Dat denk ik eerlijk gezegd ook niet.Auto schreef:Ja, maar argumenten voor thuislezen zou dan obv Bijbelse gronden genomen moeten worden. Maar nooit om verstoorde verhoudingen of zie ik dat verkeerd?Afgewezen schreef:Thuislezen is altijd een noodsprong, in het kader van 'Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan'. Waarbij dan natuurlijk de prangende vraag bestaat: wanneer is zo'n noodsprong nodig/gerechtvaardigd? Daar kun je over van mening verschillen, en meestal heeft dat ook met verschillen van mening over wat 'Bijbelse' prediking is, te maken.
Verder stel ik voor elkaar hier niet voor rotte vis uit te maken.
Is thuislezen Bijbels?
Re: Is thuislezen Bijbels?
In theorie wel, maar verstoorde verhoudingen kunnen diep ingrijpen. Ik denk ook dat er op pastoraal gebied nogal eens iets mis gaat. En dan kan afstand nemen en thuis lezen/luisteren helpend zijn, ook al zal dat in theorie niet de bijbelse weg zijn. Er kan wel zegen op rusten.Auto schreef: Ja, maar argumenten voor thuislezen zou dan obv Bijbelse gronden genomen moeten worden. Maar nooit om verstoorde verhoudingen of zie ik dat verkeerd?
Dat ben ik helemaal met je eens, dat heb ik zelf meegemaakt en ik heb het bij veel mensen in mijn omgeving gehoord. En toch heb ik de overtuiging gehad dat ik die weg niet moest gaan, het is funest voor je gezin en daar kan geen zegen op rusten.Jo-Ann schreef:In theorie wel, maar verstoorde verhoudingen kunnen diep ingrijpen. Ik denk ook dat er op pastoraal gebied nogal eens iets mis gaat. En dan kan afstand nemen en thuis lezen/luisteren helpend zijn, ook al zal dat in theorie niet de bijbelse weg zijn. Er kan wel zegen op rusten.Auto schreef: Ja, maar argumenten voor thuislezen zou dan obv Bijbelse gronden genomen moeten worden. Maar nooit om verstoorde verhoudingen of zie ik dat verkeerd?
Eens, op de langere termijn is dit geen oplossing.Auto schreef:Dat ben ik helemaal met je eens, dat heb ik zelf meegemaakt en ik heb het bij veel mensen in mijn omgeving gehoord. En toch heb ik de overtuiging gehad dat ik die weg niet moest gaan, het is funest voor je gezin en daar kan geen zegen op rusten.Jo-Ann schreef:In theorie wel, maar verstoorde verhoudingen kunnen diep ingrijpen. Ik denk ook dat er op pastoraal gebied nogal eens iets mis gaat. En dan kan afstand nemen en thuis lezen/luisteren helpend zijn, ook al zal dat in theorie niet de bijbelse weg zijn. Er kan wel zegen op rusten.Auto schreef: Ja, maar argumenten voor thuislezen zou dan obv Bijbelse gronden genomen moeten worden. Maar nooit om verstoorde verhoudingen of zie ik dat verkeerd?
Ook voor de kortere termijn zou ik zeggen: Ga naar een buurgemeente, spreek met jezelf af om enkele weken in een bepaalde andere gemeente te gaan kerken.Jo-Ann schreef:Eens, op de langere termijn is dit geen oplossing.Auto schreef:Dat ben ik helemaal met je eens, dat heb ik zelf meegemaakt en ik heb het bij veel mensen in mijn omgeving gehoord. En toch heb ik de overtuiging gehad dat ik die weg niet moest gaan, het is funest voor je gezin en daar kan geen zegen op rusten.Jo-Ann schreef:In theorie wel, maar verstoorde verhoudingen kunnen diep ingrijpen. Ik denk ook dat er op pastoraal gebied nogal eens iets mis gaat. En dan kan afstand nemen en thuis lezen/luisteren helpend zijn, ook al zal dat in theorie niet de bijbelse weg zijn. Er kan wel zegen op rusten.Auto schreef: Ja, maar argumenten voor thuislezen zou dan obv Bijbelse gronden genomen moeten worden. Maar nooit om verstoorde verhoudingen of zie ik dat verkeerd?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Uit dit topic is een discussie die ontaardde in een scheldpartij verwijderd.
