Even aanvullend, ik bedoel dat vanuit Rijnsburg c.s. gezien. Dat de reguliere classis - in de meeste gevallen! - plaatsvindt, is een groot goed. En ga daar vooral mee door. Ik ben zoekende naar de gevoelde noodzaak achter de zekere snelheid die m.b.t. Rijnsburg c.s. gevoeld wordt.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 10:43Het klopt, maar ik ben het niet eens met de constatering dat we wel een tijdje zonder het classicale werk kunnen. Meeleven met elkaar is nu juist belangrijk, ook als je verschillend denkt. En vooral de voorbereiding op de komende synode met het kiezen van afvaardigden en het opstellen van instructies is essentieel.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:37Ook deels eens. Niet met vertraging want dat brengt ook weer gevaren met zich mee maar wel met de strekking van je bericht.MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:30 @Job, de haast en snelheid die in de afgelopen tijd na de GS is ontwikkeld, is juist één van de moeiten.
Juist die vermeende noodzaak tot snelheid heeft veel zaken extra op scherp gezet.
(En nee, daar zijn de problemen niet begonnen - die begonnen ruim daarvoor door het onderling wantrouwen en het niet zich houden aan landelijke besluiten.)
Rust, vertraging en een pas op de plaats lijkt mij op dit moment veel beter passen.
Lokaal gaat het werk door.
Classicaal blijkt minder belangrijk te zijn dan we dachten. Blijkbaar kan het al een tijdje prima zonder. Waarbij de noodzakelijke zaken als emeritering, overgang van predikanten naar andere gemeenten tot nu toe altijd zonder noemenswaardige problemen zijn verlopen.
Haast omdat jij - of anderen - behoefte hebben aan duidelijkheid lijkt mij wel een van de minste argumenten.
Zie uit naar het gesprek tussen deputaten vertegenwoordiging en regiegroep Rijnsburg. De breuk zal niet opgelost worden maar gezamenlijkheid zoeken naar b.v. route en tempo kan helpend zijn voor de plaatselijke gemeenten. Alle 181.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Daar verschillen wij dan van mening over. Als de avondmaalstafels vol zijn en de middagdiensten steeds leger vind ik dat een veeg teken. Dat jij nu ook het beleggen van de tweede dienst op zondag relativeert vind ik trouwens ook merkwaardig. Dat had ik van jou niet verwacht. Zo blijkt het ene na het andere station met behoorlijk snelheid te passeren.MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:36Het bericht spreekt over enkelen onder slechts 20% respons.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:04 Geen argumenten dus. Verder schrok ik van dit bericht https://rd.nl/artikel/1131330 . Dat zie ik ook in CGK gebeuren zonder Rijnsburg c.s. Het ‘anders’ de Bijbel lezen is daar voor een deel al schering en inslag. Je ziet de vruchten daarvan in de NGK. Volle avondmaalstafels, lege of opgeheven middagdiensten en op veel standpunten verschuivingen die verder wegbrengen van Gods onfeilbaar Woord. Daar is dit artikel een sprekend voorbeeld van.
Ik heb de leestip al eens eerder gegeven maar lees De gereformeerden van Agnes Amelink. https://www.bol.com/nl/p/de-gereformeer ... _iphoneapp
…..en herken de overeenkomsten en schrik.
Lijkt mij dat de conclusies die jij trekt veel te snel en te groot zijn.
En even inhoudelijk.
'Volle avondmaalstafels...' dat schrijf je als een schrikbeeld of beeld van verval. Is de pijn er andersom ook als je hoort over kerken met 100-den leden en slechts een 15-tal vierende gemeenteleden. Een 'lege avondmaalstafel' of grote mijding, zou voor mij meer reden tot zorg zijn.
En daarbij een lege of ontbrekende tweede dienst, maar wel een door de week bloeiend en lerend gemeenteleven, 'k zie niet in waarom dat minder zou moeten zijn dan twee diensten op zondag en een relatief schraal gemeentelijk leven door de week.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Johann Gottfried Walther
Het is vaak echt geen teken van een hoog geestelijk gehalte van een gemeente wanneer de tweede kerkdienst leeg is, vervolgens wordt afgeschaft,MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:36En daarbij een lege of ontbrekende tweede dienst, maar wel een door de week bloeiend en lerend gemeenteleven, 'k zie niet in waarom dat minder zou moeten zijn dan twee diensten op zondag en een relatief schraal gemeentelijk leven door de week.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:04 Geen argumenten dus. Verder schrok ik van dit bericht https://rd.nl/artikel/1131330 . Dat zie ik ook in CGK gebeuren zonder Rijnsburg c.s. Het ‘anders’ de Bijbel lezen is daar voor een deel al schering en inslag. Je ziet de vruchten daarvan in de NGK. Volle avondmaalstafels, lege of opgeheven middagdiensten en op veel standpunten verschuivingen die verder wegbrengen van Gods onfeilbaar Woord. Daar is dit artikel een sprekend voorbeeld van.
