Eens. Het voorbeeld maakt eens te meer duidelijk dat Rijnsburg niet op de juiste weg zit.
Maar los daarvan is het suggestief, want de linkerflank is heel geduldig en houdt veel meer rekening met de zware broeders dan in dit verhaaltje.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Evangelist
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Vervang get racefietsen op zondag even door het plegen van overspel. Zou je dan hetzelfde zeggen? Lijden aan je huwelijk?Terri schreef: ↑Vandaag, 14:03Ja klopt, Grietje mag niet scheiden.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 11:29Treffend!BSH schreef: ↑Vandaag, 10:58 CGK-metafoor
Hans en Grietje zijn al jaren getrouwd. Maar langzamerhand is er veel spanning gekomen in hun huwelijk. Hans wil steeds meer vrijheid. En Grietje gaf in het verleden wel telkens wat meer toe. Maar inmiddels vind ze het te ver gaan. Zo wil Hans tegenwoordig niet meer één keer, maar wel vier keer per jaar een weekje in zijn eentje op vakantie naar het buitenland. Hij is op een gegeven moment ook begonnen met eens in de drie weken met vrienden een weekend te toeren op de motor. Grietje doet dit verdriet, want zij vindt de zondag een dag voor het gezin en voor de kerk.
Door al deze spanning staat het huwelijk op springen. De mediator heeft Hans gevraagd in ieder geval te stoppen met dat motorrijden in het weekend. Maar Hans geeft aan dat hij ook verzot is op wielrennen. En ook dat gaat hij eens in de drie weekenden doen.
Nu is Grietje het zat. En ze zegt: Zo zijn we niet getrouwd. De deur gaat op slot en je komt er pas weer in als je in ieder geval weer de weekenden fatsoenlijk thuis ben en met mij en de kinderen meegaat naar de kerk.
Vervolgens ontvangt ze van Hans een berichtje met in het kort als inhoud:
- De enige reden voor echtscheiding is overspel en daar is hier geen sprake van. Dus je mag niet scheiden. Daarmee ga je in tegen de wet en de wil van de Heere God.
- Daarnaast moet je eens kijken naar bijvoorbeeld Urker vrouwen, daar zijn de mannen elke week weg van maandagmorgen vroeg tot zaterdagochtend.
- Kijk ook eens naar vrouwen van zeevaarders. Die zitten telkens 6 of 8 weken zonder hun man en vader thuis. Dan valt dat gedrag van mij nog best mee.
Echt waar, Grietje, je bent zo fout bezig om mij bij jouw aan tafel te weigeren! Je gaat in tegen Gods wil. Ik hoop echt dat je terugkomt van deze foute weg! Vroeger zei je tenminste nog ja als ik iets meer wil. Maar je moet eens weten hoe lang ik al geduld met je hebt gehad. Ik wilde eigenlijk 10 jaar geleden al beginnen met wielrennen op zondag. Al die tijd heb ik geduld met je gehad. En nu doe je zo! Daar kan echt geen zegen op rusten!
En ja, als ik kijk naar wat de Bijbel zegt heeft Hans gelijk: Grietje mag niet van hem scheiden.
Aanvullend: Hans vindt het ook belangrijk te melden dat hij juridisch het recht heeft om in het huis te wonen, want het is Grietjes keuze om te scheiden.
Ik vind dit een duidelijk voorbeeld om dus niet uit elkaar te gaan. Ook al lijkt de situatie onhoudbaar.
Lijden aan je huwelijk, lijden aan de kerk.....
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Precies, enigszins een band houden tussen Rijnsburg en Hoogeveen kan en zal waarschijnlijk ook gebeuren vanwege een gedeelde geschiedenis. Eigenlijk hetzelfde als de zendingskerken. Maar in hetzelfde verband heb je je gewoon te houden aan de basale besluiten binnen dit verband. Verder blijf ik benadrukken dat het gezag van de Schrift in het geding is. M.i. op beide thema's en volgens de besluiten van de CGK minstens op één van beide thema's.MidMid schreef: ↑Vandaag, 13:31 Nope, reageren hierop is totaal niet zinvol. 't Trekt de hele situatie in het belachelijke. Te beginnen met het feit dat de kerken zich niet als een huwelijk tot elkaar verhouden, maar samen de ene Bruid of deel van het bruidskleed vertegenwoordigen.
Daarnaast leven ze niet onder een dak waardoor hun levens ook niet zo verweven zijn als in de karikatuur.
'k Heb liever een reactie op de jarenlange banden met de buitenlandse kerken, anders dan degenen die evangelist graag aanhaalt omdat ze in zijn lijn van denken passen... Geen enkele synode heeft die banden willen verbreken. Terwijl een deel van de kerken dat nu wel intern wil doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Oke, nu maak je het fundamenteel anders.....Evangelist schreef: ↑Vandaag, 14:11Vervang get racefietsen op zondag even door het plegen van overspel. Zou je dan hetzelfde zeggen? Lijden aan je huwelijk?Terri schreef: ↑Vandaag, 14:03Ja klopt, Grietje mag niet scheiden.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 11:29Treffend!BSH schreef: ↑Vandaag, 10:58 CGK-metafoor
Hans en Grietje zijn al jaren getrouwd. Maar langzamerhand is er veel spanning gekomen in hun huwelijk. Hans wil steeds meer vrijheid. En Grietje gaf in het verleden wel telkens wat meer toe. Maar inmiddels vind ze het te ver gaan. Zo wil Hans tegenwoordig niet meer één keer, maar wel vier keer per jaar een weekje in zijn eentje op vakantie naar het buitenland. Hij is op een gegeven moment ook begonnen met eens in de drie weken met vrienden een weekend te toeren op de motor. Grietje doet dit verdriet, want zij vindt de zondag een dag voor het gezin en voor de kerk.
