Groepscirkel schreef: ↑02 jan 2026, 16:15
MidMid schreef: ↑02 jan 2026, 16:07
Groepscirkel schreef: ↑02 jan 2026, 16:04
MidMid schreef: ↑02 jan 2026, 14:24
Fijn te zien dat die reflex 'maar zij' in 2026 nog gewoon er is.
Dan ook maar even mijn eigen reflex: midden!
Je begint zelf over de geest die in Rijnsburg achter moet blijven. Het lijkt net een 'maar-zij-reflex'. Pot en ketel?
Elkaar zaken opleggen of meetrekken in een beweging, daar kan je lang of kort over praten maar dat is wat er in Rijnsburg c.s. gebeurd.
Zelf ben ik niet heel gevoelig voor wat een ander vind of meent dat ik moet doen. Dat bedoel ik met de geest die Rijnsburg c.s. onder zichzelf mag houden.
Laat wat als CGK verdergaat in Hoogeveen gewoon zelf de agenda bepalen.
Laat Rijnsburg c.s. zich richten op hun eigen moment in maart.
Het blijft opvallend dat je duidelijke woorden gebruikt richting de Rijnsburggroep, terwijl de claim vanuit de linkerkant niet met diezelfde duidelijkheid wordt beantwoord. Je komt op mij theologisch echt niet zo 'midden' over als dat jij je graag positioneert. Nu denk ik over mijzelf dat ik ook aardig midden ben, maar ik kan goed begrijpen dat een ander mij niet als midden ziet.
Om met het laatste te beginnen. Midden is inderdaad een kwestie van definiëren. Maar midden staat niet automatisch voor tegen v&a. Dat idee krijg ik hier wel. Midden staat voor mij dat ik inschat dat ten opzichte van waar ik mij in de kerken beweeg rechts en links daarvan een ongeveer even grote groep kerken zijn. En dat mag en kan je dan vervolgens anders noemen, maar dat noem ik midden.
Dus even concreet de kerk waar ik nu ter kerke ga, staat bekend als midden gemeente. Ten opzichte van deze gemeente zijn er gemakkelijk zo'n 70 ter linker en 70 ter rechterzijde te duiden. Dan blijft er een best brede groep van 40 uit, waarvan ik denk dat die zich prima midden mogen noemen.
Het kan ook zijn dat je blik van de CGK te beperkt is om een goede inschatting te kunnen maken van wat midden is. Dat kom ik in de praktijk overigens veel tegen. Dat er een totaal gebrek aan benul en besef is van de breedte van de landelijke CGK.
En die scherpe woorden richting de linkerflank.
Eerder heb ik al uitgebreid uiteengezet waarom ik niet voor een vermanen ben van gemeenten aangaande v&a. Al is dat in de classis waar onze gemeente deel van is wel netjes gebeurd. Ik kan prima leven met een constructie van gedogen op dit punt. En zoals al veel vaker aangegeven, ligt dat voor mij op het gebied van homoseksualiteit anders. Daar is voortgaand gesprek en vermaning, met onderaan de streep ook een grens nodig.