Het is wel bijzonder dat Emmeloord de moedergemeente is van Urk. Wie het vatte kan, vatte het.DDD schreef:Oeps. Ik heb het ook altijd zo gedacht.Guy schreef:Deze informatie klopt niet. De GerGem op Urk is in 1982 onstaan als afdeling van Emmeloord en in 1987 zelfstandig geworden. Het is de GGiN die in 1979 door scheuring vanuit de OGG is onstaan. Ik denk dat deze 2 geschiedenissen door elkaar worden gehaald.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
- Verbannen
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Helemaal mee eens, niet alles wat mag is verstandig.Lilian1975 schreef:Klopt. Maar ook al heeft een gemeente de eigen vrijheid. Ze konden op hun vingers natellen dat zondag gedoe zou zijn. Juist omdat het zo in de pers was gekomen. Is er 1 iemand geweest die heeft gezegd. Jongens doe dit niet nu. Want hoezeer je ook in je recht staat, als je nu inzet wordt Gods Naam onteerd? De Urkers zelf kennen toch hun mensen goed? En dan jan je achteraf wel geweld veroordelen. Maar dan wijst de vinger weer alleen naar de gemeenteleden en journalisten. Maar weer niet naar zichzelf.
En al heb je de vrijheid om als kerk te zeggen wel of niet mondkapje. (overigens eenmaal in de kerk mag hij gewoon af als je zit) Soms moet je dingen gewoon doen om samen te kunnen komen in de eredienst zonder dat je anderen de gelegenheid geeft Gods Naam te onteren. Persoonlijk betwijfel ik ook het nut van een kapje. Maar door het te dragen geef ik geen ergenis. En ook onteer ik God er niet mee.. Zowel Urk als Krimpen wisten dat ze onder vergrootglas lagen na eerdere commotie.
Als ik de beelden zie, bemerk ik niet zoveel verschil met de GG's die ik ken. Ik vond de kerkgangers in Krimpen trouwens ook niet afwijkend van de doorsnee kerkganger. Deze problemen hebben niets te maken met een algehele radicalisatie, maar met het helaas niet christelijk omgaan met zwaar vervelende journalisten.DDD schreef:Dat ben ik niet met je eens. Er is wel degelijk een duidelijke verschuiving te zien in de kerken, ook op dit forum.vriend-en-metgezel schreef:Waarom noemt hij Sionkerk een buitenbeentje / afsplitsing van een afsplitsing? Het is toch een doorsnee gergem?Ambtenaar schreef:https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~be883491/
Prof. Fred van Lieburg over radicalisering.
Ik vind het overigens geen sterk artikel. Ik geloof niet dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden in de kerken. Het onbegrip bij seculieren is toegenomen, dat wel.
Als je de GG Urk een doorsnee Ger Gem noemt, dan ben je toch gewoon in het geheel niet op de hoogte? Nog afgezien van de algemeen bekende zaken die Bloksteen noemt, is dat al gewoon duidelijk als je naar de beelden kijkt.
Ik heb even de definitie van de term radicalisering erbij gepakt en dat "is het proces waarbij de gedachten en gedragingen van een persoon of groep extremer worden en in toenemende mate afwijken van de gangbare norm in de cultuur, waardoor de persoon of groep geneigd is extremistische daden te plegen." Deze defintie is van wikipedia.
Een andere definitie is: Radicalisering is een proces waarbij een persoon of groep in toenemende mate bereid is de consequenties te aanvaarden van de strijd voor een samenleving die niet strookt met onze democratische rechtsorde. Dit kan ertoe leiden dat die persoon of groep daar ook naar gaat handelen en zelfs bereid is geweld te gebruiken om die opvattingen te realiseren.
De interpretatie van de tweede definitie kan je één op één over de gebeurtenissen van afgelopen week plakken. Dus ja, hoe vervelend het ook is, de typering radicalisering is juist. Dat zegt overigens niets over de legitimiteit van die radicalisering. De samenleving beweegt namelijk ook en wel in tegengestelde richting van de bijbelse waarheden.
