Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

huisman

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef: wat is dit een onzin! De citaten die in deze bijna 100 pagina's lange topic van ds Moerkerkens hand zijn kun je nalezen in de SB (digibronnen op embryo Moerkerken) in zijn boekjes "genadeleven en genadeverbond" en "Bethel en Pniël".
Wat ik zie is een ontkennen van de feiten met niet bewezen feiten dat ds Moerkerken toch echt heel anders preekt dan schrijft.
(Ik heb geen waas voor mijn ogen want het laatste boek wat ik gekocht heb is van ????...... ds Moerkerken "de witte bladzijde")
Ach, ik heb inmiddels al aardig wat citaten van oudvaders op dit forum en in deze topic geplaatst die hetzelfde zeggen als ds. Moerkerken doet. Bijv. het citaat van Brakel van vanmorgen.
Overigens is een dogmatische verhandeling beluisteren heel wat anders dan een preek beluisteren. Dus daar heb je best gelijk in.

Het onderscheid ligt er hierin dat ds. Moerkerken en bijv. ds. à Brakel en Smytegelt de toeleidende weg met daarin de werkzaamheden binnen de wedergeboorte plaatst. In de wedergeboorte wordt alles geschonken, ook het geloof maar het is dan niet werkzaam. Wat is geloof namelijk? Voor zeker houden dat Christus voor mij gestorven is. Dat doet zo'n ontdekte ziel niet, integendeel. Toch zijn er uitgangen. En inderdaad, er kan ook een tijdelijke droefheid zijn die weer overgaat. Maar de droefheid naar God (Wisse) is iets wat plaatsvindt nadat een zondaar is levendgemaakt. En in de GG wordt niet eerder de handen opgelegd alvorens men weet dat men in Christus is.
In het mooie citaat van Brakel wat jij plaatste gaat het steeds over Christus zelfs in punt 1 al. Dit is mijn grootste bezwaar tegen de verwoording van ds Moerkerken als hij over het beginnende leven schrijft.(in genadeleven en genadeverbond) Hij zegt dat er dan nog geen enkele kennis of uitgangen zijn naar Christus.
ds Moerkerken schreef:Wat zulk een kindeke (in de genade) mist, dat is de kennis van de Persoon van Christus. Nu spreek ik niet van de historische kennis, maar van de bevindelijke kennis. Jezus is hem een verborgen Persoon. Op de tweede reize wordt Jozef zijn broeders bekend. Wat zulk een kind wel heeft van het eerste ogenblik van het genadeleven af, dat is een levend besef van de noodzakelijkheid van betaling van zijn schuld. Maar wie betalen zal en hoe betaald zal moeten worden, daar komt hij eerst achter wanneer hij zijn kooppenningen in zijn eigen zak teruggevonden heeft.

………..

We menen dat tussen het leven van de nieuwgeboren kindeke en dat van de jongeling de openbaring van Christus aan het hart ligt. Een mens kan dus reeds geruime tijd “op de weg “zijn, voor de Heere Jezus hem geopenbaard wordt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
klever

Bericht door klever »

ejvl schreef:
klever schreef:
Hendrien schreef:Ik blijf nog steeds met de volgende vraag zitten: welke predikanten in ons land verkondigen volgens Ds. A. Kort de zuivere bijbelse waarheid? Alleen hij? Of zijn er nog meer?
Dat kun je zien op de site van de woeste weg : ds.Roodsant, ds.Veldman, en oefenaar D.J. Kleen, en dat zijn ze. Dus Sion is wel erg dun geworden vind je niet?
Dit vind ik erg slecht, er zijn er tientallen die zo preken, lang niet allemaal bekend, maar loop een willekeurige cgk, hhk, pkn en nog veel meer binnen en je komt de embryo theologie niet tegen zoals ds Kort deze beschrijft.
je wil toch niet beweren dat ds. Kort de Hervormde kerk verlaten heeft terwijl er nog tientallen preken zoals hij? dan had hij er net zo goed kunnen blijven, er zullen wel raakvlakken zijn op bepaalde punten, maar echt, geloof mij maar ds.Korts prediking is op dit moment alleen maar op de woeste weg te vinden.
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
ejvl

