Gereformeerde Gemeenten

Tom

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Jantje schreef:Eens met @GGotK.

En, @Bezorgd, ik weet nog wel een verschil. Als je een prekenboek pakt, kun je ook nog eens een keer een preek pakken van ds. B.J. van Boven of ds. G. Beens, om maar wat te noemen.
Waarom ben je niet gewoon eerlijk?
Je wilt meer preken met een bepaald accent vanaf jullie preekstoel. Die preken zijn alleen te vinden in prekenboeken. Daarom heb je dus liever geen geprinte preken meer zodat preken met een ander accent worden gelezen. Die mening mag je hebben, persoonlijk staan de preken die ik het fijnste vind ook in zulke boeken. Maar zo beschrijf je het niet, je draait er ontzettend omheen en komt met zeer vreemde argumenten.
GGotK

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef:
Jantje schreef:Voor alle duidelijkheid: ik ben er persoonlijk dus wel op tegen dat er geprinte preken op de preekstoel komen, en dat is inmiddels ook wel duidelijk. Maar dat betekent niet dat ik alles wat op die manier de gemeenten voorgehouden wordt, niet meer wil horen. Vorige week nog werd er een indringende preek van ds. Sonnevelt gelezen, over de nood in ons land omtrent abortus.
Het lijkt me ook geen goede gewoonte dat er (iedere keer) een preek wordt gelezen van Prekenweb.

Ik snap werkelijk de tegenstand niet.
Predikanten die belangeloos preken ter beschikking stellen, die gratis te gebruiken zijn.
Het enige verschil met het uitgeven van een prekenboek is dat men er dan nog wat voor opstrijkt en ouderlingen kosten moeten maken.
Laat ik het anders zeggen: het zou goed zijn als in de GG meer preken gelezen zouden worden van bijv v.d. Groe, v Lis, Avinck, Erskine, Vermeer etc. En uiteraard mag dat afgewisseld worden met een hedendaagse predikant, maar laten we het 'oude goud' nog maar eens oppoetsen in de GG. Ook preken van ds Kersten en ds Van Reenen worden steeds minder vaak gelezen.....
Tom

Bericht door Tom »

Dat komt omdat niemand deze mooie preken overzet naar een begrijpelijke taal. De rechten op de preken van ds. Kersten worden zelfs beheerd door een stichting heb ik eens begrepen. Die mag je niet vertalen en gebruiken en verspreiden
Bruna

Bericht door Bruna »

GGotK schreef:
Bezorgd schreef:
GGotK schreef:
Jantje schreef:Voor alle duidelijkheid: ik ben er persoonlijk dus wel op tegen dat er geprinte preken op de preekstoel komen, en dat is inmiddels ook wel duidelijk. Maar dat betekent niet dat ik alles wat op die manier de gemeenten voorgehouden wordt, niet meer wil horen. Vorige week nog werd er een indringende preek van ds. Sonnevelt gelezen, over de nood in ons land omtrent abortus.
Het lijkt me ook geen goede gewoonte dat er (iedere keer) een preek wordt gelezen van Prekenweb.

Ik snap werkelijk de tegenstand niet.
Predikanten die belangeloos preken ter beschikking stellen, die gratis te gebruiken zijn.
Het enige verschil met het uitgeven van een prekenboek is dat men er dan nog wat voor opstrijkt en ouderlingen kosten moeten maken.
Laat ik het anders zeggen: het zou goed zijn als in de GG meer preken gelezen zouden worden van bijv v.d. Groe, v Lis, Avinck, Erskine, Vermeer etc. En uiteraard mag dat afgewisseld worden met een hedendaagse predikant, maar laten we het 'oude goud' nog maar eens oppoetsen in de GG. Ook preken van ds Kersten en ds Van Reenen worden steeds minder vaak gelezen.....
Alles goed en aardig maar gelezen preken van vd Groe, Lis, Avinck, Erskine, Vermeer etc zijn voor de gemiddelde jongere niet te begrijpen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
DDD

Bericht door DDD »

Tom schreef:Dat komt omdat niemand deze mooie preken overzet naar een begrijpelijke taal. De rechten op de preken van ds. Kersten worden zelfs beheerd door een stichting heb ik eens begrepen. Die mag je niet vertalen en gebruiken en verspreiden
De kerk is geen historische vereniging. Een enkele uitzondering daargelaten, is het mijns inziens het beste om preken te lezen die niet meer dan een paar jaar oud zijn.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Voor alle duidelijkheid: ik ben er persoonlijk dus wel op tegen dat er geprinte preken op de preekstoel komen, en dat is inmiddels ook wel duidelijk.
Je geniet stilletjes (of minder stilletjes) van de reacties die je stellingen uitlokken. Deel je dit soort meningen ook met de leden uit jouw gemeente? Heb je dan een goed gesprek? Of poneer je dit soort gekkigheid (althans, ik vind het gekkigheid) alleen hier op het forum? En heb je een vrouw? Is zij het hiermee eens? Hoe komt het dat je zo geradicaliseerd bent?
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: De kerk is geen historische vereniging. Een enkele uitzondering daargelaten, is het mijns inziens het beste om preken te lezen die niet meer dan een paar jaar oud zijn.
Dit ben ik wel met je eens, aangezien ik kinderen heb. Weliswaar volwassen, maar bepaalde oude preken sluiten echt niet meer aan.
Dus als er gewaarschuwd wordt voor moderne media en andere vage termen, haken zij af.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bruna