Door al deze spanning staat het huwelijk op springen. De mediator heeft Hans gevraagd in ieder geval te stoppen met dat motorrijden in het weekend. Maar Hans geeft aan dat hij ook verzot is op wielrennen. En ook dat gaat hij eens in de drie weekenden doen.
Nu is Grietje het zat. En ze zegt: Zo zijn we niet getrouwd. De deur gaat op slot en je komt er pas weer in als je in ieder geval weer de weekenden fatsoenlijk thuis ben en met mij en de kinderen meegaat naar de kerk.
Vervolgens ontvangt ze van Hans een berichtje met in het kort als inhoud:
- De enige reden voor echtscheiding is overspel en daar is hier geen sprake van. Dus je mag niet scheiden. Daarmee ga je in tegen de wet en de wil van de Heere God.
- Daarnaast moet je eens kijken naar bijvoorbeeld Urker vrouwen, daar zijn de mannen elke week weg van maandagmorgen vroeg tot zaterdagochtend.
- Kijk ook eens naar vrouwen van zeevaarders. Die zitten telkens 6 of 8 weken zonder hun man en vader thuis. Dan valt dat gedrag van mij nog best mee.
Echt waar, Grietje, je bent zo fout bezig om mij bij jouw aan tafel te weigeren! Je gaat in tegen Gods wil. Ik hoop echt dat je terugkomt van deze foute weg! Vroeger zei je tenminste nog ja als ik iets meer wil. Maar je moet eens weten hoe lang ik al geduld met je hebt gehad. Ik wilde eigenlijk 10 jaar geleden al beginnen met wielrennen op zondag. Al die tijd heb ik geduld met je gehad. En nu doe je zo! Daar kan echt geen zegen op rusten!
En ja, als ik kijk naar wat de Bijbel zegt heeft Hans gelijk: Grietje mag niet van hem scheiden.
Aanvullend: Hans vindt het ook belangrijk te melden dat hij juridisch het recht heeft om in het huis te wonen, want het is Grietjes keuze om te scheiden.
Ik vind dit een duidelijk voorbeeld om dus niet uit elkaar te gaan. Ook al lijkt de situatie onhoudbaar.
Lijden aan je huwelijk, lijden aan de kerk.....
Wat is in jouw ogen ( want je bedoelt de linkerflank) de daad van overspel?
-
Evangelist
We dreigen in rotondes te gaan spreken (net als op allerlei kerkelijke vergaderingen). Maar de oorzaak ligt niet enkelvoudig in het bevestigen van vrouwelijke ambtsdragers als zodanig. Het ligt in de voortgaande ontwrichting van het kerkverband omdat je niet meer ervan uit kan gaan dat iemands (lees: ambtsdragers uit een plaatselijke kerk) ja ook daadwerkelijk ja is, en nee nee. Als dat niet meer incidenteel is, maar structureel gebeurt op zaken die raken aan het Schriftgezag, dan kun je van alles te berde brengen, maar dan gaat het huwelijk een keer stuk. (@Terri: dit bedoelde ik met overspel) En nee, dat is niet zoals het hoort; dat weten mensen die een echtscheiding hebben meegemaakt maar al te goed. Maar ik hoop nog steeds dat iedereen de bereidheid heeft tot het opstellen van een goede omgangsregeling. In dat opzicht sprak de rechter ware woorden: Dit huwelijk is voorbij; voorkom dat het een vechtscheiding wordt. Ik ben wel bang dat door alle gepraat en gediscusieer zelfs de mogelijkheid van een scheiding van tafel en bed nu in rook opgaat. Er wordt nu door het niet zakelijk te gaan afhandelen een discussie gaande gehouden die op persoonlijk vlak de verhoudingen gaat beschadigen. Ik begrijp niet waarom dat moet. We agree to disagree, en dat gezegd hebbende: laten we spoedig op een nette wijze ontvlechten. (Vrij naar de notitie-Pel.)MidMid schreef: ↑Vandaag, 13:31 Nope, reageren hierop is totaal niet zinvol. 't Trekt de hele situatie in het belachelijke. Te beginnen met het feit dat de kerken zich niet als een huwelijk tot elkaar verhouden, maar samen de ene Bruid of deel van het bruidskleed vertegenwoordigen.
Daarnaast leven ze niet onder een dak waardoor hun levens ook niet zo verweven zijn als in de karikatuur.
'k Heb liever een reactie op de jarenlange banden met de buitenlandse kerken, anders dan degenen die evangelist graag aanhaalt omdat ze in zijn lijn van denken passen... Geen enkele synode heeft die banden willen verbreken. Terwijl een deel van de kerken dat nu wel intern wil doen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Persoonlijk vind ik een kerkverband heel wat anders dan een huwelijk.
Een huwelijk ziet op de verbinding man-vrouw die één worden, denk aan Adam, daaruit genomen een rib, en God maakte Eva. Dan zegt God zij zullen tot één vlees worden.
Dat is een ordinantie die (voor mij) een diepte bevat die ik niet doorgrond. En daarom mag dat niet meer verbroken worden. Helaas.... Genesis 3....
Een huwelijk ziet op de verbinding man-vrouw die één worden, denk aan Adam, daaruit genomen een rib, en God maakte Eva. Dan zegt God zij zullen tot één vlees worden.
Dat is een ordinantie die (voor mij) een diepte bevat die ik niet doorgrond. En daarom mag dat niet meer verbroken worden. Helaas.... Genesis 3....