Bericht door ejvl »

klever schreef:
ejvl schreef:
klever schreef:
Hendrien schreef:Ik blijf nog steeds met de volgende vraag zitten: welke predikanten in ons land verkondigen volgens Ds. A. Kort de zuivere bijbelse waarheid? Alleen hij? Of zijn er nog meer?
Dat kun je zien op de site van de woeste weg : ds.Roodsant, ds.Veldman, en oefenaar D.J. Kleen, en dat zijn ze. Dus Sion is wel erg dun geworden vind je niet?
Dit vind ik erg slecht, er zijn er tientallen die zo preken, lang niet allemaal bekend, maar loop een willekeurige cgk, hhk, pkn en nog veel meer binnen en je komt de embryo theologie niet tegen zoals ds Kort deze beschrijft.
je wil toch niet beweren dat ds. Kort de Hervormde kerk verlaten heeft terwijl er nog tientallen preken zoals hij? dan had hij er net zo goed kunnen blijven, er zullen wel raakvlakken zijn op bepaalde punten, maar echt, geloof mij maar ds.Korts prediking is op dit moment alleen maar op de woeste weg te vinden.
Ik heb het hier over wel of geen embryo leer.
Vraag het ds Kort zelf, ik weet zeker dat hij zegt dat er nog een flink aantal zijn die de waarheid verkondigen, misschien niet zoveel exact zoals hij het doet, maar de refocultuur in Nederland is een subcultuur in een cultuur, dat dat kan wel kloppen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:
huisman schreef: wat is dit een onzin! De citaten die in deze bijna 100 pagina's lange topic van ds Moerkerkens hand zijn kun je nalezen in de SB (digibronnen op embryo Moerkerken) in zijn boekjes "genadeleven en genadeverbond" en "Bethel en Pniël".
Wat ik zie is een ontkennen van de feiten met niet bewezen feiten dat ds Moerkerken toch echt heel anders preekt dan schrijft.
(Ik heb geen waas voor mijn ogen want het laatste boek wat ik gekocht heb is van ????...... ds Moerkerken "de witte bladzijde")
Ach, ik heb inmiddels al aardig wat citaten van oudvaders op dit forum en in deze topic geplaatst die hetzelfde zeggen als ds. Moerkerken doet. Bijv. het citaat van Brakel van vanmorgen.
Overigens is een dogmatische verhandeling beluisteren heel wat anders dan een preek beluisteren. Dus daar heb je best gelijk in.

Het onderscheid ligt er hierin dat ds. Moerkerken en bijv. ds. à Brakel en Smytegelt de toeleidende weg met daarin de werkzaamheden binnen de wedergeboorte plaatst. In de wedergeboorte wordt alles geschonken, ook het geloof maar het is dan niet werkzaam. Wat is geloof namelijk? Voor zeker houden dat Christus voor mij gestorven is. Dat doet zo'n ontdekte ziel niet, integendeel. Toch zijn er uitgangen. En inderdaad, er kan ook een tijdelijke droefheid zijn die weer overgaat. Maar de droefheid naar God (Wisse) is iets wat plaatsvindt nadat een zondaar is levendgemaakt. En in de GG wordt niet eerder de handen opgelegd alvorens men weet dat men in Christus is.
In het mooie citaat van Brakel wat jij plaatste gaat het steeds over Christus zelfs in punt 1 al. Dit is mijn grootste bezwaar tegen de verwoording van ds Moerkerken als hij over het beginnende leven schrijft.(in genadeleven en genadeverbond) Hij zegt dat er dan nog geen enkele kennis of uitgangen zijn naar Christus.
ds Moerkerken schreef:Wat zulk een kindeke (in de genade) mist, dat is de kennis van de Persoon van Christus. Nu spreek ik niet van de historische kennis, maar van de bevindelijke kennis. Jezus is hem een verborgen Persoon. Op de tweede reize wordt Jozef zijn broeders bekend. Wat zulk een kind wel heeft van het eerste ogenblik van het genadeleven af, dat is een levend besef van de noodzakelijkheid van betaling van zijn schuld. Maar wie betalen zal en hoe betaald zal moeten worden, daar komt hij eerst achter wanneer hij zijn kooppenningen in zijn eigen zak teruggevonden heeft.

