Als het gaat om schuld, dan is een ieder verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Als het gaat om de gevolgen van de zonde, kunnen die ook doorwerken naar de kinderen toe. God werkt door de geslachten. Wanneer een ouder breekt met de kerk, krijgen de kinderen minder van God en Zijn Woord mee, en de kinderen van de kinderen zijn er vaak geheel mee onbekend. Vaak krijgen ze wél de vijandschap tegen de kerk en God en Zijn woord (hopeloos achterhaald) mee. Op die manier komt denk ik de vloek van het 2e gebod tot uitwerking.Simon schreef:maar hoe verklaar je dan deze tekst in Ezechiël 18:20? "De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet de ongerechtigheid van de vader dragen..." God leert dat ieder mens persoonlijk verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, volgens mij.Wat ook geheel overeen komt met andere teksten waarin aangegeven wordt dat alle zonden vergeven kunnen worden, behalve die tegen de Heilige Geest.
Losgeweekt van eigen gemeente
Re: Losgeweekt van eigen gemeente
In de HHK formuleert men dat als volgt:Gian schreef:Wat is 'vaderlandse kerk'? De claim van een voortzetting van de vaderlandse kerk is mi een inhoudsloze claim. De kerk begint waar men belijdt. Belijden is niet het onderschrijven van de geschreven belijdenis, belijden is dat we ons behoud in Jezus de Christus gevonden hebben. Dankzij Zijn offer hebben we leven uit God, door het geloof, en is onze schuld weg.
Ieder die dat belijdt is een levende steen van het geestelijke huis van God en behoort bij de Gemeente.
De geschreven confessies zijn altijd bron van afscheiding geweest, en zoals we nu 40 pagina's gezien hebben is dat blijkbaar nog steeds. Zelfs binnen dezelfde geschreven belijdenissen zijn we hopeloos verdeeld.
De geschiedenis bewijst het; overal waar men ging heersen, overal waar men wetten ging invoeren is het fout gegaan omdat dit strijdig is met het nieuw-testamentisch Gemeente zijn. Dat is kenmerkend voor de geïnstitutionaliseerde kerk.
Gelukkig zijn er altijd weer minderheden geweest die gehoorzaam wilde zijn, en zich losmaakte van de traditie en het instituut.
ds. J.W. van Estrik schreef:Misschien is tevens de kwestie dat wij voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk wensen te zijn een belangrijk punt dat enige aandacht behoeft.
Het stemt dankbaar dat er een brochure is uitgegeven die ook als catechesemateriaal kan worden gebruikt, om duidelijk te maken wat de aanleiding van de scheur was. In de kerk laat men zich zo hier en daar de gedachte van een afgescheiden kerk aanleunen. Het feit dat het ging om de bewaring van de Nederlandse Hervormde Kerk op de grondslag van de gereformeerde belijdenisgeschriften lijkt zo nu en dan nog nauwelijks te worden beseft. Daarom is het goed dat er een brochure daarover verschenen is, om ons bewust te zijn en te blijven dat we voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk (willen) zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hersteld hervormd gereformeerd reformatorisch, iedere stam van deze woorden laat zien dat de mens zich heeft losgemaakt .En dan nog juist die denominaties die zeggen dat het altijd eerst Van Hem moet komen.Wij mogen vooral geen initiatief nemen toch?
Sommigen zeggen zelfs dat je je zelf niet kunt bekeren.
Tweedracht en scheuringen zijn eigenlijk de basis van ons geloof.De laatste woorden van Jezus over de gemeente zijn dat Hij ze uitspuugt, vanwege hun louwheid en vermeende rijkdom en verrijking.En ondanks alle plagen in het laatste Boek van Openbaring staat er iedere keer weer; En zij bekeerden zich niet.
Maar ook daar zal wel weer een uitvlucht voor zijn.
Zoiets als dat de Gemeente van Laodica ook werkelijk de gemeente van Laodicea was, en dat de ogenzalf vooral niet geestelijk opgevat moet worden.
Sommigen zeggen zelfs dat je je zelf niet kunt bekeren.
Tweedracht en scheuringen zijn eigenlijk de basis van ons geloof.De laatste woorden van Jezus over de gemeente zijn dat Hij ze uitspuugt, vanwege hun louwheid en vermeende rijkdom en verrijking.En ondanks alle plagen in het laatste Boek van Openbaring staat er iedere keer weer; En zij bekeerden zich niet.
Maar ook daar zal wel weer een uitvlucht voor zijn.
Zoiets als dat de Gemeente van Laodica ook werkelijk de gemeente van Laodicea was, en dat de ogenzalf vooral niet geestelijk opgevat moet worden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
In 1834 waren er ook die op een zelfde manier dachten...Luther schreef:ds. J.W. van Estrik schreef:Misschien is tevens de kwestie dat wij voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk wensen te zijn een belangrijk punt dat enige aandacht behoeft.
