Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:
Bert Mulder schreef:gisteravond 'campfire stew' gehad.
Klinkt exotisch... geen idee wat het is...

Kampvuur stamppot?
precies, stamppot over een vuur gekookt...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Heerlijk tuinboontjes, even wat spekjes uitbakken, en wat nootmuskaat erover, mmmmmmmm

[Aquote="sirdanilot"]
Dodo schreef:Vandaag had ik tuinbonen als bij-groente. Ik zei dat ik dit misschien in mijn trouwen nog nooit gekookt had, waarop de reactie was: daar is dan vast een reden voor.

En bij de meesten vielen ze niet in de smaak. Ik vond ze niet vies, maar ik lust bijna alle groente. Jammer dat het spul er zo onooglijk uit ziet. Ik zou ook niet weten wat je er voor leuke schotel mee kunt maken.
Ik heb ze liever op mediterrane wijze, of in een salade, dan op z'n oerhollands. Als je ze kookt altijd met bonenkruid koken (dat is gewoon te vinden in de supermarkt bij de kruiden). Na het koken afspoelen als je ze in een salade gebruikt dan blijven ze misschien wat mooier groen.

Niet iedereen lust tuinbonen, je moet ervan houden. Voor mijn studentenbudget zijn ze meestal wat aan de dure kant, mee-eters lusten ze vaak niet en je moet ze doppen dus op mijn menu zul je ze niet vaak tegenkomen ![/quote]
Mara

Bericht door Mara »

Gabrielle schreef:Heerlijk tuinboontjes, even wat spekjes uitbakken, en wat nootmuskaat erover, mmmmmmmm

[Aquote="sirdanilot"]
Dodo schreef:Vandaag had ik tuinbonen als bij-groente. Ik zei dat ik dit misschien in mijn trouwen nog nooit gekookt had, waarop de reactie was: daar is dan vast een reden voor.

En bij de meesten vielen ze niet in de smaak. Ik vond ze niet vies, maar ik lust bijna alle groente. Jammer dat het spul er zo onooglijk uit ziet. Ik zou ook niet weten wat je er voor leuke schotel mee kunt maken.
Ik heb ze liever op mediterrane wijze, of in een salade, dan op z'n oerhollands. Als je ze kookt altijd met bonenkruid koken (dat is gewoon te vinden in de supermarkt bij de kruiden). Na het koken afspoelen als je ze in een salade gebruikt dan blijven ze misschien wat mooier groen.

Niet iedereen lust tuinbonen, je moet ervan houden. Voor mijn studentenbudget zijn ze meestal wat aan de dure kant, mee-eters lusten ze vaak niet en je moet ze doppen dus op mijn menu zul je ze niet vaak tegenkomen !
[/quote]
Lekker. De prijs op zich valt wel mee, maar je hebt zoveel nodig. Vooral als je ze dubbel dopt. Mijn moeder kookte ze, als ze wat ouder waren, dus wat bruiner, in melk. Dan bleven ze blank.
Ik lust in principe ook alle groente, maar niet op iedere wijze.
Gewoon bloemkool vind ik geen lekkere groente, zo flauw. Maar in een kerrie-schotel bijv, vind ik het wel lekker.
En spinazie vind ik kort gewokt ook lekkerder dan (tot snot) gekookt. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Wat is een lekker recept met snijbiet? Het schijnt iets tussen andijvie en spinazie te zijn, maar dat heb ik alleen van horen zeggen. Vanavond ga ik het voor het eerst in mijn leven eten.
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Ik heb nog nooit snijbiet gegeten, en weet eigenlijk ook niet wat het is. Ik heb er wel eens van gehoord, het schijnt zo'n 'luxe' of 'vergeten' groente te zijn. Van die groenten eten wij wel nog regelmatig schorseneren (heerlijk !) en af en toe pastinaak (lekker in hutspot !), maar veel meer ook niet. Bij onze groentenboer waren die namelijk af en toe wel eens goedkoop, als het seizoen was.

Vandaag ben ik bij de toko (aziatische winkel) geweest hier in de stad. Je kijkt altijd je ogen uit als je zo'n winkel bezoekt, zo veel onbekende en exotische producten. Ik heb een blok tofu gekocht; uit de supermarkt is tofu niet te nassen (rubberachtig en smaakt naar niks), maar bij de toko is het heerlijk, de structuur is lekker en niet rubberachtig en er zit tenminste ook smaak aan. Dit omdat hij bij de toko vers is, i.t.t. de blokken in de supermarkt. Bovendien kost het maar 1 euro, volgens mij goedkoper dan in de super. Wel snel opeten, want zonder conserveermiddel.
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb ook inmiddels de Turkse supermarkt ontdekt, heel goed voor de basisgroente, en andere exotische bijprodukten.
Vers, voordelig.
helma

Bericht door helma »

courgettesoep.....es kijken of het smaakt
helma

Bericht door helma »

helma schreef:courgettesoep.....es kijken of het smaakt

bijzonder lekker!

grote courgette in stukjes snijden
bos lenteuitjes in stukjes; de laatste (groene)10 cm van het bosje hou je apart om rauw door de soep te snipperen, net voor het opdienen
de stukjes courgette/uitjes fruiten in olijfolie

anderhalf liter bouillon koken van 3 kipblokjes
de gefruite groente erdoor; 8 min. koken
alles pureren met de staafmixer.
Mengen met 2 bekertjes crème frais. nog even doorkoken. Klaar.

evt 1 bakje spekblokjes bakken en erdoor roeren
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:

bijzonder lekker!

bos lenteuitjes in stukjes; de laatste (groene)10 cm van het bosje hou je apart om rauw door de soep te snipperen, net voor het opdienen

Mmmmm, maar is 2 bekertjes creme fraiche niet een beetje veel :quoi
Had jij het als lunchgerecht Helma?
helma

Bericht door helma »

Mara schreef:
helma schreef:

bijzonder lekker!

Mmmmm, maar is 2 bekertjes creme fraiche niet een beetje veel :quoi
Had jij het als lunchgerecht Helma?

wij hebben vandaag een rommeldag; inpakken e.d.
dus we eten af en toe tussendoor ;-)

je kan 1 beker crème frais vervangen door 300 ml melk.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Wij hebben vandaag kale pizzabodems gekocht bij AH (waren in de aanbieding).

Nu zelf beleggen.

Vooruit, ik zal een recept publiceren.

Mijn pizza bestaat uit:

Tomaat, kaas, paprika, ui en salami
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Vandaag 1 kilo spinazie voor minder dan 1 euro gescoord op de markt ! De marktkoopman riep (in plat Leids :langue ) dat hij ging sluiten en ales goedkoper vrkocht. Ik had echter maar net genoeg muntjes voor ergens in de 90 cent, maar dat vond hij ook goed.

Vandaag wordt het echter verse sperzieboontjes met een worstje en aardappeltjes, dan is de spinazie denk ik voor morgen...
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Vandaag schafte de pot driekwart mango met een nectarine en wat kwark. Ik ging om halfdrie even een klein dutje doen, en schrok om acht uur wakker. Toen had ik geen trek meer in gebakken aardappels...
Reiziger

Bericht door Reiziger »

patat
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:Vandaag schafte de pot driekwart mango met een nectarine en wat kwark. Ik ging om halfdrie even een klein dutje doen, en schrok om acht uur wakker. Toen had ik geen trek meer in gebakken aardappels...
Heb je toen helemaal niet meer gegeten? :oO
Ben je oververmoeid?
Plaats reactie