………..

We menen dat tussen het leven van de nieuwgeboren kindeke en dat van de jongeling de openbaring van Christus aan het hart ligt. Een mens kan dus reeds geruime tijd “op de weg “zijn, voor de Heere Jezus hem geopenbaard wordt.
Dat is natuurlijk een beetje flauw. In de eerste zin van het citaat spreekt ds. Moerkerken ook al over Christus. Maar dat in een weg van schuldbesef en het voelen van de eis van betaling een weg gebaand wordt tot Christus, dat zeggen zowel ds. Moerkerken als Brakel. Daarin heeft ds. Moerkerken dus gelijk. Zo spreekt overigens de catechismus hier ook over.
klever

Bericht door klever »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Als jij en huisman de prediking van ds. Moerkerken maar enigszins zouden kennen zou je deze opmerking niet maken. Ds. Moerkerken bedoelt dat het verborgen blijft in die zin dat er niet gelijk een dadelijke aanneming van Christus is, die de zekerheid van het eeuwige leven geeft. Wel preekt ds. Moerkerken altijd dat een mens, op wie - met eerbied gesproken - God Zijn Hand heeft gelegd, zijn ellendige staat gaat inzien, gaat hongeren en dorsten naar de gerechtigdheid, meerdere gruwelen in zijn eigen hart en leven vindt, er een liefde is gekomen tot de Heere Jezus, enz. Maar ook benadrukt hij dat dit ook nog algemene overtuigingen kunnen zijn en dat het voor de kennis van Christus twee kanten op kan vallen.
Maar waarom dat nog het habitus-actus-onderscheid? Kennelijk is er ook bij ds. M. geen habitus zonder actus, alleen, wat houdt de actus in?
Waarom? Dat lees je toch zeer duidelijk bij Comrie? Omdat de Bijbel het leert en om de remonstrant al het gras voor de voeten weg te maaien. Het geloof bestaat immers eerst uit een ingestort vermogen, zodat alles uit God is, zonder enige verdienste onzerzijds.

@Erasmiaan ik heb het niet over de prediking van ds Moerkerken en nog veel minder over de persoon. Het gaat mij om zijn leer die hij in diverse publicaties heeft verwoord. Die leer houdt o.a. in dat het geloof idd een ingestort vermogen (gave Gods) is. Waar ik bezwaar tegen maak is dat hij daarna dat ingestorte geloof als een bloembol tijden laat liggen in de aarde.
Dan is een mens levendgemaakt en wedergeboren zonder enige werkzaamheden en zonder enige kennis van Christus.
ds Moerkerken benadrukt steeds weer die geruime tijd tussen habitus en actus en dat zie ik als een groot gevaar omdat mensen veel te vroeg gaan denken een kind van God te zijn . Zoals ds du Marchie van Voorthuyzen ooit zei "In deze tijd heet alles genade...Levendmaking buiten recht,genade ten koste van recht:iedereen schijnt genade te hebben.Een beetje Godsgemis,een beetje schuld bewenen,een beetje betrekking op het volk, een beetje gezelschap bezoeken af en toe een versje opgeven, en dan zeggen ze: Nou dat heb je echt niet van jezelf en een levendgemaakte is wedergeboren en die gaan niet meer verloren......een Borg voor de schuld is niet meer nodig. Het is wel goe als je dat er later bij leert, en je moet er wel naar staan, maar als je het niet leert is het ook goed. God is vrij....." (Blz 119 van ds Kort's boek)

