Het zit 'm vooral in de uitdrukking 'God beschikt'. Beschikken is het lot bepalen. Dat zit heel dicht tegen het noodlot aan. Het is een spreekwoord dat goed zou passen in de filosofie van de Stoïcijnen. God is daar de ongenaakbare Beschikker. Moslims kunnen dit spreekwoord ook prima gebruiken voor Allah. Dat komt helemaal overeen met de Koran. De uitdrukking staat bijvoorbeeld haaks op 'En God liet Zich door hen verbidden.'Tiberius schreef: ↑Gisteren, 15:46Kan je die uitleggen want dat begrijp ik niet.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 15:39Dat is een goddeloos spreekwoord. Dat gaat over een onbewoger Beweger, die vooral het (nood)lot aanstuurt.
'De mens wikt maar God beschikt' lijkt me geen goddeloze uitdrukking.
Beroepingswerk discussie [7]
-
Evangelist
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Het woord 'beschikken' kan toch ook gewoon met 'besturen' vertaald worden?Evangelist schreef: ↑Gisteren, 16:26
Het zit 'm vooral in de uitdrukking 'God beschikt'. Beschikken is het lot bepalen. Dat zit heel dicht tegen het noodlot aan. Het is een spreekwoord dat goed zou passen in de filosofie van de Stoïcijnen. God is daar de ongenaakbare Beschikker. Moslims kunnen dit spreekwoord ook prima gebruiken voor Allah. Dat komt helemaal overeen met de Koran. De uitdrukking staat bijvoorbeeld haaks op 'En God liet Zich door hen verbidden.'
6 En God, de HEERE, beschikte een wonderboom, en deed hem opschieten boven Jona, opdat er schaduw mocht zijn over zijn hoofd, om hem te redden van zijn verdriet. En Jona verblijdde zich over den wonderboom met grote blijdschap.
7 Maar God beschikte een worm des anderen daags in het opgaan van den dageraad; die stak den wonderboom, dat hij verdorde.
-
Evangelist
Zeker dat kan, maar dan geef je een goede context mee. Namelijk die van het hele boek Jona, en juist in dat boek zie je dat de Heere geen onbewogen Beweger is. Die context is in die uitdrukking geheel verdwenen. Laten we dicht bij de Bijbelwoorden blijven, Spreuken 16: 9 bijvoorbeeld: "Het hart van de mens overdenkt zijn weg, maar de HEERE bestuurt zijn gang."gallio schreef: ↑Gisteren, 16:31Het woord 'beschikken' kan toch ook gewoon met 'besturen' vertaald worden?Evangelist schreef: ↑Gisteren, 16:26
Het zit 'm vooral in de uitdrukking 'God beschikt'. Beschikken is het lot bepalen. Dat zit heel dicht tegen het noodlot aan. Het is een spreekwoord dat goed zou passen in de filosofie van de Stoïcijnen. God is daar de ongenaakbare Beschikker. Moslims kunnen dit spreekwoord ook prima gebruiken voor Allah. Dat komt helemaal overeen met de Koran. De uitdrukking staat bijvoorbeeld haaks op 'En God liet Zich door hen verbidden.'
6 En God, de HEERE, beschikte een wonderboom, en deed hem opschieten boven Jona, opdat er schaduw mocht zijn over zijn hoofd, om hem te redden van zijn verdriet. En Jona verblijdde zich over den wonderboom met grote blijdschap.
7 Maar God beschikte een worm des anderen daags in het opgaan van den dageraad; die stak den wonderboom, dat hij verdorde.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Dus 'beschikker van ons deel en lot' in de berijming Morgenzang is eigenlijk ook goddeloos.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 16:26Het zit 'm vooral in de uitdrukking 'God beschikt'. Beschikken is het lot bepalen. Dat zit heel dicht tegen het noodlot aan. Het is een spreekwoord dat goed zou passen in de filosofie van de Stoïcijnen. God is daar de ongenaakbare Beschikker. Moslims kunnen dit spreekwoord ook prima gebruiken voor Allah. Dat komt helemaal overeen met de Koran. De uitdrukking staat bijvoorbeeld haaks op 'En God liet Zich door hen verbidden.'Tiberius schreef: ↑Gisteren, 15:46Kan je die uitleggen want dat begrijp ik niet.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 15:39Dat is een goddeloos spreekwoord. Dat gaat over een onbewoger Beweger, die vooral het (nood)lot aanstuurt.