Het stemt dankbaar dat er een brochure is uitgegeven die ook als catechesemateriaal kan worden gebruikt, om duidelijk te maken wat de aanleiding van de scheur was. In de kerk laat men zich zo hier en daar de gedachte van een afgescheiden kerk aanleunen. Het feit dat het ging om de bewaring van de Nederlandse Hervormde Kerk op de grondslag van de gereformeerde belijdenisgeschriften lijkt zo nu en dan nog nauwelijks te worden beseft. Daarom is het goed dat er een brochure daarover verschenen is, om ons bewust te zijn en te blijven dat we voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk (willen) zijn.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Klopt ja.caprice schreef:In 1834 waren er ook die op een zelfde manier dachten...Luther schreef:ds. J.W. van Estrik schreef:Misschien is tevens de kwestie dat wij voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk wensen te zijn een belangrijk punt dat enige aandacht behoeft.
Deze visie is niet echt nieuw of origineel. Bij vrijwel elke afscheiding, scheuring, splitsing, of wat dan ook, vinden beide partijen dat ze de voortzetting zijn van de oorspronkelijke kerk.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er een scheuring is, waarbij één van de partijen dat níét vindt (van zichzelf dan).
In de vrije Oud Geref.Gemeenten (ds. Stam/ds. Sterkenburg/etc.) heeft in elk geval heel lang het idee geleefd dat zij eigenlijk terug zouden moeten naar de Hervormde kerk. Deze gemeenten (die het liefst zo weinig mogelijk georganiseerd wilden zijn) voelden zich dus géén voortzetting van de "vaderlandse kerk".Tiberius schreef:Klopt ja.caprice schreef:In 1834 waren er ook die op een zelfde manier dachten...Luther schreef:ds. J.W. van Estrik schreef:Misschien is tevens de kwestie dat wij voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk wensen te zijn een belangrijk punt dat enige aandacht behoeft.
Deze visie is niet echt nieuw of origineel. Bij vrijwel elke afscheiding, scheuring, splitsing, of wat dan ook, vinden beide partijen dat ze de voortzetting zijn van de oorspronkelijke kerk.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er een scheuring is, waarbij één van de partijen dat níét vindt (van zichzelf dan).
Ook in de Oud Geref.Gemeente in Nederland heeft dit idee zeker geleefd. Ouderling Potappel van Stavenisse (de gemeente van Stavenisse was toen overigens ook nog een vrije gemeente) wees vanuit hun gebouw altijd naar de Hervormde kerk: "Wij zitten hier onder een afdak, dáár horen we thuis".
In de huidige OGGiN komt deze gedachte niet meer zoveel voor, moet ik zeggen.
En dat is toch ook niet zo verwonderlijk? De Hervormde kerk is toch ook verdeeld nu?eilander schreef:Tiberius schreef:In de vrije Oud Geref.Gemeenten (ds. Stam/ds. Sterkenburg/etc.) heeft in elk geval heel lang het idee geleefd dat zij eigenlijk terug zouden moeten naar de Hervormde kerk. Deze gemeenten (die het liefst zo weinig mogelijk georganiseerd wilden zijn) voelden zich dus géén voortzetting van de "vaderlandse kerk".caprice schreef:Klopt ja.Luther schreef:In 1834 waren er ook die op een zelfde manier dachten...
Ook in de Oud Geref.Gemeente in Nederland heeft dit idee zeker geleefd. Ouderling Potappel van Stavenisse (de gemeente van Stavenisse was toen overigens ook nog een vrije gemeente) wees vanuit hun gebouw altijd naar de Hervormde kerk: "Wij zitten hier onder een afdak, dáár horen we thuis".
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Dat is waar. Maar die gedachte was ook vóór het SoW-proces niet meer echt levend, is mijn ervaring.albion schreef:En dat is toch ook niet zo verwonderlijk? De Hervormde kerk is toch ook verdeeld nu?eilander schreef: In de vrije Oud Geref.Gemeenten (ds. Stam/ds. Sterkenburg/etc.) heeft in elk geval heel lang het idee geleefd dat zij eigenlijk terug zouden moeten naar de Hervormde kerk. Deze gemeenten (die het liefst zo weinig mogelijk georganiseerd wilden zijn) voelden zich dus géén voortzetting van de "vaderlandse kerk".
We hoeven niet precies het gebaar van Potappel te kunnen nadoen, om toch een levend gevoel van de "breuk van de kerk" of van de verdeeldheid en het verdriet daarover te hebben. Toch? En dat merk ik niet zo vaak.