Dit is duidelijk jouw persoonlijke mening, maar ga eens je oor te luisteren leggen naar de bekommerden die thuis zijn gaan lezen/luisteren en hoor dan eens hen aan!Luther schreef: Ook voor de kortere termijn zou ik zeggen: Ga naar een buurgemeente, spreek met jezelf af om enkele weken in een bepaalde andere gemeente te gaan kerken.
En dan heb ik het dus niet over de mensen die uit een zekere gemakzucht thuis blijven.
Ik denk dat je heel erg onder de indruk zult zijn. Want we moeten nu niet doen alsof het in heel Nederland op loopafstand geestelijk zo goed en rijk is! Dat was ooit wel zo, op veel plaatsen, maar in sommige kerken, waar de naam nog wel naast de ingang staat, is er niet altijd meer geestelijk onderwijs te vinden. En God's volk kan het daar niet uithouden Luther, echt niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nee, @Mara, laten we wel het ideaal hoog houden. Ik zeg niet dat het overal op loopafstand in Nederland goed toeven is op geestelijk gebied. Ik snap heel goed dat je het niet uit kan houden in gemeenten waar je zondag na zondag stenen voor brood krijgt. (Misschien mag ik dat hier wel zeggen dat ik respect heb voor de wijze waarop jij toch blijft gaan, zoals je hier op RF verschillende malen hebt gezegd.) Maar dat neemt niet weg dat in Nederland in de meeste gebieden er toch geen noodzaak is om thuis te gaan lezen. (Ik heb het uiteraard niet over andere omstandigheden, zoals ouderdom of ziekte.) Met een auto is in het grootste deel van Nederland een bijbelgetrouwe gemeente nooit verder dan een halfuur rijden.Mara schreef:Dit is duidelijk jouw persoonlijke mening, maar ga eens je oor te luisteren leggen naar de bekommerden die thuis zijn gaan lezen/luisteren en hoor dan eens hen aan!Luther schreef: Ook voor de kortere termijn zou ik zeggen: Ga naar een buurgemeente, spreek met jezelf af om enkele weken in een bepaalde andere gemeente te gaan kerken.
En dan heb ik het dus niet over de mensen die uit een zekere gemakzucht thuis blijven.
Ik denk dat je heel erg onder de indruk zult zijn. Want we moeten nu niet doen alsof het in heel Nederland op loopafstand geestelijk zo goed en rijk is! Dat was ooit wel zo, op veel plaatsen, maar in sommige kerken, waar de naam nog wel naast de ingang staat, is er niet altijd meer geestelijk onderwijs te vinden. En God's volk kan het daar niet uithouden Luther, echt niet.
Ik denk zelfs dat je op een gegeven moment - uitzonderingen daargelaten - zelfs moet overwegen om te verhuizen als de situatie zo nijpend is als je schrijft.
Maar het nalaten van de onderlinge bijeenkomsten kan nooit een goede weg zijn. De Heere heeft ons gebonden aan de middelen die Hij zelf geschonken heeft. Onze belijdenis (NGB) spreekt daar ook van. En die belijdenis is opgesteld in een tijd dat het vele malen moeilijker was dan in 2015.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Precies. En mocht het nou echt op de een of andere manier niet mogelijk zijn om in de buurt van een ref. kerk te wonen, dan schrijf je jezelf gewoon in als gastlid. Dat kan zeer waardevol zijn. Maar binnen Nederland is dat niet nodig en, uiteraard, komt dat amper voor onder thuislezers: die willen juist bewust geen aansluiting zoeken.Luther schreef: Met een auto is in het grootste deel van Nederland een bijbelgetrouwe gemeente nooit verder dan een halfuur rijden.
Ik denk zelfs dat je op een gegeven moment - uitzonderingen daargelaten - zelfs moet overwegen om te verhuizen als de situatie zo nijpend is als je schrijft.
Maar het nalaten van de onderlinge bijeenkomsten kan nooit een goede weg zijn. De Heere heeft ons gebonden aan de middelen die Hij zelf geschonken heeft.
Ik ben een beetje bang dat mensen hier thuislezers als iets 'normaals' zijn gaan zien. Thuislezers bestaan al jaren, misschien is het zelfs een klein onderdeel van de reformatorische identiteit. Toch is het compleet onbijbels en is het niet de juiste weg. Zie het niet als iets normaals, zelfs niet als een uitzondering, maar zie thuislezen als iets dat niet zo behoort te zijn.
