COVID-19

refo

Re: Wuhan virus

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Het woord overdreven heb ik niet gebruikt. Wel heb ik me afgevraagd wat er ontwrichtender is, het virus of de maatregelen. Dit is door Ambtenaar uit zijn verband getrokken.

Maar ik kan ook niet ontkennen dat de urgentie mij vandaag meer duidelijk is geworden.
Geef mij maar de schuld. Duidelijk is dat jij en anderen de urgentie van maatregelen niet inzagen. 250 dode Italianen op een dag is
toch wel een duidelijk signaal.

Meer in algemene zin denk ik dat dit virus ruimschoots is onderschat. In januari werd nog door het RIVM gesteld dat dit virus ons niet zou bereiken.

DDD snijdt ook een interessant onderwerp aan. Tijdens de Mexicaanse griep werd minister Klink verweten een miljard euro te hebben weggegooid met vaccins. Wat heeft dit betekent?

Tevens heeft ons zorgsysteem onvoldoende geleerd van SARS en MERS. Opvallend dat in Taiwan, Hongkong en Singapore zoveel minder slachtoffers en besmettingen zijn. Hun aanpak is veel effectiever gebleken.
Klink werd niets verweten TIJDENS de griep. Toen werd hij geprezen. Geweldig, 2 doses per Nederlander Later bleek dat er van de 32 ofzo miljoen doses 20 miljoen niet waren gebruikt. Toen was het weer tijd voor kamervragen. Hoe wispelturig zijn we.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Als iemand zich afvraagt of het misschien economisch voordeliger is om mensen van 70plus in een tentje op straat te laten doodgaan zonder beademingsapparaat en vindt dat twee procent overlijden toch de moeite van al deze ophef niet waard is, dan vind ik de term 'overdreven' toch nog heel gematigd geformuleerd. Ik heb zulke dingen toch in dit en andere draadjes op dit forum gelezen van mensen die serieus vinden dat zo'n precentage doden minder erg is dan alle economische schade.
Met dat soort gedachtengangen wil ik absoluut niet geassocieerd worden. Een mensenleven is niet in een economische waarde uit te drukken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb jouw bijdrage wel zo geïnterpreteerd, maar ook het standpunt van Lilian1975 kwam zo op mij over. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen en iemand kan in de loop van de week anders gaan denken.

Natuurlijk niet zo geformuleerd, dat zou iets al te duidelijk zijn. Maar voor iedereen die op de hoogte was van alle relevante feiten was duidelijk dat het daar dan op uit gaat lopen, net als in Italië overigens. Het is gewoon een situatie die zich feitelijk al voordoet.

Overigens vind ik wel dat een overheid keuzes mag maken en bijvoorbeeld per gewonnen levensjaar niet meer dan 80000 euro uitgeven. Maar dat is een andere discussie.
J.C. Philpot

DDD schreef:Ik heb jouw bijdrage wel zo geïnterpreteerd, maar ook het standpunt van Lilian1975 kwam zo op mij over. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen en iemand kan in de loop van de week anders gaan denken.

Natuurlijk niet zo geformuleerd, dat zou iets al te duidelijk zijn. Maar voor iedereen die op de hoogte was van alle relevante feiten was duidelijk dat het daar dan op uit gaat lopen, net als in Italië overigens. Het is gewoon een situatie die zich feitelijk al voordoet.
Ik zou er niet van uitgaan dat iedereen op de hoogte is van alle relevante cijfers. Ik lees bijvoorveeld weinig nieuws, kijk geen journaal (ik heb geen tv, en op internet doe ik dat normaliter ook niet), en lees incidenteel een krant (het enige wat ik dagelijks lees is het kerknieuws). Om de simpele reden dat ik net blij word van het meeste nieuws, en er mijn tijd niet aan wil besteden.

Mijn besef van urgentie loopt dus waarschijnlijk achter op de rest van Nederland. Als ben ik al begin deze week gestopt met handen schudden en koffie halen voor collega's.

