Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Middenrefo

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Middenrefo »

Dorcas schreef: Vandaag, 08:49
HHR schreef: Gisteren, 16:31
MidMid schreef: Gisteren, 16:26
Evangelist schreef: Gisteren, 16:15 Je bedoelt hopelijk niet dat er nu pas voor het eerst een bidstond wordt belegd vanwege de impasse van de kerken? Ik kan me herinneren dat in onze gemeente op 12 januari 2022 een bidstond is belegd, officieel uitgeroepen door de CGK, kerkordelijk volgens artikel 66 van de KO.

Je kunt er nooit wat op tegen hebben dat mensen bidden; toch voel ik hetzelfde als wat HHR hier verwoordt. Kun je de Heere echt vragen om een 'oplossing' uit de impasse, terwijl de oorzaak daarvan mag blijven voortbestaan?
Nee, dat bedoel ik niet.

Verder houd ik het er maar op dat de Heere gelukkig andere normen hanteert dan wij elkaar blijkbaar opleggen. Waarom zou ik nog verlegen zijn om de Heere als ik het 'zelf' blijkbaar op kan lossen?
Toch wordt er in de bijbel ook gewaarschuwd voor kwalijk bidden.
Ik vind het best heftig wat je neerzet.
Bidden is in gesprek gaan als je het niet meer weet.
In onze gemeente is een deel enorm voor Rijnsburg en een deel weet het niet of wilt bij Hoogeveen blijven. Als ik sommige mensen uit de Rijnsburg groep praat , klap ik soms dicht om hun argumenten en dat je een keuze moet maken ( uiteraard voor Rijnsburg ;-) ). En later denk ik ‘waar blijft de eigenheid van de middenmoot CGK’er?’ Als je het allemaal goed weet hoef je inderdaad niet te bidden…
Gelukkig hebben we dus een Here om deze nood neer te leggen!
Dat is precies hoe ik het ook ervaar. Onze gemeente is gelukkig erg eensgezind, maar ik ervaar dezelfde druk in de classis, waar wij als middengemeente bijna gedwongen worden om een keuze te maken en dan is inderdaad de enige goede keuze die voor Rijnsburg. De behoudende groep weet het allemaal zó zeker. Niet kiezen betekent voor onze gemeente dat we nu niet naar Rijnsburg gaan, maar dan wordt gezegd: niet kiezen is ook kiezen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste zou een leugen zijn. Niet kiezen is niet actief meewerken aan kerkscheuring. Mensen kiezen veel te veel en veel te graag, en ik ben mij er zeer van bewust dat dat ook voor mij geldt. Maar als je dat beseft, dan hoef je je in ieder geval niet te laten wijsmaken dat niet kiezen ook kiezen is. Dat klinkt in dit verband als een drogreden.

Hoewel niet kiezen wel een verantwoordelijkheid meebrengt, omdat je weet wat de gevolgen zijn. Als je op een zojuist afbrekende en nu afdrijvende ijsschots staat, hoef je weliswaar niet te kiezen, maar dan ga je wel een zekere ondergang tegemoet. Al wil ik dat over de CGK niet beweren.
HHR

Bericht door HHR »

DDD schreef: Vandaag, 10:50
(..)
Hoewel niet kiezen wel een verantwoordelijkheid meebrengt, omdat je weet wat de gevolgen zijn. Als je op een zojuist afbrekende en nu afdrijvende ijsschots staat, hoef je weliswaar niet te kiezen, maar dan ga je wel een zekere ondergang tegemoet. (..)
Hier sla je de spijker op de kop.
En dat weten middengemeenten ook.
BSH

Bericht door BSH »

Dorcas schreef: Vandaag, 08:49
HHR schreef: Gisteren, 16:31
MidMid schreef: Gisteren, 16:26
Evangelist schreef: Gisteren, 16:15 Je bedoelt hopelijk niet dat er nu pas voor het eerst een bidstond wordt belegd vanwege de impasse van de kerken? Ik kan me herinneren dat in onze gemeente op 12 januari 2022 een bidstond is belegd, officieel uitgeroepen door de CGK, kerkordelijk volgens artikel 66 van de KO.

Je kunt er nooit wat op tegen hebben dat mensen bidden; toch voel ik hetzelfde als wat HHR hier verwoordt. Kun je de Heere echt vragen om een 'oplossing' uit de impasse, terwijl de oorzaak daarvan mag blijven voortbestaan?
Nee, dat bedoel ik niet.

Verder houd ik het er maar op dat de Heere gelukkig andere normen hanteert dan wij elkaar blijkbaar opleggen. Waarom zou ik nog verlegen zijn om de Heere als ik het 'zelf' blijkbaar op kan lossen?
Toch wordt er in de bijbel ook gewaarschuwd voor kwalijk bidden.
Ik vind het best heftig wat je neerzet.
Bidden is in gesprek gaan als je het niet meer weet.
In onze gemeente is een deel enorm voor Rijnsburg en een deel weet het niet of wilt bij Hoogeveen blijven. Als ik sommige mensen uit de Rijnsburg groep praat , klap ik soms dicht om hun argumenten en dat je een keuze moet maken ( uiteraard voor Rijnsburg ;-) ). En later denk ik ‘waar blijft de eigenheid van de middenmoot CGK’er?’ Als je het allemaal goed weet hoef je inderdaad niet te bidden…
Gelukkig hebben we dus een Here om deze nood neer te leggen!
Mee eens. 100%.