Ik heb de leestip al eens eerder gegeven maar lees De gereformeerden van Agnes Amelink. https://www.bol.com/nl/p/de-gereformeer ... _iphoneapp
en vervolgens de morgendienst vaak ook nog steeds korter wordt.
Die ontwikkeling is er in de GKv gemaakt ook op vele plaatsen geweest, en we weten hoeveel zaken daar verandert en vervlakt zijn, en hoe men een wereldse leefstijl prima vindt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
'k Zal geen tweede diensten discussie beginnen. Maar inderdaad, liever een gemeente die ook gemeenschap ís en die die gemeenschap beoefent op of rondom de zondag, dan staccato twee diensten beleggen waarbij de sociale dimensie van het kerk-zijn totaal ontbreekt. Ik zie dan niet als verlies, maar als winst en in lijn zijn met hoe de gemeenten in het NT mij voorkomen. En overigens wereldwijd ook het meest voorkomen!huisman schreef: ↑Vandaag, 10:55Daar verschillen wij dan van mening over. Als de avondmaalstafels vol zijn en de middagdiensten steeds leger vind ik dat een veeg teken. Dat jij nu ook het beleggen van de tweede dienst op zondag relativeert vind ik trouwens ook merkwaardig. Dat had ik van jou niet verwacht. Zo blijkt het ene na het andere station met behoorlijk snelheid te passeren.MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:36Het bericht spreekt over enkelen onder slechts 20% respons.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:04 Geen argumenten dus. Verder schrok ik van dit bericht https://rd.nl/artikel/1131330 . Dat zie ik ook in CGK gebeuren zonder Rijnsburg c.s. Het ‘anders’ de Bijbel lezen is daar voor een deel al schering en inslag. Je ziet de vruchten daarvan in de NGK. Volle avondmaalstafels, lege of opgeheven middagdiensten en op veel standpunten verschuivingen die verder wegbrengen van Gods onfeilbaar Woord. Daar is dit artikel een sprekend voorbeeld van.
En even inhoudelijk.
'Volle avondmaalstafels...' dat schrijf je als een schrikbeeld of beeld van verval. Is de pijn er andersom ook als je hoort over kerken met 100-den leden en slechts een 15-tal vierende gemeenteleden. Een 'lege avondmaalstafel' of grote mijding, zou voor mij meer reden tot zorg zijn.
En daarbij een lege of ontbrekende tweede dienst, maar wel een door de week bloeiend en lerend gemeenteleven, 'k zie niet in waarom dat minder zou moeten zijn dan twee diensten op zondag en een relatief schraal gemeentelijk leven door de week.
Het is en en. De gemeente komt tweemaal samen op de dag des Heeren. Dat is na de reformatie weer het centrum van het gemeenteleven geworden. Doordeweeks zijn er (bij ons iig) vele activiteiten rondom het Woord voor alle doelgroepen maar ook bv in de maand september activiteiten rondom de voedselbank. Wij hopen straks 4 MDW’ers uitgezonden te hebben met hun eigen TFT. Bijbellezingen, jong belijdende kring, vrouwenochtend, mannenvereniging JV’s, kinderclub het is er allemaal maar het gaat niet ten koste van de opkomst tijdens de tweede dienst. Zo was het in het verleden in alle CGK gemeenten waar ik gekerkt heb. En die waren van links, midden tot rechts.MidMid schreef: ↑Vandaag, 11:11'k Zal geen tweede diensten discussie beginnen. Maar inderdaad, liever een gemeente die ook gemeenschap ís en die die gemeenschap beoefent op of rondom de zondag, dan staccato twee diensten beleggen waarbij de sociale dimensie van het kerk-zijn totaal ontbreekt. Ik zie dan niet als verlies, maar als winst en in lijn zijn met hoe de gemeenten in het NT mij voorkomen.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:55MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:36Het bericht spreekt over enkelen onder slechts 20% respons.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:04 Geen argumenten dus. Verder schrok ik van dit bericht https://rd.nl/artikel/1131330 . Dat zie ik ook in CGK gebeuren zonder Rijnsburg c.s. Het ‘anders’ de Bijbel lezen is daar voor een deel al schering en inslag. Je ziet de vruchten daarvan in de NGK. Volle avondmaalstafels, lege of opgeheven middagdiensten en op veel standpunten verschuivingen die verder wegbrengen van Gods onfeilbaar Woord. Daar is dit artikel een sprekend voorbeeld van.
