Bezet gebied?

Wim Anker

Re: Bezet gebied?

Bericht door Wim Anker »

https://x.com/HammersteinO/status/19780 ... aD4vQ&s=19

En voort dendert het anti semitisme.
@Profesto zal instemmend knikken. En er geen posting aan wijden verder.

Wat Israël heeft gepresteerd in het beperken van burgerslachtoffers in stedelijk gebied is ongeëvenaard. (40k Hamas strijders op totaal 65k doden). (De 25k burgerdoden zijn de schuld van Hamas overigens).
Gelukkig zal.Hamas worden ontwapend, indien nodig met geweld zei Trump gisteren.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: Vandaag, 08:13 https://x.com/HammersteinO/status/19780 ... aD4vQ&s=19

Wat Israël heeft gepresteerd in het beperken van burgerslachtoffers in stedelijk gebied is ongeëvenaard. (40k Hamas strijders op totaal 65k doden). (De 25k burgerdoden zijn de schuld van Hamas overigens).
Gelukkig zal.Hamas worden ontwapend, indien nodig met geweld zei Trump gisteren.
Waarom insinueer je dat hij instemmend zal knikken? Dit voor ieder weldenkend mens een belachelijk initief. Maar dat kan Profesto zelf wel duidelijk maken. Het gesmijt met de term antisemitisme komt mij overigens wel wat triest over.

Ontopic: het gaat mij er niet om het verschrikkelijke van Hamas goed te praten. Het gaat er mij wel om dat hier (soms) Israël, als seculiere democratische rechtstaat, wel erg boven de kritiek verheven lijkt. Ook premier Netanyahu heeft een eigen agenda, ook binnen Israël is er kritiek, ook bevriende naties hebben zaken aan te merken. Bijvoorbeeld als het gaat om die aanval op (Hamas-leden in) Qatar, een aanleiding voor Trump om in te grijpen. Het geluid dat het wel meevalt als er 60k doden vallen en dat er vast geen honger is geweest. Het geluid dat er niet tienduizenden onschuldige kinderen de dupe zijn van een machtsstrijd. Het geluid dat ook Palestijnse christenen onder de slachtoffers zijn etc.

Iets meer nuance in dit debat zou dit christelijke forum sieren. En dan hoef je wat mij betreft niet alles van de NOS klakkeloos over te nemen (doe ik ook niet), maar ook niet alles kritiekloos weg te zetten... Terug naar de bronnen, daar is meer dan genoeg informatie te vinden ondanks alle propaganda van beide kanten.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 15 okt 2025, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk J

Bericht door Henk J »

Wat mij ook opvalt is dat Hamas de macht in Gaza op gruwelijke wijze teruggrijpt nu het Israëlische leger weg is. Laat zien dat het een niets ontziende terreurgroep is. Laat ook zien dat de IDF er blijkbaar na twee jaar oorlog niet in geslaagd is deze terreurgroep uit te schakelen. En zo groot is Gaza niet. Doet denken aan de Taliban die de macht al had gegrepen terwijl de laatste Amerikaanse troepen nog niet eens vertrokken waren na een missie van 20 jaar. Blijkbaar kun je een terreurgroep niet met militaire middelen uitschakelen en moet je voor een definitieve oplossing andere paden bewandelen.
Profesto

Bericht door Profesto »

Wim Anker schreef: Vandaag, 08:13 https://x.com/HammersteinO/status/19780 ... aD4vQ&s=19

Ik heb dit bericht gemeld omdat ik klaar ben met de voortdurende grensoverschrijdende bijdragen zoals o.a. deze waarin mij de meest afschuwelijke dingen in de schoenen geschoven worden.
Hou daar eens mee op. Dit getrol was al een tijdje niet meer leuk, maar het moet nu stoppen.
Profesto

Bericht door Profesto »

ZWP schreef: Vandaag, 08:41

Waarom insinueer je dat hij instemmend zal knikken? Dit voor ieder weldenkend mens een belachelijk initief. Maar dat kan Profesto zelf wel duidelijk maken. Het gesmijt met de term antisemitisme komt mij overigens wel wat triest over.

