Mee eens, maar onze criteria van wat "fatsoenlijk" is verschillen nogal. Jou manier van beoordelen is heel anders dan de mijne en zo zeg ik van het lied waar het over ging: Prachtig, mooie gemeentezang. En jij zegt: Beetje chaotisch, niet zo geschikt. Daar kan ik prima mee leven. Het is bij ons beiden het doel om God de eer te geven met onze lofzangen. En uiteindelijk draait het er niet om of jij het rommel vindt... maar wat God er van vindt. En je kan dan moeilijk het feit dat jij het wat chaotisch vindt gebruiken om te stellen dat Hij het ook niet eervol zou vinden.Hendrikus schreef:Dat laatste is de dooddoener waarmee alle rommel in de kerkmuziek wordt goedgepraat. En daar heb ik moeite mee. God troont op de lofzangen van Israël. Laten we dan wel zorgen dat die troon er een beetje fatsoenlijk bij staat.Marnix schreef:Waarom moet trouwens een gemeentelied zonder begeleiding ook blijven staan als je begeleiding hebt? Dat je afhankelijk bent van orgel, andere instrumenten of "voorzangers" is toch niet erg op het moment dat je die middelen hebt? Waarom is het dan een criterium of je het ook zonder moet kunnen, als dat niet actueel is? Het zelfde heb je bijvoorbeeld ook met orgel. Zonder orgel is het lastig om gelijktijdig in te zetten... is er dan geen sprake van echte gemeentezang omdat je zonder orgel minder gelijk zingt? Ik snap de logica niet helemaal. Juist daarom heb je toch dat soort middelen, of het nou een orgel is of leadzangeressen zijn?
En dat er soms in een lied even onzekerheid is vind ik niet zo erg. We zijn geen professioneel koor ofzo maar gewoon mensen die bij elkaar komen om naar God te luisteren en Hem te aanbidden. We mogen wel eens een aarzelend moment hebben of ergens een ritmisch foutje hebben. Echte gemeentezang zit hem niet in de zaken maar komt uit het hartDat is mijn bescheiden mening
Geen ervaring mee in de gemeente, wel met het zingen in groepen. Ik vind het doorgaans geen succes en mis de toegevoegde waarde van muziekinstrumenten. En dat is ook weer een kwestie van smaak, allicht.Zonder orgel is het lastig gelijktijdig in te zetten, zeg je. Heb je 't wel eens geprobeerd? De mooiste gemeentezang krijg je als het orgel stuk is, echt waar! Dan zet men opeens keurig gelijk in, men ademt samen, elke nieuwe regel begint ook mooi gelijk. Vaak zijn het de organisten die de gemeentezang in de war brengen...
Tja, die redenering snap ik niet. Op de hei of bij een stroomstoring zouden we allicht andere liederen zingen. Ook omdat we niet van alle liederen de teksten paraat hebben. En dan zouden we ons dus prima redden. En als je wel de mogelijkheid hebt om te begeleiden, waarom zou je er dan niet afhankelijk van mogen zijn? Ik snap je punt niet. Dat is net als stellen dat een dominee heel hard moet kunnen praten want anders ben je afhankelijk van je microfoon en als de stroom dan uitvalt.... Ik heb overigens in mijn leven nog geen stroomstoring in de kerk meegemaakt.Voor mij is een lied een gemeentelied als het door de gemeente goéd gezongen kan worden. Bij voorkeur zelfs als de stroom uitvalt of als we met z'n allen op de hei zitten. Liederen die zó afhankelijk zijn van begeleiding dat ze alleen met "dat soort middelen" tot een goed einde kunnen worden gebracht, bewijzen door hun afhankelijkheid al dat ze niet voor een grote groep mensen geschikt zijn.
Kortom: Je mag best afhankelijk zijn van begeleidingsmiddelen en mochten die ooit een keer wegvallen, dan pas je je daar toch gewoon op aan?