Ik vind het eerlijk gezegt zelfs beledigend als er gesuggereerd word dat ik de economie boven mensenlevens stel. Dat soort zaken zul je mij in mijn levensdagen niet in mijn mond horen nemen. Maar het geeft wel aan hoe belangrijk het is om ons duidelijk uit te drukken, en niet voor elkaar in te vullen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 13 mar 2020, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het dan weer een beleding om te veronderstellen dat iemand wel niet goed op de hoogte zou kunnen zijn.

Maar goed. Ik pleit er dan maar voor dat mensen alleen geïnformeerd standpunten innemen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Ik heb jouw bijdrage wel zo geïnterpreteerd, maar ook het standpunt van Lilian1975 kwam zo op mij over. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen en iemand kan in de loop van de week anders gaan denken.

Ik zou er niet van uitgaan dat iedereen op de hoogte is van alle relevante cijfers. Ik lees bijvoorveeld weinig nieuws, kijk geen journaal (ik heb geen tv, en op internet doe ik dat normaliter ook niet), en lees incidenteel een krant. Om de simpele reden dat ik net blij word van het meeste nieuws, en er mijn tijd niet aan wil besteden.

Mijn besef van urgentie loopt dus waarschijnlijk achter op de rest van Nederland. Als ben ik al begin deze week gestopt met handen schudden en koffie halen voor collega's.

Ik vind het eerlijk gezegt zelfs beledigend als er gesuggereerd word dat ik de economie boven mensenlevens stel. Dat soort zaken zul je mij in mijn levensdagen niet in mijn mond horen nemen. Maar het geeft wel aan hoe belangrijk het is om ons duidelijk uit te drukken, en niet voor elkaar in te vullen.
Je kijkt ook nooit Nieuwsuur ?
Ik merk wel dat heel veel programma's in word gevloekt, ik heb veel afleveringen Keuringsdienst van Waarde gekeken maar nu hoorde ik een bastaard, voor het eerst.
Meteen weg geklikt, maar wel heel jammer dat ze dat soort zaken er ook niet op zetten...
J.C. Philpot

Geytenbeekje schreef: Je kijkt ook nooit Nieuwsuur ?
Ik merk wel dat heel veel programma's in word gevloekt, ik heb veel afleveringen Keuringsdienst van Waarde gekeken maar nu hoorde ik een bastaard, voor het eerst.
Meteen weg geklikt, maar wel heel jammer dat ze dat soort zaken er ook niet op zetten...
Nee, daar kijk ik inderdaad nooit naar.

George Whitefield
Geytenbeekje

J.C. Philpot schreef:
Wel beter hoor.
Maar ik denk dat ze woorden als j..t..m..a ook niet zo gauw als vloek neerzetten.
Klavart

Bericht door Klavart »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Wel beter hoor.
Waarom?
Geytenbeekje

Klavart schreef:
Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Wel beter hoor.
Waarom?
Soms hoor je een vloek of bastaard, zonder dat dit in de aankondiging ( symbooltje ) staat.
Klavart

Bericht door Klavart »

Geytenbeekje schreef:
Klavart schreef:
Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef: Nee, daar kijk ik inderdaad nooit naar.
Wel beter hoor.
Waarom?
Soms hoor je een vloek of bastaard, zonder dat dit in de aankondiging ( symbooltje ) staat.
Je bedoelt dus precies het tegenovergestelde van wat ik in eerste instantie dacht...
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Wel beter hoor.
Maar ik denk dat ze woorden als j..t..m..a ook niet zo gauw als vloek neerzetten.
Is het nu de bedoeling dat we allemaal naar dit woord gaan raden? In mijn brein gaat de rubriek 'ongepaste uitdrukkingen' volautomatisch draaien als je zo'n puzzeltje neerzet. Noem zulke dingen gewoon niet. Nergens voor nodig.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Wetenschappers Erasmus MC en UU claimen vondst antilichaam tegen COVID-19

Wetenschappers van het Erasmus MC en de Universiteit Utrecht claimen de vondst van een antilichaam tegen COVID-19. De wetenschappelijke publicatie van de groep van tien wetenschappers ligt ter beoordeling klaar bij het toonaangevende tijdschrift Nature, meldt Erasmus Magazine, dat de ontdekking een wereldprimeur noemt.

https://www.ad.nl/binnenland/wetenschap ... ~ae6b1a87/
refo

Bericht door refo »

Tip van Facebook.