Bericht door Bruna »

Mara schreef:
DDD schreef: De kerk is geen historische vereniging. Een enkele uitzondering daargelaten, is het mijns inziens het beste om preken te lezen die niet meer dan een paar jaar oud zijn.
Dit ben ik wel met je eens, aangezien ik kinderen heb. Weliswaar volwassen, maar bepaalde oude preken sluiten echt niet meer aan.
Dus als er gewaarschuwd wordt voor moderne media en andere vage termen, haken zij af.
Wat bedoel je precies.
In oude preken komt moderne media toch niet voor of mager niet gewaarschuwd worden voor moderne media?
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk wel!

Gereformeerden waarschuwen al sinds mensenheugnis -ik bedoel sinds de jaren 60- tegen moderne media. Tegen alles wat modern is, eigenlijk.

Hoewel de Waarheidsvriend het begrip eerder gebruikte dan de Saambinder.
Laatst gewijzigd door DDD op 25 nov 2019, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW

Bericht door CvdW »

Alles goed en aardig maar gelezen preken van vd Groe, Lis, Avinck, Erskine, Vermeer etc zijn voor de gemiddelde jongere niet te begrijpen.

Is dat waar? Ingewikkelde zaken betreffende smartphone snappen ze binnen 5 seconden.
Ik hoor het de ouderling in onze plaats ook zeggen, maar het is omdat hij er geen tranen bij kan laten, daarom leest hij ze liever niet.
DDD

Bericht door DDD »

CvdW schreef:Alles goed en aardig maar gelezen preken van vd Groe, Lis, Avinck, Erskine, Vermeer etc zijn voor de gemiddelde jongere niet te begrijpen.

Is dat waar? Ingewikkelde zaken betreffende smartphone snappen ze binnen 5 seconden.
Ik hoor het de ouderling in onze plaats ook zeggen, maar het is omdat hij er geen tranen bij kan laten, daarom leest hij ze liever niet.
Waar heb je het over? Een smartphone is zo simpel dat een kleuter hem nog kan bedienen.
Mara

Bericht door Mara »

Bruna schreef:
Wat bedoel je precies.
In oude preken komt moderne media toch niet voor of mager niet gewaarschuwd worden voor moderne media?
Ik bedoel precies dat oude preken echt niet aansluiten bij de belevingswereld van de jonge mensen.
Ik hoorde laatst nog in een preek dat er gewaarschuwd werd voor de mode uit Parijs.
Zelfs ik kon toen een glimlach niet onderdrukken. Dat is echt ver over de datum.
En ik kan dat wel relativeren, maar de jonge mensen hebben echt iets anders nodig, zoals wij ook destijds.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bruna

Bericht door Bruna »

Mara schreef:
Bruna schreef:
Wat bedoel je precies.
Ik bedoel precies dat oude preken echt niet aansluiten bij de belevingswereld van de jonge mensen.
Ik hoorde laatst nog in een preek dat er gewaarschuwd werd voor de mode uit Parijs.
Zelfs ik kon toen een glimlach niet onderdrukken. Dat is echt ver over de datum.
En ik kan dat wel relativeren, maar de jonge mensen hebben echt iets anders nodig, zoals wij ook destijds.
Helemaal met je eens. Maar hiervoor schreef je het anders dus vandaar mijn opmerking.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ach ja, in een catechismuspreek over één van de geboden van, ik meen, wijlen ds. A. Hoogerland staat er ook iets over een kwartje. Maar dan verander je dat toch gewoon in een dubbeltje? Dan begrijpt iedereen nog steeds wat er bedoeld wordt. Als ik het goed begrijp doen zelfs de ouderlingen bij @DIA in de kerk dat.

Maar goed, er worden hier zoveel aantijgingen uitgesproken dat ik er verder maar niet op inga. Al heeft @Tom wel gelijk dat ik ook graag zou zien dat er andersoortige preken gelezen zouden worden alhier. Maar goed, ik heb niet te klagen hoor. Het is relatief weinig leesdienst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Lincoln

Bericht door Lincoln »

Tom schreef:Dat komt omdat niemand deze mooie preken overzet naar een begrijpelijke taal. De rechten op de preken van ds. Kersten worden zelfs beheerd door een stichting heb ik eens begrepen. Die mag je niet vertalen en gebruiken en verspreiden
Alsjeblieft, 28 preken van ds. G.H. Kersten:

http://www.theologienet.nl/documenten/K ... eksten.pdf
Plaats reactie