Ik weet niet of er nog veel mensen zijn die dat standpunt werkelijk aanhangt. Het zijn in elk geval bezwaren die van een andere orde zijn dan het wel of niet bezoeken van een eredienst.Mara schreef:Luther, er bestaan mensen die niet op zondag willen reizen!
En niet elke Bijbelgetrouwe gemeente is op loopafstand, al zijn deze mensen desnoods bereid om meer dan een uur te lopen, en dat 4 maal op een zondag!
Is thuislezen Bijbels?
Re: Is thuislezen Bijbels?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Daarom kun je nog wel lid zijn van een gemeente en eventueel met toestemming van de kerkenraad thuis lezen zoas forumlid SecorDabar volgens mij.Mara schreef:Luther, er bestaan mensen die niet op zondag willen reizen!Luther schreef:Dat klopt. Die uitzondering wil ik dan wel maken...Afgewezen schreef:Ja, maar die middelen zijn niet altijd voor iedereen voorhanden. Ook heeft niet iedereen een auto om op zoek te gaan naar een andere gemeente. Dan houdt het dus op.Luther schreef:De Heere heeft ons gebonden aan de middelen die Hij zelf geschonken heeft.
En niet elke Bijbelgetrouwe gemeente is op loopafstand, al zijn deze mensen desnoods bereid om meer dan een uur te lopen, en dat 4 maal op een zondag!
Dat is wel zo, maar onze trouwtekst was: Genesis 26:25Mara schreef:Luther, er bestaan mensen die niet op zondag willen reizen!
En niet elke Bijbelgetrouwe gemeente is op loopafstand, al zijn deze mensen desnoods bereid om meer dan een uur te lopen, en dat 4 maal op een zondag
Toen bouwde hij daar een altaar, en riep den Naam des HEEREN aan. En hij sloeg aldaar zijn tent op; en Izaks knechten groeven daar een put.
Eerst de Heere dan woon- en dan werkgelegenheid.
Je hebt echt wel mensen die anders zouden willen, maar ik zie vaker mensen verder bij de kerk vandaan gaan wonen, dan er dichterbij, zouden al die mensen die niet op zondag willen reizen dan niet anders kunnen? Ik vraag het me af.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Het gaat hierbij om allerlei afwegingen die mensen moeten maken. En dat zal per geval verschillend zijn.Zita schreef:Mijns inziens zou dat dan een tijdelijke situatie moeten zijn, waarin men ofwel gaat verhuizen, ofwel zich aansluit bij een gemeente op loopafstand (of zijn reisbezwaren terzijde schuift).
Wie zegt dat een preek bevindelijk moet zijn?-DIA- schreef:Maar let wel, in elke Bijbel-getrouwe gemeente hoor je nog geen bevindelijk preek. Dan zou het er in Nederland inderdaad best florissant voorstaan. En laat duidelelijk zijn: Ik ben geen voorstander van thuis-lezen, maar ik begrijp de gewetensnood wel, en wat ik zou doen in geval van slechts voorwerpelijke prediking... Dan zal thuis-lezen een uiterste noodsprong zijn. Ik denk ook dat er niemand zal zijn die thuis-lezen als 'normaal' zal beschouwen. Dit mag ook nooit wennen, zo dat al kan.
De bevinding moet niet in de preek zitten, maar in de ziel. Dus naar dat Godshuis met die voorwerpelijke prediking gaan en bidden of God ook de bevinding er bij wil geven. Waar het Woord is, is namelijk zegen te verwachten. Anders dan je gewend bent of anders dan je verwacht misschien.
En als je in die gemeente waar je lid bent, niet alles hoort wat je horen wil, dan pak je maar een prekenboek, zoek je een preek op internet of ga je door de week naar elders. En, je legt je nood aangaande de prediking ook voor aan de kerkenraad van de gemeente waar je bijhoort.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Om de topictitel rechtstreeks te beantwoorden en te ondersteunen met bijbelteksten, ja, thuis lezen, of waar dan ook, is zo bijbels als maar zijn kan.
Timotheüs 3,14-17
''Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt, en waarvan u verzekering gedaan is, wetende, van wien gij het geleerd hebt;
En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.''
Timotheüs 3,14-17
''Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt, en waarvan u verzekering gedaan is, wetende, van wien gij het geleerd hebt;
En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.''
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ik ken mensen die thuislezers waren en zijn.samanthi schreef:Dat is wel zo, maar onze trouwtekst was: Genesis 26:25Mara schreef:Luther, er bestaan mensen die niet op zondag willen reizen!
En niet elke Bijbelgetrouwe gemeente is op loopafstand, al zijn deze mensen desnoods bereid om meer dan een uur te lopen, en dat 4 maal op een zondag
Toen bouwde hij daar een altaar, en riep den Naam des HEEREN aan. En hij sloeg aldaar zijn tent op; en Izaks knechten groeven daar een put.
Je hebt echt wel mensen die anders zouden willen, maar ik zie vaker mensen verder bij de kerk vandaan gaan wonen, dan er dichterbij, zouden al die mensen die niet op zondag willen reizen dan niet anders kunnen? Ik vraag het me af.
En geloof me, dat zijn mensen die dagelijks worstelen aan de troon der genade.
Denk niet dat het slechts een kwestie is van verhuizen.