Ja, maar die middelen zijn niet altijd voor iedereen voorhanden. Ook heeft niet iedereen een auto om op zoek te gaan naar een andere gemeente. Dan houdt het dus op.Luther schreef:De Heere heeft ons gebonden aan de middelen die Hij zelf geschonken heeft.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 09 okt 2015, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar let wel, in elke Bijbel-getrouwe gemeente hoor je nog geen bevindelijk preek. Dan zou het er in Nederland inderdaad best florissant voorstaan. En laat duidelelijk zijn: Ik ben geen voorstander van thuis-lezen, maar ik begrijp de gewetensnood wel, en wat ik zou doen in geval van slechts voorwerpelijke prediking... Dan zal thuis-lezen een uiterste noodsprong zijn. Ik denk ook dat er niemand zal zijn die thuis-lezen als 'normaal' zal beschouwen. Dit mag ook nooit wennen, zo dat al kan.Curatorium schreef:Precies. En mocht het nou echt op de een of andere manier niet mogelijk zijn om in de buurt van een ref. kerk te wonen, dan schrijf je jezelf gewoon in als gastlid. Dat kan zeer waardevol zijn. Maar binnen Nederland is dat niet nodig en, uiteraard, komt dat amper voor onder thuislezers: die willen juist bewust geen aansluiting zoeken.Luther schreef: Met een auto is in het grootste deel van Nederland een bijbelgetrouwe gemeente nooit verder dan een halfuur rijden.
Maar het nalaten van de onderlinge bijeenkomsten kan nooit een goede weg zijn. De Heere heeft ons gebonden aan de middelen die Hij zelf geschonken heeft.
Ik ben een beetje bang dat mensen hier thuislezers als iets 'normaals' zijn gaan zien. Thuislezers bestaan al jaren, misschien is het zelfs een klein onderdeel van de reformatorische identiteit. Toch is het compleet onbijbels en is het niet de juiste weg. Zie het niet als iets normaals, zelfs niet als een uitzondering, maar zie thuislezen als iets dat niet zo behoort te zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat klopt. Die uitzondering wil ik dan wel maken...Afgewezen schreef:Ja, maar die middelen zijn niet altijd voor iedereen voorhanden. Ook heeft niet iedereen een auto om op zoek te gaan naar een andere gemeente. Dan houdt het dus op.Luther schreef:De Heere heeft ons gebonden aan de middelen die Hij zelf geschonken heeft.

Luther, er bestaan mensen die niet op zondag willen reizen!Luther schreef:Dat klopt. Die uitzondering wil ik dan wel maken...Afgewezen schreef:Ja, maar die middelen zijn niet altijd voor iedereen voorhanden. Ook heeft niet iedereen een auto om op zoek te gaan naar een andere gemeente. Dan houdt het dus op.Luther schreef:De Heere heeft ons gebonden aan de middelen die Hij zelf geschonken heeft.
En niet elke Bijbelgetrouwe gemeente is op loopafstand, al zijn deze mensen desnoods bereid om meer dan een uur te lopen, en dat 4 maal op een zondag!
Mijns inziens zou dat dan een tijdelijke situatie moeten zijn, waarin men ofwel gaat verhuizen, ofwel zich aansluit bij een gemeente op loopafstand (of zijn reisbezwaren terzijde schuift).Mara schreef:Luther, er bestaan mensen die niet op zondag willen reizen!Luther schreef:Dat klopt. Die uitzondering wil ik dan wel maken...Afgewezen schreef:Ja, maar die middelen zijn niet altijd voor iedereen voorhanden. Ook heeft niet iedereen een auto om op zoek te gaan naar een andere gemeente. Dan houdt het dus op.Luther schreef:De Heere heeft ons gebonden aan de middelen die Hij zelf geschonken heeft.
En niet elke Bijbelgetrouwe gemeente is op loopafstand, al zijn deze mensen desnoods bereid om meer dan een uur te lopen, en dat 4 maal op een zondag!
Hun inziens dus niet.Zita schreef: Mijns inziens zou dat dan een tijdelijke situatie moeten zijn, waarin men ofwel gaat verhuizen, ofwel zich aansluit bij een gemeente op loopafstand (of zijn reisbezwaren terzijde schuift).