Een andere definitie is: Radicalisering is een proces waarbij een persoon of groep in toenemende mate bereid is de consequenties te aanvaarden van de strijd voor een samenleving die niet strookt met onze democratische rechtsorde. Dit kan ertoe leiden dat die persoon of groep daar ook naar gaat handelen en zelfs bereid is geweld te gebruiken om die opvattingen te realiseren.
De interpretatie van de tweede definitie kan je één op één over de gebeurtenissen van afgelopen week plakken. Dus ja, hoe vervelend het ook is, de typering radicalisering is juist. Dat zegt overigens niets over de legitimiteit van die radicalisering. De samenleving beweegt namelijk ook en wel in tegengestelde richting van de bijbelse waarheden.
Het is beide waar. Uit de SB van 25-01-2018:Guy schreef:Deze informatie klopt niet. De GerGem op Urk is in 1982 onstaan als afdeling van Emmeloord en in 1987 zelfstandig geworden. Het is de GGiN die in 1979 door scheuring vanuit de OGG is onstaan. Ik denk dat deze 2 geschiedenissen door elkaar worden gehaald.Bloksteen schreef:Na een grote ruzie in de Ger. Gem. in Nederland op Urk is in 1987 pas de Gereformeerde Gemeente Urk ontstaan. Op Digibron kunt u daarover het een en ander vinden. Het is dus een afsplitsing van afsplitsing. Nadien heeft men zich nooit helemaal thuisgevoeld in de synodale Gereformeerde Gemeenten. Zo is ds. Bredeweg nog enkele malen met een omweg daar voorgegaan. Binnen de Geref. Gem. syn. is het een vrij jonge gemeente. Ook worden de adviezen van de deputaatschappen nu niet meer opgevolgd. Vreselijke uitspraken van het kerkenraadslid.vriend-en-metgezel schreef: Waarom noemt hij Sionkerk een buitenbeentje / afsplitsing van een afsplitsing? Het is toch een doorsnee gergem?
Nadat een aantal leden de plaatselijke Gereformeerde Gemeente in Nederland heeft verlaten, ontstaat er in 1982 op Urk een afdeling van de Gereformeerde Gemeente te Emmeloord. Na geruime tijd in gebouw ‘Irene’ te hebben gekerkt, wordt er in 1983 een gebouw aan De Noord als kerk ingericht. Op 4 juli 1987 vindt de instituering tot zelfstandige gemeente plaats. In verband met de sterke groei van de gemeente en de grote toeloop van buitenaf worden de doordeweekse bijbellezingen vanaf eind 1991 enige tijd in partycentrum ‘De Koningshof’ gehouden. In 1993 wordt het huidige kerkgebouw in gebruik genomen. Na een kleine uitbreiding in 2017 telt de ‘Sionkerk’ nu 675 zitplaatsen. Momenteel is de gemeente vacant. Het aantal leden en doopleden bedraagt 588.
Dus bij die GG's trappen ze ook journalisten in elkaar, omdat ze die vervelend vinden?GGotK schreef: Als ik de beelden zie, bemerk ik niet zoveel verschil met de GG's die ik ken. Ik vond de kerkgangers in Krimpen trouwens ook niet afwijkend van de doorsnee kerkganger. Deze problemen hebben niets te maken met een algehele radicalisatie, maar met het helaas niet christelijk omgaan met zwaar vervelende journalisten.
-
- Verbannen
Dat is natuurlijk heel erg vanuit de eigen bubbel beredeneerd. De kerkgangers die ik op de beelden zie, komen toch overeen met 'rechts' Ger. Gem, zeker als je in het zwart loopt, en als man ook nog een hoed op hebt, zoals ik in een filmpje van Urk zag. Dat is zelfs op de Veluwe niet aan de orde, voor zover ik me kan herinneren van de kerkdiensten die ik daar bezocht heb. Om over de gemeente waar ik toebehoor nog maar te zwijgen...GGotK schreef:Als ik de beelden zie, bemerk ik niet zoveel verschil met de GG's die ik ken. Ik vond de kerkgangers in Krimpen trouwens ook niet afwijkend van de doorsnee kerkganger.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Mogelijk is er dus onder degenen die vanuit de OGGiN zijn uitgetreden een gedeelte geweest die zich niet wilden aansluiten bij de GGiN en 'kozen' voor de GG.GGotK schreef:Het is beide waar. Uit de SB van 25-01-2018:Guy schreef:Deze informatie klopt niet. De GerGem op Urk is in 1982 onstaan als afdeling van Emmeloord en in 1987 zelfstandig geworden. Het is de GGiN die in 1979 door scheuring vanuit de OGG is onstaan. Ik denk dat deze 2 geschiedenissen door elkaar worden gehaald.Bloksteen schreef:Na een grote ruzie in de Ger. Gem. in Nederland op Urk is in 1987 pas de Gereformeerde Gemeente Urk ontstaan. Op Digibron kunt u daarover het een en ander vinden. Het is dus een afsplitsing van afsplitsing. Nadien heeft men zich nooit helemaal thuisgevoeld in de synodale Gereformeerde Gemeenten. Zo is ds. Bredeweg nog enkele malen met een omweg daar voorgegaan. Binnen de Geref. Gem. syn. is het een vrij jonge gemeente. Ook worden de adviezen van de deputaatschappen nu niet meer opgevolgd. Vreselijke uitspraken van het kerkenraadslid.vriend-en-metgezel schreef: Waarom noemt hij Sionkerk een buitenbeentje / afsplitsing van een afsplitsing? Het is toch een doorsnee gergem?
Nadat een aantal leden de plaatselijke Gereformeerde Gemeente in Nederland heeft verlaten, ontstaat er in 1982 op Urk een afdeling van de Gereformeerde Gemeente te Emmeloord. Na geruime tijd in gebouw ‘Irene’ te hebben gekerkt, wordt er in 1983 een gebouw aan De Noord als kerk ingericht. Op 4 juli 1987 vindt de instituering tot zelfstandige gemeente plaats. In verband met de sterke groei van de gemeente en de grote toeloop van buitenaf worden de doordeweekse bijbellezingen vanaf eind 1991 enige tijd in partycentrum ‘De Koningshof’ gehouden. In 1993 wordt het huidige kerkgebouw in gebruik genomen. Na een kleine uitbreiding in 2017 telt de ‘Sionkerk’ nu 675 zitplaatsen. Momenteel is de gemeente vacant. Het aantal leden en doopleden bedraagt 588.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
'k Merk dat er wel echt sprake is van radicalisering in onze kringen. Wij luisteren doordeweeks vaak nederlandse preek van ds. Beens. Het afwijzen van vaccinatie en coronaregels is verloop van de tijd steeds erger en heftiger geworden. Dan is er sprake van extremer worden dus van radicalisatie.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
In iedere GG lopen er wel meerdere mensen in het zwart. Ik vond ze zelfs eerlijk gezegd nog best een moderne en nette uitstraling hebben. Maar goed , een doorsnee GG is moeilijk objectief definieerbaar.Jantje schreef:Dat is natuurlijk heel erg vanuit de eigen bubbel beredeneerd. De kerkgangers die ik op de beelden zie, komen toch overeen met 'rechts' Ger. Gem, zeker als je in het zwart loopt, en als man ook nog een hoed op hebt, zoals ik in een filmpje van Urk zag. Dat is zelfs op de Veluwe niet aan de orde, voor zover ik me kan herinneren van de kerkdiensten die ik daar bezocht heb. Om over de gemeente waar ik toebehoor nog maar te zwijgen...GGotK schreef:Als ik de beelden zie, bemerk ik niet zoveel verschil met de GG's die ik ken. Ik vond de kerkgangers in Krimpen trouwens ook niet afwijkend van de doorsnee kerkganger.
