Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Ad Anker »

Cees schreef:Zo zo, niet pastoraal. De uitspraak van huisman hoorde ik gisteren juist een ouderling van de GG zeggen tegen iemand! En het was wel in 1x duidelijk waar het om hoort te gaan. Zij hadden nav die uitspraak een goed gesprek ........ en ik merk toch hier een andere toonhoogte dan de uitkomst van dat gesprek.
Dat was een gesprek, dit een opmerking op een forum. Wel wat verschillend, dunkt me.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door helma »

Anker schreef:
huisman schreef:
Anker schreef:
Erasmiaan schreef:Bedroefd en bedrukt.
Kan ik me voorstellen, ja. Helemaal.

Kan mij niet voorstellen dat wij niet dankbaar zijn. ( Zondag 10 )....of geloven wij niet meer in roeping.
Ja hoor, wat theoretische wijsheid tegenover beleving. Niet zo pastoraal.

De post van Wilhelm is dan wat waardevoller: inderdaad is de geschiedenis van Filippus en de Moorman een mooie les bij zo'n gebeurtenis.
Als iemand de Bijbelse lijn aanwijst dan is het niet zo gepast om dat 'theoretische wijsheid' te noemen. Het ene kind van God is gewilliger om te volgen dan de ander.
Neemt niet weg dat ik heel goed begrijp dat bij het aannemen van een beroep gemengde gevoelens kunnen zijn.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Cees »

Anker schreef:
Cees schreef:Zo zo, niet pastoraal. De uitspraak van huisman hoorde ik gisteren juist een ouderling van de GG zeggen tegen iemand! En het was wel in 1x duidelijk waar het om hoort te gaan. Zij hadden nav die uitspraak een goed gesprek ........ en ik merk toch hier een andere toonhoogte dan de uitkomst van dat gesprek.
Dat was een gesprek, dit een opmerking op een forum. Wel wat verschillend, dunkt me.
Mwah, daar zal ik maar niets over vertellen.

Pastoraal was geweest, dat jij een vraag had gesteld. Maar jij gaat hier een vingertje heffen door zijn uitspraak als 'theoretische wijsheid' te bestempelen.

Ik had natuurlijk op een zelfde manier kunnen reageren door te zeggen 'theoretische wijsheid, wijs jij zondag 10 als theoretische wijsheid aan? Heb je er zelf geen kennis van wat zondag 10 bedoeld'. Maar dat zou dan wat meer op de persoon gericht zijn geweest en niet netjes en dat zou dan ook weer als niet pastoraal worden bestempeld. :huhu
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Ad Anker »

Cees schreef:
Anker schreef:
Cees schreef:Zo zo, niet pastoraal. De uitspraak van huisman hoorde ik gisteren juist een ouderling van de GG zeggen tegen iemand! En het was wel in 1x duidelijk waar het om hoort te gaan. Zij hadden nav die uitspraak een goed gesprek ........ en ik merk toch hier een andere toonhoogte dan de uitkomst van dat gesprek.
Dat was een gesprek, dit een opmerking op een forum. Wel wat verschillend, dunkt me.
Mwah, daar zal ik maar niets over vertellen.

Pastoraal was geweest, dat jij een vraag had gesteld. Maar jij gaat hier een vingertje heffen door zijn uitspraak als 'theoretische wijsheid' te bestempelen.

Ik had natuurlijk op een zelfde manier kunnen reageren door te zeggen 'theoretische wijsheid, wijs jij zondag 10 als theoretische wijsheid aan? Heb je er zelf geen kennis van wat zondag 10 bedoeld'. Maar dat zou dan wat meer op de persoon gericht zijn geweest en niet netjes en dat zou dan ook weer als niet pastoraal worden bestempeld. :huhu
Toe maar...
Ik toon begrip voor de gemoedstoestand van Erasmiaan met de woorden: ik kan het me helemaal voorstellen. Als dan het antwoord is: ik kan me niet voorstellen dat we niet dankbaar zijn of geloven we niet meer in roeping vind ik dat niet pastoraal. Ook al sta ik volledig achter zondag 10. Wanneer dit het antwoord is, is een cursusje gesprekstechniek op zijn plaats.
Wilhelm doet het anders: hij wijst een voorbeeld vanuit de Schrift aan. Dat klinkt wel wat anders.

Dat heb ik willen zeggen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door refo »

Maar wat is het probleem nu als er een dominee vertrekt? Er zijn er nu eenmaal te weinig, nu is Opheusden weer aan de beurt. Ridderkerk beroept een andere.
En Ridderkerk zal vaak een predikant op de kansel hebben in de vakante tijd, zoals de meeste gemeenten eigenlijk wel.

