1. Toch zal het door druppelen de gemeente in. Dat heeft voor een groot deel de huidige crisis veroorzaakt.MidMid schreef: ↑Gisteren, 23:40Wat is voor jou dan wel de wetenschap van theologie beoefenen?huisman schreef: ↑Gisteren, 23:24….en wat zulke publicaties in de gemeenten doen neem je dan op de koop toe? Toch maar weer het boek De theologen gingen voorop ( ondertitel: eenvoudig verhaal van de ontmanteling van de gereformeerde kerken) lezen.MidMid schreef: ↑Gisteren, 22:18We kunnen ook de TUA afschaffen. 'k Ben juist dankbaar voor een gedegen universiteit waar het mogelijk is om wetenschap te bedrijven. Dat betekent voor mij dat er open en eerlijk wordt gekeken naar vragen die opkomen. Juist omdat het om Gods Woord gaat, overleeft het onze vragen heus wel. Waar het voor mij mis gaat is dat er wordt gedaan alsof Loonstra dit denken en schrijven meeneemt de kansel op. Wetenschap bedrijven is wat anders dan een preek houden.huisman schreef: ↑Gisteren, 22:08
Er is blijkbaar een kloof tussen ons. Hebben we dan niets geleerd van de gereformeerde kerk en hun theologen die "wetenschap' bedreven en zo de Bijbel en de kerk van binnenuit uitholden. Toen hielden ze nog twee kaften over met een leeg testament.
Ik ben dankbaar dat dr. Loonstra door zijn omstreden publicaties nooit een belangrijke plaats op de TUA heeft gekregen.
Je ziet trouwens ook dat het 'midden' blijkbaar flink is opgeschoven. Toen nam ook het midden fors afstand van deze publicatie.
Nu wordt alles kritiekloos omarmt.
Dat heeft niets met een (vermeende) kloof te maken tussen jou en mij, maar met hoe je de functie van de theologie ziet. Ik kan persoonlijk erg genieten van schurende theologie. Omdat die uitdaagt om de eigen standpunten helder te hebben.
Maar zoals zo’n vooraanstaand theoloog mij eens mailde wie ik wel was om hem te verhinderen alle vragen opnieuw theologisch te doordenken. Ik verhinder niemand maar helaas wordt dat zo gedaan dat de antwoorden mooi aansluiten bij de tijdgeest maar niet bij de Schrift. En ja dat vind ik echt uiterst gevaarlijk.
--
En ja, theologen kunnen links en rechts hele hordes achter zich verzamelen en zaken stuk of vast laten lopen.
Net doen alsof dat enkel ter uiterst linker flank gebeurt, is natuurlijk volstrekt bezijden de waarheid.
Daarbij... zoals Den Butter in zijn waardering van het boek al aangeeft, heeft Loonstra bijv. een heel specifieke doelgroep als beoogd publiek. DB schrijft zelfs dat velen van de lezers van het BhP blad het boek waarschijnlijk nooit zullen lezen.
2. Ik ben voorstander van theologie bedrijven waar de gemeente ook wat aan heeft. Denk aan Velema/Douma. Aan mooie publicaties van van Genderen. Aan dissertaties van de Reuver, Graafland, van Vlastuin, P de Vries. enz. Maar dat zal wel niet hoogstaand genoeg zijn.