Welke muziek beluister je nu? [6]

Marnix

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Waarom moet trouwens een gemeentelied zonder begeleiding ook blijven staan als je begeleiding hebt? Dat je afhankelijk bent van orgel, andere instrumenten of "voorzangers" is toch niet erg op het moment dat je die middelen hebt? Waarom is het dan een criterium of je het ook zonder moet kunnen, als dat niet actueel is? Het zelfde heb je bijvoorbeeld ook met orgel. Zonder orgel is het lastig om gelijktijdig in te zetten... is er dan geen sprake van echte gemeentezang omdat je zonder orgel minder gelijk zingt? Ik snap de logica niet helemaal. Juist daarom heb je toch dat soort middelen, of het nou een orgel is of leadzangeressen zijn?

En dat er soms in een lied even onzekerheid is vind ik niet zo erg. We zijn geen professioneel koor ofzo maar gewoon mensen die bij elkaar komen om naar God te luisteren en Hem te aanbidden. We mogen wel eens een aarzelend moment hebben of ergens een ritmisch foutje hebben. Echte gemeentezang zit hem niet in de zaken maar komt uit het hart ;) Dat is mijn bescheiden mening ;)
Dat laatste is de dooddoener waarmee alle rommel in de kerkmuziek wordt goedgepraat. En daar heb ik moeite mee. God troont op de lofzangen van Israël. Laten we dan wel zorgen dat die troon er een beetje fatsoenlijk bij staat.
Mee eens, maar onze criteria van wat "fatsoenlijk" is verschillen nogal. Jou manier van beoordelen is heel anders dan de mijne en zo zeg ik van het lied waar het over ging: Prachtig, mooie gemeentezang. En jij zegt: Beetje chaotisch, niet zo geschikt. Daar kan ik prima mee leven. Het is bij ons beiden het doel om God de eer te geven met onze lofzangen. En uiteindelijk draait het er niet om of jij het rommel vindt... maar wat God er van vindt. En je kan dan moeilijk het feit dat jij het wat chaotisch vindt gebruiken om te stellen dat Hij het ook niet eervol zou vinden.
Zonder orgel is het lastig gelijktijdig in te zetten, zeg je. Heb je 't wel eens geprobeerd? De mooiste gemeentezang krijg je als het orgel stuk is, echt waar! Dan zet men opeens keurig gelijk in, men ademt samen, elke nieuwe regel begint ook mooi gelijk. Vaak zijn het de organisten die de gemeentezang in de war brengen...
Geen ervaring mee in de gemeente, wel met het zingen in groepen. Ik vind het doorgaans geen succes en mis de toegevoegde waarde van muziekinstrumenten. En dat is ook weer een kwestie van smaak, allicht.
Voor mij is een lied een gemeentelied als het door de gemeente goéd gezongen kan worden. Bij voorkeur zelfs als de stroom uitvalt of als we met z'n allen op de hei zitten. Liederen die zó afhankelijk zijn van begeleiding dat ze alleen met "dat soort middelen" tot een goed einde kunnen worden gebracht, bewijzen door hun afhankelijkheid al dat ze niet voor een grote groep mensen geschikt zijn.
Tja, die redenering snap ik niet. Op de hei of bij een stroomstoring zouden we allicht andere liederen zingen. Ook omdat we niet van alle liederen de teksten paraat hebben. En dan zouden we ons dus prima redden. En als je wel de mogelijkheid hebt om te begeleiden, waarom zou je er dan niet afhankelijk van mogen zijn? Ik snap je punt niet. Dat is net als stellen dat een dominee heel hard moet kunnen praten want anders ben je afhankelijk van je microfoon en als de stroom dan uitvalt.... Ik heb overigens in mijn leven nog geen stroomstoring in de kerk meegemaakt.