Wat je de komende weken kan verwachten: tips uit China en Japan.

Ik zie veel goede informatie uitgewisseld worden op social media. Maar er zijn een paar dingen die ik mis.

Ik heb mijn schoonfamilie in China, en (een paar weken later) ex-collega's in Japan precies dit verloop van omstandigheden zien doormaken. Zij hebben vele vervelende, eenzame weken doorgebracht.

Ik deel hier de lessen die zij hebben geleerd. Hiermee kan je je beter voorbereiden, anderen een helpende hand bieden en verdere verspreiding van het virus tegenwerken. Het bevat enkele slimmigheden die je anders misschien over het hoofd zal zien.

Bij het lezen van sommige van de onderstaande zinnen zal je een Nuchter Hollands "het zal toch zo'n vaart niet lopen!" slaken. Dat is prima. Ik vraag je om het toch heel even door te skimmen, en er eventueel je voordeel mee te doen komende tijd.

---

## Waar je je mentaal op kan voorbereiden:

- Het normale leven zal even op pauze gaan. Dit betekent dat het gaat voelen alsof je opeens nergens meer hebt om heen te gaan, en iedereen zoekende is naar wat de 'nieuwe normaal' is.

- Allemaal kleine en grote leuke dingen worden vanaf nu afgezegd.

- Je zal weinig mensen zien, en veel tijd doorbrengen in je huis en in het park vlakbij je huis.

- Je zal veel tijd doorbrengen alleen, of met je gezin. Zoek alvast leuke films, boeken, games uit ;)

- Het nieuws zal steeds enger klinken. Laat je niet gek maken. Kies 2 of 3 momenten in de dag om je te informeren, en ga de rest van de dag iets leuks doen. Vind dus iets (voor mij is het een grote stapel boeken) om te doen deze periode.

- Dit gaat langer duren dan je nu verwacht.

---

## Praktisch:

- Is iemand in je gezin afhankelijk van medicijnen of een herhaalrecept? Haal daar NU extra van in huis. In veel besmette gebieden zijn apotheken maandenlang no-go zones geweest.

- Tenzij je de afgelopen twee weken praktisch geen fysiek contact met mensen hebt gehad:, BLIJF WEG van 65+ers en mensen met bestaande chronische klachten. Het is ondertussen duidelijk dat je het virus kan doorgeven zonder dat je zelf symptomen hebt. Wees straks niet de reden dat je ouders naar een overvol ziekenhuis moeten.

- Elke keer als je nu dichtbij andere mensen komt, help je het systeem ietsje verder onder druk te zetten, ook als je niet besmet bent. Jij wordt misschien niet doodziek van COVID-19, anderen wel. Wees geen aso en isoleer jezelf.

- Minimaliseer bezoek aan de supermarkt. Als je toch gaat, sla in voor twee weken (en hou je aan de nieuwe paranoïde vorm van hygiëne, niks aanraken etc.) Gebruik bezorgdiensten van bijvoorbeeld AH of picnic. Aan te raden plekken om wat groter in te kopen: Musclemeat, droogfruit.nl,Basboernoten.nl, bobroys.nl

- Hamster, met mate. GOED: zodat je 2 weken niet naar de supermarkt zou hoeven. SLECHT: een schap leegkopen. Meer dan 1 pak WC papier extra kopen.

- Zorg voor genoeg ingeblikt en droog voedsel (pasta, rijst, ...). Denk ook aan voedzame maar toch houdbare producten: Knolgroente zoals knolselderij, bieten, knolraap, uien, spruiten, pastinaken en wortels blijven heel lang goed. Gedroogd fruit (dadels, rozijnen, pruimen). Met alleen diepvriespizza verzwak je je afweersysteem, niet wat je nu wil.