En even inhoudelijk.
Dus het argument ‘maar er is doordeweeks veel te doen’ is behoorlijk leeg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Middenrefo
Zelf ben ik ook zo iemand die zich niet kan voorstellen waarom je niet twee keer naar de kerk zou gaan. Maar het overslaan van de tweede dienst is niet tuchtwaardig en ik ga er ook niet al te snel een hard oordeel over geven. Ik zie ook voorbeelden van mensen die na verloop van tijd toch weer twee keer komen. Dat bereik je denk ik eerder met liefde, goede opbouwende leerdiensten die inspelen op de actualiteit en een warme gemeenschap.huisman schreef: ↑Vandaag, 11:23Het is en en. De gemeente komt tweemaal samen op de dag des Heeren. Dat is na de reformatie weer het centrum van het gemeenteleven geworden. Doordeweeks zijn er (bij ons iig) vele activiteiten rondom het Woord voor alle doelgroepen maar ook bv in de maand september activiteiten rondom de voedselbank. Wij hopen straks 4 MDW’ers uitgezonden te hebben met hun eigen TFT. Bijbellezingen, jong belijdende kring, vrouwenochtend, mannenvereniging JV’s, kinderclub het is er allemaal maar het gaat niet ten koste van de opkomst tijdens de tweede dienst. Zo was het in het verleden in alle CGK gemeenten waar ik gekerkt heb. En die waren van links, midden tot rechts.MidMid schreef: ↑Vandaag, 11:11'k Zal geen tweede diensten discussie beginnen. Maar inderdaad, liever een gemeente die ook gemeenschap ís en die die gemeenschap beoefent op of rondom de zondag, dan staccato twee diensten beleggen waarbij de sociale dimensie van het kerk-zijn totaal ontbreekt. Ik zie dan niet als verlies, maar als winst en in lijn zijn met hoe de gemeenten in het NT mij voorkomen.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:55MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:36
Het bericht spreekt over enkelen onder slechts 20% respons.
En even inhoudelijk.
Ooit stond er van de hand van Quant een mooi artikel in de Wekker over niet te snel oordelen over het wegblijven in tweede diensten. Daar kan een veelheid aan redenen achter schuilgaan. En zelf kan ik ook prima redenen bedenken om het zondags bij één dienst te laten.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 11:34Zelf ben ik ook zo iemand die zich niet kan voorstellen waarom je niet twee keer naar de kerk zou gaan. Maar het overslaan van de tweede dienst is niet tuchtwaardig en ik ga er ook niet al te snel een hard oordeel over geven. Ik zie ook voorbeelden van mensen die na verloop van tijd toch weer twee keer komen. Dat bereik je denk ik eerder met liefde, goede opbouwende leerdiensten die inspelen op de actualiteit en een warme gemeenschap.huisman schreef: ↑Vandaag, 11:23Het is en en. De gemeente komt tweemaal samen op de dag des Heeren. Dat is na de reformatie weer het centrum van het gemeenteleven geworden. Doordeweeks zijn er (bij ons iig) vele activiteiten rondom het Woord voor alle doelgroepen maar ook bv in de maand september activiteiten rondom de voedselbank. Wij hopen straks 4 MDW’ers uitgezonden te hebben met hun eigen TFT. Bijbellezingen, jong belijdende kring, vrouwenochtend, mannenvereniging JV’s, kinderclub het is er allemaal maar het gaat niet ten koste van de opkomst tijdens de tweede dienst. Zo was het in het verleden in alle CGK gemeenten waar ik gekerkt heb. En die waren van links, midden tot rechts.MidMid schreef: ↑Vandaag, 11:11'k Zal geen tweede diensten discussie beginnen. Maar inderdaad, liever een gemeente die ook gemeenschap ís en die die gemeenschap beoefent op of rondom de zondag, dan staccato twee diensten beleggen waarbij de sociale dimensie van het kerk-zijn totaal ontbreekt. Ik zie dan niet als verlies, maar als winst en in lijn zijn met hoe de gemeenten in het NT mij voorkomen.