Dit is een gevaar wat ook in 2012 levensgroot is, niet alleen strijden tegen remonstrantisme maar strijden op alle fronten ook het front van de onbewuste wedergeboorte en onbewust geloof.
Als je wilt weten wat het verschil tussen de actus en de habbitus is moet je comrie maar lezen hij legt dat duidelijk uit: de actus is het ingestorte geloof als instrument, de actus is het geloof in beoefening (actief) gewerkt door de Heilige Geest
Vergelijk het maar met het gehoor van de mens (hamer aanbeeld enz.) en het horen. Als een mens iets wil horen zal er geluid moeten zijn, als er geen geluid is hoor je niets en toch mankeert er niets aan je gehoor.
zo kan er dus geloof zijn zonder te geloven als een waar wedergeboren mens op een bepaald moment niet kan geloven ligt dat dus niet aan zijn geloof (want dat is volmaakt ingestort door God) maar door dat het geloof niet in beoefening is, dat zal gewerkt moeten worden door de Geest.
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:
Anker schreef:

………..

Dat is natuurlijk een beetje flauw. In de eerste zin van het citaat spreekt ds. Moerkerken ook al over Christus. Maar dat in een weg van schuldbesef en het voelen van de eis van betaling een weg gebaand wordt tot Christus, dat zeggen zowel ds. Moerkerken als Brakel. Daarin heeft ds. Moerkerken dus gelijk. Zo spreekt overigens de catechismus hier ook over.
Je moet wel goed lezen ! Een kindeke in de genade weet niet van Jezus."dat is een levend besef van de noodzakelijkheid van betaling van zijn schuld. Maar wie betalen zal en hoe betaald zal moeten worden" dat weet hij niet.

Nu Brakel uit jouw eigen citaat.
1.Hij hoort Jezus Christus noemen de Borg te zijn, en begint Hem in Zijn natuur, ambten, vernedering, verhoging te kennen, en hij krijgt een begeerte om Hem tot zijn Borg te hebben.

2.Hij krijgt kennis van de aanbieding van Christus zo in 't alge¬meen als in 't bijzonder, dat Christus ook hem wordt aangeboden, dewijl hij het Evangelie hoort, en het ieder wordt aangeboden, en niemand wordt uitgesloten; maar dat een iegelijk die wil, komen mag, met belofte dat die komt, niet uitgeworpen zal worden.

3.Hij wordt hongerig en dorstig, dat is, zeer begerig om deel te krijgen aan Christus en alle Zijn verdiensten,

4.Hij wendt zich naar Christus toe, hij neemt toevlucht tot Hem,

5.Hij neemt al worstelende vrijmoedigheid om Hem aan te nemen, hij kent zich ontbloot, hij ziet Jezus als bekwaam, als volkomen genoegzaam, als gewillig, als waarachtig, als zich aanbiedende, als belovende niemand, die komt, te zullen uitwerpen, hij neemt Hem aan, hij willigt Zijn aanbieding en nodiging in, hij geeft Hem de hand, hart en alles, met een volkomenheid des harten; en denkt wel: is de Heere Jezus zo gewillig om hem aan te nemen, als hij om Hem te hebben,

6.Hij vertrouwt zijn lichaam, zijn ziel, zijn zaligheid aan Christus toe

enz. Het mooie is dat Brakel besluit met "Deze daden hebben wij de een na de andere voorgesteld, niet dat ze altijd zo in iemand, die het geloof oefent, zijn en op elkaar volgen; want zij vermengen zich door elkander "

Ook het begin van jouw citaat is veelzeggend !