Ik ken een dominee die jarenlang heeft gebeden voor een ander huis, omdat hij elke zondag werd bespot en gesmaad, zodra hij zijn huis verliet. Maar ook als ze thuis waren, moest het gezin pesterijen ondergaan.
Waarom wordt er door sommigen zo makkelijk besloten om dan zelf een andere stap te maken, terwijl we in de Bijbel zoveel andere verhalen lezen, die hier haaks op staan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Met 'thuislezen' wordt in het kader van deze topic bedoeld: zondags zelf kerk houden thuis.Van Ewijk schreef:Om de topictitel rechtstreeks te beantwoorden en te ondersteunen met bijbelteksten, ja, thuis lezen, of waar dan ook, is zo bijbels als maar zijn kan.
Timotheüs 3,14-17
Dan hoop ik van harte dat je deze mensen eens opzoekt en naar hun nood luistert!Luther schreef:Ik weet niet of er nog veel mensen zijn die dat standpunt werkelijk aanhangt. Het zijn in elk geval bezwaren die van een andere orde zijn dan het wel of niet bezoeken van een eredienst.Mara schreef:Luther, er bestaan mensen die niet op zondag willen reizen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nu we toch kennelijk geen bezwaren hebben tegen internet, is het deelnemen aan een kerkdienst via een directe internetverbinding met de (dichtstbijzijnde) kerk niet acceptabel?Afgewezen schreef:Met 'thuislezen' wordt in het kader van deze topic bedoeld: zondags zelf kerk houden thuis.Van Ewijk schreef: Timotheüs 3,14-17
Deze optie kent mijn lokale gemeente al wel, wat door zieken en moeilijk mobiele mensen erg gewaardeerd word.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Geloof jij dat rijden op zondag zonde is?Mara schreef:Dan hoop ik van harte dat je deze mensen eens opzoekt en naar hun nood luistert!Luther schreef:Ik weet niet of er nog veel mensen zijn die dat standpunt werkelijk aanhangt. Het zijn in elk geval bezwaren die van een andere orde zijn dan het wel of niet bezoeken van een eredienst.Mara schreef:Luther, er bestaan mensen die niet op zondag willen reizen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
En waarom zou een preek niet bevindelijk moeten zijn?RotterS schreef:Wie zegt dat een preek bevindelijk moet zijn?
-
Het gaat er niet om wat Mara, jij of ik geloven over het rijden op zondag. Het gaat erom wat de overtuiging is van deze mensen.Luther schreef:Geloof jij dat rijden op zondag zonde is?Mara schreef:Dan hoop ik van harte dat je deze mensen eens opzoekt en naar hun nood luistert!Luther schreef:Ik weet niet of er nog veel mensen zijn die dat standpunt werkelijk aanhangt. Het zijn in elk geval bezwaren die van een andere orde zijn dan het wel of niet bezoeken van een eredienst.Mara schreef:Luther, er bestaan mensen die niet op zondag willen reizen!
En als deze het met hun geweten niet kunnen, moet je ze ook niet dwingen. Dan moet je dat respecteren.
Overigens ben ik voor het beperken van de reistijd op zondag. Zo kort mogelijk rijden!
Beste MaraMara schreef:Ik ken mensen die thuislezers waren en zijn.samanthi schreef:Dat is wel zo, maar onze trouwtekst was: Genesis 26:25Mara schreef:Luther, er bestaan mensen die niet op zondag willen reizen!
En geloof me, dat zijn mensen die dagelijks worstelen aan de troon der genade.
Denk niet dat het slechts een kwestie is van verhuizen.
Ik ken een dominee die jarenlang heeft gebeden voor een ander huis, omdat hij elke zondag werd bespot en gesmaad, zodra hij zijn huis verliet. Maar ook als ze thuis waren, moest het gezin pesterijen ondergaan.
Waarom wordt er door sommigen zo makkelijk besloten om dan zelf een andere stap te maken, terwijl we in de Bijbel zoveel andere verhalen lezen, die hier haaks op staan?
Ik vind het jammer dat je meteen over eigen stappen gaat spreken, ik zie mensen verder bij de kerk vandaan gaan wonen, dat is een feit, ik heb het nergens over dichter naar de kerk toe verhuizen, maar denk eerst eens na aan het begin van je huwelijk, leg het dan voor de Heere neer, zijn de kerken van al die bezwaarden opeens verdwenen? of zijn zij ver bij de kerk vandaan gaan wonen, tot slot wil ik nog wijzen op Hebreeën 10:25
En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
We hebben geen Bijbelse papieren voor thuislezen, Je kunt elkaar niet vermanen/ bemoedigen als je thuisblijft.
In tijd van vervolging zie je dat mensen elkaar toch proberen op te zoeken, ook geheime gelovigen indeze tijd, samen bidden, samen mediteren, samen teksten uit het hoofd leren, dat is mi de Bijbelse lijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Een overtuiging moet wel ergens op gebaseerd zijn. Daar mag ook naar gevraagd worden. En als het gevolg van een overtuiging is, dat mensen de onderlinge bijeenkomst nalaten, dan is het de vraag of het een juiste overtuiging is.RefoCalvinist schreef:Het gaat er niet om wat Mara, jij of ik geloven over het rijden op zondag. Het gaat erom wat de overtuiging is van deze mensen. En als deze het met hun geweten niet kunnen, moet je ze ook niet dwingen. Dan moet je dat respecteren. Overigens ben ik voor het beperken van de reistijd op zondag. Zo kort mogelijk rijden!