@Huisman, mooi dat al die zaken die je opsomt er zijn. Maar dat is toch echt wezenlijk iets anders dan een intergenerationeel gemeentebreed sociaal leven. Mijn ideale zondag zou zijn, 's Morgens een stevige en uitgebreide dienst en daarna samen het gemeente-zijn beoefenen door het leven met elkaar te delen. Het liefst afsluitend met een gezamenlijke maaltijd. In veel van onze kerken zal dat niet gaan, eenvoudigweg al door de grootte. Je ziet deze vorm van kerk-zijn veel in het Oosten en in Afrika. En dat hoeft inhoudelijk echt niet minder te zijn. (Zie ook bijv. de zendingsgemeenten in onze kerken. Dat zijn stuk voor stuk florerende en hechte gemeenschappen!)
Van een tweede dienst geldt voor mij vooral dat deze gevormd is vanuit de traditie en niet als 'moeten' in de Schrift is te gronden. Dus dat het in het verleden altijd zo is geweest, geloof ik meteen. Maar daaraan een argument ontlenen, vind ik lastig.
Op mijn vorige bericht neem je de historie wel mee in je duiding. Hierboven juist niet.
En dat is tekenend voor velen in de discussie. Bij het redeneren altijd richting de door jezelf gewenste standpunt.
En dat is tekenend voor velen in de discussie. Bij het redeneren altijd richting de door jezelf gewenste standpunt.
Werkelijk geen idee waar je het over hebt.
Meen dat ik iets in jouw richting heb gezegd over Uitslag en Smits die als ze samen als broeders van één huis op dit moment avondmaal met elkaar kunnen vieren, je in mijn ogen elkaar niet los mag laten.
'k Zie niet in hoe ik hierin de historie een duidende plaats laat hebben.
Maar dat zal - opnieuw - aan mijn onvermogen tot begrijpen liggen.
Dat ik overigens de traditie een mineure plaats toeken, zeker in het licht van de Schrift - lijkt mij voluit in lijn met de reformatie.
Kan natuurlijk gewoon naar onze K.O. verwijzen. Vraag (zelfs de eerste volgens bijlage 27)tijdens kerkvisitatie. Wordt de gemeente elke zondag tweemaal en ook op de christelijke feestdagen en bid- en dankdagen voor gewas samengeroepen tot de ambtelijke dienst des Woords ? Dus twee diensten houden op zondag is ‘gewoon’ CGK en een voorschrift uit onze kerkorde.MidMid schreef: ↑Vandaag, 11:47Ooit stond er van de hand van Quant een mooi artikel in de Wekker over niet te snel oordelen over het wegblijven in tweede diensten. Daar kan een veelheid aan redenen achter schuilgaan. En zelf kan ik ook prima redenen bedenken om het zondags bij één dienst te laten.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 11:34Zelf ben ik ook zo iemand die zich niet kan voorstellen waarom je niet twee keer naar de kerk zou gaan. Maar het overslaan van de tweede dienst is niet tuchtwaardig en ik ga er ook niet al te snel een hard oordeel over geven. Ik zie ook voorbeelden van mensen die na verloop van tijd toch weer twee keer komen. Dat bereik je denk ik eerder met liefde, goede opbouwende leerdiensten die inspelen op de actualiteit en een warme gemeenschap.huisman schreef: ↑Vandaag, 11:23Het is en en. De gemeente komt tweemaal samen op de dag des Heeren. Dat is na de reformatie weer het centrum van het gemeenteleven geworden. Doordeweeks zijn er (bij ons iig) vele activiteiten rondom het Woord voor alle doelgroepen maar ook bv in de maand september activiteiten rondom de voedselbank. Wij hopen straks 4 MDW’ers uitgezonden te hebben met hun eigen TFT. Bijbellezingen, jong belijdende kring, vrouwenochtend, mannenvereniging JV’s, kinderclub het is er allemaal maar het gaat niet ten koste van de opkomst tijdens de tweede dienst. Zo was het in het verleden in alle CGK gemeenten waar ik gekerkt heb. En die waren van links, midden tot rechts.MidMid schreef: ↑Vandaag, 11:11
'k Zal geen tweede diensten discussie beginnen. Maar inderdaad, liever een gemeente die ook gemeenschap ís en die die gemeenschap beoefent op of rondom de zondag, dan staccato twee diensten beleggen waarbij de sociale dimensie van het kerk-zijn totaal ontbreekt. Ik zie dan niet als verlies, maar als winst en in lijn zijn met hoe de gemeenten in het NT mij voorkomen.