Voordat iemand gelooft, komt door de prediking des Woord in de mens een overtuiging van zijn ellendige staat in zichzelf, een onvrede en verlegenheid over zijn staat, zo ten opzichte van zondigheid als strafwaardigheid, met meer of minder heftigheid, 't zij wettisch of Evangelisch. Hij vindt zich van God gescheiden, in welks gunst en vereniging hij ziet zijn zaligheid te bestaan,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon

Bericht door Simon »

Noemt de Schrift het verschil tussen deze 2 niet gewoon aannemen en / of verharden?
Of heb je een bijbelse onderbouwing voor deze theologische uiteenzetting?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Wat ik graag zou willen horen van de groep die het met ds. Moerkerken eens zijn: Mag een kindeke in de genade (die dus wel wedergeboren is jullie optiek, maar Christus niet kent) wel of niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik vind de discussie niet aan helderheid winnen. Vooral het standpunt van Huisman vind ik wat onduidelijk. Ik heb de indruk dat hij het begrip Christuskennis teveel verbreedt.
Gerson

Bericht door Gerson »

Klevers vroeg een paar postings terug naar een paar voorbeelden van het van 2 walletjes eten van de uitgever Vermeulen.
Ik weet niet of je het boek:' De koopman van Axel ' hebt
Daarin beschrijft Vermeulen
op blz34 hoe God hem (Mieras) arresteerde
Op blz46 hoe God hem het Middel openbaarde
Op blz64 en 65 hoe hij vrijgesproken werd van schuld en straf en een recht kreeg op het
eeuwige leven
Heb je toevallig ook het boek 'Gehoord onder vele getuigen' deel 3 (samengesteld door Vermeulen) lees dan in de preken van ds Mieras over ' Bethel 'en ' Pniel ' hoe hij zondag zeven verklaard bij Bethel en Zondag 23 bij Pniel.
Vergelijk dat eens met wat ds Kort schrijft op blz 163, 164 en 165 van zijn boek.
Daarin maakt hij feitelijk de prediking van ds Mieras uit voor
Boekengeloof
Kerkgeloof
Hardnekkige tradities
Verkeerde dogmatieken
Eigen soort bevinding
Eigenzinnig
Onbijbels
De geloofsleer tot leugen
Lees vervolgens het voorwoord van ds Kort in 'De koopman van Axel'
Daarin noemt hij de prediking van ds Mieras
Godeverheerlijkent
Ontdekkend
Afsnijdend
En 'ds Mieras had het goed van God geleerd'

Kan je het allemaal nog een beetje volgen.....?
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Gerson schreef:Klevers vroeg een paar postings terug naar een paar voorbeelden van het van 2 walletjes eten van de uitgever Vermeulen.
Ik weet niet of je het boek:' De koopman van Axel ' hebt
Daarin beschrijft Vermeulen
op blz34 hoe God hem (Mieras) arresteerde
Op blz64 en 65 hoe hij vrijgesproken werd van schuld en straf en een recht kreeg op het eeuwige leven

Kan je het allemaal nog een beetje volgen.....?
Dit is niet zo moeilijk te volgen hoor!
op blz34 hoe God hem (Mieras) arresteerde >> De Heilige Geest overtuigde Mieras van zijn zonden

Op blz64 en 65 hoe hij vrijgesproken werd van schuld en straf en een recht kreeg op het eeuwige leven >> Eén van deze twee zal de openbaring van Christus, de wedergeboorte, het begin van het ware leven zijn geweest.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

XXI. Om u nog meer te overtuigen, en meteen de treurigen Sions hun genade bekend te maken, beschouw nu de oor¬zaken en eigenschappen der droefheid, die alleen in de kinderen Gods zijn. Dit zeg ik vooraf, dat deze bovengestelde zaken en droefheden daarover ook wel in de ware Godzaligen zijn, maar zij heb¬ben nog al vrij andere zaken en gestalten daarbij. Als:

