl hij een product van zijn eigen inbeelding omvat, dat hij de wet heeft, maar in feite is hij zonder de wet, want hij ziet die voor alsnog niet in zijn geestelijkheid. Indien hij dit deed, zou hij vinden dat de wet de averechtse zijde van zijn eigen natuur is, waar zijn wil zich niet mee kan verenigen, totdat hij veranderd is door de kracht van genade.