Een tante van mij -ze is intussen niet meer onder ons- kon de NHK niet verlaten. Daar had God haar de plaats gewezen.eilander schreef:Dat is waar. Maar die gedachte was ook vóór het SoW-proces niet meer echt levend, is mijn ervaring.albion schreef:En dat is toch ook niet zo verwonderlijk? De Hervormde kerk is toch ook verdeeld nu?eilander schreef: In de vrije Oud Geref.Gemeenten (ds. Stam/ds. Sterkenburg/etc.) heeft in elk geval heel lang het idee geleefd dat zij eigenlijk terug zouden moeten naar de Hervormde kerk. Deze gemeenten (die het liefst zo weinig mogelijk georganiseerd wilden zijn) voelden zich dus géén voortzetting van de "vaderlandse kerk".
We hoeven niet precies het gebaar van Potappel te kunnen nadoen, om toch een levend gevoel van de "breuk van de kerk" of van de verdeeldheid en het verdriet daarover te hebben. Toch? En dat merk ik niet zo vaak.
Maar haar leven was een leven van strijd. Dominees waren bang voor deze eenvoudige vrouw.
De ere Gods woog op haar hart, en dan kon ze niet zwijgen aks een predikant een verkeerde toepassing maakte.
Echter moest ze zeggen: Ik vind geen voedsel meer in deze kerk, mijn geestelijke voeding moet ik in het kerkje
aan "de vennediek" halen... (het kerkje van de Ger. Gem. aan de Vriezenveenseweg in Wierden)
Dan denk ik wel eens: Gelukkig heeft ze de de totstandkoming van de PKN niet meer hoeven mee te maken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maar als je een gezin hebt, kun je op deze manier niet te werk gaan, denk ik....-DIA- schreef:Een tante van mij -ze is intussen niet meer onder ons- kon de NHK niet verlaten. Daar had God haar de plaats gewezen.
Maar haar leven was een leven van strijd. Dominees waren bang voor deze eenvoudige vrouw.
De ere Gods woog op haar hart, en dan kon ze niet zwijgen aks een predikant een verkeerde toepassing maakte.
Echter moest ze zeggen: Ik vind geen voedsel meer in deze kerk, mijn geestelijke voeding moet ik in het kerkje
aan "de vennediek" halen... (het kerkje van de Ger. Gem. aan de Vriezenveenseweg in Wierden)
Dan denk ik wel eens: Gelukkig heeft ze de de totstandkoming van de PKN niet meer hoeven mee te maken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Niet iedereen wordt dezelfde plaats gewezen.Luther schreef:Maar als je een gezin hebt, kun je op deze manier niet te werk gaan, denk ik....-DIA- schreef:Een tante van mij -ze is intussen niet meer onder ons- kon de NHK niet verlaten. Daar had God haar de plaats gewezen.
Lijkt me niet gezond, als een predikant bang is voor een gemeentelid.-DIA- schreef:Dominees waren bang voor deze eenvoudige vrouw.
Andersom trouwens evenmin.
~~Soli Deo Gloria~~
OnbijbelsHendrikus schreef:Lijkt me niet gezond, als een predikant bang is voor een gemeentelid.-DIA- schreef:Dominees waren bang voor deze eenvoudige vrouw.
Andersom trouwens evenmin.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ik bedeolde het 2 kanten op: Een gezin is erbij gebaat als er rust is: dus niet dan hier, dan daar kerken. Verder is het altijd funest voor kinderen als ze altijd kritiek horen op prediking of ambtsdragers, en de andere kant: is het voor de kinderen goed als ze onder een prediking zitten, waarin een deel van de Bijbelse boodschap niet of nauwelijks klinkt?eilander schreef:Niet iedereen wordt dezelfde plaats gewezen.Luther schreef:Maar als je een gezin hebt, kun je op deze manier niet te werk gaan, denk ik....-DIA- schreef:Een tante van mij -ze is intussen niet meer onder ons- kon de NHK niet verlaten. Daar had God haar de plaats gewezen.
(Overigens: voor wie is dat wel goed?)
Kortom: Wat die tante betreft: ik heb daar respect voor, maar tegelijk vraag ik me ernstig af, of ik dezelfde keuze zou maken ook met het oog op mijn kinderen.
Helemaal eens, @luther!Luther schreef:Ik bedeolde het 2 kanten op: Een gezin is erbij gebaat als er rust is: dus niet dan hier, dan daar kerken. Verder is het altijd funest voor kinderen als ze altijd kritiek horen op prediking of ambtsdragers, en de andere kant: is het voor de kinderen goed als ze onder een prediking zitten, waarin een deel van de Bijbelse boodschap niet of nauwelijks klinkt?eilander schreef:Niet iedereen wordt dezelfde plaats gewezen.Luther schreef:Maar als je een gezin hebt, kun je op deze manier niet te werk gaan, denk ik....-DIA- schreef:Een tante van mij -ze is intussen niet meer onder ons- kon de NHK niet verlaten. Daar had God haar de plaats gewezen.
(Overigens: voor wie is dat wel goed?)
Kortom: Wat die tante betreft: ik heb daar respect voor, maar tegelijk vraag ik me ernstig af, of ik dezelfde keuze zou maken ook met het oog op mijn kinderen.