COVID-19
Re: COVID-19
Sinds corona blijkt juist dat gemeenschappen heel flexibel zijn.
Als ik deze tabel goed interpreteer, geeft 90% van de respondenten aan momenteel niet meer dan het maximaal aantal bezoekers te ontvangen:
https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/tr ... ragsregels
Als de bereidheid om weinig of geen gasten te ontvangen nu al heel hoog is, wat maakt een avondklok dan nog uit?
Als de bereidheid om weinig of geen gasten te ontvangen nu al heel hoog is, wat maakt een avondklok dan nog uit?
Ik las gisteren in een nieuwebron ( ik weet niet meer welke) dat nog steeds ruim 20% van de besmettingen thuis ontstaat. Ik denk dat men hoopt dat mensen zo niet meer op bezoek gaan en deze besmettingen omlaag gaan. Daarnaast hopen ze dat jongeren nu thuis blijven. Al las ik ook al dat jongeren nu van plan zijn om bij elkaar te blijven slapen. Dus in hoeverre dat gaat helpen weet ik niet.
Niks. Ik heb nog geen cijfers uit andere landen gezien, waarin de avondklok effect had.Herman schreef:Als ik deze tabel goed interpreteer, geeft 90% van de respondenten aan momenteel niet meer dan het maximaal aantal bezoekers te ontvangen:
Als de dienst voor het grootste deel digitaal is, is het dan liturgisch gezien echt heel belangrijk dat de predikant fysiek aanwezig is bij een dienst. Ik neem aan dat sommige van de preken toch "magnetron preken" zijn. Die al eerder een keer zijn opgenomen? Het is niet ideaal, maar in tijden van pandemie misschien niet vreselijk.Erskinees schreef:En wat betreft predikanten die 3x preken: wanneer gemeenten mét predikant de dienst iets vervroegen, kunnen dezelfde predikanten om 18(:30) uur alsnog een preekbeurt vervullen. Maar dat zal wel niet gebeuren, kerktijden zijn soms erg vastgeroest.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
In onze gemeente hebben wij live-uitzendingen.parsifal schreef:Als de dienst voor het grootste deel digitaal is, is het dan liturgisch gezien echt heel belangrijk dat de predikant fysiek aanwezig is bij een dienst. Ik neem aan dat sommige van de preken toch "magnetron preken" zijn. Die al eerder een keer zijn opgenomen? Het is niet ideaal, maar in tijden van pandemie misschien niet vreselijk.Erskinees schreef:En wat betreft predikanten die 3x preken: wanneer gemeenten mét predikant de dienst iets vervroegen, kunnen dezelfde predikanten om 18(:30) uur alsnog een preekbeurt vervullen. Maar dat zal wel niet gebeuren, kerktijden zijn soms erg vastgeroest.
Maar is dat iets wat essentieel is?Adje schreef:In onze gemeente hebben wij live-uitzendingen.parsifal schreef:Als de dienst voor het grootste deel digitaal is, is het dan liturgisch gezien echt heel belangrijk dat de predikant fysiek aanwezig is bij een dienst. Ik neem aan dat sommige van de preken toch "magnetron preken" zijn. Die al eerder een keer zijn opgenomen? Het is niet ideaal, maar in tijden van pandemie misschien niet vreselijk.Erskinees schreef:En wat betreft predikanten die 3x preken: wanneer gemeenten mét predikant de dienst iets vervroegen, kunnen dezelfde predikanten om 18(:30) uur alsnog een preekbeurt vervullen. Maar dat zal wel niet gebeuren, kerktijden zijn soms erg vastgeroest.
Wat mij betreft is dat essentieel. Maar het functioneert lang niet altijd zo, aangezien de nadruk op de preekvoorbereiding dusdanig belangrijk is geworden dat er tijdens de voordracht minder mogelijkheid is tot 'interactie' in die zin dat ingespeeld kan worden op datgene wat zich aftekent op de gezichten van de hoorders. Dus het is ook weer betrekkelijk, lijkt me.
Ik heb bewondering voor predikanten die kunnen reageren op de gezichtsuitdrukking van mensen in een gemeente van meer dan 100 man. Als ik college geef aan meer dan twintig studenten moet ik hier al moeite voor doen als de reactie van verschillende studenten verschillend is.Herman schreef:Wat mij betreft is dat essentieel. Maar het functioneert lang niet altijd zo, aangezien de nadruk op de preekvoorbereiding dusdanig belangrijk is geworden dat er tijdens de voordracht minder mogelijkheid is tot 'interactie' in die zin dat ingespeeld kan worden op datgene wat zich aftekent op de gezichten van de hoorders. Dus het is ook weer betrekkelijk, lijkt me.
Eigenlijk zijn dit rare maar helaas begrijpelijke vragen in deze tijd. Een jaar geleden zouden wij op al deze vragen hartgrondig ja hebben geantwoord.parsifal schreef:Maar is dat iets wat essentieel is?Adje schreef:In onze gemeente hebben wij live-uitzendingen.parsifal schreef:Als de dienst voor het grootste deel digitaal is, is het dan liturgisch gezien echt heel belangrijk dat de predikant fysiek aanwezig is bij een dienst. Ik neem aan dat sommige van de preken toch "magnetron preken" zijn. Die al eerder een keer zijn opgenomen? Het is niet ideaal, maar in tijden van pandemie misschien niet vreselijk.Erskinees schreef:En wat betreft predikanten die 3x preken: wanneer gemeenten mét predikant de dienst iets vervroegen, kunnen dezelfde predikanten om 18(:30) uur alsnog een preekbeurt vervullen. Maar dat zal wel niet gebeuren, kerktijden zijn soms erg vastgeroest.