Maar hoe kijk je tegen gemeenten aan die willens en wetens tegen afspraken ingaan. Die zien wat de consequenties zijn van hun 'zonde'. Want zo is dit gedrag bestempeld door de GS. Die hier vooraf voor gewaarschuwd zijn, maar het toch hebben gedaan. En nu zeggen: laten we bidden, zonder terug te komen van een verkeerde weg. En dan denken: wat goed van ons dat we samen gaan bidden.
Middenrefo

HHR schreef: Vandaag, 11:18
(..)
Hoewel niet kiezen wel een verantwoordelijkheid meebrengt, omdat je weet wat de gevolgen zijn. Als je op een zojuist afbrekende en nu afdrijvende ijsschots staat, hoef je weliswaar niet te kiezen, maar dan ga je wel een zekere ondergang tegemoet. (..)
De middengemeenten die als waarnemer naar Rijnsburg zijn gegaan denken er misschien zo over, maar de rest niet. En ik ken ook middengemeenten die niet naar Rijnsburg gaan omdat ze juist die groep als een afdrijvende ijsschots beschouwen.

Voor wie vastzit in zijn/haar eigen referentiekader wordt een gezamenlijke bidstond inderdaad moeilijk.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 12:15
(..)
De middengemeenten die als waarnemer naar Rijnsburg zijn gegaan denken er misschien zo over, maar de rest niet. En ik ken ook middengemeenten die niet naar Rijnsburg gaan omdat ze juist die groep als een afdrijvende ijsschots beschouwen.

Voor wie vastzit in zijn/haar eigen referentiekader wordt een gezamenlijke bidstond inderdaad moeilijk.
En dat zit jij niet?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Vandaag, 09:13 Toch worstel ik er ook mee. Welke nood wordt voor de Heere neergelegd? Nood van de verdeeldheid of de nood van de afwijkingen van Gods Woord of de nood van Rijnsburg of de nood van Hoogeveen enz.
Kunnen we nog samen bidden en bidden wij voor hetzelfde? Bidden we voor bekering van die ander en blijven wijzelf buiten schot? Ik wens de spreker en de bidders veel wijsheid toe.
Lijkt mij een uitstekend punt om in het gebed te benoemen. En laat dit nu ook precies het thema zijn. 'Wij weten het niet, maar we weten bij Wie we moeten zijn (maar U weet het wel!)' Of met de woorden van het Avondmaalsformulier en van Daniël 'U, Heere, is de gerechtigheid, maar bij ons de schaamte op het gezicht.'

Er ligt toch juist een rijke belofte voor wie niet weet wat te bidden?! 'En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.'

Het niet weten, is des te meer reden de knieën samen te buigen.
Laatst gewijzigd door MidMid op 24 dec 2025, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
MidMid

Bericht door MidMid »

BSH schreef: Vandaag, 11:38 Mee eens. 100%.

Maar hoe kijk je tegen gemeenten aan die willens en wetens tegen afspraken ingaan. Die zien wat de consequenties zijn van hun 'zonde'. Want zo is dit gedrag bestempeld door de GS. Die hier vooraf voor gewaarschuwd zijn, maar het toch hebben gedaan. En nu zeggen: laten we bidden, zonder terug te komen van een verkeerde weg. En dan denken: wat goed van ons dat we samen gaan bidden.
Geen enkele van de namen die onder dit initiatief staan komen maar in de buurt van wat jij hierboven beweert als je stelt 'nu zeggen: laten we bidden, zonder terug te komen van een verkeerde weg. En dan denken: wat goed van ons dat we samen gaan bidden.'

Zuiverheid en zorgvuldigheid lijkt mij hierin wel op de plek...
Middenrefo

huisman schreef: Vandaag, 14:25
Middenrefo schreef: Vandaag, 12:15
(..)

En dat zit jij niet?
Zeker heb ik ook mijn eigen referentiekader, daar ben ik me van bewust. Ik probeer me daarom zo goed mogelijk in te leven in de situatie van anderen. Als ik liever een psalm zing dan een gezang dan kijk ik bijvoorbeeld bewust naar mensen in de kerk waarvan ik weet dat ze juist liever een gezang zingen. Ik heb op dit forum ook regelmatig uitgesproken dat ik begrip heb voor de zorgen en standpunten van mensen die zich aansluiten bij Rijnsburg. Maar ik geef eerlijk toe dat het de ene keer makkelijker is dan de andere keer. Gelukkig heb ik ook mensen in mijn omgeving die mij er op wijzen als het weer een keer niet lukt.

Hoe zit dat met jou huisman? Lukt het je altijd om begrip op te brengen voor andersdenkenden? Voor mensen die bewust kiezen voor Hoogeveen?
Plaats reactie