@Huisman, mooi dat al die zaken die je opsomt er zijn. Maar dat is toch echt wezenlijk iets anders dan een intergenerationeel gemeentebreed sociaal leven. Mijn ideale zondag zou zijn, 's Morgens een stevige en uitgebreide dienst en daarna samen het gemeente-zijn beoefenen door het leven met elkaar te delen. Het liefst afsluitend met een gezamenlijke maaltijd. In veel van onze kerken zal dat niet gaan, eenvoudigweg al door de grootte. Je ziet deze vorm van kerk-zijn veel in het Oosten en in Afrika. En dat hoeft inhoudelijk echt niet minder te zijn. (Zie ook bijv. de zendingsgemeenten in onze kerken. Dat zijn stuk voor stuk florerende en hechte gemeenschappen!)
Van een tweede dienst geldt voor mij vooral dat deze gevormd is vanuit de traditie en niet als 'moeten' in de Schrift is te gronden. Dus dat het in het verleden altijd zo is geweest, geloof ik meteen. Maar daaraan een argument ontlenen, vind ik lastig.
Verder is er Bijbels ook nog veel over te zeggen maar dat laat ik nu liggen.
Dat ik met mijn zwager, vriend en broer wel Avondmaal kan houden, hoewel niet in één gemeente/kerkverband is volgens jou geen probleem. Door de gescheiden historie. Dat telt daar wel mee voor jou.MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:02Werkelijk geen idee waar je het over hebt.
Meen dat ik iets in jouw richting heb gezegd over Uitslag en Smits die als ze samen als broeders van één huis op dit moment avondmaal met elkaar kunnen vieren, je in mijn ogen elkaar niet los mag laten.
Dat ik overigens de traditie een mineure plaats toeken, zeker in het licht van de Schrift - lijkt mij voluit in lijn met de reformatie.
Maar bij de switch van 'verdiepen in de leer in de tweede dienst' naar (ik chargeer) 'o wat hebben we het fijn samen doordeweeks' moet je los van de historie zien. Ik vind die verschuiving tekenend. Want door die verschuiving ging mijn buurman naar de klaverjasclub. Daar was het ook gezellig en had hij ook goede gesprekken.
Prima, ik volg je nog steeds niet. Want je legt mij hier iets in de mond wat ik niet gezegd heb.BSH schreef: ↑Vandaag, 12:12Dat ik met mijn zwager, vriend en broer wel Avondmaal kan houden, hoewel niet in één gemeente/kerkverband is volgens jou geen probleem. Door de gescheiden historie. Dat telt daar wel mee voor jou.MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:02Werkelijk geen idee waar je het over hebt.
Maar bij de switch van 'verdiepen in de leer in de tweede dienst' naar (ik chargeer) 'o wat hebben we het fijn samen doordeweeks' moet je los van de historie zien. Ik vind die verschuiving tekenend. Want door die verschuiving ging mijn buurman naar de klaverjasclub. Daar was het ook gezellig en had hij ook goede gesprekken.
Wat ik heb aangegeven is dat de situatie die jij beschreef een totaal andere is dan de situatie tussen Uitslag en Smits. Niet meer, niet minder.
Dat heeft met historie of een (waarde)oordeel over met wie jij wel of geen avondmaal kan houden niets te maken.