XXII. 1. De rechte droefheid is over zonde als zonde, dat is, zij zien verder dan op de daad, zij brengen zich in de tegenwoor¬digheid Gods, en voor Zijn aangezicht treuren zij; zij zien dat ze gezondigd hebben tegen de goedheid, tegen de heiligheid Gods, tegen de verbintenis, die het schepsel heeft aan de Schepper, zij zien dat het was tegen de vreze, tegen de liefde, tegen de gehoor¬zaamheid, die zij Gode schuldig waren. Hoewel ze dit niet altijd in hun droefheid zo onderscheiden zien, ligt het evenwel zo in 't hart; dit smart hun, dit maakt hen week, en of ze soms niet vast geloven kunnen, dat ze nog opgenomen Zijn tot kinderen, zo is er evenwel een stille trek naar God, en 't kwelt hun dat ze tegen God gezondigd hebben, en zij keuren de rechtvaardigheid Gods goed, indien het Hem belieft te straffen, ja hebben als het vonnis van zware kastijding in hun hart. Ziet Psalm 51: 6. Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan dat kwaad is in Uw ogen ; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten.

XXIII. 2. De rechte droefheid gaat niet alleen over de zondige daden en over de grotere zonden, maar die gaat ook over de kleinere zonden, over 't nalaten van 't goede, over 't gebrek van heilige wijze en oogmerk in 't uitvoeren van de deugd, over de onordelijke, ijdele en zondige gedachten, in welke te denken zelfs de wil niet toestemt, ja gaat door tot de zondige natuur, tot de boosheid, onbestendigheid en alzo onmacht om het in 't toekomende beter te maken, zodat men bij gelegenheid van de begane zonden zich geheel zondig bevindt van binnen en van buiten, en daarover verlegen staat, treurt, en zegt: Ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijne moeder ontvangen, Psalm 51:7.
Ik weet, dat in mij, dat is in mijn vlees, geen goed woont. Ik el¬lendig mens! Rom. 7: 18, 24.

XXIV. 3. De rechte droefheid is over gemis van de gemeen¬schap met God en in verlangen daarnaar; de zonden zijn de oorzaak ook wel van hun droefheid, maar de droefheid blijft daar niet bij, en ook al is 't dat ze geen merkelijke zonde gewaar wordt, zo is de ziel dikwijls treurig, en zo men haar vraagt: Vrouw, wat weent gij? Joh. 10:15. 't Hart zou 't ant¬woord gereed hebben: Omdat mijn Heere weg is, omdat ik zo vreemd van God ben, omdat de Heere Zich voor mij ver¬bergt, ik kan zo niet leven, ik ben zo duister, zo zondig. Och, dat ik was als in de vorige dagen! Waarom zou de Heere Zijn aangezicht zo van mij verbergen, daar de Heere wel ziet, dat ik er om kwijn. Och, dat mijn hart bestendig in Hem bleef, dat ik ijveriger en gedurig was in 't gebed, dat ik in tere vreze leefde?
Wanneer zult Gij tot mij komen? Psalm 101:2.
Om dezer dingen wille ween ik; mijn oog, mijn oog vliet af van water, omdat de Trooster, die mijn ziel zou verkwikken, verre van mij is, Klaagl.1:16.
Mijn ziel dorst naar God, naar de levenden God, Psalm 42: 3.

