Aan welke elementen denk je dan?Bezorgd schreef:Als ik zo het stukje lees, krijg ik het idee dat er meer was dan de geaardheid alleen.
Maar goed dit soort stukjes doen het natuurlijk lekker in een maatschappij waar de secularisatie welhaast voltooid is.
Homoseksualiteit
Re: Homoseksualiteit
De vrijheid van onderwijs als denkmantel van de grootste liefdeloosheid.J.C. Philpot schreef:Wat ik wel kwalijk vind zijn de scheldpartijen, de lacherigheid en het gebrek aan bewogenheid met de medemens. Waarheid moet met liefde samengaan. Anders is het hard en afstotelijk.
Herman schreef:Aan welke elementen denk je dan?Bezorgd schreef:Als ik zo het stukje lees, krijg ik het idee dat er meer was dan de geaardheid alleen.
Maar goed dit soort stukjes doen het natuurlijk lekker in een maatschappij waar de secularisatie welhaast voltooid is.
Als het over dat meisje gaat, die blijkbaar al uitdaagde op school om er openlijk voor uit te komen, staat er : Die dag in oktober vertelt de zorgcoördinator aan Mace, in het bijzijn van haar mentor, dat school zich zorgen maakt over haar gedrag. Die zorgen gaan niet alléén over haar geaardheid,
Onze dochter heeft ook verkering op school, met een jongen.
Ook daar is contact over met haar en ons. Ze is een zorgleerling waar ook meerdere dingen spelen, maar (dus...)
de verkering is wel een bespreekpunt.
En ja, ze is daar ook boos over.
Ook daar is contact over met haar en ons. Ze is een zorgleerling waar ook meerdere dingen spelen, maar (dus...)
de verkering is wel een bespreekpunt.
En ja, ze is daar ook boos over.
- Maanenschijn
De Gomarus heeft inmiddels een statement opgesteld. Ik weet even niet hoe ik dat hier kan plaatsen. Het staat op de homepage van de school.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
https://www.gomarus.nl/www2018/Nieuws/S ... 0maart.wliMaanenschijn schreef:De Gomarus heeft inmiddels een statement opgesteld. Ik weet even niet hoe ik dat hier kan plaatsen. Het staat op de homepage van de school.
Statement Gomarus scholengemeenschap n.a.v. NRC-artikel d.d. 27 maart
In een publicatie vandaag in NRC Handelsblad staat de Gomarus centraal. Het raakt ons diep om de negatieve ervaringen van oud-leerlingen van onze school te lezen. Leerlingen komen naar de Gomarus om daar prettig, veilig en goed onderwijs te krijgen. Als ik dan lees dat Mace de With en enkele anderen zich absoluut niet veilig hebben gevoeld, dan doet dat ongelofelijk veel pijn. Mace heb ik, nadat ze me een brief had gestuurd, daar uitgebreid over gesproken. Ik heb toen ook mijn spijt betuigd voor wat niet goed is gegaan. In goed overleg hebben we er daarna met elkaar een streep onder gezet. Bij de Gomarus zijn leerlingenzorg en sociale en fysieke veiligheid een belangrijk thema. Ons doel is dat elke leerling met positieve ervaringen de Gomarus verlaat. Over onze school en over de sociale veiligheid is veel meer te vertellen dan de krant doet. Omdat wij het belangrijk vinden dat iedereen kennis kan nemen van het gehéle verhaal, willen we langs deze weg graag enkele aanvullingen met u delen.
......
