Tiberius schreef:Zonderling schreef:Tiberius,
Hoe rijm ik dat met wat je eerder gezegd hebt, namelijk dat iemand als Paulus levendgemaakt was, maar 'Christus nog niet kende als Zaligmaker'?
Is dat 'kennen als Zaligmaker' voor jou dan iets anders dan het ware geloof dat Zich op Christus richt?
GGBeroopingswerk schreef:Ben je ook in staat te zeggen wat jouw opvatting WEL is?
Dit is ook mijn vraag.
Sorry, Zonderling, maar nu word ik toch wel een beetje nijdig.
Als je na 42 pagina's discussie nog niet weet wat mijn standpunt is, dan haak ik even af. Heb je dan al die tijd zomaar in de ruimte zitten antwoorden?
Ik zou zeggen lees op je gemakje mijn bijdragen in dit topic nog eens door.
Het probleem is nu juist dat je nooit duidelijk hebt gemaakt wat voor jou dan de essentie is van het ware geloof zoals dat in de wedergeboorte wordt ingeplant.
Idem waarin dat geloof dan volgens jou verschilt van het geloof dat Paulus nog moest leren kennen.
Want wat je aan de ene kant lijkt toe te stemmen (alle weldaden worden in één keer geschonken), neem je aan de andere kant weer even hard terug (na de levendmaking nog 'geen kennis van Christus als Zaligmaker').
Onder meer heb ik je gewezen op hoe de D.L. spreken over het samengaan van de levendmaking en het dadelijk geloven (zonder tussenruimte).
Idem wat W. à Brakel daarover schrijft; maar op deze postings heb je niet gereageerd (echt niet!).
De vraag is dus b.v.:
- Wat is voor jou het ware zaligmakende geloof dat in de levendmaking gewerkt wordt?
- Is dit een dadelijk geloof of alleen een ingeplant en onbewust geloof?
- En is dit een geloof dat zich Christus als Zaligmaker toe-eigent of niet? (daar heb je m.i. 'niet' op geantwoord in het geval van Paulus)
Als je deze dingen niet duidelijk maakt (want je hebt dit echt niet eerder gedaan), laten we dan maar direct stoppen.