- Aan de andere kant, als je mensen in deze risicogroep naast je hebt wonen die nu nog boodschappen moeten doen, kijk of je kan helpen! (liefst terwijl je dus 2 meter afstand van ze houdt).

- Medisch personeel gaat (zoals het er nu uitziet) waarschijnlijk nu de zwaarste tijd van hun carrière meemaken. Als je er een paar kent, vraag of je ze een gunst kan doen.

Tip uit China: Aangezien het medisch personeel zelf een hogere besmettingskans heeft is het verstandig dat hun kinderen een tijdje ergens anders logeren, zodat ze het niet vervolgens aan (de ouders van) hun klasgenootjes doorgeven. Zeker nu in Nederland helaas de scholen nog open zijn, en het ernaar uitziet dat het medisch personeel lange uren moet maken.

---

## Zakelijk:

- Zet kleine meetings om naar videotools als Facetime, Microsoft Teams, Whereby of Zoom.

- Grote meetings / workshops, daar heb ik nog geen goede digitaal alternatief voor gehoord. Iemand tips?

- Ga ervan uit dat B2B sales / account management activiteiten een maand of twee bijna geheel stil staan. Pas begrotingen en sales funnels aan.

- Freelancers, gig-workers, klusjesmensen etc. gaan het zwaar hebben. Ken je iemand die qua inkomen afhankelijk is van langskomen bij hun klanten? Probeer ze een helpende hand te bieden. Ik weet niet precies hoe, iemand ervaringen?

- Ben je een leidinggevende? Je hebt als het goed is nu de eerste drastische maatregelen al genomen. Ga even apart nadenken over alle consequenties die het voor je zaken en je organisatie heeft wanneer deze situatie straks langer dan een maand of twee doorgaat. Ter referentie; de Chinezen hebben het grootste gedeelte van Q1 niet kunnen werken en in Japan is de isolatie nog steeds in volle gang.

---

## FAQ:

- “Hoe lang gaat dat allemaal duren dan?”

Dat moet je aan een expert vragen. Als ik kijk naar andere landen, lijkt het afhankelijk van hoe goed we ermee omgaan, 1 tot 3 maanden te kunnen duren.

- “Kleinkinderen bij grootouders op bezoek?”

Nee. (!!!)

- “Maar ik kan toch nog wel zo lekker naar de bioscoop/ supermarkt/ dansles/ etc?”

Dit is het moeilijkste aan deze hele situatie. Je verwacht morgen gewoon nog steeds je ding te kunnen doen, maar nu vraagt een onzichtbaar gevaar ineens of je dat op wilt geven.

Dit is precies wat het betekent dat “het normale leven stil gaat staan”.

Toch wil ik je vragen komende tijd elke keer voor de vervelende optie te kiezen, en die vakantie of dat feestje af te zeggen.

Elke keer dat er weer enkele nederlanders (al dan niet met symptomen) met elkaar omgaan, helpen ze deze situatie weer een beetje langer te laten duren.

Om te voorkomen dat je vanaf nu de hele dag thuis zit met een vervelend gevoel, vind een manier voor jezelf om daarmee om te gaan. Voor mij is het een rondje door het park joggen en boeken lezen, voor iemand anders is het de extra tijd met de kinderen, voor weer iemand anders de hele middag in stilte thee drinken op het balkon.

Het normale leven gaat even op pauze, haal rustig adem en enjoy it.

---

## BEDANKT:

- Qing, Guido, Stan, Martin, Hannah en Thomas voor aanvullingen en commentaar
DDD

Bericht door DDD »

Dank voor de tips!

Ik zal vooral het alleen zijn wel heel moeilijk gaan vinden. Normaal gesproken ben ik overdag zelden meer dan drie uur alleen thuis.
Plaats reactie