Hoe kijken wij aan tegen seksuele diversiteit, in het licht van de sociale veiligheid voor alle leerlingen? Wij geloven dat een veilig klimaat voor iedereen begint met het luisteren naar wat God ons in de Bijbel voorhoudt en meegeeft voor alle terreinen van het leven. Onze visie op seksualiteit ontlenen we daaraan: seksualiteit heeft in de Bijbel te maken met het vormen van een onverbrekelijke verbintenis in een huwelijk tussen één man en één vrouw, en krijgt in het licht hiervan een plaats. Daarbij zijn de Bijbelse voorschriften bindend voor het seksuele leven. Deze seksuele moraal betekent dat de huwelijksrelatie wordt geëerbiedigd. De medemens wordt met respect (en rein en zuiver) benaderd. Dit sluit seksueel getinte grappen en intimidatie uit. Ook voor losse seksuele contacten is geen ruimte, omdat het monogame huwelijk als de door God gegeven vorm van omgang tussen man en vrouw wordt gezien. God wil dat wij ons lichaam, dat wij van Hem hebben ontvangen, aanvaarden en ook als tempel van de Heilige Geest zuiver en heilig bewaren. Ook in ons uiterlijk laten wij het in de schepping gelegde onderscheid tussen man en vrouw tot uitdrukking komen.
Vanuit bovenstaande invalshoek gaan wij met mensen om en richten we ons onderwijs in. Hoe we dat doen, hebben we beschreven in een visienota, is geïmplementeerd in ons beleid en in een anti-pestprotocol met coördinator. Concreet betekent dit onder meer dat op onze school homoseksuele leerlingen net zo welkom zijn als heteroseksuele leerlingen. Soms gebeurt het dat homoseksuele leerlingen aangeven uit de kast te willen komen. Daar is dan ruimte voor.
Uit de publicatie in NRC Handelsblad kunnen lezers de conclusie trekken dat het voor homoseksuele leerlingen op onze school onmogelijk is zichzelf te zijn. De praktijk wijst gelukkig anders uit. De meesten van hen ervaren de Gomarus als een bewogen, bevlogen en betrokken school. Met mijn collega’s en met onze leerlingen blijven we ons er iedere dag weer voor inzetten dat dit voor iedereen geldt.
De laatste alinea is natuurlijk een gotspe. Het artikel gaat juist over jongeren die vanwege hun geaardheid een zeer onveilige situatie hebben ervaren.
Op openbare of andere christelijke scholen worden homo's, maar ook andere minderheden, ook beschimpt door medeleerlingen. In zoverre is dat niet iets nieuws, het is wel een blamage omdat je hoopt en verwacht dat dit niet zou moeten voorkomen op een reformatorische school.
Het lijkt alsof er vooral rancuneuze leerlingen in het artikel aan bod komen. Ik ken ook personen met een andere geaardheid, die helaas wel een andere weg uiteindelijk hebben gekozen, maar die wel altijd met respect en met positieve gevoelens terugkijken op hun schoolperiode (van Lodenstein).
Toch moeten reformatorische scholen zich voorbereiden op een tijd, dat een gereformeerde visie op dit onderwerp zowel theoretisch als praktisch niet meer mag en kan uitgevoerd worden.
Het lijkt alsof er vooral rancuneuze leerlingen in het artikel aan bod komen. Ik ken ook personen met een andere geaardheid, die helaas wel een andere weg uiteindelijk hebben gekozen, maar die wel altijd met respect en met positieve gevoelens terugkijken op hun schoolperiode (van Lodenstein).
Toch moeten reformatorische scholen zich voorbereiden op een tijd, dat een gereformeerde visie op dit onderwerp zowel theoretisch als praktisch niet meer mag en kan uitgevoerd worden.
Ik heb het idee dat er inderdaad meer speelt. Ik mag wel hopen dat een vertrouwenspersoon op school niets zonder goedkeuring van de leerlingen met de ouders deelt. Zelfs als het het beste is dat de ouders ergens van weten, moet een vertrouwenspersoon een geheim toe te vertrouwen zijn. Ik kan me trouwens voorstellen dat in dit geval het initiatief voor het gesprek van de school en niet de leerling uitging en geen geschonden vertrouwen meespeelt.
Een andere opmerking is dat het misschien goed is om ook andere handelingen van verliefdheid op school niet toe te staan, ook als het tussen jongen en meisje is.
Een andere opmerking is dat het misschien goed is om ook andere handelingen van verliefdheid op school niet toe te staan, ook als het tussen jongen en meisje is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Het NRC introduceert gesprekken met 8 personen, maar feitelijk draait het om twee verhalen. De andere 6 worden niet of nauwelijks genoemd. Dat is de eerste relativering. Een school als de Gomarus zou op basis van de procentuele verhouding toch al snel zo'n twintig anders geaarde personen per leerjaar moeten hebben. Het getuigenis van die anderen is dus niet geïnventariseerd. Je aanduiding gotspe klopt dus van geen kant.Ambtenaar schreef:De laatste alinea is natuurlijk een gotspe. Het artikel gaat juist over jongeren die vanwege hun geaardheid een zeer onveilige situatie hebben ervaren.
Waarom zou er een schikking zijn geregeld denk je? Omdat de school en medewerkers keurig hebben gehandeld?Herman schreef: Het NRC introduceert gesprekken met 8 personen, maar feitelijk draait het om twee verhalen. De andere 6 worden niet of nauwelijks genoemd. Dat is de eerste relativering. Een school als de Gomarus zou op basis van de procentuele verhouding toch al snel zo'n twintig anders geaarde personen per leerjaar moeten hebben. Het getuigenis van die anderen is dus niet geïnventariseerd. Je aanduiding gotspe klopt dus van geen kant.
En waarom moeten opeens alle leerlingen geïnterviewd worden?
Je citeert de laatste alinea waarin onder ander staat 'dat de meeste van hen de school ervaren als veilig'. Dat noem je een gotspe. Dat is een aanduiding die je niet hard kunt maken. Dan moet je het niet opeens over een schikking gaan hebben, want daar gaat de laatste alinea niet over. Hou alsjeblieft je goddeloze kwalificaties voor je.Ambtenaar schreef:Waarom zou er een schikking zijn geregeld denk je? Omdat de school en medewerkers keurig hebben gehandeld?Herman schreef: Het NRC introduceert gesprekken met 8 personen, maar feitelijk draait het om twee verhalen. De andere 6 worden niet of nauwelijks genoemd. Dat is de eerste relativering. Een school als de Gomarus zou op basis van de procentuele verhouding toch al snel zo'n twintig anders geaarde personen per leerjaar moeten hebben. Het getuigenis van die anderen is dus niet geïnventariseerd. Je aanduiding gotspe klopt dus van geen kant.
En waarom moeten opeens alle leerlingen geïnterviewd worden?
- Dodo
Zelfs als alleen de verhalen die in dit artikel staan, waar zijn, is het al veel te veel wat mis gegaan is. Dat er waarschijnlijk ook veel goed gaat, wist niet uit dat er ook schade is.
Ter vergelijk: twee van mijn kinderen hebben op de middelbare school niet de zorg gekregen die ze nodig hadden. Ik kan er nog witheet van worden, de onverschilligheid en nonchalance. Maar ik ken ook verhalen waarbij leerlingen wel de zorg kregen die ze nodig hadden en nog veel meer dan dat. Dat kan naast elkaar bestaan, kennelijk.
Ter vergelijk: twee van mijn kinderen hebben op de middelbare school niet de zorg gekregen die ze nodig hadden. Ik kan er nog witheet van worden, de onverschilligheid en nonchalance. Maar ik ken ook verhalen waarbij leerlingen wel de zorg kregen die ze nodig hadden en nog veel meer dan dat. Dat kan naast elkaar bestaan, kennelijk.
Die wind, die wind. Hij waait flink.
Hollander schreef:Die wind, die wind. Hij waait flink.

Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: RE: Re: Homoseksualiteit
Precies, de school is geen eiland. Binnen een mum van tijd hadden de ouders dan wel op de hoogte geweest via medeleerlingen en hun ouders.Maanenschijn schreef:
Ik heb wel vraagtekens bij een situatie dat leerlingen op school hand in hand lopen, maar thuis niks willen zeggen. Dat is natuurlijk naïf en onverstandig.