XXV. 4. De rechte droefheid zoekt de droefheid te vermeer¬deren en te vergeestelijken. Der tijdgelovigen droefheid is ras gedaan, die is maar over deze en geen daden, in deze en geen verschrikkingen, zij zoeken ze te ontlopen, of door af-leidingen, of' door goede woorden te verzetten, of de tijd slijt ze; maar de ware gelovigen klagen dikwijls, en treuren over de hardigheid en ongevoeligheid des harten. Mochten ze eens recht verbrijzeld zijn, de gruwelijkheid der zonde gevoelen, de toorn Gods daarover zien, en alzo gans vermorzeld en vergruisd worden, dat is hun wens; als zij dat niet ge¬waar worden, dan zijn ze droevig en klagen: Heere! waarom doet Gij ons van Uwe wegen dwalen? Waarom ver¬stokt Gij ons hart, dat wij U niet vreezen? Jesaja 63:17. Doch zij zijn niet tevreden met de droefheid zelve maar te hebben, maar zij begeren zeer de vergeestelijking derzelve, na¬melijk, zich met hun vuile klederen te bevinden voor het aan¬gezicht des Heeren, Zach. 3:3, en alzo voor des Heeren aange-zicht beschaamd te worden, zodat ze hun ogen niet durven opslaan, of nabij naderen, maar van verre staan met de tollenaar, Lukas 18:13, en zeggen: Ezra 9:6, Mijn God! ik ben beschaamd en schaamrood, om mijn aangezicht tot U op te hef¬fen, mijn God! Want onze ongerechtigheden zijn ver¬menigvuldigd tot boven ons hoofd, en onze schuld is groot geworden tot aan de hemel.
- Zij wensen voor het aangezicht des Heeren weg te zinken in hun onwaardigheid met de verloren zoon, Lukas 15:19.
- Zij wensen een Evangelische droefheid, dat is: een wegsmelten in tranen van liefde, en daaruit ontstane droefheid over zonden.
- Zij wensen God te rechtvaardigen, en zich alzo onder de kastijdende hand des Heeren te onderwerpen met stilzwijgen, zeggende: Ik zal des Heeren gramschap dragen want ik heb tegen Hem gezondigd, Micha 7:9.
- Zij wensen als een kind te treuren en te vertrouwen op genade, en niet als een slaaf. Zij willen, zij kunnen niet eerder ophouden van treuren, totdat ze enige hoop van verzoening met God, en enige bevrediging der consciëntie in Christus gewaar zijn geworden.
Huisman, Brakel spreekt in dit citaat over de ware droefheid. Kent de zondaar in deze omschrijving Christus?
Gerson

Bericht door Gerson »

GGBeroopingswerk schreef:Wat ik graag zou willen horen van de groep die het met ds. Moerkerken eens zijn: Mag een kindeke in de genade (die dus wel wedergeboren is jullie optiek, maar Christus niet kent) wel of niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal?
Buiten het recht om is er geen zaligheid.
Dus buiten het recht om heeft iemand ook geen kennis aan Christus
En als er geen Christuskennis is wat moet je dan aan het avondmaal doen?
Ik vind het vreemd dat iedereen die de standen in het genadeleven verdedigt op dit forum
Er gelijk van beschuldigd word dat je dan zou leren dat je wedergeboren kan zijn zonder Christus te kennen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GGBeroopingswerk schreef:Wat ik graag zou willen horen van de groep die het met ds. Moerkerken eens zijn: Mag een kindeke in de genade (die dus wel wedergeboren is jullie optiek, maar Christus niet kent) wel of niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal?
Niet mogen is wat sterk uitgedrukt, want daar kan een ander mens niets over zeggen. Maar ik geloof niet, dat voor hem het avondmaal is ingesteld.
Als je antwoord 81 van de HC in beschouwing neemt, dat zegt, dat het avondmaal des Heeren is ingesteld voor degenen, die zichzelven vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen, dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, dan kan je stellen, dat ze het eerste wel kennen (zelfmishagen), maar het tweede niet.
Marieke

Bericht door Marieke »

1. Nee, want dat weet dat kind in de genade niet, dat hij wedergeboren is. Ds. Moerkerken geeft zelf in zijn preken ook duidelijk aan dat er Christuskennis moet zijn voor het deelnemen aan het Heilig Avondmaal.
2. Je gaat aan het Heilig Avondmaal om de dood van Christus te gedenken; als je Hem niet kent, dan hoor je daar niet.
Gesloten