Ontopic: het gaat mij er niet om het verschrikkelijke van Hamas goed te praten. Het gaat er mij wel om dat hier (soms) Israël, als seculiere democratische rechtstaat, wel erg boven de kritiek verheven lijkt. Ook premier Netanyahu heeft een eigen agenda, ook binnen Israël is er kritiek, ook bevriende naties hebben zaken aan te merken. Bijvoorbeeld als het gaat om die aanval op (Hamas-leden in) Qatar, een aanleiding voor Trump om in te grijpen. Het geluid dat het wel meevalt als er 60k doden vallen en dat er vast geen honger is geweest. Het geluid dat er niet tienduizenden onschuldige kinderen de dupe zijn van een machtsstrijd. Het geluid dat ook Palestijnse christenen onder de slachtoffers zijn etc.

Iets meer nuance in dit debat zou dit christelijke forum sieren. En dan hoef je wat mij betreft niet alles van de NOS klakkeloos over te nemen (doe ik ook niet), maar ook niet alles kritiekloos weg te zetten... Terug naar de bronnen, daar is meer dan genoeg informatie te vinden ondanks alle propaganda van beide kanten.
Hier ben ik het erg mee eens.
helma

Bericht door helma »

Een van de lichamen die teruggebracht is als zijnde een gijzelaar, blijkt van een Palestijn te zijn.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

https://www.rijnmond.nl/nieuws/2090547/ ... schade-aan

lekkere jongens die pro palestina activisten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Profesto schreef: Vandaag, 09:05
ZWP schreef: Vandaag, 08:41

Hier ben ik het erg mee eens.
De nuance is dan dat de vrijlating van de israelische gijzelaars en palestijnse terroristen "gevangenruil moet worden genoemd". Israel is - met stip - het land wat de burgerbevolking het meest ontziet bij het bestrijden van existentiele dreigingen. Geen enkel ander land kan - en kon - daaraan tippen. Dus hoezo kritiek? Ik zou delegaties sturen om te leren als westerse landen!

De nuance is dan b.v. dat ik gisteren een foto zag van een palestijn die vrijgelaten is. veroordeeld tot 3x levenslang. Hij was het brein achter een aanslag in 2002, 30 doden. Op de foto omhelst hij zijn dochter. Heel lief allemaal. Dat is dan de nuance. Moordenaars worden vrijgelaten en dat is dan "eerlijk". Terreur normaliseren onder het mom van "nuance".
parsifal

Bericht door parsifal »

Niemand claimt dat het eerlijk is. Wat duidelijk is dat ook voor Hamas een Israëlisch leven 100 Palestijnse levens waard is. Maar dat lijkt me niet iets om in mee te gaan.

Voorlopig komen veel mensen in Gaza terug bij huis in puin, heeft iedereen wel familieleden verloren, waarvan deel burgers en de bommen/kogels waren Israëlische. Dat die hun redenen hadden kost moeite om te beseffen voor veel mensen. Er is best wat te doen in dat soort situaties van haat (Japan na WOII, Noord-Ierland), maar dat moet wel aangepakt worden en werkt vast niet door haat te blijven bevorderen.

Ik moet echt nog zien of Israel nu een veiliger positie heeft dan exact 2 jaar geleden. Ja Hezbollah en Hamas liggen op hun gat, maar er zijn tienduizenden Palestijnen gedood en de reputatie is weg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Wim Anker schreef: Vandaag, 10:28De nuance is dan b.v. dat ik gisteren een foto zag van een palestijn die vrijgelaten is. veroordeeld tot 3x levenslang. Hij was het brein achter een aanslag in 2002, 30 doden. Op de foto omhelst hij zijn dochter. Heel lief allemaal. Dat is dan de nuance. Moordenaars worden vrijgelaten en dat is dan "eerlijk". Terreur normaliseren onder het mom van "nuance".
Nog iets meer nuance: er zijn ook Palestijnen vrijgelaten die maanden/jaren zonder enige vorm van proces opgesloten hebben gezeten: geen aanklacht en geen veroordeling, maar ze hebben wel vastgezeten. Die mensen hebben formeel dus niets verkeerds gedaan. Dat moet je dan ook zeggen. Hoe zou je het vinden als jou dat zou overkomen?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