Gouda is ook weer een stuk van z'n dominee kwijtgeraakt van de week. Zonder beroep. Je hoort daar als gemeentelid nix over. Het is dat het in de krant staat, anders zou je het niet weten.
Maar het is misschien wel goed voor hem. Als hij kan leraren is hij op z'n best.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Wilhelm »

refo schreef:Gouda is ook weer een stuk van z'n dominee kwijtgeraakt van de week. Zonder beroep. Je hoort daar als gemeentelid nix over. Het is dat het in de krant staat, anders zou je het niet weten.
Maar het is misschien wel goed voor hem. Als hij kan leraren is hij op z'n best.
Toch ben ik wel blij met zijn docentschap aan de theologischeschool, net als die van ds Terlouw. Ik denk dat beiden een zeer waardevolle bijdrage kunnen leveren.
Herman60
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 jun 2012, 15:08

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Herman60 »

Verdrietig, omdat gisteren in de 2e dienst bekend gemaakt werd dat 's morgens een jongetje van 4 maanden overleden is.
Het was het 1e kind van een stel bij ons uit de gemeente.
Het was al bekend dat, als het geboren zou worden, er iets met het hartje niet goed zou zijn.
Hij is daar ook aan geopereerd, en het leek goed te gaan.
Hij is ook enkele dagen thuis geweest, en zou gedoopt worden, maar toen kreeg het voedselproblemen.
Laten we bidden voor het diepbedroefde jonge echtpaar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door huisman »

Verdrietig maar ook dankbaar .
NUNSPEET – De christelijke gereformeerde emeritus predikant ds. G. Bouw uit Nunspeet is zondag overleden. Hij werd 76 jaar.

Ds. G. Bouw werd op 16 juli 1936 te Nunspeet geboren. In 1964 werd kandidaat Bouw te Eemdijk bevestigd tot predikant. Hierna stond hij achtereenvolgens in Scheveningen (1967), Urk (1987), Doornspijk (1995) en Alphen aan den Rijn (2004). In januari vorig jaar ging hij met emeritaat vanwege toenemende gezondheidsklachten
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_673351
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Schemerlichtje »

huisman schreef:Verdrietig maar ook dankbaar .
NUNSPEET – De christelijke gereformeerde emeritus predikant ds. G. Bouw uit Nunspeet is zondag overleden. Hij werd 76 jaar.

Ds. G. Bouw werd op 16 juli 1936 te Nunspeet geboren. In 1964 werd kandidaat Bouw te Eemdijk bevestigd tot predikant. Hierna stond hij achtereenvolgens in Scheveningen (1967), Urk (1987), Doornspijk (1995) en Alphen aan den Rijn (2004). In januari vorig jaar ging hij met emeritaat vanwege toenemende gezondheidsklachten
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_673351
Zeg ik het goed dat uit je posting ook een beetje is op te maken dat de predikant veel voor je heeft betekend maar dat je hem het grote geluk niet misgunt..
Soms zijn er veel herinneringen bij een predikant he?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door parsifal »

goed: te horen gekregen dat ik binnenkort een vaste baan aangeboden krijg in Stockholm.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Afgewezen »

parsifal schreef:goed: te horen gekregen dat ik binnenkort een vaste baan aangeboden krijg in Stockholm.
Gefeliciteerd! (Al kan ik niet begrijpen waarom iemand in Stockholm gaat wonen...)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door parsifal »

Afgewezen schreef:
parsifal schreef:goed: te horen gekregen dat ik binnenkort een vaste baan aangeboden krijg in Stockholm.
Gefeliciteerd! (Al kan ik niet begrijpen waarom iemand in Stockholm gaat wonen...)
Bedankt, In de zomer is het misschien wel de mooiste stad van de wereld (okee dat is mijn smaak). Vriendelijke mensen, schone straten, relatief lage criminaliteit en een kerk waar ik me heel goed thuis voel en actief in kan zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:Bedankt, In de zomer is het misschien wel de mooiste stad van de wereld (okee dat is mijn smaak). Vriendelijke mensen, schone straten, relatief lage criminaliteit en een kerk waar ik me heel goed thuis voel en actief in kan zijn.
Spreek je ondertussen al een aardig woordke Zweeds, of is Engels de taal waar jij je verstaanbaar in maak in Stockholm?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:Bedankt, In de zomer is het misschien wel de mooiste stad van de wereld (okee dat is mijn smaak). Vriendelijke mensen, schone straten, relatief lage criminaliteit en een kerk waar ik me heel goed thuis voel en actief in kan zijn.
Spreek je ondertussen al een aardig woordke Zweeds, of is Engels de taal waar jij je verstaanbaar in maak in Stockholm?
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik me nog niet in het Zweeds kan redden. In de winkel lukt het wel en ook een boek lezen gaat best, maar een echt gesprek voeren nog niet. Dat is toch een nadeel van op een universiteit werken en naar een internationale kerk gaan. Mijn sociale netwerk heeft Engels als voertaal en vrijwel alle Zweden spreken heel goed Engels.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Mara »

Intens dankbaar en verwonderd.
De Heere heeft het leven van ons kind willen sparen, tegen menselijke verwachtingen in.
Het is genade dat Hij nog een roepstem uit wil laten gaan.
En mensen om ons heen plaatst die ons opdragen in het gebed, zodat wij ons gedragen weten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie