Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 26 nov 2019, 08:56
Hoezo? Toen en nu belijden we de 12 artikelen. Dus dat zorgt meer voor overeenkomsten dan voor verschillen.Ambtenaar schreef:Dat waag ik te betwijfelen.
Hoezo? Toen en nu belijden we de 12 artikelen. Dus dat zorgt meer voor overeenkomsten dan voor verschillen.Ambtenaar schreef:Dat waag ik te betwijfelen.
Als ik kijk naar het kerkelijk landschap van Nederland dan vraag ik mij af of iemand uit pak 'm beet het jaar 800 zich herkent in hetgeen hem wordt voorgehouden in de Gereformeerde Gemeente (om maar bij het topic te blijven).Herman schreef: Hoezo? Toen en nu belijden we de 12 artikelen. Dus dat zorgt meer voor overeenkomsten dan voor verschillen.
Je kan aan de kerkenraad voorstellen dat als onderhand bij leven en welzijn dominee A.P. Muilwijk komt.Bertiel schreef:Ik ben heel blij dat ik met alle hedendaagse preken die ik hoor (laatste 6 jaar 2x leesdienst), ik met grote regelmaat een oude schrijver lees.
Heel veel hedendaagse preken worden door 200 jaar getheologiseer op de vierkante millimeter ingebedt in een staple dogma's waardoor het onbevangen luisteren naar de schrift en dat doorgeven, zoals ik bij veel oude schrijvers wel lees, nu vaak omvloerst is.
Wat dat aangaat zou het goed zijn als er juist veel meer oude schrijvers worden gelezen!
Je kunt bij ontwikkelingen alleen terug kijken en niet vooruit. Dus dit argument lijkt me niet deugdelijk.Ambtenaar schreef:Als ik kijk naar het kerkelijk landschap van Nederland dan vraag ik mij af of iemand uit pak 'm beet het jaar 800 zich herkent in hetgeen hem wordt voorgehouden in de Gereformeerde Gemeente (om maar bij het topic te blijven).Herman schreef: Hoezo? Toen en nu belijden we de 12 artikelen. Dus dat zorgt meer voor overeenkomsten dan voor verschillen.
https://www.rd.nl/opinie/calvijn-bindt- ... -1.1612751Ds C Harinck schreef:Geloofservaring is bij Calvijn iets anders dan mystiek. Mystíek wordt niet gevoed door het Woord. De mystiek ontmoet God niet in het Woord, maar los van het Woord in de gevoelswereld.
Bevínding wordt opgeroepen door het Woord en de werking van de Heilige Geest. De Heilige Geest doet ons de kracht, de troost en de waarheid van Gods Woord ervaren. Dat is bij Calvijn bevinding. Midden in dit leven ervaart de gelovige wie God voor hem of haar wil zijn.
Calvijn verwerpt dan ook de ”nuda experentia”, de ”naakte ervaring”. Het Woord is éérst, de ervaring vólgt. Ervaring is God en Zijn Woord waar bevinden.
Hierin stemt Calvijn overeen met Luther. Luther schreef in de kantlijn van zijn Bijbel bij sommige beloften: „Probatum est” („Beproefd en waar bevonden”). Dat is bij Calvijn en bij Luther bevinding, namelijk: de bevinding van de waarheid en de werkelijkheid van Gods Woord.
Een heel mooi stuk. Wat een wonder als je op 86-jarige leeftijd nog zo groen en fris mag zijn.Bezorgd schreef:Ds. C Harinck over bevinding:https://www.rd.nl/opinie/calvijn-bindt- ... -1.1612751Ds C Harinck schreef:Geloofservaring is bij Calvijn iets anders dan mystiek. Mystíek wordt niet gevoed door het Woord. De mystiek ontmoet God niet in het Woord, maar los van het Woord in de gevoelswereld.
Bevínding wordt opgeroepen door het Woord en de werking van de Heilige Geest. De Heilige Geest doet ons de kracht, de troost en de waarheid van Gods Woord ervaren. Dat is bij Calvijn bevinding. Midden in dit leven ervaart de gelovige wie God voor hem of haar wil zijn.
Calvijn verwerpt dan ook de ”nuda experentia”, de ”naakte ervaring”. Het Woord is éérst, de ervaring vólgt. Ervaring is God en Zijn Woord waar bevinden.
Hierin stemt Calvijn overeen met Luther. Luther schreef in de kantlijn van zijn Bijbel bij sommige beloften: „Probatum est” („Beproefd en waar bevonden”). Dat is bij Calvijn en bij Luther bevinding, namelijk: de bevinding van de waarheid en de werkelijkheid van Gods Woord.
Tegen wie of wat wordt in dit opiniestuk nu eigenlijk stelling genomen?Bezorgd schreef:Ds. C Harinck over bevinding:https://www.rd.nl/opinie/calvijn-bindt- ... -1.1612751Ds C Harinck schreef:Geloofservaring is bij Calvijn iets anders dan mystiek. Mystíek wordt niet gevoed door het Woord. De mystiek ontmoet God niet in het Woord, maar los van het Woord in de gevoelswereld.
Bevínding wordt opgeroepen door het Woord en de werking van de Heilige Geest. De Heilige Geest doet ons de kracht, de troost en de waarheid van Gods Woord ervaren. Dat is bij Calvijn bevinding. Midden in dit leven ervaart de gelovige wie God voor hem of haar wil zijn.
Calvijn verwerpt dan ook de ”nuda experentia”, de ”naakte ervaring”. Het Woord is éérst, de ervaring vólgt. Ervaring is God en Zijn Woord waar bevinden.
Hierin stemt Calvijn overeen met Luther. Luther schreef in de kantlijn van zijn Bijbel bij sommige beloften: „Probatum est” („Beproefd en waar bevonden”). Dat is bij Calvijn en bij Luther bevinding, namelijk: de bevinding van de waarheid en de werkelijkheid van Gods Woord.
Ik denk dat niet, maar als het zo is heeft hij wel betere opiniestukken geschreven. Niemand kan het toch oneens zijn met wat hij schrijft.Erskinees schreef:Een opiniestuk hoeft niet tegen iemand gericht te zijn. Je kan ook je eigen stelling innemen, en/of lezers prikkelen met je mening. Dat laatste lijkt mij hier het doel.
Het zal zeker in die context aan hem gevraagd zijn. Ik was i.i.g. (aangenaam) verrast over dit redelijk neutraal en non-polemische opiniestuk.Mannetje schreef:Is het niet gewoon een persoonlijke reflectie op de aandacht voor bevindelijke prediking in de afgelopen tijd?
Het is een waarschuwend stuk.Erasmiaan schreef:En waarom plaats je dat stuk? Het is niet echt verheffend qua toon en inhoud.