Eens dat onze KO daar e.e.a. over zegt al zou ik eerder verwijzen naar art. 64. Dat heb ik overigens ook nergens ontkend. Wel zeg ik daarbij dat ik meen dat dit gevormd is vanuit de traditie en niet is terug te voeren op een moeten vanuit de Schriften. Overigens ligt bovenstaande voor zendingsgemeenten weer anders. En staat er in art. 64 sub 6 ook iets over situaties waarin een tweede dienst niet meer mogelijk is. Het is een onmogelijke mogelijkheid om één dienst te hebben!huisman schreef: ↑Vandaag, 12:04Kan natuurlijk gewoon naar onze K.O. verwijzen. Vraag (zelfs de eerste volgens bijlage 27)tijdens kerkvisitatie. Wordt de gemeente elke zondag tweemaal en ook op de christelijke feestdagen en bid- en dankdagen voor gewas samengeroepen tot de ambtelijke dienst des Woords ? Dus twee diensten houden op zondag is ‘gewoon’ CGK en een voorschrift uit onze kerkorde.MidMid schreef: ↑Vandaag, 11:47Ooit stond er van de hand van Quant een mooi artikel in de Wekker over niet te snel oordelen over het wegblijven in tweede diensten. Daar kan een veelheid aan redenen achter schuilgaan. En zelf kan ik ook prima redenen bedenken om het zondags bij één dienst te laten.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 11:34Zelf ben ik ook zo iemand die zich niet kan voorstellen waarom je niet twee keer naar de kerk zou gaan. Maar het overslaan van de tweede dienst is niet tuchtwaardig en ik ga er ook niet al te snel een hard oordeel over geven. Ik zie ook voorbeelden van mensen die na verloop van tijd toch weer twee keer komen. Dat bereik je denk ik eerder met liefde, goede opbouwende leerdiensten die inspelen op de actualiteit en een warme gemeenschap.huisman schreef: ↑Vandaag, 11:23 Het is en en. De gemeente komt tweemaal samen op de dag des Heeren. Dat is na de reformatie weer het centrum van het gemeenteleven geworden. Doordeweeks zijn er (bij ons iig) vele activiteiten rondom het Woord voor alle doelgroepen maar ook bv in de maand september activiteiten rondom de voedselbank. Wij hopen straks 4 MDW’ers uitgezonden te hebben met hun eigen TFT. Bijbellezingen, jong belijdende kring, vrouwenochtend, mannenvereniging JV’s, kinderclub het is er allemaal maar het gaat niet ten koste van de opkomst tijdens de tweede dienst. Zo was het in het verleden in alle CGK gemeenten waar ik gekerkt heb. En die waren van links, midden tot rechts.
Hier het bekende artikel uit Ambtelijk Contact van Drs. Boerke over de tweede dienst. Als lezers geen tijd hebben voor het hele artikel lees dan alleen de conclusie aan het einde. Onkunde van de geloofsleer is m.i. de reden van de crisis in de kerken en zeker in de CGK.MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:27Eens dat onze KO daar e.e.a. over zegt al zou ik eerder verwijzen naar art. 64. Dat heb ik overigens ook nergens ontkend. Wel zeg ik daarbij dat ik meen dat dit gevormd is vanuit de traditie en niet is terug te voeren op een moeten vanuit de Schriften. Overigens ligt bovenstaande voor zendingsgemeenten weer anders. En staat er in art. 64 sub 6 ook iets over situaties waarin een tweede dienst niet meer mogelijk is. Het is een onmogelijke mogelijkheid om één dienst te hebben!huisman schreef: ↑Vandaag, 12:04Kan natuurlijk gewoon naar onze K.O. verwijzen. Vraag (zelfs de eerste volgens bijlage 27)tijdens kerkvisitatie. Wordt de gemeente elke zondag tweemaal en ook op de christelijke feestdagen en bid- en dankdagen voor gewas samengeroepen tot de ambtelijke dienst des Woords ? Dus twee diensten houden op zondag is ‘gewoon’ CGK en een voorschrift uit onze kerkorde.MidMid schreef: ↑Vandaag, 11:47Ooit stond er van de hand van Quant een mooi artikel in de Wekker over niet te snel oordelen over het wegblijven in tweede diensten. Daar kan een veelheid aan redenen achter schuilgaan. En zelf kan ik ook prima redenen bedenken om het zondags bij één dienst te laten.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 11:34
Zelf ben ik ook zo iemand die zich niet kan voorstellen waarom je niet twee keer naar de kerk zou gaan. Maar het overslaan van de tweede dienst is niet tuchtwaardig en ik ga er ook niet al te snel een hard oordeel over geven. Ik zie ook voorbeelden van mensen die na verloop van tijd toch weer twee keer komen. Dat bereik je denk ik eerder met liefde, goede opbouwende leerdiensten die inspelen op de actualiteit en een warme gemeenschap.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... d%20belegd.
Dat ben ik 100% met je eens, Huisman.
De kern van de gemeente zijn de samenkomsten, en daar is de preek weer de kern van.
Ik zie ook met lede ogen aan, dat daar steeds meer aan geknibbeld wordt.
De kern van de gemeente zijn de samenkomsten, en daar is de preek weer de kern van.
Ik zie ook met lede ogen aan, dat daar steeds meer aan geknibbeld wordt.