-
- Verbannen
Nu noem je ook wel een uitzonderlijk voorbeeld ook, natuurlijk.KB_ schreef:'k Merk dat er wel echt sprake is van radicalisering in onze kringen. Wij luisteren doordeweeks vaak nederlandse preek van ds. Beens. Het afwijzen van vaccinatie en coronaregels is verloop van de tijd steeds erger en heftiger geworden. Dan is er sprake van extremer worden dus van radicalisatie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Ik denk dat de gemeente van Beens redelijk vergelijkbaar is met Urk. De GG's bij mij in de buurt, Veluwe, lijken behoorlijk op Urk, alhoewel er hier niet 1 is die de deuren volledig opent volgens mij.Jantje schreef:Nu noem je ook wel een uitzonderlijk voorbeeld ook, natuurlijk.KB_ schreef:'k Merk dat er wel echt sprake is van radicalisering in onze kringen. Wij luisteren doordeweeks vaak nederlandse preek van ds. Beens. Het afwijzen van vaccinatie en coronaregels is verloop van de tijd steeds erger en heftiger geworden. Dan is er sprake van extremer worden dus van radicalisatie.
-
- Verbannen
Die eerste zin klopt van geen kanten, tenzij je de kerkenraad erbij insluit.GGotK schreef:In iedere GG lopen er wel meerdere mensen in het zwart. Ik vond ze zelfs eerlijk gezegd nog best een moderne en nette uitstraling hebben. Maar goed , een doorsnee GG is moeilijk objectief definieerbaar.Jantje schreef:Dat is natuurlijk heel erg vanuit de eigen bubbel beredeneerd. De kerkgangers die ik op de beelden zie, komen toch overeen met 'rechts' Ger. Gem, zeker als je in het zwart loopt, en als man ook nog een hoed op hebt, zoals ik in een filmpje van Urk zag. Dat is zelfs op de Veluwe niet aan de orde, voor zover ik me kan herinneren van de kerkdiensten die ik daar bezocht heb. Om over de gemeente waar ik toebehoor nog maar te zwijgen...GGotK schreef:Als ik de beelden zie, bemerk ik niet zoveel verschil met de GG's die ik ken. Ik vond de kerkgangers in Krimpen trouwens ook niet afwijkend van de doorsnee kerkganger.
De middelste zin is een kwestie van smaak. Daarover valt nimmer te twisten.
De laatste zin deel ik. Urk is in ieder geval al van mijn lijstje af. Dat was al zo toen voorganger Bredeweg van de VGG Kruiningen daar werd uitgenodigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Ds. De Waard wijst vaccinatie niet direct af hoor.Henk J schreef:Ik denk dat de gemeente van Beens redelijk vergelijkbaar is met Urk. De GG's bij mij in de buurt, Veluwe, lijken behoorlijk op Urk, alhoewel er hier niet 1 is die de deuren volledig opent volgens mij.Jantje schreef:Nu noem je ook wel een uitzonderlijk voorbeeld ook, natuurlijk.KB_ schreef:'k Merk dat er wel echt sprake is van radicalisering in onze kringen. Wij luisteren doordeweeks vaak nederlandse preek van ds. Beens. Het afwijzen van vaccinatie en coronaregels is verloop van de tijd steeds erger en heftiger geworden. Dan is er sprake van extremer worden dus van radicalisatie.
En hij heeft binnen de GG toch zeer verschillende gemeenten gediend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Zou kunnen, heb de beste man nog nooit gehoord. Dan staat hij er iets anders in dan zijn ambtsbroeders op de Veluwe. Alhoewel er op de Veluwe ook wel een behoorlijke breedte is. Ben ook niet echt bekend met alle GG predikanten. Maar als ik zo naar de kerkgangers keek vond ik het een vergelijkbare doelgroep.Jantje schreef:Ds. De Waard wijst vaccinatie niet direct af hoor.Henk J schreef:Ik denk dat de gemeente van Beens redelijk vergelijkbaar is met Urk. De GG's bij mij in de buurt, Veluwe, lijken behoorlijk op Urk, alhoewel er hier niet 1 is die de deuren volledig opent volgens mij.Jantje schreef:Nu noem je ook wel een uitzonderlijk voorbeeld ook, natuurlijk.KB_ schreef:'k Merk dat er wel echt sprake is van radicalisering in onze kringen. Wij luisteren doordeweeks vaak nederlandse preek van ds. Beens. Het afwijzen van vaccinatie en coronaregels is verloop van de tijd steeds erger en heftiger geworden. Dan is er sprake van extremer worden dus van radicalisatie.
En hij heeft binnen de GG toch zeer verschillende gemeenten gediend.