Mona Lisa schreef:Tiberius schreef:Mona Lisa schreef:Je quote is selectief. De vraag is niet of het bestaat. Punt is dat jij een causaal verband aanbrengt tussen het koppelen van de rechtvaardigmaking met de geloofskennis aan Christus en het vertrappen van kleinen in de genade. Dat is niet terecht.
In ieder geval constateer ik, dat beide zaken bestaan: er worden bepaalde Bijbelse nuances weggeredeneerd en er worden kleinen in de genade vertrapt, die niet in dat bijna binaire schema passen. (Ik zal niet zeggen, dat Kort dat doet, maar Kleen in ieder geval wel.)
Ik denk dat het verband tussen beide zaken causaal is. Door die knoop op te willen lossen, oftewel op schema te brengen, moet hij bepaalde Bijbelse nuances negeren. Daarom passen die kleinen er niet meer in.
Grappig dat je over schema's begint. Gewoon zelf de woordjes gebruiken waarmee de embryo-theologie bestreden wordt. Ik zag het eerder geloof ik ook al. Doe je handig. Maar het snijdt geen hout. Er worden geen Bijbelse nuances weggeredeneerd. De nuances waar je het over hebt heb je er zelf in gelegd. En er zijn helemaal geen knopen of ingewikkelde schema's. Wie in Christus is leeft, wie buiten Christus is ligt verloren. Zo eenvoudig leert de Bijbel het ons. En zo leert ds. Kort het in navolging van talloze theologen uit de vroege kerk en de reformatie. Kleen ken ik overigens niet, heb ik nooit gehoord.
Ik heb al eerder gezegd, dat ik het boek niet gelezen heb, maar alleen maar reageer op wat hier getypt wordt.
Nee, die nuances leg ik er niet in. Het is ook mijn mening niet; ik spreek alleen de Bijbel na en wat de belijdenisgeschriften zeggen.
Je zegt wel "Wie in Christus is leeft, wie buiten Christus is ligt verloren. Zo eenvoudig leert de Bijbel het ons."; en dat klopt. Maar daar gaat deze discussie niet over. Die gaat over de vraag of iemand al levendgemaakt kan zijn, terwijl hij Christus nog niet kent
voor eigen hart en leven als de schuldovernemende Borg en Zaligmaker.
Mona Lisa schreef:De "kleinen in de genade" hebben het juist bij de embryo-theologie veel moeilijker. Afschuwelijk als je je moet behelpen met een veronderstelde wedergeboorte zonder levend geloof.
Ik weet niet wat je precies de embryo-theologie noemt. Ik heb dat aan Huisman gevraagd, maar kennelijk heb je er een andere definitie van.
Wat ik wel weet, is dat je Paulus staat, de drie dagen en drie nachten in de straat genaamd De Rechte, zeker niet als afschuwelijk hoeft te bestempelen. Integendeel. In de droefheid naar God ligt meer vermaak dan alles wat de wereld, ook de godsdienstige wereld in zijn en onze tijd, kan bieden.
Mona Lisa schreef:Bij de voluit Bijbelse prediking van het Evangelie, daar kan de gelovige met een klein geloof (ik zou niet zeggen dat die klein in de genade is) opleven. Als hij hoort verkondigen dat Jezus er voor hem/haar is, dat Hij een welwillende Bron is van levend water, als we lezen O alle dorstigen! komt tot de wateren, als we horen dat Christus niet bijna onvindbaar is maar op zo ongeveer elke bladzijde van Bijbel te vinden is, als we horen Die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen, als we horen hoe Jezus met Zijn kinderen handelt zoals een moeder met haar kinderen, dat Hij voor de gelovigen een Schaduw aan de rechterhand is, etc. etc. Het is niet alleen maar zo dat de "kleinen" daar wel in passen, het is speciaal voor ze bedoeld.
Ook al eerder gezegd: rust geven buiten Christus is hier in deze discussie niet aan de orde. Bij mijn weten doet niemand dat.
Mona Lisa schreef:Maar goed. Ik krijg niet de indruk dat we hier ooit uit gaan komen. Deze discussie is al talloze keren gevoerd in de afgelopen jaren.
Ik heb ook niet de intentie om er uit te komen, maar met elkaar er over in gesprek zijn, is m.i. ook niet verkeerd. Het verheldert dingen zeker.
En ik hecht ook zeker veel waarde aan je standpunten.