Kortom: Je mag best afhankelijk zijn van begeleidingsmiddelen en mochten die ooit een keer wegvallen, dan pas je je daar toch gewoon op aan?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

De laatste paar dagen: Bob Dylans christelijke album, Slow Train Coming. Erg mooi, zowel qua tekst als muziek, Dylan windt er geen doekjes om: dien je de Heer of dien je de duivel? We moeten allemaal waakzaam zijn, want we weten niet de ure waarin Jezus terugkeert!
The Groom's still waiting at the altar
RacecaR

Bericht door RacecaR »

Improvisatie over psalm 35 door Sietze de Vries in de Martini in Groningen:
http://sietze-devries.magix.net/
Ik heb deze site net gevonden. Dat wordt vele uurtjes genieten de komende dagen!!
hmprff

Bericht door hmprff »

tis niet echt muziek, maar wel mooi:

http://www.tangle.com/view_video.php?vi ... 5ac5264439
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
BJD

Bericht door BJD »

hmprff schreef:tis niet echt muziek, maar wel mooi:

Als dit dicipelschaptraining is (alleen het woord al)... laat maar.. wat een herrie
albion

Bericht door albion »

BJD schreef:

Als dit dicipelschaptraining is (alleen het woord al)... laat maar.. wat een herrie
Dat hoort tegenwoordig bij de jeugd, bjd: herrie, hoe harder hoe beter. Overigens heeft deze video wel wat te zeggen.
Net als wat de Heere Jezus zei tegen de rijke jongeling.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
BJD

Bericht door BJD »

albion schreef:
BJD schreef:

Dat hoort tegenwoordig bij de jeugd, bjd: herrie, hoe harder hoe beter. ..
Dat mag dan bij jeugd horen, in mijn optiek hoort het niet bij heilige zaken
hmprff

Bericht door hmprff »

BJD schreef:
albion schreef:
BJD schreef:

Dat hoort tegenwoordig bij de jeugd, bjd: herrie, hoe harder hoe beter. ..
Dat mag dan bij jeugd horen, in mijn optiek hoort het niet bij heilige zaken
nou, ik ben helemaal niet van de herrie hoor...heb dr juist een hekel aan
maar de boodschap van het filmpje was iig mooi

enne...hoeveel herrie je hoort heeft ook te maken met hoe hard je geluid aan staat :langue
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Eeffie

Bericht door Eeffie »

albion schreef:
BJD schreef:

Dat hoort tegenwoordig bij de jeugd, bjd: herrie, hoe harder hoe beter. Overigens heeft deze video wel wat te zeggen.
Ik val ook onder de jeugd, maar ik vind die harde herrie absoluut niet mooi. Sommige teksten kunnen dan wel goed zijn, maar ik houd niet van die herrie. Ik betwijfel het ook of het goed is om God zo te loven.
Lourens

Bericht door Lourens »

Above all ......... Michael W. Smit
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

http://www.youtube.com/watch?v=EjtVDG0d ... r_embedded
Rossini - kattenduet (over kattengejank gesproken...) :langue
~~Soli Deo Gloria~~
Marnix

Bericht door Marnix »

Eeffie schreef:
albion schreef:
BJD schreef:

Ik val ook onder de jeugd, maar ik vind die harde herrie absoluut niet mooi. Sommige teksten kunnen dan wel goed zijn, maar ik houd niet van die herrie. Ik betwijfel het ook of het goed is om God zo te loven.
Tja... wat is herrie? En wat is smaak? In hoeverre wordt je standpunt bepaald door wat jij mooi en goed vindt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

...het fluiten van de vogels en de wind die ik hoor...heerlijk.....
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
vlinder

Bericht door vlinder »

Hendrikus schreef:http://www.youtube.com/watch?v=EjtVDG0d ... r_embedded
Rossini - kattenduet (over kattengejank gesproken...) :langue
:mdr :mdr :mdr
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Daphne

Bericht door Daphne »

De nieuwste Opwekkings cd... :super
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gesloten