1. Is het essentieel dat de gemeente fysiek aanwezig is tijdens de eredienst?
2. Is het essentieel dat bewoners in een zorginstelling bezoek mogen ontvangen?
3. Is het essentieel dat wij ons vrij mogen bewegen op ieder uur van de dag?
4. Is het essentieel dat kinderen naar school kunnen gaan?
5. Is het essentieel dat jongeren naar het voortgezet onderwijs kunnen gaan?
6. Is het essentieel dat de overheid niet mag bepalen wie en hoeveel mensen ik achter mijn voordeur ontvang?
7. Is het essentieel dat de overheid zich niet mengt in de beslissingen van kerken?
Ik blijf met verbazing kijken hoe makkelijk angst ons zo beheerst dat wij rustig onze vrijheden laten afnemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Beetje 'kromme' zin, want ik bedoelde het meer als vraag.Terri schreef:Het is volgens mij nog maar de vraag of die avondklok er komt...maar wellicht hebben jullie 'welingelichte bronnen'?
Want zelfs nu na de persconferentie lees ik in de krant:
"Of de avondklok echt doorgaat, hangt af van de Tweede Kamer. Die moet toestemming geven en of dat gaat gebeuren, is nog niet zeker. Het kabinet heeft vanochtend nog eens vergaderd over de kwestie en na afloop wilden de bewindslieden er weinig over kwijt."
Begrafenissen afschalen van 100 naar 50, ik had 30 verwacht.
Of dat alleen bloedverwanten aanwezig mogen zijn.
Ik vind onder deze omstandigheden 50 personen, die dus uit meerdere families komen, veel.
Of dat alleen bloedverwanten aanwezig mogen zijn.
Ik vind onder deze omstandigheden 50 personen, die dus uit meerdere families komen, veel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nu denk ik dat de rol van de overheid in de tijd van een pandemie gezien kan worden als de rol van de overheid in tijd van oorlog of een grote natuurramp. Er staan levens op het spel. Mocht de Britse overheid bepalen dat mensen hun huizen verduisterden? etc.huisman schreef:Eigenlijk zijn dit rare maar helaas begrijpelijke vragen in deze tijd. Een jaar geleden zouden wij op al deze vragen hartgrondig ja hebben geantwoord.parsifal schreef:Maar is dat iets wat essentieel is?Adje schreef:In onze gemeente hebben wij live-uitzendingen.parsifal schreef: Als de dienst voor het grootste deel digitaal is, is het dan liturgisch gezien echt heel belangrijk dat de predikant fysiek aanwezig is bij een dienst. Ik neem aan dat sommige van de preken toch "magnetron preken" zijn. Die al eerder een keer zijn opgenomen? Het is niet ideaal, maar in tijden van pandemie misschien niet vreselijk.
1. Is het essentieel dat de gemeente fysiek aanwezig is tijdens de eredienst?
2. Is het essentieel dat bewoners in een zorginstelling bezoek mogen ontvangen?
3. Is het essentieel dat wij ons vrij mogen bewegen op ieder uur van de dag?
4. Is het essentieel dat kinderen naar school kunnen gaan?
5. Is het essentieel dat jongeren naar het voortgezet onderwijs kunnen gaan?
6. Is het essentieel dat de overheid niet mag bepalen wie en hoeveel mensen ik achter mijn voordeur ontvang?
7. Is het essentieel dat de overheid zich niet mengt in de beslissingen van kerken?
Ik blijf met verbazing kijken hoe makkelijk angst ons zo beheerst dat wij rustig onze vrijheden laten afnemen.
Als je kerkdiensten toch al grotendeels digitaal zijn, en toch al een "opgewarmde preek" (en daar is niets mis mee) wordt gehouden, dan lijkt het vooraf opnemen van een preek een klein offer.
Zelf ben ik trouwens voor een terughoudende overheid ook op dit punt. Maar ik zie ook dat er heel veel mensen overlijden zo in de tijd tussen dat een vaccin ontwikkeld is en mensen het vaccin kunnen ontvangen (dat doet me denken aan de soldaten die sneuvelen tussen het tekenen van een wapenstilstand en de tijd dat het ingaat).
Vergelijkingen met een oorlog vind ik wat overdreven. Sommige politici hoor je echt spreken in oorlogstaal: "de strijd tegen het virus" of "onze helden in de frontlinie". Duidelijke framing die bij burgers goed lijkt aan te slaan.
Ik zou zelf liever hebben dat politici gewoon zeggen waar het om gaat. Want op zich vind ik een avondklok geen gek idee zolang nog steeds circa 1/3 zich slecht aan de regels houdt.
Ik zou zelf liever hebben dat politici gewoon zeggen waar het om gaat. Want op zich vind ik een avondklok geen gek idee zolang nog steeds circa 1/3 zich slecht aan de regels houdt.
Helemaal eens. Al dat frontlinie-gedoe.Habitat schreef:Vergelijkingen met een oorlog vind ik wat overdreven. Sommige politici hoor je echt spreken in oorlogstaal: "de strijd tegen het virus" of "onze helden in de frontlinie". Duidelijke framing die bij burgers goed lijkt aan te slaan.