elbert schreef: Vandaag, 11:02
Wim Anker schreef: Vandaag, 10:28De nuance is dan b.v. dat ik gisteren een foto zag van een palestijn die vrijgelaten is. veroordeeld tot 3x levenslang. Hij was het brein achter een aanslag in 2002, 30 doden. Op de foto omhelst hij zijn dochter. Heel lief allemaal. Dat is dan de nuance. Moordenaars worden vrijgelaten en dat is dan "eerlijk". Terreur normaliseren onder het mom van "nuance".
Nog iets meer nuance: er zijn ook Palestijnen vrijgelaten die maanden/jaren zonder enige vorm van proces opgesloten hebben gezeten: geen aanklacht en geen veroordeling, maar ze hebben wel vastgezeten. Die mensen hebben formeel dus niets verkeerds gedaan. Dat moet je dan ook zeggen. Hoe zou je het vinden als jou dat zou overkomen?
Vervelend denk ik. Tegelijk zou ik me realiseren dat mijn eigen volk de oorzaak is van al deze ellende. En dat de hand op de mond past.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef: Vandaag, 10:56 Niemand claimt dat het eerlijk is. Wat duidelijk is dat ook voor Hamas een Israëlisch leven 100 Palestijnse levens waard is. Maar dat lijkt me niet iets om in mee te gaan.

Voorlopig komen veel mensen in Gaza terug bij huis in puin, heeft iedereen wel familieleden verloren, waarvan deel burgers en de bommen/kogels waren Israëlische. Dat die hun redenen hadden kost moeite om te beseffen voor veel mensen. Er is best wat te doen in dat soort situaties van haat (Japan na WOII, Noord-Ierland), maar dat moet wel aangepakt worden en werkt vast niet door haat te blijven bevorderen.

Ik moet echt nog zien of Israel nu een veiliger positie heeft dan exact 2 jaar geleden. Ja Hezbollah en Hamas liggen op hun gat, maar er zijn tienduizenden Palestijnen gedood en de reputatie is weg.
:), ja, die was zo goed wereldwijd. Al zou Israël vanaf vandaag de meest voorbeeldige staat ter wereld zijn, dat zal hun vijanden niet tegenhouden.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Zeeuw schreef: Vandaag, 11:35
parsifal schreef: Vandaag, 10:56 Niemand claimt dat het eerlijk is. Wat duidelijk is dat ook voor Hamas een Israëlisch leven 100 Palestijnse levens waard is. Maar dat lijkt me niet iets om in mee te gaan.

:), ja, die was zo goed wereldwijd. Al zou Israël vanaf vandaag de meest voorbeeldige staat ter wereld zijn, dat zal hun vijanden niet tegenhouden.
Inderdaad. De reputatie was dat er nog wel bloemen op het graf van Israel geplaatst zou worden. Dat zullen de westerse landen nu niet meer doen. Tot zover de reputatieschade.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Wim Anker schreef: Vandaag, 11:21Vervelend denk ik. Tegelijk zou ik me realiseren dat mijn eigen volk de oorzaak is van al deze ellende. En dat de hand op de mond past.
Onschuldig in de gevangenis zitten is meer dan vervelend: het is onrechtvaardig. Ik sta voor een heel groot deel achter Israel, maar we moeten ook eerlijk tegenover onszelf zijn: dit is niet goed.
Ik kom teveel christenen tegen die onrechtvaardigheid goedkeuren simpelweg omdat je Israel blijkbaar niet mag bekritiseren. Wat is dat voor onbijbelse flauwekul? Als dat de bedoeling was, dan hadden de profeten en de apostelen ook de hand op de mond moeten houden.
Plaats reactie