-
Evangelist
Wat mij betreft is dat inderdaad geen Bijbels Godsbeeld. De Heere is niet de Beschikker van ons lot. Dat is stoïcijns.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 16:55Dus 'beschikker van ons deel en lot' in de berijming Morgenzang is eigenlijk ook goddeloos.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 16:26Het zit 'm vooral in de uitdrukking 'God beschikt'. Beschikken is het lot bepalen. Dat zit heel dicht tegen het noodlot aan. Het is een spreekwoord dat goed zou passen in de filosofie van de Stoïcijnen. God is daar de ongenaakbare Beschikker. Moslims kunnen dit spreekwoord ook prima gebruiken voor Allah. Dat komt helemaal overeen met de Koran. De uitdrukking staat bijvoorbeeld haaks op 'En God liet Zich door hen verbidden.'Tiberius schreef: ↑Gisteren, 15:46Kan je die uitleggen want dat begrijp ik niet.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 15:39 Dat is een goddeloos spreekwoord. Dat gaat over een onbewoger Beweger, die vooral het (nood)lot aanstuurt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Maar 'God beschikt' mag dan weer niet.
Dat is een interessant fenomeen. Het is niet incidenteel meer en daarmee een patroon: net gestichtte gemeenten krijgen - ook binnen de GG -vrijwel onmiddellijk een predikant.
Lijkt me ook aantrekkelijk… geen oud zeer en groei.Job schreef: ↑Gisteren, 17:58Dat is een interessant fenomeen. Het is niet incidenteel meer en daarmee een patroon: net gestichtte gemeenten krijgen - ook binnen de GG -vrijwel onmiddellijk een predikant.
-
Evangelist
Niet zomaar los van de context in de uitdrukking waar het over ging. ‘God beschikte een worm’ is - afgezien van het oud-Nederlands - geen probleem. Maar het ging hier over de uitdrukking ‘De mens wikt, maar God beschikt.’ Daarover heb ik gezegd wat ik gezegd heb.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
- Maanenschijn
Dan heb jij denk ik een andere Bijbel dan ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Johann Gottfried Walther
Jona 1 vers 17 De HEERE nu beschikte een groten vis om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van den vis, drie dagen en drie nachten.
Jona 4 vers 6 En God de HEERE beschikte een wonderboom, en deed hem opschieten boven Jona, opdat er schaduw mocht zijn over zijn hoofd, om hem te redden van zijn verdriet. En Jona verblijdde zich over den wonderboom met grote blijdschap.
Jona 4 vers 6 En God de HEERE beschikte een wonderboom, en deed hem opschieten boven Jona, opdat er schaduw mocht zijn over zijn hoofd, om hem te redden van zijn verdriet. En Jona verblijdde zich over den wonderboom met grote blijdschap.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tsjonge. Ik ben echt bevangen door de hitte mannen. Had gezocht met de concordantie maar dus niet goed. Sorry!Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 22:12 Jona 1 vers 17 De HEERE nu beschikte een groten vis om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van den vis, drie dagen en drie nachten.
Ik heb AI eens geraadpleegd.
Mânâh (מָנָה): Dit betekent letterlijk 'tellen', 'toewijzen' of 'beschikken'. Als God iets 'beschikt', deelt Hij het toe of bereidt Hij het voor. Voorbeeld: In het boek Jona 'beschikte' (bereidde) God een grote vis, een wonderboom en een worm.
Soem / Sjim (שׂוּם): Dit betekent 'plaatsen', 'vaststellen' of 'verordenen'. Het wordt gebruikt wanneer God de orde van de schepping of de geschiedenis beschikt.